Na de introductie van de 'Jumbo Jet' (White top B747 op de achtergrond), was het de DC-10 die in 1974 als eerste KLM machine een volledig blauwe rug kreeg. De DC-10, bedoeld voor intercontinentale routes die niet het vervoersaanbod van de 747 had, werd aangeschaft in samenwerkingsverband met SAS, Swissair en UTA (KSSU groep). Vijf jaar geleden heb ik daar een model met zichtbaar interieur van gemaakt en dat model is nu toe aan een grondige update: na vijf jaar krijgt hij zijn D-check!
Citaat:
De D-check, ook wel ‘heavy maintenance visit’ of HMV genoemd, is de grootste check in het onderhoud van een vliegtuig. De eerste D check van een toestel vindt in de regel pas plaats na minimaal 5 jaar dienst en duurt ongeveer 2 maanden, type afhankelijk.
Eerdere werkzaamhedenIn 2015 heb ik de PH-DTA gemaakt in een ‘Cutaway’ versie.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 46&t=45093Het is de Revell 1/144 DC-10 die flink was gemodificeerd.
- Interieur: cabine en cockpit van een Revell L-1011 aangepast een aangebracht, met grote uitsneden uit de linker kant van de romp om het goed zichtbaar te maken.
- Nosejob: de neus is stomper gemaakt en de cockpit ramen zijn iets kleiner en hoger aangebracht.
- wingroot-fairing: het model heeft de korte DC-10-10 fairing en die is verlengd tot een model-30 fairing.
- Hot-section reversers; het model heeft de core section reversers van de -10. Deze zijn destijds verbouwd tot de hot-section reversers van de General Electric CF6-50 van de -30.
- Motor 2 pylon; de staartmotor ophanging is verlengd.
- Motor 2 is voorzien van een gecorrigeerde inlaat (motor 1 en 3 heb ik destijds niet aangepast)
- Motor 1 en 3 zijn voorzien van ‘strakes’ op de cowling.
- Center main gear: is naar voren geplaats, in lijn met het hoofdlandingsgestel.
- Sealing plates van de horizontal stabilizer zijn in detail aangebracht.
- Bulk cargo door: is verplaatst van de linkerkant onder de laatste 3 ramen (model -10) naar achter de achterste deur (model -30).
Het is het laatste model dat ik gebouwd heb voor ik de airbrush ging gebruiken. Het was ook de eerste ervaring met weathering. Uiteraard beging ik daarbij de beginnersfout door veel te veel aan te brengen. En dat ook nog eens met Vallejo wash vloeistof die zich niet meer liet verwijderen.
InspiratieEn zo stond het model 5 jaar in de vitrine en was ik er best tevreden mee. Tot ik het verslag van de Authentic Airliners DC-10 van Malair zag…
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 46&t=50651Zijn nagenoeg perfecte metallics en een betere keuze van de tinten blauw hebben mij geïnspireerd om het verfwerk van dit geliefde model nog eens onder handen te nemen.
Nieuwe werkzaamheden- Motoren 1 en 3 krijgen alsnog een gecorrigeerde inlaat. Het was destijds een gouden tip van forum lid johann om daarvoor 16mm electrapijp te gebruiken.
- Alle metalen delen worden opnieuw gespoten.
- De donkerblauwe cheat line wordt opnieuw gespoten in een passender kleur blauw.
- Als kers op de taart: ik heb veel plezier beleefd aan het namaken van de flaps van de ‘white top’ KLM 747 en dat wil ik weer gaan doen.
Inspectie voor demontage.
De inlaat van de motoren laat een veel te dunne buitenwand zien en de bladen lijken een soort van in de ruimte te zweven.
De panel lines op de belly heb ik gescribed. Dat zal ik overigens niet doen op de bovenkant, omdat dit niet veel toevoegt bij het blauw.
De vleugelvoorrand en de flaps zijn uit het model gesneden. Ik ga de outboard leading edge slats en flaps opnieuw gebruiken. De inboard worden allemaal nieuw gebouwd.
De openingen zijn weer gesloten met strookjes kunstsof en vooral veel plamuur. Het ziet er vlekkerig uit zo met de oude verf, maar ik heb er heel grondig op geschuurd om het oppervlak zo glad mogelijk te krijgen voor het latere spuitwerk. De afgebroken onderdelen (gear, pylons en flap hinges) zijn inmiddels allemaal uitgeboord en voorzien van nieuwe pas pennetjes, zodat het straks gemakkelijk weer op de juiste plaats terug komt.
En inmiddels in de Tamiya fine surface primer gezet. Hier en daar moet de leading edge achter de slats nog wat worden bijgewerkt, maar de volgende stap zal eerst het fabriceren van de flaps en slats zijn. Een herhaling van het klusje dat ik ook met de 747 deed, maar dan met een ander ontwerp principe, omdat het flap systeem van de DC-10 op elementaire delen van een ander ontwerp is dan Boeing hanteerde. Daarover later meer.
VJ