Huib2 schreef:
Alleen wil er dan wel eens een stukje plastic om mijn freesje smelten zodat ik even moet stoppen om dat te verwijderen.
Ook bij lage toerentallen krijg je zoiets, maar dan anders en in lichtere mate. Er komen rafeltjes op het plastic zelf; even met de nagel weghalen en je kunt weer door. Op het allerlaatst, wanneer je het flinterdun gaat maken en het freesje lichtjes tegen het plastic aan houdt, werkt het als schuurpapier en krijg je dus geen 'vervuild plastic' om het zo maar te noemen.
38. Hoewel ik haast zou zweren dat ik goed heb gekeken en heb gedubbelcheckt, blijkt het binnenste vleugeldeel (elke vleugel bestaat uit 3 hoofddelen) van de linkervleugel in de rechtervleugel te zitten en vice versa. Om te voorkomen dat de vleugeldelen los zouden geraken bij het schuurwerk, had ik ze een overdosis liquid poly gegeven. Ik krijg ze dus niet meer van elkaar af en zal een nieuwe kit kopen om daar de twee sprues uit te 'lenen'.
Ik kwam erachter toen ik het landingsgestel opnieuw dryfitte en het me ditmaal opviel dat het wel heel erg ver uit elkaar stond. Referentiefoto's toonden een verticaal landingsgestel. Van alles en nog wat checken.. het euvel bleek dus de verwisselde binnendelen. Je kunt de fout op de vorige foto goed zien.
In plaats van de tweede vleugel spuitklaar maken, ging ik dus maar beginnen aan iets anders, te weten het landingsgestel (waar ik toch mee aan het dryfitten was).
Ik vertrouw nooit 100% op de theorieën van Eduard. Regelmatig hebben deze goede mensen studeerkamer-ideeën die rechtstreeks in de photo etch set terecht komen. Dat gebeurde in deze set al eerder, met de zijpanelen voor de cockpit.
Ditmaal willen ze, dat ik het landingsgestel-onderdeel ontdoe van de twee steunen en die vervang door photo etch-subassemblies. Probleem is enkel, dat die photo etch onderdeeltjes dan moeten worden gelijmd tegen de kopse kant van een cilinder met diameter van 3 millimeter. Daar moet dan het volle gewicht van het vliegtuig op rusten.
Ik snap de theorie wel... net als bij een schilderij of flatscreen-TV die aan de muur hangt, is er relatief weinig grip nodig. Al is het maar een dikke spijker, zolang je een stevige muur hebt is die ene spijker voldoende. Het is slechts de zwaartekracht die hier speelt.
Toch vind ik dat een te verregaand risico. Ik heb besloten de PE-plasticverbinding te verstevigen door een 0,55mm. gat te boren aan beide delen van de cilinder en daar stukjes 0,6mm. messingstaf in te stoppen, circa 4mm. lang. De PE steunen heb ik geponst met een punch & die. Op die manier ontstaat er alsnog een sterke verbinding; toch zal ik er zeer voorzichtig mee moeten zijn.
Op de volgende foto zie je één PE steun in positie, één pin gereed waar de tweede steun aan moet komen (aangeduid met de pijl); en aan de andere knijper het originele Hasegawa-onderdeel voor de andere zijde.
39. De steunen worden 'verstevigd' met U-profielen die aan de buitenkanten worden bevestigd. Het lange U-profiel is bijzonder lastig te vouwen, omdat de rug zo dun is dat zelfs mijn kleine photo etch bender de U-vorm niet gevouwen krijgt. Ik heb een stuk messing plaat gepakt en dat als mal gebruikt om, met behulp van een mini-bankschroefje, de 80% gevouwen U-vorm 100% te krijgen.
Bestede tijd: 25 uur.