Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 10:25 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 168 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 17  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 14 jan, 2020 20:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 14 apr, 2009 17:11 pm
Berichten: 1067
Woonplaats: Zelzate-België
Ik moet mijn 'clearparts' toch ook eens zo een bad gaan geven.

Er is toch verschil te zien hoor :shock:
Verder goed bezig hier :brouw:

Grtz.

Luc 8)

_________________
Op tafel: King Tiger 1/16
In de wachtrij: ?????


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 16 jan, 2020 1:13 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 apr, 2014 2:33 am
Berichten: 463
Dank jullie wel Deef, Kitboy, Huib, Trajanus en Lucske voor de antwoorden. Ik ben nog steeds verrast door de mate van activiteit in dit subforum. Ik wou dat ik meer tijd had om alle andere topics te bekijken, doe dit druppelsgewijs... Trajanus je hebt echt een gat in de modelbouw-markt gevonden met deze buddy-build (wat in feite gewoon een groepsbouw is als je het mij vraagt), ik mag je daar wel mee feliciteren.

@Nico ik ken Parketplus niet, maar waarschijnlijk had dat hetzelfde doel inderdaad: alle minuscule krasjes en andere oneffenheden in de canopy (ontstaan tijdens het gieten en erna) worden ermee gevuld, zodat je een glossy oppervlak krijgt. Tegenwoordig zijn de mallen echter vaak zo hoogstaand dat er geen of nauwelijks nog oneffenheden zijn. Ik heb dit flesje Quickshine een jaar of 8 geleden gekocht op aanraden van vliegtuigbouwers op een Engelstalig forum. Men had er goede ervaringen mee, dus bestelde ik dat merk (in het buitenland ook). Er zullen zeker goede in Nederland verkrijgbare alternatieven zijn.

@Huib en Luc: als ik de foto's goed bekijk, zie ik toch ook wel iets van verschil. Het is niet zo die zwart/grijs-werking (dat zal camerastandpunt zijn) maar de scherpte. Die lijkt wat toegenomen.


20. Ik zal weinig toevoegen aan het interieur, enkel de onderdelen die echt 'leeg' zijn. Zo mooi als het instrumentenpaneel aan de voorkant is, zo gebrekkig is het aan de achterkant.

Stukje plasticard, omtrek van het instrumentenpaneel overtrekken... dan wat reliëf creëren met ander stukje plasticard.

Een kabelboom kun je snel maken door stukjes koperdraad of, zoals hier, looddraad, herhaaldelijk dubbel te vouwen.

Afbeelding

21. Maar liefst anderhalf uur kostte dit werkje, hoe snel ik ook heb geprobeerd te werken (er is immers toch weinig van te zien, dus het gaat een beetje om het idee).

Afbeelding

22. Ter vergelijking met de voorzijde.

Afbeelding

Deze twee delen zullen, nadat de achterzijde in de kleur van de cockpit zal zijn meegespoten en een beetje kleur-gedetailleerd (sommige stukjes hebben een afwijkende kleur), aan elkaar worden gelijmd.

Bestede tijd: 10 uur.

_________________
* Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
* Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
* Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 16 jan, 2020 9:34 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Ik doe het niet meer, dat badje in de p+ of iets soortgelijks, ik kreeg toch altijd vreemde vlekken bij het drogen helaas. Het hoopte zich altijd op, op plekken waar ik het niet wilde, maar ik snap de keuze om het te doen wel.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 16 jan, 2020 10:55 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Jee Roy wat een verdomd gedetailleerd verslag....een boek lezen duurt nog langer :lol: :lol:
Geintje....mooi om al die stappen te lezen.
Ik vind het te veel werk en die tijd besteed ik liever aan het plakken en klooien :wink:
Ga zo door.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 16 jan, 2020 22:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Mooi, die kabelboompjes, Roy!

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 17 jan, 2020 17:07 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Dit is echt hogere modelbouwkunde. Ik leer iedere keer weer bij. Die kabelboom vind ik prachtig. Ga ik bij de geplande grote jongens zeker proberen.
Dank!

Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 jan, 2020 4:51 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 apr, 2014 2:33 am
Berichten: 463
@Markie: met die parketreiniger (wat eigenlijk een soort acrylvernis is) moet je tevoren bedenken hoe je 'm te drogen gaat hangen. Het 'uitdruppelpunt' moet onderaan hangen en dat vergt soms wat creativiteit wat betreft de ophangconstructie. Bij het onderste punt moet je, na het acrylbadje, een absorberend papiertje houden (zoals keukenrol of WC-papier), dan doet de capillaire werking de rest.

@Barry: ik moest een beetje gniffelen toen ik je commentaar las dat dit een uitgebreid verslag is. Misschien, maar voor mijn doen is het ultrakort. Ik beschrijf meestal alles, stap voor stap, wat ik doe en hier sla ik het meeste over. Maar leuk te lezen dat je het kunt waarderen. Schrijftijd gaat inderdaad van mijn bouwtijd af, maar ik vind het leuk om te delen :)

@Huib2: dank!

@Trajanus: merci voor het compliment, dat van een overdaad aan bescheidenheid getuigt als ik jouw bouwwerken en -voorbereiding bekijk.


23. Vier subassemblies staan in de primer. Ik had de onderdelen tevoren ontvet (eerst nog gaatjes boren in de romp, voor de antenne!). De kabelboom heeft inmiddels ongeveer de juiste gedrapeerde vorm. Ik wilde nog een tiental scratch-toevoegingen maken voor het interieur en dacht toen ik aan de uitvoering wilde beginnen, joh wat doe je weer moeilijk. Gaat nooit iemand naar kijken en is toch al moeilijk te zien allemaal. De photo etch set maakt het al behoorlijk druk daarbinnen. Dus dan maar primen.

Afbeelding

24. Vijfenvijftig stickertjes verder... ik ben echt blij dat ik die Eduard set ter beschikking heb. Niets geks meer tegengekomen in de beschrijving. Waar de 'insectenogen'-achtige glazen deeltjes zitten, moet nog maskeervloeistof worden aangebracht, bijvoorbeeld Humbrol Maskol. Dat doe ik echter pas net vóór het schilderen van de kappen, omdat je die Maskol niet langer dan een paar dagen moet laten zitten. Daarna kan het gaan werken op het transparante plastic en dat moeten we natuurlijk niet hebben.

Afbeelding

Er zijn trouwens nog zes stickers over, die zijn voor de drie wielen. Zeer attent van Eduard!

Bestede tijd: 14,5 uur.

_________________
* Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
* Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
* Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 25 jan, 2020 15:03 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 apr, 2014 2:33 am
Berichten: 463
25. Na schuren van de primer en schilderen van de cockpit met Tamiya XF71, heb ik met een drietal olieverfjes het interieur vervuild en van schaduwen voorzien. De gekleurde photo etch onderdeeltjes komen nu qua kleur zeer dichtbij de rest van het interieur. De olieverf werkt hier dus als een soort filter.

Op de foto zie je links de behandelde helft, rechts de onbehandelde.

Afbeelding

26. Op het eerste gezicht leek dit mooi, maar toen ik bovenstaande foto zag vond ik het er te vuil uitzien. Daarom heb ik wat van de vervuiling weggehaald. Met olieverf is dit kinderlijk eenvoudig.

Afbeelding

27. Eerste vervuiling en lichte verwering op de bodem en stoelen. Het vliegtuig dat ik probeer op schaal na te bootsen heeft zeer kort gevlogen (anderhalve maand ongeveer) dus al teveel verwering is hoe dan ook onlogisch en onjuist.

Ik heb deze foto gemaakt om te tonen hoe het ruitje eruit ziet vóór en ná verwijdering van de laatste masking-sticker. Hier zijn vijf van de zes stickers verwijderd.

Afbeelding

28. Hier zitten hendeltjes en riemen op hun plek. Eduard heeft zo'n beetje twee keer zoveel hendeltjes als nodig in de set gevoegd, voor het geval ze uit je pincet schieten.

Afbeelding

Uitvergroting (zie ook paragraaf 31):

Afbeelding

29. Tot zover mijn complimenten aan Eduard. Het is een klein mirakel dat ik uiteindelijk het instrumentenpaneel -recht- vastgelijmd heb gekregen en dat was een kwestie van 50% geduld met 50% geluk. De photo etch vervanging van het plastic onderdeel plast simpelweg niet zoals het hoort, hier teveel plastic (ja dat kleine onderdeeltje, moest nog verder worden geschuurd) en daar te weinig metaal. Laten we hopen dat dit het moeilijkste deel van de bouw zal blijken te zijn geweest. Uiteindelijk zit 'ie dus op z'n plek. Met zorg verstevigd met lijm op onzichtbare plekken, zodat 'ie niet losschiet op een ongelukkig moment. Ben denk ik drie kwartier bezig geweest om alles, met liquid poly en secondenlijm, vast te zetten.

Afbeelding

30. De kiertjes zijn gevuld met secondenlijm. Wordt straks een kwestie van vijlen en opnieuw scriben bovenaan (denk ik; misschien postshading).

Afbeelding

31. Overigens, voor de bovengemiddeld geïnteresseerden en naar aanleiding van een opmerking op een ander forum, alle foto's in dit bouwverslag zijn inzoombaar als je erop klikt en dan nog twee keer op klikt. Bijvoorbeeld, de foto hierboven ziet er dan zo uit:

Afbeelding

33. De kabelboom is zichtbaar, als je er met een lampje naartoe schijnt. Dit maakt de kleuren in deze foto overigens wat onnatuurlijk, het onderdeel vooraan links is bijvoorbeeld in werkelijkheid blank metaal. Maar het gaat om het idee.

Afbeelding

Bestede tijd: 17,5 uur.

_________________
* Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
* Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
* Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 25 jan, 2020 16:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 14 apr, 2009 17:11 pm
Berichten: 1067
Woonplaats: Zelzate-België
Awel Roy,

Ik heb eens geklikt op jouw foto's en dan nog eens geklikt :wink:
En het ziet er verdomd goed uit man :brouw:

Grtz.

Luc 8)

_________________
Op tafel: King Tiger 1/16
In de wachtrij: ?????


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28 jan, 2020 23:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 apr, 2014 2:33 am
Berichten: 463
Dank Luc, photoshop he ;)


34. De body is rondom strak gemaakt, ofwel de secondenlijm is gevijld en geschuurd. Aan de onderzijde moest bruine Gator Glue aangerukt worden, anders bleven de bodyhelften niet aan elkaar verlijmd.

Een van beide vleugels is eveneens strakgemaakt, de andere wel al verlijmd.

Afbeelding

35. Anders dan de bommenluiken, staan de deuren voor het landingsgestel straks wél open. Ze zijn veel te dik; een fijne methode om ze uit te hollen is middels een diamantfreesje in de multitool. Op de volgende foto zie je het verschil.

Afbeelding

Uitvergroot:
Afbeelding

Ik zie op deze uitvergroting dat 'ie toch nog iets strakker moet (of het is gezichtsbedrog, moet ff kijken). Die foto's hebben al minstens voor 20 correcties gezorgd gedurende de bouw. Uiteindelijk bleek telkens de foto toch te kloppen ;) .

Ook de motoren met nacelles zijn al gedryfit in elkaar.

Bestede tijd: 20 uur.

_________________
* Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
* Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
* Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 168 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 17  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement