Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 21:34 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 142 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... 15  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 03 feb, 2020 20:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2797
Roy vd M. schreef:
Er was daar duidelijk iemand die propellers verzamelt.

Ja, dat viel mij ook op, en lijkt mij geen toeval. Misschien een effectieve manier om de toestellen onbruikbaar te maken zonder ze te beschadigen?

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 feb, 2020 12:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Wat mij ook opvalt en handig is om rekening mee te houden: de Japanse rode bollen lijken nauwelijks onderhevig te zijn aan de verwering, schijnbaar betere verf voor en het zal ook wel soort van heilig onderdeel geweest zijn vh vliegtuig.

Groet, NIco

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 feb, 2020 18:04 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 apr, 2014 2:33 am
Berichten: 463
Die werden denk ik steeds bijgetipt met van die Motip-lakstiftjes in de juiste RAL-kleur.

Kan die gang van zaken destijds helaas niet fotografisch bewijzen :)

_________________
* Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
* Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
* Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 feb, 2020 9:51 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7915
Woonplaats: Ingelmunster
https://gigaplus.makeshop.jp/modelkaste ... 5%B8%AD%27

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 feb, 2020 23:56 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Ik heb hier deel 1 liggen van dat boek. Zitten mooie tekeningen en fotos tussen, maar wel jammer dat ze de nachtjager variant niet mee hebben genomen..

@ Huib, lijkt mij een C6N, de Judy had uitsteeksels bij de vleugelachterrand t.b.v. de flap tracks. Ook was de canopy op een aantal punten anders.


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 11 feb, 2020 11:35 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2797
Huib2 schreef:
Roy vd M. schreef:
Er was daar duidelijk iemand die propellers verzamelt.

Ja, dat viel mij ook op, en lijkt mij geen toeval. Misschien een effectieve manier om de toestellen onbruikbaar te maken zonder ze te beschadigen?


Ik ben erachter! Het was onderdeel van de capitulatievoorwaarden tussen Japan en de VS dat de Japanners al hun gevechtsvliegtuigen onklaar zouden maken door de propellers te verwijderen.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 11 feb, 2020 12:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2797
Aotake discussie

Ja, ik ga hem toch beginnen. :mrgreen:

Informatie over Aotake op internet is overwegend onduidelijk. Ik vind de blog Aviation of Japan slecht geschreven, onduidelijk en vooral gebaseerd op speculatie en vage tegenstrijdige aanwijzingen. Maar blijkbaar is dat ook het grote probleem: gebrek aan betrouwbare informatie. Maar waarom? Omdat de toestellen niet meer bestaan? Omdat de brondocumenten in het Japans zijn?

Blauwe of groene Aotake is natuurlijk een fantastische spectaculaire kleur voor de modelbouwer om te gebruiken. Dus zoek je toch op je model geschikte plaatsen om daar iets van te laten zien. Toch kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat er vrijwel nooit iets van aotake te zien is, behalve als je een vliegtuig uit elkaar haalt.

Afbeelding
Aotake wordt pas zichtbaar als je een toestel uit elkaar haalt. Hier zie je ook dat niet alle onderdelen in de aotake waren gezet, en is het ook duidelijk dat de aotake vóór constructie is aangebracht.

Afbeelding
Verschillende kleuren aotake uit één toestel.

Aotake was een half transparante groene of blauwe anti-corrosie primer van halffabrikaten en losse onderdelen, en werd vaak al door de toeleveranciers aangebracht. Zo kan het gebeuren dat je verschillende kleuren aotake in één toestel vindt, want onderdelen van verschillende toeleveranciers. Na verdere assemblage van het toestel werden de zichtbare delen van het toestel overgespoten: camouflage op de buitenzijde, interieurverf in de cockpit. Maar wat gebeurde er in de wielbakken, onder flaps, in de bommenruimen e.d. :?: Dat is mij nog niet helemaal duidelijk.
Mijn indruk is dat dat in principe, aanvankelijk ook overgespoten werd, maar dat dat later door vereenvoudigde productieprocessen in de oorlogsindustrie vaker werd nagelaten. Maar dat is slechts mijn educated guess.

Afbeelding
Hier is duidelijk te zien dat de aotake op het onderdeel werd aangebracht vóór montage, en dat de aotake onder invloed van licht, lucht en/of de elementen na jaren van kleur veranderd.

Afbeelding

Afbeelding
Incorrect, overenthousiast aotake gebruik bij restauratie!

Wie heeft hier nog iets aan toe te voegen of tegen te spreken?
Ik ben eigenlijk vooral benieuwd naar aotake gebruik in wielbakken, binnenkant wieldeuren en bommenruimen.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 13 feb, 2020 23:47 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 14 mei, 2015 14:25 pm
Berichten: 544
Woonplaats: Amsterdam
Bedankt voor het openen van de discussie Huib! :D

Was ik net uit de kleur van de wielbakken van de Zero....
Aotake dus.. kan ik die gewoon het grijs van de onderkant schilderen!

Hier een foto van een Zero die op Duxford staat waar het aotake zichtbaar is:
photo 486460

Groet Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 feb, 2020 11:16 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2797
Paul1970 schreef:
Was ik net uit de kleur van de wielbakken van de Zero....
Aotake dus.. kan ik die gewoon het grijs van de onderkant schilderen!


Ja, dat maak ik tenminste op uit de weinige informatie die ik kan vinden.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 feb, 2020 18:30 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5062
Woonplaats: IJsselstein UT
Organisatie en operationele structuur van de Keizerlijke Japanse Legerluchtmacht en Marine Vliegdienst – deel 1 Inleiding

De belangstelling van Japan voor militaire luchtvaart begon al in 1910, toen er een Franse Farman werd aangeschaft, waarmee verkenningsvluchten konden worden uitgevoerd. Met grote belangstelling volgde men de stormachtige groei van het luchtwapen tijdens WOI en kocht na afloop daarvan grote aantallen overtollige vliegtuigen in Europa.

De combinatie met de intensieve training van jonge vliegers zorgde ervoor dat Japan al in 1920 bij het Vladivostok-incident haar vliegtuigen operationeel kon inzetten. Profiterend van de ervaringen van de Westerse mogendheden, licentiebouw en nieuwe technische ontwikkelingen, lukte het Japan in korte tijd een deugdelijke en efficiënte vliegtuigproductie op poten te zetten.

De agressieve, imperialistische buitenlandpolitiek van Japan bracht dat land voortdurend in conflict met de Sovjet Unie, Mongolië en China, waarbij de luchtmachten een belangrijke rol speelden. Dit leidde tot verdere technische verbeteringen van de vliegtuigen, maar ook tot een sterke ontwikkeling van strategische en tactische inzichten en bijstelling van bevelvoering en van de vliegerstrainingen. Met als gevolg dat Japan aan het begin van de oorlog in de Pacific de meerdere was van de Westerse mogendheden.

De luchtmachten van leger en marine waren geen zelfstandige krijgsmachtonderdelen en zouden dat de hele periode tot 1945 ook nooit worden. Ze werden gezien als afdelingen van leger en marine en vielen volledig onder het opperbevel van beide krijgsmachtonderdelen. Gevolg hiervan was dat de opbouw van de luchtmachten, alsmede het systeem van rangen die van het leger c.q. marine volgden. De hiërarchische lijn liep van leger, divisie en brigade tot luchtregimenten en compagnieën.
Bij de marinevliegdienst was dat wat complexer, omdat de bevelsketen daar via twee parallel lopende lijnen verliep: die van carriereenheden en die van eenheden, die bases aan land hadden.

In volgende delen geef ik een globaal beeld van de beide Japanse luchtmachten vanaf de 1e grote reorganisatie in 1938, tot die van 1942 en vervolgens haar functioneren tot het einde van de Tweede Wereldoorlog in augustus 1945. Hoewel de Japanners eigen systemen hanteerden, zal ik voor een goed begrip waar mogelijk equivalenten van andere luchtmachten aangeven (RAF, USAAF, Luftwaffe, Regia Aeronautica) en indien mogelijk Nederlandse benamingen.

In volgende delen zoem ik daar nader op in.

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Laatst bijgewerkt door Trajanus op di 03 maart, 2020 17:44 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 142 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... 15  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement