Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 11:22 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 271 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 28  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 05 jan, 2020 0:19 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Weet iemand hoe dit nou bedoeld wordt? Ik heb een transparant velletje wat volgens de beschrijving samen met het PE uit het fretje gebruikt moet worden. Dus zoals beschrijving moet onderdeel 11 voorzien worden van PE 1 + A. Maar dat transparante moet dan uitgeknipt achter het PE geplakt worden? Ik zal wel eens even kijken of ik dat wel ga gebruiken, daar ga je natuurlijk echt niets meer van zien.

photo 494846

Maar de windshields moet ik er dus ook van gaan maken (onderdeel C en D), misschien heeft iemand ervaring met dit spul?

Wat ik in ieder geval ook niet meer ga gebruiken is het PE deeltje voor wat leidinkjes over de motor, die zat jammer genoeg al half uit elkaar gevallen in het fretje:

photo 494844

Misschien dat ik de leidinkjes er nog aan scratch, eens even kijken of ik een bruikbare referentiefoto kan vinden.

Ten slotte de uitlaatjes nog uitgeboord:

photo 494845

Eh tja, kleine vliegtuigen, kleine stappen zullen we maar zeggen... :lol:

バイバイ。

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 jan, 2020 0:43 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 apr, 2014 2:33 am
Berichten: 463
Geen idee hoe ze dat 'A + 1' voor zich zien.

Ik kan me een mogelijke bedoeling voorstellen, maar dan zijn daar veel betere oplossingen voor.

Wat ik zou doen, is de klokjes stuk voor stuk uitponsen en op de bedoelde plekken vastzetten met houtlijm.

_________________
* Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
* Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
* Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 jan, 2020 10:29 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Hi Deef,

Je hebt zelf je vraag al min of meer beantwoord. Onderdeel 11 van het gietraam afhalen, schoonmaken en de kant die je ziet vanuit de cockpit wit schilderen. Dan transparantje B uitknippen of snijden en op het witte vlak plakken. Als laatste PE 2 uitsnijden, van de juiste kleur voorzien en weer op transparantje B plakken. Vaak wordt Tamiya x22 transparante lak gebruikt voor het vastplakken. Ik gebruik zelf liever een beetje secondenlijm voorzichtig aangebracht met een cocktailprikker.

Het cockpitraam kan je op dezelfde manier uitsnijden en met een PE buigsetje in de juiste hoek vouwen. Kijk anders eens bij de modellen van RobH. Hij scratcht veel modellen.

Succes! Ingmar

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 jan, 2020 11:21 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Ah helemaal duidelijk nu voor me. Bedankt voor je reactie!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 jan, 2020 13:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Ook hier wel ervaring mee. Ik vind dit altijd een irritant klusje. Moet zeer goed op mekaar afgestemd worden qua uitlijning, anders is het geen gezicht. Bij zo'n open cockpitkap is instrumentenpaneel aardig goed te zien, dus wel de moeite er iets van te maken.

Mijn tip: gebruik houtlijm om dit sub onderdeel aan elkaar te lijmen. Dan is het tussentijds goed te verschuiven. Als het dan keurig op zijn plek is opgedroogd , eventueel paar kleine drupjes secondelijm op de randen.

Succes groet, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 jan, 2020 14:12 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 apr, 2014 2:33 am
Berichten: 463
Ah natuurlijk, zo ja. Ik zat andersom te denken (Deef denk ik ook).

_________________
* Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
* Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
* Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 jan, 2020 14:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Ja ik zat inderdaad in eerste instantie ook verkeerd om te denken Roy! Bedankt voor je tip Nico, das een goeie.

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 jan, 2020 17:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 14 apr, 2009 17:11 pm
Berichten: 1067
Woonplaats: Zelzate-België
Gaat hier vooruit zie ik,

Is soms even zoeken met die PE maar de oplossing is al aangebracht dus dat komt goed.

Grtz.

Luc 8)

_________________
Op tafel: King Tiger 1/16
In de wachtrij: ?????


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 06 jan, 2020 8:29 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Een voortvarende start zoals ik het zie met een goed plan van aanpak :D .
Ik ga straks voor het eerst werken met PE, dus het zal mij benieuwen.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 jan, 2020 13:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Allereerst wil ik even zeggen dat ik het erg leuk vind hoe druk iedereen in deze BB bezig is. Wat een hoop activiteit, gepassioneerd en knap werk zie ik voorbij komen. Ik krijg het niet voor elkaar om overal op de reageren, maar bij deze even een dikke duim omhoog voor alle vorderingen! :brouw:

Zelf heb ik ook niet stilgezeten. Het kantoor zit inmiddels helemaal in elkaar. Maar een verslag is natuurlijk geen verslag zonder de genomen stappen te belichten:

Nadat de PE-riempjes aan de stoeltjes bevestigd waren was het tijd voor het basislaagje. Interieurkleuren zijn in deze BB nogal een dingetje maar ik las eerder in het subtopic "Achtergronden en referenties" in een bericht van Juggernaut dat Gunze Mr Color nr 127 als Nakajima cockpitkleur genomen kon worden. Op een andere site las ik dat van Vallejo Model Air de 71.010 (Interior green) en de 71.044 (RLM02) Als alternatief op Gunze 127 genomen konden worden.

photo 493927

De 71.044 had ik al in de stash dus dat kwam mooi uit. Ik heb er wel nog een paar druppeltjes geel bij gedaan:

photo 495446

Vervolgens met de kwast de rest van de kleurtjes in het kantoor aangebracht. Ik wilde nog een kleur groen toevoegen voor wat contrast. Ik had nog een potje Model Master Green Zinc Chromate staan, deze wat gemengd met de al gebruikte RLM02, en hiermee de stoeltjes en wat details geverfd. Historisch misschien niet correct, maar brengt wel wat meer levendigheid in het geheel:

photo 495450

Vervolgens nog een drybrush een laagje gloss en een wash eroverheen gegooid, gevolgd door een laagje mat:

photo 495445

photo 495452

Ten slotte heb ik nog met wat Posterbuddy het hele kantoor in de fuselage gepositioneerd voor een paar daglichtfoto's:

photo 495448

photo 495453

photo 495451

De instrumentenpanelen heb ik trouwens in elkaar gezet zoals jullie adviseerden, er is niet veel meer van te zien maar het was wel gelukt! Ik heb in de klokuitsparinkjes wat glaslak laten drogen als glas, daar waren ze klein genoeg voor :lol:
Volgens mij kan de romp dicht! :)

バイバイ。

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 271 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 28  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement