Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 11:46 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 55 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 24 sep, 2019 20:17 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7915
Woonplaats: Ingelmunster
Mijn deelname wordt deze verkenner in 1/48:

Afbeelding

Meer info volgt.

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24 sep, 2019 22:14 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5063
Woonplaats: IJsselstein UT
Wat een schitterend vliegtuig is dat toch. Is hij niet afgeleid van de Dinah?
Ben heel benieuwd hoe deze kit uitpakt.
Succes ermee!

Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24 sep, 2019 22:24 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7915
Woonplaats: Ingelmunster
Dit is normaal de Dinah, afgeleid van de Kai die wel bewapend was voor zover ik weet, maar kan ook omgekeerd zijn. Beide worden door elkaar gebruikt, en het is verwarrend, zowel voor info als voor aftermarket... Moet ik eens dieper op in proberen te gaan bij de intro binnenkort.

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 25 sep, 2019 11:21 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2797
Prachtig ontwerp. Wat een stroomlijn!

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 25 sep, 2019 14:37 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7915
Woonplaats: Ingelmunster
Het ontwerp van dit vliegtuig dateerde van 1937, toen de Japanse landmacht lange-afstandsverkenner zocht als vervanging van de Ki-15. De moest 6h in de lucht kunnen blijven, en snel genoeg zijn om te kunnen ontsnappen aan vijandige jagers. Tomio Kubo was de projectleider (na de oorlog zouden leden van het team verantwoordelijk worden voor het ontwerp van de befaamde kogeltreinen).

Het resulterende ontwerp was een 2-motorig toestel, met een lage vleugel, intrekbaar staartwiel, een smalle ovalen doorsnede met plaats voor 2 personen die elk hun cockpit hadden, gescheiden door een grote brandstoftank. Verder waren er nog brandstoftanks in de vleugels aan beide zijden van de motoren. Als aandrijving werd initieel gekozen voor 2 Mitsubishi Ha-26 motoren, geplaatst in nauwe stroomlijnkappen.

Na de eerste testen bleken de motoren niet sterk genoeg, hoewel het toen al sneller (540km/h in plaats van de beoogde 600km/h) was dan de snelste jager van die tijd (ki-43) en dan de nieuwe A6M2, waardoor een initiele reeks van 100 stuks besteld werd, de Ki-46-I). De motoren werden vervangen door Ha-102 motoren (ha-26 motor met een 2-traps aanjager), waarbij ook de brandstofcapaciteit vergroot en het lege gewicht verkleind werd. Dit werd de Ki-46-II.

Initieel was het toestel immuun voor interceptie, maar algauw werd er gerealiseerd dat krachtiger geallieerde jagers zoals de P-38 en de Spitfire kanshebbers waren. Dus werd er gevraagd voor nog een snellere variant. Deze werd de Ki-46-III en had een volledig herontworpen neus, een extra brandstoftank voor de piloot, een nieuwe canopy die vloeiend overliep van de neus naar de romp. De defensieve mitrailleur werd verwijderd. Deze versie bereikte 630km/h op 6000m hoogte. Deze verbetering leidde ertoe dat de Ki-70 als opvolger geannuleerd werd.

op het einde van de oorlog werden de Ki-46's uitgerust met mitrailleurs in de neus en soms een opwaarts vurend 37mm kanon op de rug (soort shragemusiek) om de vijandelijke B-29' te kunnen onderscheppen.

in totaal werden er 1742 toestellen gemaakt, 34 Ki-46-I, 1093 Ki-46-II, 613 Ki-46-III en 4 Ki-46-IV (prototypes met uitlaatgasaangedreven turbo's)

een kort overzicht van de belangrijkste varianten:
Afbeelding

De eerste inzet van dit toestel was bij de oorlog tegen China, waarbij 7 units ermee uitgerust waren. Ook de marine gebruikte dit toestel voor verkenningsmissies over Australie en Nieuw-Guinea.
Het leger bruikte dit toestel ook, hoewel het niet toegestaan was, voor vluchten over Maleisië voor de oorlog in de Stille oceaan. Op 25 september 1944!! werd een Ki-46 neergehaald door een spitfire die daar speciaal op voorbereid was. deze behelsden het verwijderen van 2 machinegeweren en de bepantsering van de stoel, en het polijsten van de vleugelvoorrand om voldoende snelheid te kunnen halen. Gedurende de ganse oorlog bleef het een lastig te onderscheppen vliegtuig.

er is nog 1 toestel dat bestaat, en dat is terug te vinden in het oorlogsmuseum in Cosford.

Afbeelding

Het is en blijft een heel sierlijk toestel om naar te kijken...

De onderdelen:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Niet zoveel... maar toen ik de kit kocht zat er nog een resin cockpit bij van True details, maar deze is hoofdzakelijk gebroken en heeft onderdelen te kort. Ik ben nog van zinnens de Eduard update set aan te schaffen voor deze, maar daar is nog tijd voor. Jammer genoeg is enkel nog de zoomset beschikbaar en niet meer de volledige. Mocht iemand die hebben en niet van plan zijn te gebruiken... ik ben kandidaat overnemer ;-)

Tot januari...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Laatst bijgewerkt door Silenoz op wo 25 sep, 2019 15:34 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 25 sep, 2019 15:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Mooi intro op een gaaf toestel zeg! En bijzonder dat er dus precies vandaag, maar dan 75 jaar geleden, nog een stukje geschiedenis mee geschreven is! Al had dit voor de Japanner zelf niet zo'n gunstige uitwerking dus..

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 25 sep, 2019 16:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3489
Woonplaats: Purmerend
Mooie intro inderdaad. Op veelzijdige manieren ingezet. De onderdelen zijn iig mooi gedetailleerd.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 sep, 2019 2:09 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Blijft een mooie kist! Ik heb 'm zelf jaren terug gebouwd. Ook heb ik het origineel in Cosford mogen bekwijl....euh...kijken.
Gaat 'ie groen worden of krijgt 'ie een meer bruinig kleurtje?


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 sep, 2019 10:29 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 apr, 2014 2:33 am
Berichten: 463
Eigenlijk zou ik een beetje jaloers zijn op jouw keuze voor dit vliegtuig, ware het niet dat ik 'mijn eigen' Yokosuka ook prachtig vindt. Maar dit vliegtuig heeft toch een prachtige stroomlijn, die mij sterk doet denken aan de Heinkel 111 en dat is dan weer een van mijn favoriete vliegtuigen ooit. Beide andere versies zijn trouwens ook de moeite waard, maar ik zou zelf ook hebben gekozen voor de Dinah.

Dat je schrijft dat het enige overlevende vliegtuig te vinden is in Cosford museum, verbaast me eigenlijk niet. Die Engelsen zitten op een schatkist aan zeldzame vliegtuigen. Even een beetje reclame, voor wie eens in de buurt is. De twee RAF-musea hebben zoveel indrukwekkends staan dat het iedere vliegtuigliefhebber zal doen watertanden. Ook nog eens gratis toegankelijk... om een paar voorbeelden te noemen, Cosford heeft de enige overgebleven Dornier 17 (in restauratie c.q. conservering), de enige overgebleven Boulton Paul Defiant die de Engelsen in 1944 al aan de kant schoven om te bewaren; een van twee overgebleven Messerschmitts 410... relevant voor deze groepsbouw, de enige overgebleven Kawasaki Ki-1001B en, zoals je zelf al zegt, de enige overgebleven Mitsubishi Ki-46 Dinah. In Londen zie je de laatste Heinkel 111H, zijnde één van twee laatste originele Heinkels 111, een van twee overgebleven Messerschmitts 110. Dit is maar een kleine greep uit het overweldigende en uiterst zeldzame aanbod; kijk eens op hun website en verwonder jezelf.

Nog even over jouw bouw, heb je al gekeken op Ebay voor de complete photo etch set?

_________________
* Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
* Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
* Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 sep, 2019 16:37 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Ik heb hier nog wat van mijn foto's van de Ki-46.
photo 392140
photo 392141
photo 392142

In November gaan we hier weer naartoe, eens kijken of ik wat meer foto's kan maken.

Oh, en trouwens... In Cosford ligt ook een Ohka Type 11. :wink:
photo 392151


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 55 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 43 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement