Dank jullie wel voor jullie aanmoedigingen...
Huib, inderdaad gaat het om het onderdeel dat tussen de twee vleugeldelen in gesandwicht zit, hieronder op de tweede foto te zien.
Wat betreft de andere kit... in feite is die nog prima bruikbaar voor degenen die hem 'in flight' willen vorm geven. Daar past dan ook nog mooi de resterende photo etch bij, ziende op het bommenruim. Bommenluiken open, landingsgesteldeuren dicht. Kan prima toch? Denk dat ik deze op enig moment aan een tombola schenk of prijs maak voor een quiz of zo.
40. Ik ben inmiddels redelijk verontwaardigd aan het worden over de complete laksheid waarmee Eduard deze photo etch set op modelbouwers heeft afgevuurd. Als jullie je afvroegen hoe het kan dat een klein bedrijfje uit Tsjechië elke minuut een photo etch set baart: de oplossing van het raadsel is, dat ze nauwelijks research doen laat staan dat ze de sets (voorafgaande aan het drukken van de handleiding) uitproberen, laat staan dat ze hun fouten corrigeren.
Zoveelste gedoe... al had ik de vleugels niet verwisseld, dan nog had ik een groot probleem gehad. Eenmaal op de juiste plek, past de photo etch set van geen kant. De tabs staan de verkeerde kant op, zie op de foto hieronder punt 1. Deze moeten volgens de handleiding naar binnen staan, maar moeten in werkelijkheid naar buiten.
Dan het uitsteeksel dat aangeduid is met 2. op de foto. Dat moet aan de buitenzijde flink worden afgeschuurd, om het landingsgestel te kunnen huisvesten. Ook overigens staat de handleiding bol van de fouten, het begint zo langzamerhand een farce te worden. Moeten we Eduard toch maar beschouwen als behorend tot de 'cottage industry', in de lijn met de producenten van vacuform modellen en short run resin kitjes? Ik dacht dat Eduard daar toch (veel) te groot voor was geworden, maar misschien moet ik mijn mening herzien.
41. Uiteindelijk opgelost.
#3. Een van beide taps brak af, bij het terugbuigen; metaalmoeheid. Ik heb een tip van Peter van Dijk toegepast en een stukje Evergreen-achtig plastic op maat gesneden (2x) en aan de zijkanten gelijmd, om betere hechting te krijgen straks.
#4. Een onderdeeltje uit de Eduard set past simpelweg niet (komt tegen het vleugeldeel aan) en heb ik dan maar verwijderd. *zucht*
#5. Hier zit de retractor op z'n plek. Die past dan gelukkig wél met de PE delen op hun plek.
Ik ga nu een nachtje slapen over het volgende. Dit landingsgestel kan ik verreweg het nauwkeurigste vastlijmen aan dit onderdeel en dan krijg ik het ook mooi symmetrisch met de andere poot. Als ik eerst de vleugeldelen zou verlijmen en dan, na het schilderen, het landingsgestel zou monteren, vrees ik dat ik het niet meer mooi op z'n plek krijg (juist omdat het zo'n fragiel onderdeel is... ik zie de U-profieltjes er al vanaf springen).
Ik denk daarom dat ik, zo goed als zeker, iets ga doen wat ik normaal gesproken niemand zou aanraden en wat ik ook nog nooit heb gedaan: het landingsgestel eerst monteren en dáarna pas het vliegtuig afbouwen en schilderen. Om breuk te voorkomen, zal ik een beschermingsconstructie maken. Samen met de uitvoerige schilderwerkzaamheden later (inclusief camouflage), denk ik dat dit wel eens een heel uitdagende bouw zou kunnen gaan worden.
Enig alternatief dat ik zie, is niet de PE te gebruiken voor het landingsgestel, maar de originele kitdelen. Denk echter dat ik daar niet voor ga kiezen.
Ik begin te snappen waarom ik van dit model nog geen enkele afgeronde bouw zie met het PE landingsgestel i.p.v. het Hasegawa-origineel.
Bestede tijd: 26 uur.