Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 0:27 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 60 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 23 jan, 2020 16:17 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 apr, 2014 2:33 am
Berichten: 463
Dat ziet er goed uit Jan, lijkt me geslaagd.

_________________
* Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
* Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
* Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 jan, 2020 10:35 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Inderdaad een interessant experiment....ik deel echter Huibs mening.

Wellicht dat het wel haalbaar is als je nadat het geheel beplakt is met decals en dan jouw methode toepast en dan aflakt met een semi-of satingloss vernislaag of ik weet dat je Valejo geen warm hart toedraagt, maar zij hebben wel verschillende tinten zilver/aluminium/staal kleur. Dat kan net de nuance zijn, die je zoekt.

Of de metalcote kleuren van Humbroll : aluminium/polished aluminium of polished steel (27001/02 en 03).

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 jan, 2020 11:03 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Dankjewel mannen.
@Barry, die tip neem ik mee. Dank.

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 30 jan, 2020 18:33 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Man, man, man, wat een ellende met die decals van Hasegawa. Nou dateert deze kit al van 1994, dus dat zal de reden wel zijn. Ze zijn flinterdun en vallen uit elkaar in het water of als je ze op het model zelf plaatst en verschuift. Woede maakte zich van deze doorgaans geduldige en sympathieke bouwer meester en het had weinig gescheeld of de hele kit was in de kliko beland,,,,

Afbeelding

Ik was begonnen met de staartdecal, dat fraaie symbool van de 47e sentai, die berucht was om haar aanpak van de formaties B-29’s in de buurt van Tokyo. Een klein deel van deze eenheid ging zelf de kamikazepraktijk niet uit de weg door bommenwerpers te rammen als de munitie op was. Vergelijkbaar met de Duitse Rammjäger.

Nu moest ik voor de andere mogelijkheid kiezen. Ook een beroemde onderscheppingseenheid: het 70e sentai, dei boven Mantsjoekwo al met de B-29 formaties had kennisgemaakt en eind 1944 werd overgeplaatst naar Kashiwa (Chiba prefectuur), 30 km ten noordoosten van Tokyo. Onderstaand profiel is van een jager van de 70e sentai maar van een andere chutai. Het lijkt om een aas te gaan, want iedere "roofvogel" staat voor een neergehaalde B-29.

Afbeelding

Deze foto toont Shoki van een chutai van het 70e sentai en is gemaakt op een basis in Mantsjoekwo, begin 1944. Merk op dat de antiglare panel nog niet doorloopt achter de cockpit en de witte vlakken met hinomaru’s hier nog ontbreken. Die werden pas aangebracht na herhuisvesting in Japan.

Afbeelding

Onder het motte Heer Bommel verzint een list en ik besloot de resterende decals voor deze versie te voorzien van een laagje Microscale Liquid Decal Film en wat ik nog nooit daarmee had meegemaakt gebeurde nu. Na het drogen en zorgvuldig uitknippen van de decals deed ik ze in het water waar ze na enige tijd omkrulden. Er was niets meer mee te beginnen. Ze vielen later alsnog uit elkaar. Eén logo kon ik op de staart krijgen en herstellen, de andere brak. Gelukkig had ik nog decals over van een Aichi Val van Airfix en kon wat herstelwerk doen al blijft een kleurverschil zichtbaar.

Afbeelding

Omdat ook de decals met witte vlakken onbruikbaar waren moest ik die zelf verven. De rode rand sneed ik van de Aichi decals af en paste mooi. Daarna het geheel met glansvernis geschilderd en “opgesloten”.

Afbeelding

Meteen maar het antiglare panel aangebracht. Dit gaat nog doorlopen achter de cockpit.

Afbeelding

Afbeelding

Nu het verband eraf is ziet het er zo uit. Er moet nog wel e.e.a. worden bijgewerkt. Nu moeten de hinomaru’s er nog op. Toch maar even in de spare map kijken…

Afbeelding

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 30 jan, 2020 19:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
Een beetje ongebruikelijk voor Hasegawa decals om te desintegreren, maar je oplossing ziet er best aardig uit.

Kan je de logo's op de staart niet afplakken en schilderen?

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 30 jan, 2020 20:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Er bestaat zoiets als "Decal Restoreder" aangezien ik nog wel eens een oud kitje bouw heb ik dit wel eens gebruikt. Met bevredigend resultaat.

Succes, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 31 jan, 2020 18:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Hm, balen van je decals, Jan. Sterkte met de redding!

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 feb, 2020 23:04 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Nou, het donderkopje is klaar hoor. Samenvattend:

Nakajima Ki-44-II Otsu Shoki ("Tojo"), interceptor
IJAAF, 70e sentai, 3e Chutai
Kashiwa (Chiba pref., n. Tokyo)
Juli 1945
(Hasegawa 02562, 1/72)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 feb, 2020 23:17 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 apr, 2014 2:33 am
Berichten: 463
Prachtige trotse kist en een mooie overtuigende verwering toegepast, gefeliciteerd met het behaalde eindresultaat!

_________________
* Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
* Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
* Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 feb, 2020 23:33 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 684
Woonplaats: Stolwijk
Mooi hoor, Jan! Machtig mooi opgelost met de decals!

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 60 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 32 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement