Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 20 apr, 2024 8:29 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 168 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 17  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 24 feb, 2020 13:20 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 apr, 2014 2:33 am
Berichten: 463
Trajanus, geen zorgen want ik ben totaal niet ontmoedigd, deze kit gaat op deze ene hobbel na als een zonnetje! Degene die er moedeloos van wordt is Ltd maar ook die zal uiteindelijk als het goed is een afgerond model tegemoet zien :D

Wat je opmerking over plasticard betreft... de vleugels bestaan structureel uit drie stukken: een bovendeel, een onder-deel en een deel dat daar tussenin gesandwicht zit. Het zijn dus geen 2 onderdelen, maar 6... ik heb een van beide vleugels geprobeerd uit elkaar te halen, met mesje, met zaagje... maar ze zitten zo stevig in elkaar (veel liquid poly, drie weken lang uitgehard) dat het plastic breekt. Die vleugel heb ik uiteindelijk deels los weten te krijgen, maar dan blijkt dat ik het middendeel er nog niet uitkrijg, want ook dat zit stevig vastgelijmd. Wel goed om te zien trouwens, dit geeft veel vertrouwen dat de vleugelnaden voor eeuwig uit het zicht zullen zijn verdwenen haha

Maar namaken met plasticard... als ik zoveel moeite heb gestoken in photo etch en zo goed mogelijke uitlijning et cetera.. denk 't niet! :) Je kunt het ook zo zien, kit kost 30 euro of zo, die heb ik oneindig veel sneller terugverdiend als ik even wat tijd aan mijn reguliere werk besteed, dan dat ik helemaal die vleugel ga namaken met alle details. Als ik het niveau van de kit eer aan zou willen doen, zou ik zeker 20 uur per vleugel bezig zijn. Desalniettemin waardeer ik je tip. Voor kleinere of makkelijker na te maken onderdelen, zou ik inderdaad geen aparte kit kopen; zo bijvoorbeeld tijdens de Honda RA273-bouw waar een steun voor de achterwielophanging kwijt was ineens. In een vlog heb ik toen beschreven hoe mijn dochter en ik dat gingen scratchen.

@Wolf73: dat 'smeltend plastic' zul je in eerste instantie niet als zodanig herkennen, omdat het er niet uitziet als gesmolten plastic. Het zijn gewoon rafeltjes hard geworden plastic, die in een fractie van een seconde smelten door de hitte en weer verharden door de verkoelende omringende lucht. Je kunt ze gewoon met je nagel of met een schuurstickje makkelijk verwijderen. Alleen als je héél lichtjes de diamantfrees hanteert, zul je dit kunnen voorkomen. Is verder ook geen ramp trouwens.

_________________
* Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
* Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
* Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 24 feb, 2020 13:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Dat landingsgestel is gewoon al een modelletje op zich geworden! Mooi zeg. Succes met het vleugel-verhaal!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 24 feb, 2020 13:36 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Roy vd M. schreef:
...Degene die er moedeloos van wordt is Ltd maar ook die zal uiteindelijk als het goed is een afgerond model tegemoet zien :D ...


Slaat op mijn eigen capaciteiten :mrgreen:

_________________
mijn brouwverslagen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 24 feb, 2020 17:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Dit soort fouten...

...zo ongeveer mijn levensverhaal als het om modelbouw gaat. Grappigerwijs heb ik ooit één keer eerder een Ginga gebouwd ergens rond 1990. Toen was er nog geen Hasegawa doos, dus die van Revell. Ik weet nog goed dat ik met de motoren iets omgedraaid had waardoor de ene motor iets omhoog stak en de ander iets naar beneden. Ook niet kunnen herstellen, dus maar mee moeten doen.

Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 feb, 2020 14:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2805
Ik kan aan je foto's niet zien wat je nu verkeerd hebt gedaan. Maar dat zit dus binnen in de vleugel, waardoor het landingsgestel niet juist meer staat? Nou ja, al opgelost met een nieuwe kit, dus. (Wel jammer van die nieuwe kit!)

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 feb, 2020 16:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Je weet niet wat ik nog zal kunnen verkloten met de mijne :mrgreen:

Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 feb, 2020 22:15 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 apr, 2014 2:33 am
Berichten: 463
Dank jullie wel voor jullie aanmoedigingen... :)

Huib, inderdaad gaat het om het onderdeel dat tussen de twee vleugeldelen in gesandwicht zit, hieronder op de tweede foto te zien.

Wat betreft de andere kit... in feite is die nog prima bruikbaar voor degenen die hem 'in flight' willen vorm geven. Daar past dan ook nog mooi de resterende photo etch bij, ziende op het bommenruim. Bommenluiken open, landingsgesteldeuren dicht. Kan prima toch? Denk dat ik deze op enig moment aan een tombola schenk of prijs maak voor een quiz of zo.


40. Ik ben inmiddels redelijk verontwaardigd aan het worden over de complete laksheid waarmee Eduard deze photo etch set op modelbouwers heeft afgevuurd. Als jullie je afvroegen hoe het kan dat een klein bedrijfje uit Tsjechië elke minuut een photo etch set baart: de oplossing van het raadsel is, dat ze nauwelijks research doen laat staan dat ze de sets (voorafgaande aan het drukken van de handleiding) uitproberen, laat staan dat ze hun fouten corrigeren.

Zoveelste gedoe... al had ik de vleugels niet verwisseld, dan nog had ik een groot probleem gehad. Eenmaal op de juiste plek, past de photo etch set van geen kant. De tabs staan de verkeerde kant op, zie op de foto hieronder punt 1. Deze moeten volgens de handleiding naar binnen staan, maar moeten in werkelijkheid naar buiten.

Dan het uitsteeksel dat aangeduid is met 2. op de foto. Dat moet aan de buitenzijde flink worden afgeschuurd, om het landingsgestel te kunnen huisvesten. Ook overigens staat de handleiding bol van de fouten, het begint zo langzamerhand een farce te worden. Moeten we Eduard toch maar beschouwen als behorend tot de 'cottage industry', in de lijn met de producenten van vacuform modellen en short run resin kitjes? Ik dacht dat Eduard daar toch (veel) te groot voor was geworden, maar misschien moet ik mijn mening herzien.

Afbeelding

41. Uiteindelijk opgelost.

#3. Een van beide taps brak af, bij het terugbuigen; metaalmoeheid. Ik heb een tip van Peter van Dijk toegepast en een stukje Evergreen-achtig plastic op maat gesneden (2x) en aan de zijkanten gelijmd, om betere hechting te krijgen straks.

#4. Een onderdeeltje uit de Eduard set past simpelweg niet (komt tegen het vleugeldeel aan) en heb ik dan maar verwijderd. *zucht*

#5. Hier zit de retractor op z'n plek. Die past dan gelukkig wél met de PE delen op hun plek.

Afbeelding

Ik ga nu een nachtje slapen over het volgende. Dit landingsgestel kan ik verreweg het nauwkeurigste vastlijmen aan dit onderdeel en dan krijg ik het ook mooi symmetrisch met de andere poot. Als ik eerst de vleugeldelen zou verlijmen en dan, na het schilderen, het landingsgestel zou monteren, vrees ik dat ik het niet meer mooi op z'n plek krijg (juist omdat het zo'n fragiel onderdeel is... ik zie de U-profieltjes er al vanaf springen).

Ik denk daarom dat ik, zo goed als zeker, iets ga doen wat ik normaal gesproken niemand zou aanraden en wat ik ook nog nooit heb gedaan: het landingsgestel eerst monteren en dáarna pas het vliegtuig afbouwen en schilderen. Om breuk te voorkomen, zal ik een beschermingsconstructie maken. Samen met de uitvoerige schilderwerkzaamheden later (inclusief camouflage), denk ik dat dit wel eens een heel uitdagende bouw zou kunnen gaan worden.

Enig alternatief dat ik zie, is niet de PE te gebruiken voor het landingsgestel, maar de originele kitdelen. Denk echter dat ik daar niet voor ga kiezen.

Ik begin te snappen waarom ik van dit model nog geen enkele afgeronde bouw zie met het PE landingsgestel i.p.v. het Hasegawa-origineel.

Bestede tijd: 26 uur.

_________________
* Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
* Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
* Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 feb, 2020 0:06 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 apr, 2014 2:33 am
Berichten: 463
Eerste foto hersteld, die was abusievelijk zonder aanduidingen.

_________________
* Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
* Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
* Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 feb, 2020 10:12 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Ik ben gisteravond ook even aan de stoei geweest met deze kit. Wanneer je 'm OOB bouwt zoals ik met de mijne doe (op mijn modelbouwatelier0 is het een perfecte kit. Jeetje wát een pasvorm en mooi opgedeelde kit. Ik snap ondertussen ook waarom je een nieuwe Ginga moest kopen. Als die wielbakken/ -schotten verkeerd omzitten kan je er niets meer mee. Althans, als het landingsgestel er in moet.

En Photo Etched en Eduard ja. Ik heb soms het idee dat het bij een aantal bouwers tot religie uitgeroepen is en sommige beginnen pas aan een kit nadat álle bedenkbare Eduard sets aangeschaft zijn, vaak een aanschafprijs van drie keer de kit. Iedereen zijn eigen feestje, maar ik doe er niet aan mee. Enige wat ik wel eens koop zijn seatbelts en voor mijn eerste wereldoorlog vliegtuigen metersets voor instrumentenpaneel. Meest prangende voorbeeld wat ik wel eens heb gezien was een bouwverslag in de Scale Aircraft Modeller van een Ilyushin IL 2 Sturmuvik 1/48 van Tamiya. De auteur bouwde er twee tegelijk. Eentje met álle Eduard PE sets en de andere gewoon uit de doos. Hij moest toegeven dat hij bij het uiteindelijke resultaat nauwelijks verschil zag. Hij nam ook de beide modellen mee na een show. Ook hier zagen mensen nauwelijks verschil!

Enfin,... er zijn echt wel specifieke gedeeltes waarmee je met PE het beste uitkomt. Maar er zijn ook bouwdozen waar het standaard bij zit en waarbij je hoofdonderdelen van PE samen moet stellen. ZO heb ik een Armstrong Withwort FK 8 liggen van Copper State Models. Hierbij moet je de hele motorkap uit één deel 3 dimensionaal zien te vouwen. Als dat niet lukt, kan je je hele model van 60 euro al in de prullenbak gooien. Dit soort bouwdozen vermijd ik voortaan.

Groet, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 feb, 2020 12:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 14 apr, 2009 17:11 pm
Berichten: 1074
Woonplaats: Zelzate-België
Knap opgelost Roy,

Ben benieuwd hoe dat afloopt als je eerst de pootjes plaatst voor het schilderen :shock:
Maar met een stevige bescherming zou dat moeten lukken.
Succes.

Grtz.

Luc 8)

_________________
Op tafel: King Tiger 1/16
In de wachtrij: ?????


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 168 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 17  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement