Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 7:43 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 271 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 28  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 15 nov, 2019 22:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
1 januari 2020 komt steeds dichterbij dus ook ik heb vast een inleidinkje opgezet voor deze bouw, sutāto!

Nakajima E8N

photo 489808

Algemene informatie
Fabrikant: Nakajima Aircraft Company, Japan
Eerste proefvlucht: 1934
In dienst gesteld: 1935
Geproduceerd: oktober 1935-1940
Aantal gebouwd: 755 stuks
Maximumsnelheid: 301 km/u
Kruissnelheid: 186 km/u
Vleugellast: 71,10 kg/m²
Klimbereik tot 3.000 m hoogte: 6 min. 31 sec.

photo 489806

De Nakajima E8N (Japans: 九五式水上偵察機, Gjúgo-šiki suidžó teisacuki) was een Japans watervliegtuig in dienst van de Japanse Keizerlijke Marineluchtmacht, dat vanaf een vrachtschip of oorlogsschip, vooral op kruisers en slagschepen was gestationeerd. Het was een verkenningsvliegtuig uit de Tweede Chinees-Japanse Oorlog vlak voor de Tweede Wereldoorlog. De E8N1 (Kotobuki 2 KAI 1 nine-cylinder radial engine) en/of E8N2 (Kotobuki 2 KAI 2 engine) Type 95 was een eenmotorige en tweepersoons tweedekker met een grote centrale hoofdvlotter onder het vliegtuig en twee ondervleugelde kleinere drijfvlotters. Tijdens de Pacifische Oorlog was het bekend bij de geallieerden onder de codenaam "Dave". Het vliegtuig kon opstijgen vanaf schepen, met behulp van een katapult. De landing moest op het water plaatsvinden. Ook vanaf het water kon het toestel opstijgen.

Ontwerpen en ontwikkeling
De Nakajima E8N werd ontwikkeld door Nakajima Hikōki (Engels: Nakajima Aircraft) als vervanging van het Nakajima E4N-watervliegtuig en was essentieel een evolutieontwikkeling van het vroegere type. Zeven prototypes werden geconstrueerd, onder de compagnieonderschrift MS. De eerste proefvlucht was in maart 1934. De eerste proefvlucht was in maart 1934. Het toestel moest het opnemen in operationele "trials" tegen vliegtuigen van Aichi en Kawanishi.

Operatieve geschiedenis
De MS werd in productie genomen, totaal werden 755 E8N's gebouwd door Nakajima and Kawanishi, de productie ging door tot 1940. Het vliegtuig kreeg de operationele naam Navy Type 95 Verkennigswatervliegtuig Model 1 in oktober 1935 en werd gestationeerd aan boord van grote schepen die toen in dienst waren, zoals op 16 kruisers en 5 vliegtuigmoederschepen.

Ze werd succesvol gebruikt en ingezet in de Tweede Chinees-Japanse Oorlog, niet alleen voor verkenningsvluchten, maar ook voor (duik)bombardement vluchten.

Verscheidene watervliegtuigen bleven in dienst bij de vloot, tijdens het uitbreken van de Pacifische oorlog in de Stille Oceaan. Ze werd echter weldra vervangen door de modernere Aichi E13A en Mitsubishi F1M vliegtuigen. Resterende vliegtuigen werden gebruikt voor tweederangstaken, zoals verkenningstaken en de aanval op bijna onbewapende gronddoelen of geallieerde vrachtschepen.

(bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Nakajima_E8N)


Tijd voor foto's:

De - naar mijn mening - mooie boxart:
photo 490689

De spreus:
photo 490691

Bouwbeschrijving:
photo 490690

photo 490688

En de decals:
photo 490692

Er kan met de decalset dus ook een "Thai Navy" versie gemaakt worden maar dat gaat uiteraard niet gebeuren! Over de wel te bouwen versie met bijbehorende camouflageschema later meer!

バイバイ。

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 15 nov, 2019 23:37 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5062
Woonplaats: IJsselstein UT
Mooie opening Deef! Zie je enorm op tegen de rigging? Lijkt me ingewikkeld....

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 16 nov, 2019 22:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Ik heb nog nooit rigging toegepast dus ik ga er blanco in. Wellicht dat ik er ná dit modelletje wel tegenop zie om het ooit nog eens toe te moeten passen :lol:

Ik vind het ook wel leuk hoor om iets te proberen wat ik nog niet eerder gedaan heb. En er is genoeg hulp hier op het forum binnen handbereik. Om de beroemde P. Langkous maar te quoten:

"Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan!"


:wink:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 nov, 2019 6:56 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 14 mei, 2015 14:25 pm
Berichten: 544
Woonplaats: Amsterdam
Mooi intro Deef! Heel veel plezier met de bouw hiervan en succes met de draadjes!

Groet Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 nov, 2019 12:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18523
Woonplaats: Hurdegaryp
Deef schreef:
Ik heb nog nooit rigging toegepast dus ik ga er blanco in. Wellicht dat ik er ná dit modelletje wel tegenop zie om het ooit nog eens toe te moeten passen :lol:


Tip, niet te snel lijmen. Probeer de gaatjes voor je gaat lijmen reeds aan te brengen. Als je alles of een aantal onderdelen reeds gelijmd hebt, belemmerd je dat in de bereikbaarheid om ergens gaatjes te boren. Ook ik ben ooit begonnen met een houtje-touwtje vliegtuig.

Dat was dan wel een Fokker D-VII, die had niet zo heel veel draadjes - alleen bij het landingsgestel :lol:
photo 241727

Om uiteindelijk uit te komen bij modellen met wat meer draadjes:
PKZ-2 - Oostenrijks-Hongaarse verkenningshelikopter uit de WO1
photo 285066

Sopwith 1 1/2 Strutter, ook een verkenner
photo 419770

Fokker E-III
photo 465421

Uiteindelijk ziet het gewoon machtige modellen geworden.

Gewoon denken als Pippi, je hebt het nog nooit gedaan, maar je kunt het (vast).

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 nov, 2019 14:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Thanks voor de tip!
Dat zijn zeker mooie modelletjes geworden, interessant ding ook die verkenningshelikopter!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 nov, 2019 17:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Ik heb ook dit boek thuis:

photo 491530


photo 491532


Hierin staat dat deze Dave een zeer belangrijke rol heeft gespeeld bij de Slag om de Javazee!

Groet, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 nov, 2019 8:44 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7912
Woonplaats: Ingelmunster
Mooie kit en sowieso veel succes...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 nov, 2019 8:57 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Leuk Kitboy! Bedankt voor het delen!
En bedankt Silenoz!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 dec, 2019 11:26 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Om de wachttijd nog wat te breken deel ik hier nog een interessant verhaal waar ik op stuitte bij het zoeken naar informatie over de Nakajima E8N.

Citaat:
Tijdens (en vóór) de Tweede Wereldoorlog toonden de keizerlijke Japanners belangstelling voor Duitse vliegtuigontwerpen en Heinkel leverde zelfs een ingenieur die de Japanners met verschillende ontwerpen hielp. De Duitsers toonden daarentegen weinig belangstelling voor Japanse types.

Een minder bekend feit is echter dat de Duitsers een Nakajima E8N-vliegtuig bestuurden vanuit hun kruiser, de DK Orion (HSK-1), waardoor het misschien het enige Japanse militaire vliegtuig was dat door Duitsland tijdens de oorlog werd geëxploiteerd.

De Orion kwam in april 1940 op zee en had toen een enkel verkennend vliegtuig, een Arado Ar196. Na een succesvolle inzet in de Indische Oceaan en de Stille Zuidzee werd de Nakajima verworven door de Duitse marine-attaché naar Japan, vice-admiraal Wenneker. De nieuwe E8N werd naar het Orion getransporteerd door het bevoorradingsschip Münsterlamd, dat op 1 februari 1941 het Orion bij de Marianas ontmoette.

Verder zoekend kwam ik via de Orion nog op de onderstaande informatie met betrekking tot de Nakajima:

Citaat:
…On February 1, the 6,408-ton supply-ship Münsterland, under Kapitän Übel, arrived.Bringing two hundred tons of drinking water, cigarettes, fresh fruit, eggs, meat and assorted other foodstuffs plus 55,000 bottles of Japanese beer, she was also carrying a Nakajima E8-N1, single-float seaplane, purchased in Tokyo by the German Naval Attaché, Admiral Paul Wenneker.

Departing the anchorage with the Ole Jacob for her new area of operations on February 6, resembling a French passenger freighter, Weyher had the Orion’s gunners conduct practice exercises, while Leutnant Klaus Von Winterfeldt practiced take-offs and landings in the Nakajima, which lived up to it’s reputation of being well suited to the prevailing Pacific conditions.

Cruising off Madagascar, Weyher once again employed the Nakajima, painted with British markings, as it made two long flights each day, but found nothing.

On May 26, the Orion lost her Nakajima, as it capsized in rough seas off the coast of Madagascar while attempting to take off, and although her crew got out safely and were picked up, it sank before it could be adequately secured.

De Duitse E8N werd dus voorzien van Britse markeringen, wat de onderstaande bijzondere foto opgeleverd heeft:

photo 489805
(bron: https://www.bismarck-class.dk/hilfskreuzer/orion.html)

Niet iets waar ik in deze BB iets mee ga doen dus, maar ik vond het het delen wel waard :D

バイバイ。

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 271 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 28  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement