Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 15 jun, 2021 5:46 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 03 feb, 2021 14:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 nov, 2017 21:25 pm
Berichten: 193
Beste brouwers,

Tevoren had ik mij 'ingeschreven' op deze buddy-build met een duo Zvezda 737-700 en -800. Aangezien dit model al twee keer in deze buddy build staat besloot ik om een andere bijdrage te leveren: de 787 Dreamliner. (De 737's komen er ook nog wel, die zijn reeds in huis).

De diversiteit op de luchthavens is nogal verdwenen en we kunnen ons niet langer vergapen aan MD-11's, 747's en andere iconen. Maar de 787 vind ik wel echt een mooi toestel wat eruit springt. Goed, het is geen DC-10, maar ik vind hem mooier dan de A350 om maar eens wat te noemen. En ofschoon ik ben geen fan van de nieuwste KLM livery, vind ik de 787 het enige toestel waarbij hij werkelijk goed uit de verf komt.

Even twee van mijn eigen foto's, dus geen copyright issues hier:
Afbeelding
Afbeelding

Dat moet hem dus worden. Mijn registratie wordt PH-BHH. Ik had in deze niet echt een voorkeur, maar ik ontdekte dat dit toestel dezelfde naam als een nichtje van mij heeft, dus heb ik daarvoor gekozen. Ik heb er nog nooit in gevlogen overigens.

De kit is van Zvezda. Revell heeft er ook een, maar mijn (nog te bouwen) 737-duo is ook van Zvezda en ik was onder de indruk van de kwaliteit, dus ik heb weer voor Zvezda gekozen. Ik heb even op het forum rondgeneusd, er zijn redelijk wat mensen die mij al voorgingen met een 787 maar bijna allemaal van Revell. Er staat wel een recent brouwverslag van een Air New Zealand 787, maar die is volgens mij niet afgekomen.

Er is overigens een issue met deze kit: de wing fairing klopt niet. Ik heb er een poosje op gestudeerd, zie https://www.airlinercafe.com/forums.php?m=posts&p=62282#62282 voor een uitleg van het probleem. BraZ verkoopt een kit om dit te herstellen. Ik heb na wikken en wegen besloten dit niet te doen, omdat:
A) De kit 17 euro kost, de BraZ fairing richting de 30 euro
B) Het de vraag is in hoeverre je het echt weer strak krijgt. De BraZ unit is van Resin en dat kan vervormen bij het afkoelen. Het is de vraag hoe goed de aansluiting op de fuselage van de kit zelf dan nog is.
C) Het verschil is bijna niet te zien (laat staan voor een leek, maargoed daar bouw ik natuurlijk niet voor)

De decals zijn van 26 decals. Zij hadden namelijk ook de KLM 787 in '100 years' livery. De decals zijn screen printed, dat is dan wel weer makkelijk voor de verandering. Ik heb ook weer AA raamdecals besteld, maar die kon ik voor het maken van onderstaande foto even niet vinden dus die houden jullie nog tegoed.
Afbeelding

Enfin, genoeg tekst, hier maar eens wat plaatjes:

Afbeelding

Een klein beetje pech; een van de turbinedelen had verbogen fanbladen. Net als in het echt? Ik herinner me dat er problemen waren met metaalmoeheid bij de Rolls Royce motoren van de 787? Hoe dan ook kon deze schade makkelijk worden hersteld.
Afbeelding

Nog meer pech: vertical stabilizer staat op beide romphelften harstikke scheef. Ik heb dit gefixt door deze in heet water te houden en voorzichtig terug te buigen.
Afbeelding

Forward wheel well. Het balanceergewichtje heb ik dit keer gewoon met het lijmpistool gedaan. Het plastic was dik genoeg om niet meteen te vervormen; de lijm was snel genoeg afgekoeld. Het scheelde veel tijd om het zo te doen (eerder gebruikte ik 2-componenten lijm).
Afbeelding

De fit van de vleugels was niet optimaal:
Afbeelding

Door de randen wat in te zagen kreeg ik dit wel passend.
Afbeelding

De wielbakken onder de vleugels zijn aan beide kanten open. Daarom kijk je er doorheen. Dat leek mij niet realistisch, dus ik heb op de romp een plaatje gelijmd en zwart geverfd om de zichtlijn te onderbreken.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb het dit keer aangedurfd de naad tussen de romphelften niet af te plamuren. Volgens mij is dit namelijk niet nodig; de fit is zeer goed. Zo goed heb ik het nog nooit gezien in ieder geval. Als het model in de primer zit zal uitwijzen of ik gelijk heb.

Betekent niet dat er helemaal geen plamuur nodig was. Vooral het cockpitraam vergde het nodige bijwerken want dit paste niet echt lekker.
Afbeelding
Afbeelding

En nog even een foto van hoe ze er nu bijligt:
Afbeelding

Of naast een Boeing 717 :)
Afbeelding

Tot zover! Ik heb erg veel projecten parallel lopen op dit moment, en zit nog steeds in verbouwing (door Corona hopeloos uitgelopen), dus heel snel zal het mogelijk niet gaan. Maar aangezien 2020 toch al voorbij is, geen haast met deze brouw :lol:

Tot de volgende update!

-Bas

_________________
Aan het b(r)ouwen:
Eastern Express 1:144 Boeing 717-200 Hawaiian Airlines
Zvezda 1:144 Boeing 787-9 KLM '100 Years'
Naval Models 1:350 Zr. Ms. Walrus

"But then every model is a step on an educational journey" - David Griffith


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 feb, 2021 23:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13245
Woonplaats: Haarlem
Leuk project! Die wil ik ook nog een keer bouwen.
De Revell 787-8 is trouwens gewoon Zvezda, maar dan in wit plastic en, in mijn ervaring, zonder verbogen staart. Alle Zvezda kits die ik in handen heb gehad hadden hetzelfde probleem. Bij Revell krijg je er ook nog eens een grote berg bruikbare detail-decals bij, maar de 787-9 hebben ze helaas (nog) niet van Zvezda geleend.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 feb, 2021 23:49 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 24 dec, 2012 15:06 pm
Berichten: 545
Woonplaats: Belgie
Goed kijken of je romp geen sinaasappelhuid heeft...daar heeft mijn Zvezda 787 enorm last van...gaat veel schuur en plamuurwerk geven.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 feb, 2021 13:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2332
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Leuk dat je gewoon doorgaat Bas. En inderdaad is dit het toestel waar het nieuwe kleurenschema het beste op past. De Embraers ook wel overigens, in ieder geval beter dan het oude schema. Bij de 737's, 747's en A330's vind ik zelf dit kleurenschema erg slecht uitkomen.

De twee belangrijkste minpunten van Zvezda kits zijn al genoemd, verbogen vleugels en een ruw oppervlak. Dit zal vast aan het soort plastic liggen aangezien de Revell kits die uit de zelfde mallen komen hier geen last van hebben. Maar qua pasvorm zijn ze goed te bouwen, beter dan de Revell kits in mijn optiek. Je model ziet er nu al goed uit. Vergeet de antennekoepels op de rug niet na te maken.

Succes!

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
McDonnell RF-4E Luftwaffe


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement