Dank voor de leuke reacties! Hier deel twee:
Strategische denkers en de oorlog in de Stille Oceaan2. Alfred Thayer Mahan – Command of the SeaAlfred Thayer Mahan (1840-1914) was een Amerikaanse admiraal en historicus. In 1890 publiceerde hij zijn boek ‘The influence of Sea Power Upon History, 1660-1783’. Hierin vergeleek hij de maritieme macht van de 17e en 18e eeuwse maritieme grootmachten Spanje, Frankrijk, de Republiek (Nederland) en Engeland met elkaar. Zijn conclusie was dat het land dat de zee beheerste de grootste macht en invloed had, en dat die macht veel verder reikte dan die van continentale grootmachten zonder machtige marine. Uit deze historische analyse ontwikkelde Mahan zijn concept ‘Command of the Sea’: de natie die het lukt de zee te beheersen en zijn tegenstanders het gebruik van de zee te ontzeggen bezit de macht en kan anderen zijn wil opleggen, bijvoorbeeld door met een maritieme blokkade de economie van de tegenstander lam te leggen. Misschien klinkt dit idee nogal voordehand liggend, maar eind 19e eeuw was dit een revolutionair inzicht. Tot die tijd werden maritieme operaties vooral gezien in relatie tot het land. Zij speelden zich af bij havensteden en langs kustlijnen. Dat de zee als watervlakte en communicatielijn iets was wat je als geheel zou willen en kunnen beheersen was een volstrekt nieuw idee dat in maritieme kringen insloeg als een bom.
Alfred Thayer Mahan
Command of the Sea volgens MahanHoe moest je die Command of the Sea dan bereiken? Volgens Mahan was het nodig daarvoor een zo sterk mogelijke vloot op te bouwen van kapitale schepen: grote slagschepen en slagkruisers met verdragend geschut dat krachtig genoeg was om beoogde tegenstanders op grote afstand te vernietigen, bepantsering die sterk genoeg was om het geschut van de tegenstander te weerstaan en een snelheid die hoog genoeg was om de tegenstander te achterhalen en tot een zeeslag te dwingen. Om zo’n vloot operationeel te houden was het volgens Mahan nodig om op strategische plekken op de wereld te beschikken over maritieme steunpunten: veilige havens waarin de vloot kon bunkeren en waar reparaties verricht konden worden, en van waaruit operaties tegen de tegenstander konden worden opgezet. Daarbij was het zaak de eigen vloot te concentreren, de vijand op te zoeken voor een beslissende slag en de vijandelijke vloot te vernietigen, of althans zoveel verliezen toe te brengen dat de tegenstander geen bedreiging meer vormde voor de ‘Command of the Sea’.
Mahans ideeën in de praktijkMahans boek The Influence of Sea Power upon History werd direct na de verschijning in 1890 al een wereldwijde bestseller onder marineofficieren en strategische denkers. De invloed van Mahan is daarom moeilijk te onderschatten. Zijn ideeën vonden navolging, met name in de Verenigde Staten, Groot-Brittannië, Duitsland en Japan, en in iets mindere mate ook in Frankrijk, Italië, Oostenrijk-Hongarije en Rusland. Dat betekent dat alle grootmachten van die periode zich door Mahan’s ideeën lieten beïnvloeden. Het leidde tot een enorme maritieme wapenwedloop tussen de grootmachten, die heeft bijgedragen aan het ontstaan van de Eerste Wereldoorlog. Al deze landen begonnen vloten van grote zeegaande slagschepen te bouwen, naar voorbeeld van het Britse Dreadnought type. De Verenigde Staten werden daarmee ineens van een kleine isolationistische natie een wereldmacht, al werd dat pas na de Eerste Wereldoorlog door iedereen beseft. Het net verenigde Duitsland probeerde met een grote vloot een belangrijke koloniale speler te worden en kwam daarmee letterlijk in het vaarwater van de Britten terecht. Japan werd door zijn vlootbouw opeens een wereldmacht, maar werd aanvankelijk niet als zodanig serieus genomen totdat het geheel onverwacht grootmacht Rusland versloeg in de Russisch-Japanse oorlog (1904-1905). En Groot-Brittannië moest wel meegroeien met al deze ontwikkelingen om zijn machtige positie op de wereld veilig te stellen. De ideeën van Mahan hadden dus een grote invloed op het verloop van de wereldgeschiedenis.
Brits Dreadnought slagschip. (1904)
Mahan tegenwoordigDe ideeën van Mahan zijn inmiddels meer dan 100 jaar oud, maar zijn nog steeds valide. Het is interessant om met de theorie van Mahan in het achterhoofd naar verschillende situaties in de wereld te kijken. Die zie je dan meteen in een ander licht. Ten eerste tijdens de Koude Oorlog. De positie van Noorwegen, IJsland, Denemarken en Groot-Brittannië in het westen, Griekenland en Turkije in het zuiden en van Alaska, Japan en Zuid-Korea in het oosten blijken essentieel voor de Verenigde Staten om de grote tegenstrever de Sovjetunie maritiem ingesloten te houden. Bondgenoten op strategische posities bieden de Verenigde Staten, geheel volgens de theorie van Mahan, maritieme steunpunten waarmee de Sovjetvloot opgesloten kan worden in de Noordelijke IJszee, de Baltische zee, de Zwarte Zee en de Japanse zee. Ondanks sterke maritieme groei van de Sovjetunie in de jaren 1970 lukt het ze nooit om een maritieme wereldspeler te worden omdat ze door de steunpunten van de Verenigde Staten en zijn bondgenoten worden opgesloten. Command of the Sea wordt effectief aan de Sovjetunie ontzegt. Alleen heimelijke maritieme oorlogvoering met onderzeeërs biedt nog mogelijkheden.
Interessant in dit licht zijn ook de maritieme steunpunten van de VS in het Midden-Oosten en de Perzische Golf, en de door de VS geleide operaties tegen piraterij. De wereldwijde strategie van de VS is nog steeds sterk gebaseerd op de ideeën van Mahan.
Als je je soms afvraagt waarom China met grote regelmaat ruzie met Japan maakt over minieme rotseilandjes in de Chinese zee, of waarom China Taiwan zo graag terug wil, denk dan aan Mahan. China was lang opgesloten in de Chinese zee waaromheen een boog van bondgenoten van de Verenigde Staten ligt: Japan, Zuid-Korea, de Filipijnen, Maleisië. China is er alles aan gelegen om bressen in die ring te slaan. Als wereldmacht met ambitie wil China namelijk ook Command of the Sea, en komt daarbij in botsing met de Verenigde Staten die de Command of the Sea nu feitelijk wereldwijd uitoefent (al dan niet in samenwerking met bondgenoten).
Hoe de VS tegenwoordig als enige wereldmacht wereldwijd
Command of the Sea uitoefenen.
Beperkingen in de ideeën van MahanHierboven hebben we gezien dat de theorieën van Mahan na meer dan honderd jaar nog steeds valide zijn. Toch hebben ze ook hun beperkingen. Ze bieden geen antwoord op alle situaties, en er zijn ook effectieve tegenmaatregelen mogelijk. Toen Mahan zijn ideeën ontwikkelde waren er nog geen vliegtuigen en geen onderzeeërs die geschikt waren voor militair gebruik. Beide ontwikkelingen hebben de oorlog op zee sterk veranderd, en zijn theorieën moesten daarop aangepast worden. Over vliegtuigen meer in een volgend artikel. Tijdens de Eerste Wereldoorlog bleek al dat minder machtige maritieme staten toch een succesvolle maritieme strategie kunnen ontwikkelen. Ten eerste kan dat door het principe van de ‘Fleet-in-being’. Zowel in de Eerste als in de Tweede Wereldoorlog beschikte de Duitse marine over een aanzienlijke vloot van grote oppervlakteschepen. De Duitse vloot was echter geen partij voor de Britse vloot en de Duitsers realiseerden zich dat terdege. Door echter een beslissende zeeslag met de Britten te vermijden bleef de Duitse dreiging in tact. Een groot deel van de Britse vloot was gebonden aan zijn oorlogshaven in Scapa Flow om de Duitse vloot veilig opgesloten te houden in de Oostzee. Daarmee kon die vloot niet elders ingezet worden en bleef beide oorlogen grotendeels werkeloos liggen, terwijl deze schepen in de Middellandse Zee en het Verre Oosten node gemist werden. Ook het raiden van koopvaardijschepen met snelle individueel opererende kruisers bleek een strategie waarop de theorie van Mahan geen antwoord gaf. De uitvinding van de motortorpedo tijdens de Eerste Wereldoorlog met de bijbehorende snelle motortorpedoboten bood ineens een optie voor kleine arme landen op een wapen waarmee je een slagschip naar de bodem kon jagen. Geheel tegen de principes van Mahan in bleek het nodig geld uit te geven aan kleinere schepen (torpedobootjagers) om de kostbare maar kwetsbare slagschepen tegen dit nieuwe wapen te beschermen. Ook de duikbootoorlog bleek een effectieve strategie voor een zwakkere staat om een maritieme grootmacht het vuur aan de schenen te leggen. Grote slagschepen, georganiseerd in krachtige vloten waren geheel machteloos tegen onderzeeërs, en het duurde jaren voordat een effectieve tegenstrategie werd ontwikkeld, met konvooien begeleid door fregatten en korvetten als onderzeebootjagers. Deze les uit de Eerste Wereldoorlog bleek aan het begin van de Tweede Wereldoorlog weer vergeten. Het koste vele schepen en talloze mensenlevens voordat het konvooisysteem op de Atlantische Oceaan weer effectief opgezet werd en de verliezen door Duitse duikboten gingen afnemen.
De Duitse onderzeebootoorlog in WO1 en WO2 was een effectieve tegenstrategie tegen de Brits/Amerikaanse
Command of the Sea.
Mahan en de strijd in de Stille Oceaan.Zoals we hierboven al gezien hebben waren zowel in de Verenigde Staten als in Japan de ideeën over maritieme strategie sinds het eind van de 19e eeuw voor een belangrijk deel geïnspireerd door Mahan. De Amerikaanse marinebasis Pearl Harbour is dan ook te beschouwen als een maritiem steunpunt waarmee, volgens de ideeën van Mahan, Command of the Sea in grote delen van de Stille Oceaan kon worden uitgeoefend. En dat zat de Japanners dwars in hun ambitie een eigen koloniaal imperium op te bouwen in Oost-Azië naar voorbeeld van de westerse machten. Met name de scheepvaartroutes door de Chinese zee naar de olievelden van Indonesië waren essentieel voor de realisatie van de Japanse ambities. Die routes werden echter beheerst door de Amerikanen vanuit de Filipijnen en de Britten vanuit Singapore. De Japanse aanval op Pearl Harbour moeten we dan ook begrijpen als een aanval met geconcentreerde krachten om de vloot van de vijand beslissend te verslaan. Die aanval leek een groot succes waarbij 3 Amerikaanse slagschepen tot zinken werden gebracht en 16 andere schepen meer of minder werden beschadigd. Drie strategisch essentiële vliegdekschepen ontsnapten echter aan de aanval omdat zij net op manoeuvre waren. De enorme productiecapaciteit van de VS maakte echter dat de verliezen relatief snel werden goedgemaakt. Het vervolg van de oorlog in de Stille Oceaan ontwikkelt zich geheel volgens de lijnen van Mahan. Beide partijen zoeken met krachtige vloten van kapitale schepen de confrontatie om elkaar beslissende verliezen tot te brengen. Daarbij bewegen zij zich voort van steunpunt naar steunpunt, omdat deze onmisbaar zijn voor het voortzetten van de strijd duizenden kilometers verderop. Zo ontstaat de ‘Island-hopping’ strategie. De eilanden zijn geen doel op zich, maar noodzakelijke tussenstappen om het vervolg van de strijd mogelijk te maken. De strijd op de eilanden (Iwo Jima, Okinawa), hoe gruwelijk ook, was klein bier vergeleken met de maritieme operaties die daaromheen plaatsvonden. De hardnekkige Japanse verdedigers van de eilanden vormden op zich geen bedreiging voor de Amerikanen. Zij waren geïsoleerd en bezaten geen offensieve bewapening. Om de eilanden als militaire basis te kunnen gebruiken moesten zij echter wel eerst uitgeschakeld worden. De strijd om de Stille Oceaan was dus een vrijwel geheel maritieme campagne, waarin het draaide om Command of the Sea volgens de principes van Mahan. De oorlog had kunnen eindigen in een maritieme blokkade van Japan, ware het niet dat de atoombommen de oorlog tot een einde brachten, en daarmee ook meteen een geheel nieuwe periode in het strategisch denken inluidde.
De Japanse verrassingsaanval op Pearl Harbour is een goed voorbeeld van de beslissende zeeslag volgens de theorie van Mahan. Helaas voor de Japanners was de slag niet beslissend genoeg.
LuchtwapenWat ik in dit artikel bewust buiten beschouwing heb gelaten is de rol van het luchtwapen in de strijd om de Stille Oceaan. Grondoperaties hadden in dit theater een zeer beperkte omvang en hadden vaak de aard van landingen vanuit zee. Het luchtwapen speelde echter een beslissende rol in de Stille Oceaan. Daarom hebben de volgende twee artikelen betrekking op de strategische ideeën die te grondslag lagen aan de inzet van vliegtuigen in dit conflict.