Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 24 apr, 2024 22:36 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 156 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 16  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 17 feb, 2020 11:26 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3489
Woonplaats: Purmerend
Dank jullie wel voor het mee denken. Ik denk dat dit inderdaad de manier is.

@ Jan: gewoon lekker doorklooien hiermee :lol: .

Toch ben ik ook nog op het www gaan zoeken of ik iets kon vinden......en.......ja hoor.

Bij een bouw van een 1/48 model vond ik op swannymodels.com deze foto's
photo 498419
photo 498418

Hier kan ik wel wat mee.

Nou de zaag er maar in dan.
photo 498413
Onderdeel 111 erop geplakt, brak helaas een kant van de kooiconstructie af, maar achteraf kan ik het wel beter plaatsen aan de zijwand (zie later een foto van de in kleur gespoten binnenkant).
photo 498414

Aan de onderkant heb ik een stukje tandenstoker geplakt, zodat ik onderdeel 32 van het pe wat steviger kon bevestigen.
Zoals jullie zien op de foto die ik vond op het http://www....is er een loopweg gemaakt richting de positie van de buikschutter.
Met behulp van een broodclipje dit gemaakt.
photo 498415

Onder de het dek waar de piloten zitten, bevind zich nog een "comfortabele" ruimte voor de bommenrichter/neusschutter.
Via een railsysteem oid ligt hij op een soort van plankje/stoeltje.
Je ziet er straks wellicht niets van, maar ik vind het wel een leuke toevoeging.
Mbv....restje afgezaagde vloer, en weer die handige broodclipjes en wat styreen, deze comfortabele ruimte ook gemaakt....moet wel nog wat verder worden bewerkt.
photo 498417

Daar waar jullie worstelen met de kleuren van de Japanners, was ik aan het worstelen met de Italiaanse cockpit kleur.
Dat moet Verde anticorrosione (anti-corosion green) zijn. Die kleur heb ik niet in mijn assortiment en ben ik ook niet van plan om aan te schaffen.
Afbeelding
bron:http://forum.largescaleplanes.com/index.php?showtopic=37870&page=2

Met een mengsel van duckegg green (71009) en light green chromat (71006) (verhouding 1:1) van Vallejo Air kom ik wel aardig in de buurt.
photo 498416

Tot zover mijn update.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 feb, 2020 16:17 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5063
Woonplaats: IJsselstein UT
Lekker bezig Barry! Leuk werk is dat hè? zelf details toevoegen. Wel ff foto's maken voor je de romp sluit.....

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 feb, 2020 10:32 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2813
Ja, lekker bezig. En die interieurkleur ziet er wat mij betreft goed uit.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 21 feb, 2020 11:51 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3489
Woonplaats: Purmerend
Ja zeker weten dat ik een foto maak voordat de romp dicht gaat.

Ik vond de kleur bij benadering ook erg goed gelukt.

Het Pe houd je lekker bezig.
Voor dit onderdeeltje was ik toch wat huiverig :? . Je moet dit uitboren en met de dremel in vorm schuren/slijpen als je dit onderdeeltje passend wilt krijgen.
photo 498483

De boor erin dan maar
photo 498482

Toch wel goed gelukt, na een sessie van 30-45 minuten zo nauwkeurig mogelijk werken met een dremel.
photo 498485
Passing....mwa....het wrikt een beetje, waardoor het onderdeeltje verbuigt.
photo 498486

Ik kan het nog verder bewerken met de dremel, maar ben bang dat het dan weer net een fractie te wijd wordt.

Gelukkig laat Eduard ook de optie zien dat je het luik geopend kunt laten......dit vind ik veiliger en zal ik derhalve ook toepassen.

Om maar door te gaan op gefriemel op de mm2.
De stuurtjes zitten in een onmogelijk hoekje van de sprue. Zowel met een zaagje,mesje of tangetje....kom je met geen mogelijkheid goed bij.

Het plastic is vrij hard....resultaat....het stuurtje breekt in 2-en.....eentje heb ik kunnen redden....de ander niet....ik had de onderdeeltjes wel, echter toen ik ze aan elkaar wilde bevestigen, sprong de ene helft van de pincet af ....resultaat....niet meer te vinden....proberen zelf te maken dan.
Et voila.
photo 498484.

Ik weet het het is een beetje een rommelig verslag, maar zo hou ik er de zin in...om dan weer bezig te zijn met Pe en vervolgens weer met plastic als ik het pe beu ben....uiteindelijk wordt het een geheel....althans dat hoop ik :lol:

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 21 feb, 2020 12:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Dat ziet er netjes uit Barry. De PE houd je wel zoet zie ik. Met het luik open heb je meer eer van je werk. Heb je het luik wel gevormd naar de ronde van de romp?

Kon je de stuurtjes trouwens niet ook met de dremel los maken? Je had 'm er nu toch al bij gehaald :wink:

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 21 feb, 2020 13:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3489
Woonplaats: Purmerend
FokkerFan schreef:
Dat ziet er netjes uit Barry. De PE houd je wel zoet zie ik. Met het luik open heb je meer eer van je werk. Heb je het luik wel gevormd naar de ronde van de romp?

Dank je wel. Het stukje PE moet het luik voorstellen. Ik hoef het alleen nog naar beneden te laten hangen.
Nu vind ik dat nu ik er over nadenk vreemd, want het lijkt mij logischer om van binnenuit, het luik naar buiten te duwen, maar aan de andere kant als je op hoge snelheid vliegt en een luik naar buiten moet duwen, dat zal niet meevallen.....hmmm

Eens kijken of ik hiervan wat kan terug vinden.

FokkerFan schreef:
Kon je de stuurtjes trouwens niet ook met de dremel los maken? Je had 'm er nu toch al bij gehaald :wink:

Komt ie nu mee :roll: :lol: ....good idea :D ....volgende keer.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 24 feb, 2020 20:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 nov, 2010 9:56 am
Berichten: 403
Woonplaats: Vlaams Brabant België
Hey Barry,

Mooie stuurtjes heb je daar gefabriceerd! Als ik er zelf ooit eentje nodig heb weet ik bij wie ik terecht kan :lol: :D

_________________
groeten
Jasper


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 24 feb, 2020 22:07 pm 
Online
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7919
Woonplaats: Ingelmunster
Mooi werk. Voor zo'n paneeltjes zoals hierboven teken ik de contour op het stuk waar het gelijmd dient te worden en snijd ik in eerste instantie langs de rand, daarna schraap ik het dieper met een oude bijgeslepen scalpel. Stukje lijmen, beetje Mr. Surfacer langs de rand en voorzichtig schuren...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 feb, 2020 14:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2813
Wolf73 schreef:
het lijkt mij logischer om van binnenuit, het luik naar buiten te duwen, maar aan de andere kant als je op hoge snelheid vliegt en een luik naar buiten moet duwen, dat zal niet meevallen.....hmmm


Zo'n luik kan nooit naar buiten opengaan. Om meerdere redenen:
- Bij 300 km/u krijg je zo'n luik nooit open geduwd, zeker niet als je het tegen de wind in moet vastzetten. Het bemanningslid zou dan helemaal uit het vliegtuig moeten leunen.
- Het sluiten van het luik wordt een levensgevaarlijke operatie voor het bemanningslid. Als z'n hersenpan al niet wordt ingedeukt, of al zijn vingers eraf gaan, gaat het luik wel stuk door de klap.
- Zo'n luik zou haast als een soort luchtrem gaan functioneren.

Het luik zou natuurlijk naar binnen open kunnen gaan, maar is het geen schuifluik? Dat werd meestal toegepast in dit soort situaties. Dan krijg je geen gevaarlijke situaties met dicht- of openslaande luiken door de turbulentie en luchtweerstand.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 feb, 2020 22:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Ik kom afbeeldingen tegen van een koepel. Grote kans dat daaronder een luik zit, in de luwte van de koepel. Naar buiten openen is dus een no-go. Naar binnen zou kunnen, schuiven kan ook.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1d/Fiat_B.R.20_3-view.svg

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 156 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 16  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 40 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement