Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 17:23 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 23 okt, 2020 21:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Balen zeg. Voor de rest ziet het er wel prima uit.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 okt, 2020 9:35 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Dit zit er wel heel erg fraai uit. Het spuitwerk glimt je ook tegemoet, je kunt er denk ik je haar in kammen. De uitgeschoven flaps en slats zijn een prachtige toevoeging.
Het is wel jammer van de tegenvaller met de verf maar dat zul jij vast wel netjes oplossen.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28 okt, 2020 11:55 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 nov, 2017 21:25 pm
Berichten: 230
Volgens mij is de hechting van metallics in het algemeen heel erg minimaal. Hoe sterk je laag gloss eroverheen ook is, als de laag eronder niet goed hecht aan de primer trek je die gewoon los. Hetzelfde gebeurt als je ongesealde metallics afplakt; omdat het zo slecht hecht blijft er altijd wel wat aan de tape plakken waardoor je verschil in glansgraad krijgt op het model en dat blijf je zien.

Hoe dan ook, een tip die ik op Youtube zag (nog niet zelf geprobeerd): de tape even op je hand plakken om de ergste 'plak' te verwijderen. Daarna pas op je model plakken.

Vintage Jet schreef:
ALC-111 Magnesium (met extra roest wash)

VJ, kun je zeggen hoe je dit precies hebt gedaan? Heb je de keuren vooraf gemengd of na het spuiten aangebracht? En in het geval van dat laatste hoe heb je dat zo strak gekregen?

Het ziet er overigens super uit allemaal, ben erg benieuwd naar het eindresultaat!

- Bas

_________________
Aan het b(r)ouwen:
Naval Models 1:350 Hr. Ms. Friesland
Eastern Express 1:144 Boeing 717-200 Hawaiian Airlines


"But then every model is a step on an educational journey" - David Griffith


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 29 okt, 2020 0:38 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Bas_ schreef:
Vintage Jet schreef:
ALC-111 Magnesium (met extra roest wash)

VJ, kun je zeggen hoe je dit precies hebt gedaan? Heb je de keuren vooraf gemengd of na het spuiten aangebracht? En in het geval van dat laatste hoe heb je dat zo strak gekregen?

Hoi Bas, ik heb de ALC-111 gespoten en geseald met aqua gloss. Daarna heb ik met pigment poeder net zo lang zitten make-uppen tot het de juiste kleur had. En dat heb ik nogmaals geseald met aqua gloss. Overigens bevalt de glans op de exhausts mij niet zo, dus ik ga het nog een toefje mat geven.

Vandaag is de laatste laag blauw erop gegaan. Morgen volgt een update.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 29 okt, 2020 20:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
fvdm schreef:
Dit zit er wel heel erg fraai uit. Het spuitwerk glimt je ook tegemoet, je kunt er denk ik je haar in kammen. De uitgeschoven flaps en slats zijn een prachtige toevoeging.
Het is wel jammer van de tegenvaller met de verf maar dat zul jij vast wel netjes oplossen.

Hoi fvdm, Uiteindelijk zal alles goed komen, behalve dan het haren kammen... dat is voor mij echt verleden tijd :lol:

Voor ik de metallics aan de staart herstel, zal ik eerst het wit afronden. Als dat is uitgehard, dan ga ik daaroverheen afplakken voor de laatste glimmende details, zoals de reverser deuren en de tweede ring rond de inlaat.
Om de iets opliggende spar frames rond de engine pylon meer diepte te geven, heb ik ze een beetje preshade gegeven.

photo 521814

Citaat:
"Banjo" structure

photo 521815
Op een tri-jet moet de staartmotor ver naar achteren worden gemonteerd, zodat een eventueel gescheurde turbineschijf die buiten de motor komt, de staartconstructie niet beschadigt. Overigens gebeurde iets vergelijkbaars toch in de Sioux City crash in 1989. https://nl.wikipedia.org/wiki/United_Ai ... vlucht_232
In de pylon voor de motor zitten 4 spar frames, die de vorm hebben van een banjo. Deze ondersteunen de horizontaal naar achter stekende pylon spar, die boven de motorconstructie is aangebracht en waar de motor aan hangt.


photo 521811

photo 521812
De COM antenne op de romp is vervangen door één van PE. Hier is de donkerblauwe cheat line al gespoten 50/50 mix tussen Tamiya X14 en XF-8.

photo 521813
En het dak Xtra 302. Nu niet teruggebracht met wit, maar de meest nauwkeurige benadering van PMS 2985 (geen definitie van het 'oude' KLM blauw, maar mijn inschatting).

Deze D-check is bijna klaar. Wat nog volgt is het landingsgestel. Maarrrrrr.... zoals op de achtergrond te zien is, kwam er een klein tussendoor projectje langs, waar ik geen weerstand aan kan bieden. Dus over naar de Gooney Birds!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 30 okt, 2020 11:08 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Heel mooi VJ, zoals altijd! De flaps ziet er heel gaaf uit!

Jammer van de tape problemen. Ik heb dat zelf eigenlijk nog niet meegemaakt met metallics (wel met het KLM blauw overigens). Maar jouw kenende komt er vast wel een mooie oplossing! Dat gezegd hebbende (zonder zeurend over te willen komen), moet dat stuk eigenlijk wel metallic? Op de foto's is dat gedeelte volgens mij toch echt wit. Of is er een bepaalde reden voor dat je het zo uitvoert?

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 30 okt, 2020 18:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
malair schreef:
(zonder zeurend over te willen komen), moet dat stuk eigenlijk wel metallic? Op de foto's is dat gedeelte volgens mij toch echt wit. Of is er een bepaalde reden voor dat je het zo uitvoert?

Zeker geen zeuren! Fijn dat je me wijst op een detail. De reden waarom is mij onbekend, maar met regelmaat vlogen de KLM DC-10's met bare metal reverser doors op de tail engine. PH-DTA zelfs jaren achtereen. Voor wat ik kan nagaan zelfs vanaf haar aflevering, tot het moment dat het dak dieper blauw werd geschilderd ergens in de jaren '90.

photo 521866

https://www.airport-data.com/aircraft/p ... 60966.html

Maar als iemand hier meer over weet en dit kan aanvullen? Arjan misschien? Wit is eigenlijk wel mooier...

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 31 okt, 2020 14:29 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 24 dec, 2012 15:06 pm
Berichten: 579
Woonplaats: Belgie
Prachtwerk! Ik zit momenteel even in een break omdat mijn garage vol ligt met mijn bovendeuren die in kleur worden gezet...dus vandaar even geen ruimte om te spuiten 8)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 14 nov, 2020 21:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Korte update van allemaal klein werk, dat tijd vergt maar geen grote progressie laat zien.

photo 523095
De reverser doors op de tail engine zijn opnieuw gespoten. Nog een beetje verwering en vleugje matt op de exhaust en dan is de staart kaar.

photo 523093
Ik heb de ramen gevuld met KristalKlear. Daarna gaan er raamdecals overheen (per raampje...) Dat gaat eruit zien zoals het laatste raampje op de foto. In de vorige versie van het model waren de te grote en te vierkante ramen van het Revell model een doorn in het oog. Ik heb er lang overga gedacht hoe ik daar het beste mee om kon gaan, waarbij er toch licht door schijnt ivm het interieur. Ik hoop dat dit een beetje realistisch effect geeft. Nu staat het te drogen. Binnenkort zal ik op een avond beginnen met de raampjes plakken.

photo 523094
Het main gear is opnieuw uitgelijnd. Dat was nodig omdat door het tijdelijk breekwerk de index pennetjes waren verdwenen. Ik heb nieuwe pennetjes geboord en op bovenstaande wijze zeker gesteld dat de center gear in één lijn loopt met de achterste as van de main gear bogies. Inmiddels zijn de gear poten gespoten. De volgende stap is het herstellen en detailleren van de wielen. Daarvoor gebruik ik PE dat eigenlijk voor de Revell B747 is bedoeld. Het is me niet gelukt bijpassende PE voor de MD11/DC10 te vinden (voor een redelijke prijs). Maar dit komt ook prima in orde. Daarover meer ergens volgende week.

wordt vervolgd
:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 21 nov, 2020 14:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
photo 524310
Alle wielen zijn opnieuw voorzien van een pennetje. De ringetjes rond de velgen zijn afkomstig van de Revell747 PE.

photo 524309
De hydraulische leidingen zijn gemaakt van 0.2mm looddraad.

In principe is alles nu klaar om in elkaar gezet te worden. Dus kan het decallen beginnen! Alle raampjes aan de rechterkant als eerste ;-)

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement