Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 10:15 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 168 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 17  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 06 jan, 2020 22:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 14 apr, 2009 17:11 pm
Berichten: 1067
Woonplaats: Zelzate-België
Yups,

Zo denk ik er ook over.

Complimenten voor de kwaliteit van je foto's trouwens :brouw:

Grtz.

Luc 8)

_________________
Op tafel: King Tiger 1/16
In de wachtrij: ?????


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 jan, 2020 13:07 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 apr, 2014 2:33 am
Berichten: 463
Normaal gesproken ben ik erg van het zelf uitzoeken (liefst grondig) van kleuren en dat soort dingen, maar ik kom zodirect toevallig langs een modelbouwwinkel en misschien kan een van jullie me snel helpen... iemand een tip voor een interieurkleur die zo'n Yokosuka zou hebben gehad? Dan doel ik op een specifiek potje verf. Liefst Vallejo Model Air.

Niet geschoten is altijd mis... ben tot ca. 16:00 uur daar in de buurt. Alvast bedankt voor enige hulp :)

_________________
* Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
* Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
* Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 jan, 2020 16:07 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Roy, hier is mijn lijstje:

Imperial Japanese Navy: 1939-1945
Tamya XF-11 Japanese Navy Green
Tamya XF-12 Japanese Navy Grey
Tamya XF-70 Dark Green 2 (IJN)
Tamya XF-71 Cockpit Green flat (IJN)
Tamya XF-76 Green-Gray (Interieur)
Valejo Model Color 70981 Orange Brown
Gunze Hobby Color H61 IJN Grey (Mitsubishi)
Gunze Hobby Color H63 Metallic Blue Green (cockpit/interieur)(na 1942) Aotake
Humbrol 100 Red brown Propellerbladen
Gunze Hobby Color H84 Mahogany Propellerbladen

Imperial Japanese Army: 1939-1945
Gunze Hobby Color H60 IJA Green
Humbrol # 168 Hemp satin
Gunze Hobby Color H63 Metallic Blue Green (cockpit/interieur) Aotake
Gunze Hobby Color H62 IJA Grey (Nakajima)
Gunze Hobby Color H84 Mahogany Propellerbladen

Hopelijk kun je er wat mee.

groet,
jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 jan, 2020 16:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Ik vind die Tamiya verf niet om mee te verven. Ik ga voor wat anders. Valejo heeeft overigens ook een Japanese navy en Army set. Maar wat ik tot dusverre gezien heb, alleen voor de spuiters onder ons.

Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 jan, 2020 17:27 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 apr, 2014 2:33 am
Berichten: 463
Jan, super en net op tijd; ik heb alle Tamiya's gekocht en de Vallejo 70.981. Helaas hadden ze de gezinsverpakking Vallejo zoals genoemd door Nico niet en evenmin de individuele verfjes.

Nico, probeer Tamiya eens te verdunnen met lakthinner in plaats van met X20. Het is een misverstand dat X20 daadwerkelijk bedoeld is om verf mee te verdunnen. Het is zelfs een misverstand dat die X20 ook maar ergens goed voor is. Eenmaal lakthinner (van Tamiya of andere) geprobeerd, denk ik dat je de verfjes van Tamiya toch nog wel een kans zult geven. Wel slecht voor de gezondheid die lakthinner, dus ventileren / masker op. (N.b. Tamiya 'acryl' verdunnen met water omdat men denkt dat acrylverf van Tamiya echt acrylverf is, is sowieso geen optie want dat werkt niet.)

_________________
* Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
* Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
* Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 jan, 2020 18:04 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Goeietip!

Ik verdun altijd met Mr. Color Thinner (voor acryl) van Mr. Hobby. Heel geschikt voor Tamya verfjes.

Afbeelding

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 jan, 2020 18:10 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 apr, 2014 2:33 am
Berichten: 463
Ja, is eigenlijk hetzelfde spul als Tamiya lacquer thinner. Zelfde fabriek, volgende slurf; denk ik dan.

Ik gebruik die thinner altijd met de Grey Microfiller & Primer van Alclad; en ben er van overtuigd dat er geen betere primer-thinnercombinatie te bedenken is.

(Overigens kom ik later terug op de eerdere commentaren, zoals de zeer alerte opmerking dat de photo etch zijpanelen de vleugeltabs in de weg zitten)

_________________
* Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
* Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
* Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 jan, 2020 21:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 22 jul, 2014 10:25 am
Berichten: 1395
Woonplaats: Hardenberg
Dit wordt vast een hele mooie, zeker een om te volgen.
Wel gaaf die app. ik kende dat nog niet vertalen van een foto in een app.
Mooi boek trouwens zo te zien zitten er heel interessante plaatjes/ tekeningen in.

Grtz Arjan

_________________
This thing we call failure it's not the act of falling down but staying down


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 jan, 2020 23:09 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 apr, 2014 2:33 am
Berichten: 463
Veel reacties in dit groepsbouw-forumgedeelte, leuk om te zien dat het leeft! Dat inspireert en motiveert natuurlijk weer.

@Deef, @Luc en @Arjan: dank jullie wel :)

Wat de foto's betreft, ik test een beetje met een fotostudio'tje dat ik heb 'gebouwd' (teveel eer voor het woord 'gebouwd' trouwens, het lastigste was het bijeen sprokkelen van de materialen). Op de foto's hieronder heb ik een andere ondergrond te weten zwart.


6. Hier zitten al twee van de stickers op hun plek. Ik volg de door Eduard aanbevolen volgorde van aanbrengen.

Afbeelding

7. De middelste stickertjes zijn niet groot.

Afbeelding

8. Hier zitten de zes stickertjes bevestigd.

Afbeelding

9. Ik zou hebben gezworen, toen ik het ding onder de loep bestudeerde, dat alles mooi op z'n plek zat. Door bovenstaande foto (vergroot 'm maar eens uit) heb ik toch nog 's beter gekeken en het stickertje wat verplaatst. Mijn motto: vrees je foto's niet, geef ze ook niet de schuld van je eigen onnauwkeurigheid, zeg niet dat een op de foto zichtbare afwijking 'in het echt wel meevalt', maar profiteer van dit wonder der techniek en gebruik het om je werk te verbeteren.

Afbeelding

10. Hier komen de vleugeltabs in te zitten (versteviging van de vleugels die zo in feite met elkaar verbonden zijn).

Afbeelding

Zoals Thomas terecht aangaf, zit er een PE plaat tussen dit gat en het vleugelonderdeel in. Ik had dat wel 's even mogen dryfitten... jammer genoeg houd ik me hier niet aan het advies dat ik systematisch in ieder bouwtopic geef... altijd en overal dryfitten! De oplossing? Het zal PE verknippen worden, want de tabs in te korten lijkt me bijzonder nadelig voor de uitlijning van de vleugels en zal ook de stabiliteit niet ten goede komen. Volgende update toon ik de desbetreffende werkzaamheden; dank voor de tip, het zou zo maar eens kunnen dat ik dit te laat had gezien!

Bestede tijd: 4 uur.

_________________
* Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
* Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
* Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 jan, 2020 12:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Maar wat is het probleem met de tabs inkorten? Als ze verder naar binnen steken levert dat toch geen extra stevigheid op? Of haken ze nog ergens is het interieur?

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 168 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 17  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement