Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 23:02 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 168 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 17  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 26 feb, 2020 17:39 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Dat wordt inderdaad spannend....
Benieuwd wat voor constructie je er rond gaat bouwen.

Gr
Thiery

_________________
mijn brouwverslagen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 feb, 2020 23:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
Ik vind het best moedig van je dat je die dunne PE delen ter vervanging van de driehoeken van Hasegawa gebruikt, en hoop dat hij straks niet door zijn pootjes zakt. :shock:

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 feb, 2020 1:27 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 apr, 2014 2:33 am
Berichten: 463
Ik moet jullie hartelijk bedanken voor jullie niet aflatende interesse!! Echt super leuk dat er zo wordt meegeleefd met deze bouw. Ik probeer nog steeds zo nu en dan andere bouwtopics binnen deze buddy-build te volgen, maar het is zo druk in m'n praktijk dat ik nog maar nauwelijks tijd heb om te bouwen. Probeer zo weinig mogelijk interessante informatie aan me voorbij te laten gaan, maar da's moeilijk ;)

@Nico: ja de Hasegawa kit is fantastisch, eigenlijk niks over op te merken. En OOB is 'ie al heel erg mooi.

@Luc en Thomas: ik ben er nu van overtuigd dat de constructie (hoewel die er niet stevig uit ziet) de last vrij makkelijk kan dragen. Tegelijkertijd denk ik dat als je het zo zou doen zoals Eduard voorstelt, je binnen de kortste keren het landingsgestel afgebroken ziet. Zéker als je secondenlijm gebruikt. Stevigere lijm, zoals bruine Gator Glue, zal bijna niemand gebruiken en zelfs daarmee zou ik het experiment nauwelijks aandurven.

@Thiery: ik ben even benieuwd als jij naar die constructie haha... moet ff kijken.


Om mijn gedachten te ordenen voor deze toch wel ingewikkelde bouw (inclusief ingewikkelde schilderwerken), zat er niets anders op dan een werklijst te maken. Maar goed ook, ik kwam steeds dingetjes tegen die ook nog 'even' moesten gebeuren maar dan ergens bovenaan op de lijst. Voor wie erin geïnteresseerd is (ter inspiratie), deel ik hier die lijst. Er zullen nog wel wat aanpassingen in komen naarmate de bouw vordert, maar dat hou je toch.


1. Landingsgestel
- Maken andere landingspoot.
- Lijmen beide landingspoten op basis.
- Dunner maken vleugeldelen landingsgestelhuizen.
- Primen en schilderen landingsgestelhuizen, binnenzijde vleugels en landingsgesteldeuren, staartwielhuis. Schilderen detailwerk landingsgestel.
- Remleidingen landingsgestel maken, schilderen en lijmen.

2. Vleugels
- Verlijmen 2x3 vleugeldelen aan elkaar.
- Strak maken vleugels.
- Afplakken landingsgestelhuizen en staartwielhuis.
- Beschermen landingsgestellen.

3. Motoren
- Motoren dunner maken randen.
- Motoren subassemblies verlijmen, primen en schilderen binnen (ook PE).
- Verlijmen geheel der motoren en afplakken inlaat-deel.
- Verlijmen motoren aan vleugels.

4. Body schilderklaar maken
- Stabilo monteren aan romp en uitlijnen.
- Klein grut aan cockpitkappen monteren.
- Cockpitkappen aan romp verlijmen.
- Maskol aanbrengen.
- Vleugels verlijmen aan romp en uitlijnen.
- Details aanbrengen vliegtuig (pitot etc.). Zie ook PE antenne etc.

5. Primen + eerste laag
- Verwijderen bescherming landingsgestellen.
- Primen vliegtuig.
- Terugplaatsen bescherming landingsgestellen.
- Groen schilderen, bovenzijde.
- Decals.
- Oil canning.
- Verwijderen Maskol (en rest stickers?).

6. Cowlings
- Afplakken voor cowlings.
- Decals.
- Oil canning.

7. Onderzijde
- Afplakken voor zilver.
- Zwart spuiten.
- Donkere / lichte lagen test alu / zilver o.i.d. Aanbrengen. Vergeet deuren landingsgestel niet.
- Decals onderaan.
- Oil canning. Vergeet deuren landingsgestel niet.
- Verwijderen tape.

8. Afronding
- Staartwiel PE bevestigen.
- Wielen + staartwiel en propellers primen en schilderen
- Wielen, propellers, landingsgesteldeuren en andere details bevestigen.
- Laatste decals (bijv. propellers).

_________________
* Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
* Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
* Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 feb, 2020 8:54 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7915
Woonplaats: Ingelmunster
Dat plannen, of toch proberen gestructureerder te werken, da's iets wat ik mij eigenlijk nog eens eigen moet maken...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 feb, 2020 18:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2805
Mooi lijstje, Roy. Bij mij zitten dat soort lijstjes in mijn hoofd, en dat gaat soms goed.
Maar het ergste wat er gebeurt is dat de bouw wat langzamer gaat als ik alles niet in de juiste volgorde doe.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 feb, 2020 11:00 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Het lijkt wel een "Von Schlieffenplan"!

Eerlijk gezegd ga ik nooit zo bewust stapsgewijs te werk. Uit ervaring weet ik dat je bij dubbeldekkers bijvoorbeeld heel strikt moet zijn dat je een goede volgorde aanhoudt in bouwen schilderen en spandraden maar ik bepaal dat altijd in het moment. Zo zie je maar weer, zoveel deelnemers zoveel benaderingswijzen.

Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 feb, 2020 11:42 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2805
KitBoy schreef:
Het lijkt wel een "Von Schlieffenplan"!


Hm, dat ging toch mis omdat het te strak georganiseerd was? :mrgreen:

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 feb, 2020 14:30 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 apr, 2014 2:33 am
Berichten: 463
Ha dank jullie wel voor jullie antwoorden weer :)

Normaal gesproken heb ik het bouwplan ook wel in het hoofd zitten, maar hier kwam als complicerende factor een atypische landingsgestel-monteervolgorde in. Samen met de oil canning... ik wist wel ongeveer hoe ik beide moest gaan doen, maar nu heb ik het op een rijtje. Zeker wat de oil canning betreft (met name de verschillende kleuren), denk ik dat later wel duidelijk wordt waarom dit even piekeren was. Beide volgorden (landingsgestel / oil canning) zijn trouwens geworden conform wat ik in m'n hoofd had zitten, maar ik kwam enkele punten tegen die ik waarschijnlijk vergeten zou zijn en die correctiewerk met zich mee zouden hebben gebracht:

- 1. Het eerst verlijmen van de landingspoten op de basis (eerst die basis flink afvijlen!!!) en dán pas de basis tussen de vleugeldelen inlijmen. Dat ging bij de 1e poging mis... toen nieuwe kit... en (dankzij Eduard) bij tweede poging bijna wéer ook al had ik ze ditmaal goed geplaatst.
- 1. Dunner maken vleugeldelen landingsgestelhuizen. Ik had hier tot ik het schema maakte nog niet aan gedacht zelfs.
- 1. Het primen en schilderen van het staartwielhuis. Wellicht wel bedacht op het moment dat ik de landingsgestellen zou primen / schilderen, maar misschien ook niet...
- 2. Het eerst afplakken van de landingsgestelhuizen en daarna beschermen.
- 3. Het dunner maken van de motorkapranden.

Ook zijn sommige dingen een goed geheugensteuntje, bijvoorbeeld die Maskol... zou zomaar eens kunnen dat ik enthousiast begin te primen om er daarna achter te komen "o sh*t die cockpitkappen waren nog niet klaar... ik moest nog Maskol aanbrengen!!" Of, onder 7, het primen en schilderen van de deurtjes van het landingsgestel. Die liggen opgeborgen in een bakje en je zult net zien dat ik die was vergeten mee te spuiten. Allemaal geen ramp, maar kost extra tijd. Idem de oil canning van die deurtjes.

Maar afijn, sommige dingen zie je (of: ik) pas laat en dan is het fijn als je, na het opstellen van de bouwvolgorde, zowel de handleiding van Hasegawa als die van Eduard nog eens grondig checkt en dubbelcheckt. Uiteindelijk kostte dit alles ongeveer drie kwartier en die tijd zal ik snel terugverdiend hebben.

Dat gezegd, werkelijk knap als iemand ook bij de wat ingewikkeldere bouw alles in het hoofd heeft en geen volgorde-fouten maakt. Ik krijg dat zelf niet zomaar voor elkaar en daarom is het zoals gezegd maar goed dat er verschillende werkmethoden zijn :)

_________________
* Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
* Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
* Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 feb, 2020 15:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2805
Nou, het is niet zo dat ik een heel bouwplan in mijn hoofd heb. Ik begin gewoon en probeer steeds een paar stappen vooruit te denken. Wat jaren bouwervaring helpt dan om een logische volgorde te bepalen. Soms is het dan zo dat ik stil val omdat ik iets tegenkom wat eerst gedaan moet worden voordat ik weer verder kan. Dat is dan zo. Maar dit is overigens wel de reden dat ik doorgaans maar aan één model tegelijk bouw. Anders kan mijn hoofd het niet aan!

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 29 feb, 2020 2:21 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 apr, 2014 2:33 am
Berichten: 463
Te zien aan je modellen, gaat dit je in elk geval goed af Huib! :)


42. Ik heb inmiddels een ballasttest gedaan met één landingspoot door er een flesje van 250 gram op te plaatsen, dus veel meer dan het uiteindelijk te verduren gewicht. Dit ging probleemloos, ook al ging het een beetje tegen mijn gevoel in. Maar angst is een slechte raadgever he. Soms. In dit geval is het landingsgestel ruim sterk genoeg om het vliegtuig te dragen (maar er moet geen zijdelingse druk op worden uitgeoefend! Had wel gekund als ik de PE had gesoldeerd. Volgende keer beter... ik ben nu in elk geval tevreden).

Als het landingsgestel werd ingetrokken, ging dat langs de met de pijlen aangewezen draaias (zie foto hieronder).

Aan de uiteinden van die as worden de photo etch steunen bevestigd. Ik gebruik dikke secondenlijm die een tijdje te drogen wordt gelegd alvorens 'ie hard word. Tijdens dat drogen laat ik de zwaartekracht de juiste positie bepalen van etsdelen ten opzichte van landingspoot. Daartoe gebruik ik twee verschillende klemmen, de een houdt de ander in positie. De grote klem leg ik op een potje verf. Alvorens te lijmen, zorg ik dat de kleine klem in de juiste hoek staat. Dan is het een kwestie van lijm aanbrengen, beetje heen en weer priegelen totdat alles horizontaal en verticaal ook goed staat, en laten drogen. Hier zie je een foto van de dryfit; het voorste van de drie PE-steunen hangt nog los op het messing asje dat ik had aangebracht:

Afbeelding

43. En dan staan ze gebroederlijk en gereed naast elkaar.

Afbeelding

Volgende stap: platforms frezen, vijlen en schuren; en de landingspoten ten opzichte van elkaar uitgelijnd monteren.

Bestede tijd: 28 uur.

_________________
* Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
* Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
* Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 168 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 17  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 80 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement