Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 20 apr, 2024 4:56 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 142 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 ... 15  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 26 feb, 2020 19:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2805
Ha! Leuk Jan. Ik verheug me op je verhalen! :brouw:

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 feb, 2020 21:55 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 22 mei, 2015 15:38 pm
Berichten: 863
Goed verhaal Jan! Ik hang aan je tekst. Ik weet hoeveel moeite en tijd het kost om wat moois en informatiefs op een forum te zetten. Vandaar dat ik vond dat ik dit ff moest typen.

Gr Luuk

_________________
"Als het dit niet is, was het wel wat anders"

In de werkplaats:

1:72 Mitsubishi Ki-46 DINAH (LS)
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 84&t=53073


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 feb, 2020 23:13 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5063
Woonplaats: IJsselstein UT
Dank mannen!
Ik ben er nog druk mee, want voor de volgende delen moet ik nadere research doen. Het goede nieuws is dat ik voldoende bronnen heb die elkaar aanvullen. Heb nu eerst even tijd nodig voor de IJAAF, maar zoek eigenlijk nog naar een"format" waarmee ik beide luchtmachten kan vergelijken. Komp goed,

Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 maart, 2020 17:59 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5063
Woonplaats: IJsselstein UT
Organisatie en operationele structuur van de Keizerlijke Japanse Legerluchtmacht en Marine Vliegdienst – deel 2: De Legerluchtmacht

De luchtmacht van het Japanse leger was geen zelfstandig wapen en werd gezien als krijgsmachtonderdeel van het leger. In eerste instantie was die luchtmacht bedoeld om het leger te ondersteunen in tactische en logistieke zin (verkenning, onderschepping van de vijandelijke vliegtuigen, bombardementen, aanvallen op gronddoelen en transport). Aan de bevelstructuur is te zien dat deze een afspiegeling is van die van het leger.

De legerluchtmacht was bijzonder efficiënt georganiseerd. Japan had het vermogen die organisatie steeds aan te passen aan de veranderende strategische situaties, terwijl de Duitsers bijvoorbeeld hun organisatie van de Luftwaffe al voor de oorlog begon volledig hadden voltooid en als het ware “in het cement gezet”. De organisatie van de IJAAF was hiërachisch van opzet.

Luchtlegers: Kokugun

De Japanse legerluchtmacht was verdeeld in 6 luchtlegers, die gekoppeld waren aan een gebied waar het leger opereerde en moest dat leger ondersteunen (Vgl. de Luftflotte van de Luftwaffe). De eerste twee luchtlegers bestonden al voordat de oorlog in de Pacific begon en dat aantal werd uitgebreid naarmate de veroveringen vorderden. De situatie in de lente van 1944, toen het Keizerrijk zijn grootste omvang had bereikt en Japan in het defensief werd gedrongen, was als volgt:

1e Kokugun: Japan, Korea, Formosa, Karafuto en Koerillen archipels met als HQ Tokyo
2e Kokugun: Mantsjoerije met als HQ Hsingking
3e Kokugun: Birma, Thailand, Zuidelijk frans Indochina, Maleisië, Sumatra, Java en Borneo met als HQ Singapore
4e Kokugun: Filippijnen, Celebes, Molukken, Westelijk Nieuw Guinea en de rest van de Indische Archipel, Salomon Ailanden met als HQ Manila en tijdelijk; Rabaul
5e Kokugun: Oost-China met als HQ Nanking
6e Kokugun: Kyushu, Formosa, Okinawa met als HQ Fukuoka (eind 1944).

Iedere Kokugun was in het eigen “territorium” zelf verantwoordelijk voor strategische en tactische operaties in de lucht, onderhoud en training van vliegend èn grondpersoneel en de organisatie daarvan, maar stond onder direct bevel van het legerhoofdkwartier in dat gebied. De eerste twee luchtlegers waren vooral bedoeld voor de verdediging van het keizerrijk en training van manschappen , maar vormde ook een reserveluchtmacht, waarmee de overige 3 Kokugun konden worden aangevuld.

Luchtdivisies: Hikoshidan Shireibu

Het gebied van een luchtleger (kokugun) werd vaak in 2 of 3 deelgebieden opgesplitst. In ieder deelgebied werd een luchtdivisie gevestigd, die onder bevel stond van het betreffende luchtleger. Directieven van het luchtleger HQ werden op maat gesneden voor eigen operaties in het toegewezen deelgebied. In 1944 bestonden er in alle luchtlegers samen 10 divisies. De sterkte van deze luchtdivisies kon variëren, afhankelijk van de taken waarvoor ze bedoeld waren. Een divisie kon tijdelijk versterkt worden voor een bepaalde operatie of campagne.

Luchtregimenten: Hikosentai (later: sentais)

Iedere divisie bestond uit verschillende luchtregimenten (vgl. RAF: Group en USAAF: Wing; Luftwaffe: Gruppe). Deze Hikosentai waren flexibel georganiseerd in luchtbrigades, de Hikodan, die bepaalde tactische doelen dienden. Zo kon een brigade bestaan uit jagers, verkenners en bommenwerpers, of geheel uit jagers enz., maar ook uit regimenten van aanpalende territoria. De Hikosentai bestonden uit 27 of 49 vliegtuigen, die zelden allen operationeel waren. Twee of drie Hikosentais met jagers werden vaak samengevoegd tot JagerLuchtbrigade, waar dat militair gezien noodzakelijk geacht werd.

Een aparte groep binnen de luchtregimenten vormen de verkenners. Die waren georganiseerd in eenheden die Dokuritsu Hikochutai heetten. Letterlijk “Onafhankelijk Vliegende Squadrons”, die overal konden worden ingezet, afhankelijk van de behoefte van het leger. Later in de oorlog konden deze eenheden ook uit jagers bestaan, die als een “vliegende keep” fungeerden en bijsprongen en gaten dichtten waar dat nodig werd geacht.

Vliegende eenheden: Chutai en Shotai

De Hikosentais beschikten, afhankelijk van locatie en taak, over 27, 37, 42 of 49 vliegtuigen. En waren op hun beurt weer in kleinere eenheden gesplitst: chutais (RAF, USAAF squadrons; Luftwaffe: Staffel). Ieder jagerchutai bestond uit 15 of 16 vliegers en eenmotorige jagers. Bij de bommenwerpers was dat nagenoeg hetzelfde, maar de aantallen verschilden: 9 of 12 bommenwerpers per Chutai met hun bemanningen (36 man bij de lichte bommenwerpers, 63 man bij de middelzware). Verkennings-hikosentias bestonden meestal uit 2 chutais met ieder 18 vliegtuigen en hun bemanningen. Het maakte uit of het om langeafstandsverkenning of nabijverkenning ging: dat bepaalde met welke typen gevlogen werd. Een Chutai bestond weer uit 3 of meer Shotai van 4 vliegtuigen (vgl. Luftwaffe: Schwarm; RAF: flight).

Grondpersoneel: Hikojo Daitai

Voor het onderhoud, reparatie, bewapening etc. waren per 3 Chutai 320 man aan technisch personeel beschikbaar, dus ruim 100 per Chutai. Zij vormden samen het vliegbasisbataljon of Hikojo Daitai (in 1944: Seibutai), die weer bestond uit de kleinere Shotai. Het hoofdkwartier van de Hikosentai gaf leiding aan ondersteunende diensten als: vliegveldverdediging, meteorologen, medische dienst, inlichtingendienst, fotodienst, cartering, communicatie en verbindingen.

Bij de IJAAF bleven administratie en grondpersoneel altijd verbonden aan een vaste vliegbasis, ook als de daar gelegerde eenheden werden overgeplaatst of samengevoegd. Dat maakte een grote mobiliteit van de chutais mogelijk. In een volgende hoofdstuk zullen we zien dat dat bij de marine vliegdienst anders geregeld was.

Speciale aanvalseenheden: Tokubetsu Kōgekitai

In het laatste oorlogsjaar werden er nog 170 speciale aanvalseenheden opgezet, die uiteindelijk kamikaze-eenheden werden. Iedere eenheid bestond uit 12 vliegtuigen. Het totaal beliep 2000 vliegtuigen. Naast deze eenheden werden er “Air Shaking Units” of “Sky Shadow Units” opgezet, die het kamikaze-principe aanwendden door bommenwerpers te rammen, maar dat bleek geen succes: de defensieve bewapening van de B-29's maakte het bijna ondoenlijk ze dicht te naderen. Zij waren deel van al bestaande chutais. Hun jagers werden vaak ontdaan van bewapening en hun frames weden versterkt voor het ramwerk.

Overige

Tenslotte zijn er nog administratieve eenheden, paratroopers en luchtlandingseenheden en eenheden die betrokken zijn bij depotvorming, transport en distributie van personeel, vliegtuigen, onderdelen en uitrusting, brandstof en bewapening, maar die laat ik verder buiten beschouwing.

Operationele sterkte

Toetsvraag: In de zomer van 1944 bedroeg de sterkte van de legerluchtmacht ongeveer 2000 eerstelijns vliegtuigen, verdeeld over 75 Hikosentai, gegroepeerd in 25 Hikodans, samen 10 Hikoshidan’s vormend, verdeeld over 5 Kokugun. Snapt u het nog?

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Laatst bijgewerkt door Trajanus op di 03 maart, 2020 22:36 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 maart, 2020 19:51 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 14 mei, 2015 14:25 pm
Berichten: 544
Woonplaats: Amsterdam
Mooi verhaal Jan! Wat een werk!
Helder en duidelijk beschreven.

Ik ben benieuwd naar de rest :D

Groet Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 maart, 2020 20:25 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 22 mei, 2015 15:38 pm
Berichten: 863
Goeie info weer Jan!
bedankt!

Gr Luuk

_________________
"Als het dit niet is, was het wel wat anders"

In de werkplaats:

1:72 Mitsubishi Ki-46 DINAH (LS)
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 84&t=53073


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 maart, 2020 22:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2805
Mooi stuk, Jan! Goed gedaan. Het duizelt me nog wel een beetje met die Japanse namen. Die beklijven niet zo bij mij. Ik heb nog gedacht een vergelijkend schemaatje te maken, maar daarvoor zijn de verschillen met andere luchtmachten net weer wat te groot voor. Nu op naar de IJN!

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 maart, 2020 10:21 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Reuze interessant om te lezen! Compleet en duidelijk uiteengezet zeg, benieuwd naar het volgende deel!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 maart, 2020 22:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Voordat de groepsbouw straks uitgebouwd is en de interesses weer elders liggen, ik hoop op een mooie tafel tijdens ESM, maar ik wil ook even polsen of we na afloop weer gaan eten bij de Japanner die daar vlak bij zit? Dat is me de vorige keer eigenlijk wel bevallen. Toen was het wat kort dag en waren er 5 fanatiekelingen, dat kan toch beter?

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 maart, 2020 22:47 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 22 mei, 2015 15:38 pm
Berichten: 863
waar wanneer? ga ik kijken of ik kan

Gr Luuk

_________________
"Als het dit niet is, was het wel wat anders"

In de werkplaats:

1:72 Mitsubishi Ki-46 DINAH (LS)
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 84&t=53073


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 142 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 ... 15  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 63 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement