Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 19 maart, 2024 10:46 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 26 dec, 2020 16:04 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
F-RSIN heeft recent de L-14 op 1:144 schaal uitgebracht en die kon ik niet laten liggen! Ik hanteer 12 passagiers als minimum voor de modellen die ik wel maken, dus dit toestel is wel echt randje voor mij.

De L-14 is een verdere ontwikkeling van de L-10 Electra (waar KLM eveneens mee vloog) en had plaats voor 12 passagiers. De eerste vlucht was op 29 Juli 1937. De L-14 stond ook wel bekend als de Super Electra, Electra Senior en Sky Zephyr, maar werd uiteindelijk toch voornamelijk met het typenummer aangeduid.

De L-14 had een diepe elliptische fuselage, compound taper op de trailing edges, twin fins en rudders en een intrekbaar landingsgestel. Anders dan de L-10 was de L-14 een mid-wing monoplane en had Fowler trailing-edge area increasing flaps. De L-14 was beschikbaar in een aantal varianten, met als belangrijkste verschil het type motoren (Pratt & Whitney Hornets en Wright Cyclones waren de mogelijkheden in de originele configuratie). Lockheed bouwde in totaal 112 (civiele) toestellen. De L-14 werd doorontwikkeld in de L-18, welke een langere romp en aangepaste vleugels had, maar voor de rest vrijwel hetzelfde was als de L-14)

Northwest Airlines introduceerde de L-14 als eerste op de route Twin Cities-Chicago in Oktober 1937. KLM was de eerste Niet-Amerikaanse maatschappij die het toestel aanschafte in 1938. In totaal werden er zes toestellen gekocht (waarvan vier voor West-Indië).

Één van de weinige kleurenfoto's: (bron: Wikimedia Commons)
photo 527612

Jelle in 2013 (https://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/vie ... 51&start=0) en Scale72ModelKing1984 in 2015 (https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 46&t=46592) zijn ooit eens begonnen aan de L-14 in 1:72 schaal, maar ik wilde hem graag bouwen in 1:144 schaal net zoals al mijn modellen (hopelijk inspireert dit draadje hun om deze weer eens op te pakken ;))

Het model is van F-RSIN en is een paar maanden geleden uitgebracht. De foto-realistische cockpit ramen en passagiers ramen zal ik weer zelf gaan maken.
photo 527605

photo 527606

De resin onderdelen:
photo 527607

Het is niet zo'n spannend model (zeker niet in deze schaal). Daarom wacht ik nog even van het spuiten van de An-10, dan kan ik deze mooi tegelijk mee spuiten. Ik ga de L-14 lekker laten glimmen met Inspire!

Allereerst is het overtollige resin van de onderdelen verwijderd en opgeschuurd.
photo 527608

De vleugels en de achterzijde kunnen dan al gelijmd worden (ik zei al dat het allemaal niet zo spannend is :lol: ).
photo 527610

Hier zie je goed hoe klein de kit wel niet is.
photo 527609

De plamuur is aangebracht. Nu alleen het nodige schuurwerk nog.
photo 527611

Dat is de status op het moment. Wordt snel vervolgd!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Laatst bijgewerkt door malair op do 23 dec, 2021 14:16 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 26 dec, 2020 17:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Mooi project! Toevallig heb ik inderdaad mijn Electra weer uit het stof gehaald, een paar weken terug, nu ik met Alclad en Inspire aan het proberen ben gegaan. Ik kijk mooi even bij jou af 8)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 26 dec, 2020 18:25 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 22 okt, 2017 18:25 pm
Berichten: 556
Leuk om de verhouding te zien en ook nog uit de periode van de tv-serie Vliegende Hollanders.

_________________
Groet, Martin.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 dec, 2020 13:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1938
Oh, wat een geweldig onderwerp! Een vooroorlogse KLM kist blijft om van te smullen. Met Jelle rond ik volgend jaar de vooroorlogse DC-3 af. De (zeer boeiende) geschiedenis van dat toestel volgt nog, maar ook daar spelen de L-14's een rol in.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 30 dec, 2020 23:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 nov, 2017 21:25 pm
Berichten: 230
Wat een snoezig modelletje zo naast die MD11 :lol:

malair schreef:
De foto-realistische cockpit ramen en passagiers ramen zal ik weer zelf gaan maken.

Kun je dit eens toelichten wat je aanpak is? Hoe en waarin teken je dit, print je ze zelf of laten doen en vooral: hoe doe je dit met witte achtergrond? Waarom ik dat vraag: ik heb mijn KLU DC-10 inmiddels bijna af en heb de raamdecals zelf gemaakt. Probleem was echter dat mijn printer niet wit kan printen en je dan een transparante decal krijgt (op een grijze romp). Nou viel dat bij mijn model wel mee omdat ik alleen maar open raampjes had, maar ik zit me wel af te vragen hoe je die Authentic Airliners raampjes zou kunnen maken. Het enige alternatief zou zijn de exacte vorm van het raampje als witte decal op de achtergront te plaatsen, maar dat is volgens mij erg moeilijk om strak te krijgen.

Nou ja, even wat hersenspinsels van mij. Ik hoor graag hoe jij dit aanpakt :)

Succes met de brouw!

- Bas

_________________
Aan het b(r)ouwen:
Naval Models 1:350 Hr. Ms. Friesland
Eastern Express 1:144 Boeing 717-200 Hawaiian Airlines


"But then every model is a step on an educational journey" - David Griffith


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 jan, 2021 23:44 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Bas_ schreef:
Nou ja, even wat hersenspinsels van mij. Ik hoor graag hoe jij dit aanpakt :)
Er is ook decal papier te koop die al een witte achtergrond heeft. Deze moet je dus heel strak uitsnijden (anders zie je witte randjes), maar is prima geschikt voor niet witte ondergronden. Verder zal ik later eens een kleine tutorial plaatsen, maar let wel ik ben echt geen expert hoor, dus het is wel amateuristisch :oops:

Voor wat betreft het model is deze gschuurd, zijn de motorkappen gelijmd en staat hij in de eerste laag primer. So far so good.
photo 529379

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 feb, 2021 14:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 nov, 2017 21:25 pm
Berichten: 230
malair schreef:
Deze moet je dus heel strak uitsnijden (anders zie je witte randjes), maar is prima geschikt voor niet witte ondergronden.

Ah, kwestie van strak afsnijden dus :) Ik ben benieuwd naar je tutorial!

- Bas

_________________
Aan het b(r)ouwen:
Naval Models 1:350 Hr. Ms. Friesland
Eastern Express 1:144 Boeing 717-200 Hawaiian Airlines


"But then every model is a step on an educational journey" - David Griffith


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 feb, 2021 14:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Leuk en bijzonder onderwerp. Je ziet dit vliegtuig niet vaak in kitvorm. De resin kit ziet er strak en scherp uit al is het wat lastig te zien door de kleur. Maak er wat moois van! Je kan je flink uitleven met verschillende aluminium accenten.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 21 mei, 2021 13:56 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Wegens de geboorte van onze tweede heb ik niet veel tijd gehad om verder te gaan. Desalniettemin een kleine update

Hij staat op zijn pootjes! ik vond het gemakkelijker om eerst de wielen te doen en hem daarna te spuiten, aangezien het hele toestel dezelfde kleur krijgt.
photo 538312

Echter, ik vind hem te hoog staan (op de foto niet echt duidelijk). Ik heb daarom de wielen wat korter gemaakt. Nu ziet het er wat beter uit. Daarnaast nog wat oneffenheden opgevuld.
photo 538311

Slow but steady. Wordt vervolgd!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 nov, 2021 14:39 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Wauw, 6 maanden geleden sinds de laatste update.... . Ik ben deze kleine Lockheed echter niet vergeten.

Hier staat hij in de zwarte primer. Ik heb een paar panelen een andere kleur primer gegeven (wit en grijs), maar ben vergeten daar foto's van te maken. Ow en sorry Bas, ik ben ook vergeten screenshots te maken van het proces van ramen maken. Dit houd je nog een keer van me te goed.
photo 547582

Het resultaat na het spuiten van Inspire. Er gaat geen laag Aqua Gloss meer overheen, ik ga hem lekker glimmend houden!
photo 547580

De propellers zijn aangebracht en de wielen zijn geschilderd. Nu moeten alleen de lichte verwering, diverse details zoals antennes en natuurlijk de decals nog.
photo 547581

Als de Tu-124 af is ga ik deze afmaken. De volgende keer dus de eindfoto's!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement