Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 1:58 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 271 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 28  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 02 dec, 2019 14:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7915
Woonplaats: Ingelmunster
Wel raar dat de duitsers gebruik maakten van zo'n japanner. Ooit het verhaal tegengekomen van een japanse matroos die de Japanse watervliegtuigen monteerde, wat ie een hellewerk noemde omdat niks pastte. Dan mochten ze eens hetzelfde doen op een Duitse Arado, en daar ging het in minuten..

http://www.j-aircraft.com/research/stor ... naga1.html

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 dec, 2019 13:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Bijzondere verhalen. Dit zijn leuke bijkomstigheden van zo'n BB. Zelf weet ik niet heel veel van van wat er destijds in Azië allemaal gebeurde dus zo steek ik weer een hoop op. Bedankt voor het delen.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 dec, 2019 18:11 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5063
Woonplaats: IJsselstein UT
FokkerFan schreef:
Bijzondere verhalen. Dit zijn leuke bijkomstigheden van zo'n BB. Zelf weet ik niet heel veel van van wat er destijds in Azië allemaal gebeurde dus zo steek ik weer een hoop op. Bedankt voor het delen.


Misschien vind je het leuk om te weten dat ik aan 3 artikelen werk die je misschien daarom juist interessant vindt.
1. Hoe raakte Japan van geïsoleerd land tot agressor? Wat is daarin de Japanse "mentaliteit"?
2. Opbouw, bevelstructuur en logistiek van de luchtmacht van het Keizerlijke Japanse Leger.
3. idem van de Keizerlijke Japanse Marine.

Het gaat nog wel even duren want ik ben hard aan het trainen voor mijn karate-examen deze maand en aan het oefenen met mijn koor voor ons kerstconcert. En er moet nog een italiaanse jager af! Ze worden gepost in de rubriek "Achtergronden" waar je tevens een posting van mij kunt vinden over het falen van de Japanse luchtmachten.
Groet,

Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 jan, 2020 0:40 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Nou ik ben ook begonnen hoor!

Vol goede moed trok ik de doos open vanavond, bewapend met hobbymes. Handleiding opengeslagen, sprues voor me gelegd, uh ja... En nu?

Dubbeldekker met rigging, op de onder- en bovenvleugels camoflageschema op de top, evenals de bovenzijde van de drijvers. Dat wordt qua maskeren niet heel eenvoudig als het geheel al in elkaar zit dus maar even plan de campagne gemaakt. En dat ziet er dan zo uit:

photo 494669

Ik heb het vliegtuig grofweg opgedeeld in drie segmenten, in de foto hierboven te onderscheiden in oranje, roze en groen. Die ben ik dus van plan los van elkaar in elkaar te lijmen, te primeren en te spuiten, om ze daarna in elkaar te steken. Zo kan ik tijdens het bouw- en verfproces overal goed bij. Uiteraard met het nodige dryfitten tussendoor!

Bijkomend voordeel is misschien dat qua rigging ook al onderdelen wat makkelijker bereikbaar blijven, we zullen zien!

バイバイ。

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 jan, 2020 0:50 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5063
Woonplaats: IJsselstein UT
Klinkt goed Deef, want wat is een man zonder plan?

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Laatst bijgewerkt door Trajanus op vr 03 jan, 2020 17:37 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 jan, 2020 15:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Wellicht een tip:

Vooral bij short run kits komt het zeer geregeld voor dat de vleugesltijlen qua lengte niet goed op mekaar zijn afgestemd. Vooral de binnenste willen nog wel eens afwijkend zijn van de buitenste. Ik ga altijd als volgt te werk. Eerst de binnenste vleugesltijlen (die dus vanaf de romp voor de cockpit) aanbrengen en goed checken of ze beetje de goede afstand hebben. Dan bijzonder goed laten drogen. Dan de bovenvleugel er op lijmen en in deze fase kan je de bovenvleugel ook nog goed allerlei richtingen op manuplieren, want de bovenvleugel kan op diverse richtingen scheef zitten en nu is het goed aan te passen. Dan dit weer goed laten drogen en dan pas de buitenste vleugesltijlen vastplakken maar zonodig eerst de lengte aanpassen. Ik heb in mijn leven al honderden dubbeldekkers gemaakt en dit is m.i. de minst schadelijke methode. SUCCES!

Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 04 jan, 2020 2:59 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
O dat is zeker een nuttige tip Nico! Dat ga ik in mijn achterhoofd houden bij deze bouw. Honderden dubbeldekkers gebouwd... Wow... :shock:

Ik ben in ieder geval nu "echt" begonnen aan mijn eerste (misschien ook wel van honderden :wink:) dubbeldekker.

Wat direct opvalt is dat er leuk naar onderdelen verwezen wordt met nummers, maar dat deze op de spreus helemaal niet genummerd zijn. Nu is dat bij deze kit geen ramp, zoveel onderdelen zijn het immers niet.

Dus het interieur deels in elkaar gelijmd, evenals de grote drijver. Verder nog wat gedryfit, en deze onderdelen moesten ook even opgeschoond met een mesje en een viltje en een schuurpapiertje.

photo 494773

De onderdelen die hier liggen passen mooi in elkaar. Wat wel lastig is, is dat er nergens "uitlijningspinnetjes" of iets dergelijks voorzien zijn. Dus goed de deeltjes fixeren terwijl de lijm droogt is nodig, zodat ze niet kunnen verzakken of wijken.

Ik vind zelf de details netjes aangebracht, wellicht zijn de paneellijnen wat ondiep. Misschien is het hier en daar wel zodig deze met de scriber te behandelen zodat ze na het airbrushen nog aanwezig zijn.

photo 494774

バイバイ。

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 04 jan, 2020 9:43 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Dat ziet er zeker goed uit, prima detail voor zo’n soort kit. Staan er geen overzicht van de gietramen met nummers in de handleiding? Vaak is dat dan de methode om te verwijzen naar de juiste onderdelen. Succes met je eerste dubbeldekker, wie weet zit er dan ook nog wel een driedekker bij in het verschiet :wink:

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 04 jan, 2020 10:45 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
FokkerFan schreef:
Staan er geen overzicht van de gietramen met nummers in de handleiding? Vaak is dat dan de methode om te verwijzen naar de juiste onderdelen.

Ow ja inderdaad!! Goh is zelfs te zien op de foto op de vorige pagina, blond noemen ze dat hè... :oops:

Haha bedankt voor de headsup! :lol:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 04 jan, 2020 18:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2797
Ja, logisch plan, om een paar subassemblies apart te spuiten.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 271 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 28  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 45 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement