Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 14:19 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 156 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 16  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 24 sep, 2019 9:09 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Afbeelding
Bron: Scalemates

Geweldig deze Buddy Build. De Mitsubishi’s Kawasaki’s Aichi’s Nakajima’s etc zullen om je oren vliegen ....en dan kom ik met een FIAT. U leest het goed….een Fiat…nee het is geen afkorting voor een Fiatishi of Fiatsaki of Fiatjima. Het is gewoon Fiat, zoals we Fiat nog steeds kennen. Dus niet een typische Japanse naam, maar heeft wel gevlogen in Japanse dienst en wel bij het Keizerlijke Japanse leger.

Geschiedenis

Een van de lessen die de deelnemende partijen in Spaanse Burgeroorlog (17 juli 1936 – 1 april 1939) hebben onderkend, was het belang van strategische bombardementen. Vanaf begin tot eind, hoe erg het ook was, was de SB een perfecte testomgeving voor het geleverde materiaal, aan zowel de nationalisten en republikeinen, van zowel Italiaanse, Duitse, Franse, Engelse, Amerikaanse en Russische makelij. 1936 Werd hierdoor het “succesjaar wat betreft de ontwikkeling van bommenwerpers. Vele types die daar hun “testvluchten” maakten gingen uiteindelijk een belangrijke rol spelen in de WO2.
In Italië streefde het Fiatconcern ernaar, haar achtergrond ervaring (vnl auto’s) te gebruiken om een lichte bommenwerper te ontwikkelen met een, voor die tijd, hoge snelheid (270 km p/u) doch met een simpele, maar robuuste constructie. De BR 20 was een van de eerste vliegtuigen die volledig uit metaal was gemaakt. Al vrij snel rolde het eerste ontwerp de fabriek uit, dat was dus de BR 20, bijnaam Cicogna (ooievaar) (ooievaar embleem zoeken). De BR 20 werd een van de bekendste middellange afstandsbommenwerpers van de Regia Aeronautica. In 1939 werd er een gemodificeerd lange afstand versie gemaakt. Dit vliegtuig maakte een nonstop vlucht van Rome naar Addis Abeba(Ethiopië) met een gemiddelde snelheid van 400 km p/u.
De BR20 bereikte nooit de faam zoals Junkers met zijn Ju-88 en Vickers met zijn Wellington en dat was vooral te wijten aan het design (stroomlijn) en vooral de motoren. Toen de B.R. 20 verscheen in 1936 werd het gezien als een modern concept, samen met de beroemde S.M.79 Sparverio (sperwer). Beide vliegtuigen waren ontwikkeld om de verouderde S.M. 81 Pipistrello (vleermuis) te vervangen.
De eerste 100 geproduceerde BR20’s verschilden qua details veel van het prototype, denk dan aan de neus, de romp en de staart. De bewapening bestond uit 1 Breda-SAFAT 12,7 mm in de rugkoepel, 1 Breda-SAFAT 7,7 mm aan de onderzijde 1 Breda-SAFAT 7,7 mm in de neus.

Hoe dan?

Hoe is deze Europeaan dan in het verre oosten terecht gekomen?. In juli 1937, toen Japan de totale oorlog verklaarde aan China ( de tweede Sino Japanse oorlog, de eerste was 1894-1895) had de JAAF (Japanese Army Air Force) een tekort aan moderne lange afstandsbommenwerpers, want de Mitsubishi Ki-1 en Ki2 bommenwerpers waren verouderd en de verwachte moderne Ki-21(Sally) bevond zich nog in de proeffase. Voor dit probleem moest dus een tussentijdse oplossing worden gevonden. Italië bood aan Japanse orders voorrang te geven op binnenlandse orders. Ze boden de Japanners de Caproni Ca. 135 en BR 20 aan. De Caproni voldeed niet aan de wensen van de Japanners, maar de BR20 wel (snelheid en het volledige metalen frame) In 1937 werd er een order geplaatst van 72 vliegtuigen en kort daarop nog eens 10 toestellen. In februari 1938 arriveerden de eerste BR20’s, welke werden geleverd aan het 12e en 98e Shentai bommenwerperssqn’s. Deze SQN’s waren belast met de langeafstandsbombardementen op Chinees grondgebied.
De bommenwerpers werden niet begeleid door jagers, dus was de BR20, door zijn lichte bewapening, een makkelijk doelwit voor Chinese jagers. In september 1939 werd de BR20 gefaseerd uit “combat service” gehaald en vervangen door de Ki-21

Ik heb de bouwverslagen van Jan en Thierry nogmaals doorgelezen en ik weet wat me te wachten staat….een en al jolijt :D :wink:
Bouwverslag Jan: https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... t&start=10
Bouwverslag LtD: https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... hilit=fiat

Hier wat plaatjes van de Europese Japanner

Afbeelding
Bron: https://pacificeagles.net/fiat-br-20-ruth/
Afbeelding
Bron:i.redd.it/9liymija6sx01.jpg
Afbeelding
www.reddit.com

Zo moet de ooievaar er uit gaan zien
Afbeelding
http://wp.scn.ru
Het "geel"is hier meer oker afgebeeld, in werkelijkheid is dit een zandkleurige variant van geel.

Foto's van de kit volgen.

Cheerz :brouw:
Barry


Laatst bijgewerkt door Wolf73 op wo 30 dec, 2020 18:36 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24 sep, 2019 9:16 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 apr, 2014 2:33 am
Berichten: 463
Dat ding roestte zeker ook al in de catalogus :lol:

Citaat:
Ik heb de bouwverslagen van Jan en Thierry nogmaals doorgelezen en ik weet wat me te wachten staat….een en al jolijt


Veel plezier met deze kit, ziet er leuk (maar waarschijnlijk niet makkelijk) uit.

_________________
* Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
* Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
* Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24 sep, 2019 9:22 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Gaaf kleurenschema!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24 sep, 2019 20:19 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
inderdaad een gaaf jasje... Prachtige exoot als ik het zo mag uitdrukken.

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24 sep, 2019 22:20 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Compliment voor je intro Barry!
Je geeft al aan wat de japanners al deden vanaf WOI: kennis "kopen" in het Westen en succesvolle modellen kopiëren of als bron gebruiken...
(Jouw Fiat is daar een voorbeeld van)
Gold tot op zekere hoogte ook voor de autoindustrie. Maar daarna nam hun eigen industrie een grote vlucht.

Hier ga je lol aan beleven. En dan dat mooie schema...... Heb je ook hier gekeken?
http://wp.scn.ru/en/ww2/b/917/65/0#3

Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 25 sep, 2019 11:23 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Heel mooi schema inderdaad, Barry.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 25 sep, 2019 12:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Dank jullie wel, voor de positieve ontvangst van deze vreemde eend....eeuh ooievaar in de bijt, tussen alle ishi's / saki's etc.
Samen met de inbreng van DdD zijn dit wel de buitenbeentjes in het geheel :mrgreen:

Trajanus schreef:
Compliment voor je intro Barry!

Dank je wel....het is goed zoeken om wat gedetailleerdere info te krijgen over het Japanse deel.

Trajanus schreef:
En dan dat mooie schema...... Heb je ook hier gekeken?http://wp.scn.ru/en/ww2/b/917/65/0#3

Waar denk je waar ik dit schema heb gevonden :lol:

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 sep, 2019 2:01 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Citaat:
…nee het is geen afkorting voor een Fiatishi of Fiatsaki of Fiatjima...

De gemiddelde Japanner zal er waarschijnlijk "Fiatò" van maken, met een korte 'o' erachter. :lol:
Maar leuk en origineel onderwerp. Ik heb 'm in 1/48 liggen, maar dat wordt gewoon een spaghettivreter, en geen noedelvreter. :mrgreen:
De camo is erg vet, ben benieuwd wat je er van maakt!

Citaat:
Samen met de inbreng van DdD zijn dit wel de buitenbeentjes in het geheel :mrgreen:

Hasegawa heeft een kit van een LaGG-3 met Japanse stippen erop... :P


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 sep, 2019 9:59 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 apr, 2014 2:33 am
Berichten: 463
Als ikzelf een onderwerp uitkies om te bouwen, kijk ik bijna altijd naar hoe mooi het er (in mijn ogen) uit ziet. Of hoe lelijk, dat kan ook. Maar iets ertussenin zal niet snel op mijn werkbank komen, hoe succesvol het onderwerp in de geschiedenis ook zal zijn geweest of hoe aansprekend ook. Kwestie van de motivatie behouden en die motivatie krijg ik van schoonheid. Deze Fiat is in mijn ogen een erg mooi gelukt vliegtuig (Italiaans design) en daarbij heb je, zoals eerdere commentaren al aangaven, gekozen voor een prachtig kleurenschema. Nu weten we eindelijk hoe de weilanden van Japan eruit moeten hebben gezien, als deze camouflage daarop gebaseerd is :) Ik vind het in elk geval een goede keuze, vergeleken met de box art.

Ik wens je wel veel succes met de kit (Italeri, 1984, maar mallen uit 1972 toen het bedrijf nog Italaerei heette...), dat zal niet je makkelijkste project ooit zijn. Het gaat je echter wel lukken, daar ben ik van overtuigd.

_________________
* Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
* Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
* Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 sep, 2019 11:39 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Is dit niet eens een supermodel, ach, die oude Italeri kitjes vallen meestal wel redelijk in elkaar.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 156 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 16  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement