Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 6:35 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 168 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 17  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 10 jan, 2020 21:33 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 apr, 2014 2:33 am
Berichten: 463
@Huib, de tabs komen in de opening die op de laatste foto met de witte pijl is aangeduid. Hoewel het niet bepaald een 'tight fit' is, hoop ik daar nog wel enig houvast aan te kunnen ontlenen. Zo niet, dan niet en zullen de vleugels op de meest voor de hand liggende plekken worden verlijmd.


11. Dryfitten, aftekenen en dan met een Xuron schaartje door het messing heen. Dit geeft geen probleem.

Afbeelding

12. De Hasegawa kit is prachtig en kan wedijveren met kits die tegenwoordig van verse mallen rollen. Een ding irriteert me echter en dat is dat je de cockpitopbouw slechts met veel moeite en creativiteit kunt dryfitten. Dat had ook anders gekund. Maar ja, als dat alles is.. op de volgende foto is het messing op maat geknipt.

Afbeelding

13. Let echter op dit bureaubladje, in de Yokosuka-fabrieken ontworpen ten behoeve van de piloot om kruiswoordraadsels op te lossen en manga-figuurtjes te tekenen tijdens rustige vluchten. Op de volgende foto zit dat bureaubladje recht ten opzichte van de apparatuur; en bovendien op de juiste hoogte.

Afbeelding

14. Eduard heeft dit echter verkeerd in de instructies weergegeven. Op de foto hieronder zie je de daadwerkelijke situatie (1), hoe Eduard het heeft bedacht (2) en hoe het in de kit behoort te zitten, althans hoe ik het mooi vind zitten (3). Drie aanpassingen: het tafeltje heb ik iets schuin gezet ten opzichte van de daarvoor bedoelde tabs, zodat er een betere uitlijning is met de instrumenten. De andere aanpassing is belangrijker, te weten de tabs moeten onder zitten in plaats van boven. Anders zit het tafeltje zo laag, dat het tegen de instrumenten aan komt. Derde aanpassing is, dat het ding een stompe hoek moet hebben ten opzichte van de tabs, wegens ronding van de romp.

Op onderstaande foto zie je trouwens ook de verknipte versie van één beider zijpanelen. Men kan zich wellicht afvragen, waarom ik ze helemaal doormidden heb geknipt (immers, bovenaan zitten geen vleugeltabs). Twee redenen: 1. Makkelijker knippen. 2. Er is later niets van te zien, onder welke hoek dan ook.

Afbeelding

15. Het interieur is gereed om gewassen te worden (doe dat alleen met het plastic), op gordels, enkele metertjes en nog wat licht scratchwerk na.

Afbeelding

1. Dit zijn panelen met instrumenten voor de piloot.
2. Het instrumentenpaneel rechts bestaat uit vier photo etch-plaatjes. Het plaatje ernaast is losgeraakt, zat dan ook maar nauwelijks vast.
3. De gordels voor de piloot. Beide andere sets bewaar ik bij nader inzien toch voor later, omdat ik er nu nog geen zin in heb.
4. Dit frotje blijft er over van het instrumentenpaneel uit de kit. Daar komt de photo etch 2. aan vast.
5. De gondel voor de achterste stoel.

De niet-genummerde onderdelen komen her en der te hangen, vooral bij piloot en voorin. De meeste zijn samenstellingen, om reliëf te krijgen. Enkele enkele (wat is dat nou weer voor Nederlands..?!) zitten nog aan het fretje, die zijn te zijner tijd snel uitgeknipt.

Tijd om te wassen en te scratchen.

Bestede tijd: 6,5 uur.

_________________
* Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
* Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
* Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 11 jan, 2020 15:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Netjes opgelost met de messing platen.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 11 jan, 2020 16:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Roy vd M. schreef:

13. Let echter op dit bureaubladje, in de Yokosuka-fabrieken ontworpen ten behoeve van de piloot om kruiswoordraadsels op te lossen en manga-figuurtjes te tekenen tijdens rustige vluchten.



Ik denk toch eerder aan Sudoko's :-)

Mooi werk tot dusverre

Groet, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 11 jan, 2020 18:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 14 apr, 2009 17:11 pm
Berichten: 1067
Woonplaats: Zelzate-België
Mooi hoor,

Zo klein en toch veel details :shock:

Grtz.

Luc 8)

_________________
Op tafel: King Tiger 1/16
In de wachtrij: ?????


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 11 jan, 2020 19:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Netjes zeg! Priegel de priegel, wat een gepriegel.
Ik weet niet waarom maar ik ben erg gecharmeerd van onderdeeltje 5. Gewoon een mooi fijn detailstukje ofzo :D

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 jan, 2020 18:56 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 apr, 2014 2:33 am
Berichten: 463
Dank voor jullie reacties weer!

@Nico, er zullen aan dat bankje ook vast talloze sudokus opgelost zijn denk ik zo ja :D

@Deef: dat was nog niet zo makkelijk om precies uitgelijnd / haaks te krijgen, het heeft nogal de neiging als een soort parallellogram in te zakken. Kostte denk ik 10 minuten richtwerk. De stoel van de radiobediende / boordwerktuigkundige zit in de kit vastgelijmd op de vloer, maar zat in werkelijkheid aan deze beugel vast. Ook de mitrailleur zat aan de constructie vast. Dit bemanningslid kon door middel van de beugel zijn stoel een aantal centimeter hoger zetten. De stoel kon dan 180 graden worden gedraaid, waarna het geschut kon worden bediend.

16. Ik wilde een indruk krijgen van hoe goed alle interieurdetails te zien zouden zijn, met de kappen op hun plek. Na een eerste dryfitsessie, heb ik de drie transparante onderdelen gedoopt in de parketreiniger. Dit is wat hiervoor nodig is: een glazen potje waar je de parketreiniger in doet; wat tape om de onderdeeltjes te droge te kunnen leggen; en een stukje absorberend papier om de druppel na afloop van de dip capillair te kunnen wegvloeien.

Afbeelding

17. Hier het resultaat vóór en na.

Voor:
Afbeelding

en ná het zwempartijtje in de Jordaan:
Afbeelding

18. Weinig verschil te zien?

Ja dat klopt wel. Dat heeft ermee te maken dat de Hasegawa onderdeeltjes van zichzelf al geweldig mooi zijn en nauwelijks oneffenheden bevatten. Er is wel een verbetering zichtbaar, maar die is minimaal. Niet de moeite waard, zou ik zeggen, tenzij je echt het onderste uit de kan wilt halen.

Hier nog twee foto's van de kappen na behandeling.

Afbeelding

Afbeelding

19. Deze paragraaf heb ik met name toegevoegd voor @Salamander en eventueel voor anderen die deze kit willen bouwen met Eduard maskertjesset (weet niet zeker of Thomas dat setje gebruikt... ik zou het zeer willen aanraden; maar met de volgende kanttekeningen).

De stickers passen stuk voor stuk geweldig. Dit is nu eens iets waar Eduard echt goed z'n best op heeft gedaan. Echter, drie opmerkingen over de instructies (alleen ziende op het voorste onderdeel, zie foto).

Afbeelding

-1. Waar ik op de tekening een uitroepteken heb getekend met het cijfer 1, daar moet je goed opletten dat je de onderkant van het glaswerk bestickert.
- 2. Bij uitroepteken met cijfer 2, helemaal linksonder, is onduidelijk waar je deze twee stickers moet aanbrengen, omdat op het Hasegawa-onderdeeltje een dubbele lijn staat. Neem de meest ruime lijn, anders gaat je sticker te groot zijn. Op de tekening bij nummer 4 is dit fout weergegeven. Ik probeer het nog op een andere manier uit te leggen. Je ziet de twee blauwe vlakjes op tekening bij nummer 4. Het is verwarrend dat die blauw zijn weergegeven, want ze worden pas bij tekeningetje 5 aangebracht. Maar ja, dat soort foutjes vind je overal in de instructies van Eduard dus ook hier. Waar het om gaat is, dat tussen die twee blauwe vlakjes en de twee stickertjes bij tekeningetje 4 één 'strookje onbeplakt' moet zitten in plaats van twee 'strookjes onbeplakt', zoals op de tekening foutief weergegeven.

Hier een uitvergroting:

Afbeelding

De stickers moeten dus TOT HIER komen:

Afbeelding

- 3. En als derde, ook op bovenstaande uitvergroting te zien, moet je de twee aangegeven stickertjes omwisselen.

Hopelijk heeft Thomas en/of iemand anders hier iets aan.

Bestede tijd: 8,5 uur.

_________________
* Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
* Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
* Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 jan, 2020 20:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Roy vd M. schreef:
Dank voor jullie reacties weer!
@Deef: dat was nog niet zo makkelijk om precies uitgelijnd / haaks te krijgen, het heeft nogal de neiging als een soort parallellogram in te zakken. Kostte denk ik 10 minuten richtwerk. De stoel van de radiobediende / boordwerktuigkundige zit in de kit vastgelijmd op de vloer, maar zat in werkelijkheid aan deze beugel vast. Ook de mitrailleur zat aan de constructie vast. Dit bemanningslid kon door middel van de beugel zijn stoel een aantal centimeter hoger zetten. De stoel kon dan 180 graden worden gedraaid, waarna het geschut kon worden bediend.

Nou de aandacht die je ervoor hebt gehad is er aan af te zien in ieder geval! :brouw:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 jan, 2020 21:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Is die Quick Shine voor het zelfde te gebruiken wat vroeger Parket Plus was?

Groet, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 jan, 2020 21:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Toch zie ik wel iets verschil op de foto's. Het wordt er in ieder geval beter van!

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 jan, 2020 22:38 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Knap hoor. Ik heb voor mijn Nell en Emily ook PE set liggen. Ik hou mijn hart nu al vast....

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 168 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 17  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement