Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 14:46 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 83 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 19 aug, 2021 12:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Dat ziet er zeker strak uit. Op de foto is in ieder geval niks meer van die naad te zien. Nooit geweten dat de onderkant van de buik grijs was tussen de vleugelwortel en het neuswiel. Kan dat later in de jaren '90 weggelaten zijn? Ik heb de -206's en -306's totdat ze uitdienst gingen vaak over zien komen en toen is het me nooit opgevallen. Als je foto's van United Airlines Boeings opzoekt is dat juist het enige deel wat ze in kaal aluminium hebben gelaten. Vreemd.

Overigens ziet de neus er qua contouren erg goed uit in vergelijking met de foto van het echte vliegtuig.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 aug, 2021 9:15 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Ja, bijzonder is dat van die grijze strook op de buik, ik ben een DC-9 aan het bouwen en die heeft hetzelfde. Ik word altijd erg geïnspireerd door jouw bouwverslagen VJ, ik zal binnenkort wat laten zien van de DC-9! Ik probeer veel dingen uit die ik bij jou heb afgekeken :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 21 aug, 2021 10:08 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 nov, 2017 21:25 pm
Berichten: 230
Zo, ik ben even weg geweest maar ik heb wat gemist zie ik :lol: Het wordt echt supergaaf VJ! Echt knap hoe je in staat bent zo'n uitgebreide verbouwing strak onder de verf te krijgen.

FokkerFan schreef:
Overigens ziet de neus er qua contouren erg goed uit in vergelijking met de foto van het echte vliegtuig.

Ja dat viel mij ook op. Eerst meende ik dat de donkerblauwe cheatline iets omhoog liep bij de neus, maar als ik het vergelijk met de foto's is het echt spot-on.

De pre-shading bij de grijze buik; is dat de primer die er nog doorheen schijnt? Of heb je daar nog een andere laag tussen zitten?

Succes met het vervolg!

- Bas

_________________
Aan het b(r)ouwen:
Naval Models 1:350 Hr. Ms. Friesland
Eastern Express 1:144 Boeing 717-200 Hawaiian Airlines


"But then every model is a step on an educational journey" - David Griffith


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29 aug, 2021 13:05 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Bedankt voor de foto's! Ik zou echt zweren dat je al meer cutaway modellen had gemaakt. Mooie vitrine zo hoor! Mooi eerbetoon aan KLM.

Voor de rest wordt dit model ook echt weer prachtig! Mooi spuitwerk van de metalen en de cheatline. Fijn dat je de kleur van de cheatline ook hebt doorgegeven. Ziet er goed uit zo! Ben je tevreden met het resultaat qua kleur? Één van mijn volgende projecten wordt de A310 van Authentic Airliners van KLM en dan ga ik de cheatline ook spuiten. Hoe heb je dit zo mooi rond afgeplakt bij de neus? Heb je daar die Tamiya tape voor curves voor gebruikt, of toch gewone tape?

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 sep, 2021 22:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Bas_ schreef:
De pre-shading bij de grijze buik; is dat de primer die er nog doorheen schijnt? Of heb je daar nog een andere laag tussen zitten?

Hi Bas, Het is in dit geval geen preshading, maar gewoon de grijze primer en ik heb met de airbrush de vakjes ingekleurd. Dan komt er vanzelf minder verf langs de randjes en krijg je dit effect. Ik heb ontdekt dat ik zo meer controle heb over de mate van 'shade'.

malair schreef:
Ben je tevreden met het resultaat qua kleur? Één van mijn volgende projecten wordt de A310 van Authentic Airliners van KLM en dan ga ik de cheatline ook spuiten. Hoe heb je dit zo mooi rond afgeplakt bij de neus? Heb je daar die Tamiya tape voor curves voor gebruikt, of toch gewone tape?

Hi Martijn, de kleur is in mijn ogen spot on. Ik heb het ook zo toegepast op de DC-10 die ik een paar maanden geleden opnieuw heb gespoten en bij het eindresultaat bleek die kleur erg goed te werken. Ik heb de neus inderdaad met Tamiya curved tape gedaan.

En weer door met een update. Het gaat tergend langzaam. Dat komt deels door mijn veel te volle werkagenda, maar ook omdat ik opzag tegen deze klus. Het is veel gepriegel, veel werk en je ziet er weinig van. Niet heel belonend en dus zat ik het uit te stellen. Maar nu is het klusje geklaard:

photo 544562
Bij het bevestigen van de (aftermarket) motoren is de grote kier tussen fairing en vleugel zichtbaar.

photo 544563
Dat heb ik eerst afgeplakt en in meerdere lagen geplamuurd. Daarna heb ik dat voorzichtig geschuurd. Dat was een monnikenwerk, want je moet zo oppassen dat je het metallic lakwerk niet beschadigd. Dus even lekker doorschuren is er niet bij. Voor het vergelijk heb ik steeds dezelfde motor gefotografeerd, maar het moest uiteraard allemaal x4...

photo 544564
Daarna weer opnieuw alle deeltjes afplakken, want alle stappen van het metallic spuiten moeten weer doorlopen worden.

photo 544565
Maar het resultaat zijn dan uiteindelijk wel motoren die aan de vleugel vastzitten ;-)

Laatste stappen zijn het leukst: pannel lines kleuren, verweren, decals plakken en.... de romp weer openmaken. Nog even geduld en dan komt ook dit project tot een einde.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 30 sep, 2021 18:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Ook die kleine deeltjes zijn nodig voor een prachtig eindproject. Ik kan daar ook heel erg tegenaan hikken. Heel vaak denk je achteraf: Was dat nu zo lastig? Kan me in dit geval voorstellen van wel, ook nog omdat je er 4 moest.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 okt, 2021 21:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Zo is dat René, maar nu begint het leuke werk: het aanbrengen van de laatste details met decals. Dan ga je steeds meer het eindproduct zien!

photo 544889
Net als bij de DC-10 heb ik de raampjes dichtgemaakt met Kristal Klaar. Dat droogt transparant op, maar bij het aanbrengen van de decals wordt het tijdelijk weer wit. Het mooie is dat de raamomlijsting daarna extra stevig zit.

photo 544888
Hier als testje eerst de twee losse delen: de instapdeur (L1) en de Side Cargo Door (SCD).

photo 544890
En daarna de overige raampjes. Ik heb raamdecals van Authentic gebruikt. Die voor de 747 waren uitverkocht en omdat ik maar de helft nodig had (de andere helft is cutaway) volstaat het setje voor de 737NG. De landing lights en de cargo door (plus overige kleine details) volgen nog.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 okt, 2021 16:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Alle decals zijn aangebracht. Het laatste wat rest is het cockpitraam. Gezien het werk dat ik aan het begin van dit project heb gestoken in het verkrijgen van een beetje gelijkende raamvorm, is dit de kers op de taart!

photo 545844
De pasvorm die destijds heb gebruikt is deze kopie van een raamdecal.

photo 545845
Die heb ik overgezet op een transparant en deze is stapje voor stapje vastgelijmd met KristalKlear. Na elk stukje vastzetten heb ik het geheel steeds laten uitharden, zodat het raam er mooi gelijkmatig gebogen in is gekomen.

photo 545846
Daarna heb ik het transparant voorzien van het origineel van het raamdecal. De PE pitot tubes en andere kleine details, zoals de laatste twee letters van de registratie boven het cockpitraam, zijn nu ook aangebracht.

Vandaag is het model voor de laatste keer Aqua Gloss gespoten om alles te sealen. Vanavond gaat het plakband van de cabine. Wat dan nog rest is het vast zetten van tenminste 1 bankje (ik hoor het rammelen in het model), het aanbrengen van de poppetjes en het landing gear.

photo 545847
De deuren van het landingsgestel heb ik inmiddels in PE klaarliggen.

Deze is nu echt bijna klaar ;-)

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 okt, 2021 16:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Wat een bizar strak cockpitraam! :shock:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 27 okt, 2021 16:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Prachtig! Waar komt die raamdecal nu vandaan? Mooi gedetailleerd zo.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 83 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement