Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 23:43 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 271 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24 ... 28  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 08 apr, 2020 20:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Bedankt voor het delen René. Ziet er netjes uit die Sopwith!

tsjopper bob schreef:
Ik redeneer meestal voor spandraden 5 mm
Ik ben het met je eens dat wat jij redeneert er inderdaad ook realistisch uit ziet, te zien aan de foto. Maar is er ook ergens echt iets aan informatie over dit onderwerp te vinden? Want als iemand bijvoorbeeld zou zeggen dat de spankabels van de Nakajima 8 of 10 mm waren, dan zou ik dat aan de hand van sommige foto's ook zo maar kunnen geloven.
En aan de andere kant: waar baseert een merk als Ushi, maar tegenwoordig ook AmmoMIG (al heb ik het idee dat het dezelfde is alleen in een ander pakje), hun .03, .02 en .01 dan op?

tsjopper bob schreef:
Dat elastische draad van Uschi heb ik ook eens geprobeerd, doe mij maar visdraad, dat kun je beter in een heel dun gaatje duwen en al helemaal als je meerdere draadjes in één gat moet persen.
Ik heb eerlijk gezegd geen gaatjes gemaakt, maar een druppeltje secondelijm gelegd, en het uiteinde van het draadje daarin laten drogen. Na een minuutje zit het dan vast genoeg om aan de andere kant het te herhalen. Even lastig omdat er dan een beetje spanning op moet staan. Maar als je weer een minuutje je hand op dezelfde plek weet te houden is het voor elkaar. Na een kwartiertje tip ik het druppeltje aan met matte vernis, zodat de glans weg is.

Bedankt voor de uitgebreide reacties mannen, de leercurve schiet omhoog! :D :brouw:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 apr, 2020 21:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Je kunt dat proces van je draadje in de secondelijm versnellen met zogenaamde "Kicker" een vloeistof waardoor secondelijm instant opdroogt.

Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 apr, 2020 22:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Ik boor altijd gaatjes. Heb je dik plastic of in een romp dan heb je niet zo'n groot probleem. Heb je een dunne vleugel, dan boor ik door de vleugel heen, duw de draad in/door het gat en fixeer het dan met secondelijm waarbij ik de draad in de richting vasthoud zoals het later ook moet komen, want er is niks lelijker dan een draad die pas na enkele millimeters afbuigt. De knik zit echt daar waar het de bevestiging verlaat. Wederom bij mijn strutter zie je die plekken bovenop de vleugel, nadeel is dan uiteraard dat je dat weer bij moet werken. Maar daar zijn technieken genoeg voor om dat of om bij te werken of om dusdanig te camoufleren zodat het niet opvalt.

photo 414940

En de juiste dikte inschatten, tja.... Da's een gevoel. Als je duidelijke foto's hebt is dat uiteraard makkelijker dan die verwegiestan foto's of hele oude foto's. De bouwer bepaald.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 apr, 2020 10:36 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Ziet er erg netjes uit op de foto René, en duidelijk uitgelegd! Dit is zeker een techniek die ik bij een volgende "gerigde" dubbeldekker eens zal gaan proberen!

En Nico, zo'n "kicker" had ik nog nooit van gehoord! Maar gewoon verkrijgbaar bij de lokale modelbouwshop, ga ik eens proberen!

Ondertussen wat spulletjes aan het verzamelen om een leuk vignetje voor deze in elkaar te brouwen, daar gaan we ook eens mee proberen en testen... :brouw:

photo 503482

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 apr, 2020 14:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2805
We zijn benieuwd! :brouw:

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 11 apr, 2020 10:50 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Nou uh... tja... dan is toch ineens ook klaar :D

Eerst foto's:

photo 503666

photo 503665

photo 503667

photo 503664

Al met al een superleuke bouw, sowieso in deze BB. Maar ook omdat het mijn eerste dubbeldekkertje is, eerste keer op drijvers, eerste keer rigging, linnen fuselage, geen canopy maar windshields, een hoop nieuwe dingen!

De kit zelf vond ik een beetje tegenvallen, op zich paste alles wel mooi zonder veel plamuur, geen nare ejection- en/of sinkmarks, maar het positioneren van alle struts was erg lastig omdat paspinnen (noem je die zo?) ontbraken. Decals waren heel erg kwetsbaar, en de handleiding leek eigenlijk bij een ander kitje te horen.

Maar we zijn er uit gekomen, we hebben ons erdoor geslagen en ik vind hem nog leuk geworden ook. Zelf vind ik de schaduw en highlights die ik heb aangebracht met de AmmoMIG oilbrushers, goed te zien op de 2e foto op het linnen en de fuselagepanelen voor het linnen, wel goed gelukt.
Het doel was de boxart te benaderen qua looks, wat ik persoonlijk ook wel aardig in de buurt vind komen.

Veel geleerd, foutjes gemaakt uiteraard, en daarvan nog meer geleerd. Dit toestelletje is misschien wel klaar, maar dit projectje nog niet. Ik ben dus van plan om een klein vignetje te maken waar ik het toestelletje op kan displayen. Daar zal nog aardig wat uitprobeer- en testwerk mee gemoeid zijn, waar ik uiteraard ook hier verslag van zal doen!

Aan de hand van de plaatsing in dat vignetje zal ik misschien nog wat doen aan schaduwwerking of verwering hier en daar. En uiteraard zullen alle op- en aanmerkingen die nu gaan komen misschien nog wat aanpassingen opleveren.
Oftewel: De laatste foto is nog niet gemaakt! :D

Bedankt in ieder geval voor al jullie hulp zo ver! :brouw:

バイバイ。

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Laatst bijgewerkt door Deef op za 11 apr, 2020 11:22 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 11 apr, 2020 10:55 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4285
Woonplaats: Bovensmilde
Trek eerst nog maar een extra Japanner uit de stapel zou ik zeggen, want je hebt met deze al een heel erg mooi resultaat neergezet en dat moet je eigenlijk nog even overtreffen met een volgend exemplaar :)
Heel mooi geworden, vooral die drijver moet ik nog de 's goed bekijken hoe je die verwering nou hebt gedaan.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 11 apr, 2020 11:41 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5063
Woonplaats: IJsselstein UT
Wat een juweeltje Deef! Hartelijk gefeliciteerd. Zet je ok wat foto's in de Galerij? Ben benieuwd wat je volgende kit gaat worden

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 11 apr, 2020 15:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Voor mij is dit de absolute topper van deze Buddy Build. Ik heb er niet al teveel op gereageerd omdat ik simpelweg niets toe te voegen had aan deze perfect bouw!

Groet, NIco

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 11 apr, 2020 17:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 14 mei, 2015 14:25 pm
Berichten: 544
Woonplaats: Amsterdam
Mooi resultaat Dave! De schildering, verwering en de draadjes! In een woord TOP! :D

Ik ben benieuwd naar je vignette!

Groet Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 271 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24 ... 28  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 57 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement