Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 23 apr, 2024 8:02 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 142 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 15  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 07 okt, 2019 20:54 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5063
Woonplaats: IJsselstein UT
Dat is handig Danny! Mooi boodschappenlijstje voor de ESM ;-)
Even voor de kwasters onder ons: zijn deze verfjes daarvoor geschikt?
Ik kan prima overweg met de Aqueious verf, mits je het snel verwerkt.

Hieronder staat wat ik tot nog toe gebruik:

Imperial Japanese Navy: 1939-1945:

Tamya XF-11 Japanese Navy Green
Tamya XF-12 Japanese Navy Grey
Tamya XF-70 Dark Green 2 (IJN)
Tamya XF-71 Cockpit Green flat (IJN)
Gunze Hobby Color H61 IJN Grey (Mitsubishi)
Gunze Hobby Color H63 Metallic Blue Green (cockpit/interieur) (na 1942 Aotake)
Gunze Hobby Color H84 Mahogany Propellerbladen
Humbrol 100 Red brownPropellerbladen
Valejo Model Color 70981 Orange Brown


Imperial Japanese Army: 1939-1945:

Gunze Hobby Color H60 IJA Green
Gunze Hobby Color H63 Metallic Blue Green (cockpit/interieur) Aotake
Gunze Hobby Color H62 IJA Grey (Nakajima)
Gunze Hobby Color H84 Mahogany Propellerbladen
Humbrol # 168 Hemp satin

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 07 okt, 2019 21:07 pm 
Offline
Moderator
Moderator

Geregistreerd: za 11 sep, 2010 12:30 pm
Berichten: 876
ik mis:
  • XF-75 IJN Grey
  • XF-76 IJN Grey Green
  • XF-77 IJN Grey (Sasebo Arsenal)

En voor Aotake is basis Aluminium met daarover Blauw en groen transparant ook een goede optie.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 07 okt, 2019 21:15 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10553
Woonplaats: Installation 05
XF-75 en 77 zijn meer kleuren voor de botenbouwers. XF-76 is inderdaad een goede. Die gebruik ik meestal voor interieurs.

Alternatief voor Aotake is ook een goede, en zal er eerlijk gezegd ook beter uitzien dan een kant en klaar potje.


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 08 okt, 2019 9:06 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Ik heb nog twee hele dikke ordners liggen helemaal vol met allerlei luchtvaart gerelateerde informatie. Als ventje van een jaar of 12 kreeg ik elke uitgave van mijn oma, maandelijks of wekelijks, dat weet ik eigenlijk niet meer. Ik heb het toendertijd wel eens gebruikt voor een spreekbeurt en een werkstuk, maar de mappen zijn toen ik het huis uit ging in een doos verdwenen. Toch nooit weg durven gooien. Gisteren ben ik ze bij toeval weer tegengekomen en gelijk bij de modelbouwhoek neergezet, ik was compleet vergeten dat ik deze had! :shock:

photo 487070

photo 487069

Aangezien ik volgende week een midweekje met mijn schoonouders weg ben, heb ik alles wat te maken heeft met deze BB uit de ordners gehaald en in een mapje gedaan. Ik ga me volgende week eens lekker inlezen. :brouw:
Wat dat betreft ben ik altijd nog een beetje ouderwets, ik vind lekker bladeren toch leuker lezen dan van een schermpje af…

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 08 okt, 2019 19:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Daar zeg je wat, ik zal deze eens opsnorren.....
Afbeelding

Ik heb ze allemaal :oops:
Afbeelding

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 08 okt, 2019 23:03 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5063
Woonplaats: IJsselstein UT
“Why the Japanese Air Forces failed in WWII”, Osamu Tagaya
Korte samenvatting – Jan Voorbij

Volgens Osamu Tagaya, wiens vader officier was bij de Keizerlijke Marine, was Japan gedoemd om de oorlog te verliezen. Net als de andere As-mogendheden was Japan niet voorbereid op een lange oorlog. Net als Nazi-Duitsland en Italië schatten ze hun eigen kansen en kwaliteiten te hoog in: Duitsland op basis van de successen in de Spaanse Burgeroorlog, Italië door haar successen in Libië en Oost Afrika in de dertiger jaren.

Wat ze alle drie misten was de superieure mankracht, het enorme industriële potentieel en de gigantische voorraad grond- en brandstoffen, waar de Amerikanen en de Engelsen over konden beschikken en niet te vergeten hun logistieke kracht. De Japanse regering wist dit en was daar o.a. door admiraal Yamamoto al op gewezen, die op grond van zijn kennis van Amerika (waar hij gestudeerd had), wist waarover hij sprak. Ondanks deze wetenschap waagden Japan de gok op een korte oorlog en onderschatte zeer sterk de respons van de Geallieerden op hun agressie. In feite werd die beslissing genomen door leger en marine, die de regering de baas waren.

Tagaya gaat nog verder door aan te geven dat het vooral de tactische en politiek zwakheid waren die de ondergang van Japan veroorzaakten. De regering had geen controle over de agressieve topofficieren van leger en marine en hun luchtmachten. Daarom kon ze geen gerichte, samenhangende en effectieve strategie ontwikkelen. Het resultaat was een scheuring die tot verspilling leidde van de beperkte hulpbronnen en grondstoffen. Daarnaast werd de industriële capaciteit steeds verder opgerekt en overbelast. Er moest na 1941 tot in het extreme worden geïmproviseerd om de productie op peil te houden bij zo'n gebrek aan grondstoffen.

Het leger zag vooral Rusland en na 1917 de Sovjet-Unie als de vijand van Japan, terwijl de ultieme vijand voor de marine de Verenigde Staten waren. Terwijl Japan één van de eerste mogendheden was die moderne gevechtsvliegtuigen ontwikkelde, waren deze vooral ontworpen voor de landoorlog tegen de Russen en niet voor langeafstandsoperaties in de oostelijke en zuidelijke Stille Oceaan!

Niet dat dit Japan weerhield van het bezetten van Mantsjoerije, Zuidoost Azië en bruggenhoofden in China. Maar dit maakte het land overmoedig. Dat bracht een conservatieve instelling met zich mee bij de militaire leiding: ze waren traag in het ontwikkelen van innovatieve luchtvaarttechnieken. Dit gold deels ook voor hun tactische, strategische, logistieke en organisatorische inzichten. Hun bezetting van de honderden eilanden in de Stille Oceaan ging desondanks gewoon door, naast de enorme inspanning op het vasteland van Oost-Azië. Daar verkeek Japan zich op het feit dat de Pacifische eilanden onderontwikkeld waren. Dat deed een groot beroep op manschappen, grondstoffen, transport en hulpmiddelen en dwong tot de aanleg van honderden vliegvelden en de opbouw van communicatienetwerken. Er waren extra schepen nodig en bij gebrek aan vliegvelden extra watervliegtuigen.

Afbeelding

Japan heeft bijgedragen aan de ontwikkeling van de radartechnologie, maar haalde er niet uit wat erin zat, waardoor de Geallieerden al in 1942 een voorsprong kregen in dat opzicht. Hun onvermogen om vijandelijke schepen en vliegtuigen al vroeg (lees: bijtijds) te signaleren, gecombineerd met de kleine, volgestouwde vliegvelden waar vliegtuigen dicht op elkaar stonden gepakt, bood de geallieerden de mogelijkheid veel meer resultaat te behalen met een enkele aanval.

En terwijl Japan de eerste mogendheid was die systematisch vliegdekschepen ontwikkelde, legde het de focus op gevechtsmissies tegen Geallieerde luchtmachten en vlooteenheden. Hen ontbrak het inzicht in de strategische waarde van het ondermijnen van transportroutes van de Geallieerden, waarvoor vliegdekschepen bij uitstek geschikt waren. Deze omissie werd door de Geallieerden ten volle uitgebuit. Extra logistieke problemen ontstonden doordat Japan geen doordacht konvooisysteem ontwikkelde voor transportschepen. Aanvankelijk voeren ze deels mee met gewapende vlooteenheden maar naarmate de oorlog vorderde voeren schepen steeds meer alleen wat hen extra kwetsbaar maakte voor bommenwerpers/strafers en onderzeeërs van de vijand..

Tenslotte zijn de Japanners er nooit in geslaagd een doelmatige opleiding voor hun vliegers op te zetten. Natuurlijk waren er vliegscholen, maar de programma’s waren inefficiënt. Zowel de marine- als de legerluchtmacht bleven hier in gebreke. Gevolg was dat ervaren piloten voortdurend in actie waren en al in de loop van 1942 het kwaliteitsverlies duidelijk werd, omdat er zoveel ervaren vliegers sneuvelden en de effectiviteit afnam. Hoewel de Japanse vliegtuigen steeds beter werden, waren het jonge, onervaren piloten die ermee moesten vliegen en ze niet effectief konden gebruiken. Deze ontwikkeling leidde mede tot het opzetten en uitwerken van het idee van kamikazemissies.

Het volledig artikel is echt een aanrader en een uittreksel van het boek "The Japanese Air Forces in WWII" van Osamu Tagaya.
Geschreven in het Engels en hier te vinden:
http://militaryhistoryvisualized.com/wh ... rld-war-2/

Samenvattende videopresentatie:
https://www.youtube.com/watch?v=k6WIN7Ysygc

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Laatst bijgewerkt door Trajanus op wo 09 okt, 2019 11:52 am, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 09 okt, 2019 6:55 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 14 mei, 2015 14:25 pm
Berichten: 545
Woonplaats: Amsterdam
Mooi verhaal Jan!

Groet Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 09 okt, 2019 7:13 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Dat is een mooie collectie René!
Bedankt voor het stuk Jan, mooie samenvatting om te lezen.

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 09 okt, 2019 11:54 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5063
Woonplaats: IJsselstein UT
Bedankt mannen!

@ Deef, je hebt een midweek vrij straks. Toch maar ff het hele artikel lezen. Moeite waard! En hoe kom je anders die dagen door...
:lol:

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 10 okt, 2019 15:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2805
Mooie samenvatting, Jan. Het hele artikel is inderdaad ook de moeite waard en helemaal niet zo lang om te lezen.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 142 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 15  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement