Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 21:11 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 02 apr, 2020 7:42 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Scale72Modelking1984 schreef:
Toch zou ik ook de witte omlijning van de bloem tekenen. Ik denk namelijk dat de dikke witte lijn bij de Viscount de kleur van de blaadjes heeft, en daarom zou ik het logo in mijn tekenprogramma zo maken alsof ik het voor de andere toestellen teken en vervolgen voor de Viscount maak ik die witte omlijning de kleur van de bloemblaadjes.
De grote Z/W foto die Jelle plaatste van de Viscount geeft uitsluitsel. De foto is geweldig scherp en leent zich daardoor uitstekend voor uitvergroten;

photo 502111

Duidelijk geen witte rand. Verder dan een donkerrood hart en oranje blaadjes?

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 apr, 2020 22:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Ik hoop dat TheFlyingDutchman me wel begrepen heeft. :(


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 apr, 2020 17:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
I stand corrected, als enig excuus kan ik aanvoeren dat mijn cafeïne niveau nog niet op peil was (check de tijd :wink: ).

Gr.Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 04 apr, 2020 17:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Ik snapte wat je bedoelde hoor :brouw: ik denk alleen dat het de vorm van de blaadjes niet helemaal ten goede zou komen. Sowieso heb ik dit maar uit de losse pols gedaan qua vorm, als ik dit op een te verkopen decalvel had willen zetten had ik langer m'n best gedaan de blaadjes goed te krijgen en jullie hadden vast ook al gezegd dat de cijfertjes niet helemaal juist zijn. Voor mezelf vind ik dit prima zo: het is maar een decal van 1 cm groot en ook nog eens een hele obscure.
Ik heb drie verschillende kleurvariaties gemaakt die ik ga laten laserprinten. Het is ook nog maar afwachten hoe scherp en verzadigd ze op het papier komen. Uiteindelijk kies ik dan gewoon de mooiste.
photo 502537

Bij Authentic Airliners had ik raamdecals besteld, en werd voor de zoveelste keer weer fijn verrast door hun klantvriendelijkheid ('hun', omdat Kurts vrouw de afhandeling van de decalbestellingen doet en zijn broer veel van hun decals ontwerpt):
toen ik de decals bestelde ging ik er nog vanuit dat ik de meegeleverde versie van Eagle Airways ging bouwen. In dat geval had ik de fotorealistische raamdecals over de donkergrijze kitdecals moeten plakken: dat werkt alleen als er een witte ondergrond onder zit gedrukt. Op de website kon ik kiezen uit normale decals of 'for dark fuselages':
https://www.authentic-airliner-decals.d ... /D144-V-01

pas toen ik de decals ontving snapte ik het verschil. Alle AA decals zijn gewoon voorzien van ondoorschijnende ondergrond (pin me hier niet op vast overigens), deze decals hadden gewoon een extra vleugje spiegeleffect gekregen zodat ze er op een donker gekleurde romp meer uit springen, goed te zien op de foto in de link hierboven. Ik ben daar alleen niet heel erg van gecharmeerd en had dus toch liever de reguliere decals gehad. Een mailtje en het was opgelost: ''stuur de decals maar retour en we sturen de andere versie op zonder extra berekening van verzendkosten''. En, nog mooier: de nieuwe variant was al onderweg voordat ik de mijne ook maar op de post retour had gedaan. Mooie blijk van vertrouwen, al gaat het maar om een tientje.
photo 502538

Wat een l*lverhaal weer, he? Snel terug naar het model!

Ik heb de cockpitdecal alvast aangebracht, want ik vond het hoog tijd dat de vaaaaikount zijn gezichtje zou krijgen. De cabineramen durf ik nog niet aan te brengen voordat ik de KLM decals in huis heb, want als ik ze ook maar iets te hoog of te laag opplak kom ik in de knoei met de sierlijnen van de KLM beschildering.
Van een dun stukje blik (van een wijnfles, geen lood) heb ik neuswieldeurtjes gemaakt. Dit is een stuk dunner dan deurtjes van plastic en heeft mooi van zichzelf een blank metalen kleurtje. Op de staart zit nu een navigatielicht en de propellers hebben wat details gehad. De propellertjes zitten nog los en daardoor niet allemaal mooi aangedrukt op de foto's.

Oh, ik wil mezelf ook even indekken: ik schrik op de foto's van hoe goed de kreukeltjes in het BMF te zien zijn. Ze zijn in het echt niet onzichtbaar, maar wel een stuk minder opvallend dan hier... :roll:

photo 502534
photo 502535
photo 502536

De F-DCAL decals zouden zomaar nog een paar weken op zich kunnen wachten en zo gek veel kan ik er tot die tijd niet meer aan doen... of wel?

groetjesss


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 04 apr, 2020 17:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Wat een verschrikkelijke bak (persoonlijke voorkeur), maar wat ziet het er goed uit. Die oneffenheden in het BMF vallen op zich best wel mee hoor. Ook leuk om die discussie te volgen van het bloemetje. Ik ben het helemaal met je eens, je bouwt voor jezelf en zoals je ook al aangaf, op basis van het aanwezige authentieke materiaal denk ik dat je wel juist zit.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 04 apr, 2020 18:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Dank René! :brouw:

Ja, ik snap je mening over het toestel wel. Deze kit lag al jaren in m'n stapel maar ik begon er nooit aan omdat ik het een vrij afzichtelijk toestel vond en ik wist er ook vrijwel niets vanaf. Ik wist niet eens dat KLM ermee gevlogen had! Nu ik me er meer in verdiept heb vind ik het wél een erg interessant toestel en zeker in de sierlijke kleurenschema's van de jaren '50 in combinatie met het blanke metaal vind ik 'm toch wel erg eh... karaktervol.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 04 apr, 2020 19:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Helemaal waar. Soms ga je ook iets meer waarderen als je er wat meer van af weet. Je weet dat je dan echt met een stukje geschiedenis bezig bent.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 06 apr, 2020 12:05 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Ik had ooit een spelletje voor op de computer, genaamd airport inc, en daarin waren de eerste grote vliegtuigen die er altijd kwamen landen de Vickers Viscounts, ik was altijd blij als ik daar weer vanaf was, want daarna kwamen de grote Lockheeds e.d., vond ik altijd wel een leuk spelletje, krijg het alleen niet meer draaiend op de pc helaas en heb eigenlijk nooit iets vergelijkbaars gevonden. Maar daardoor werd ik net wel even getriggerd toen ik eens in een voor mij onbekend hoekje van het forum kwam, de KLM toestellen.
Bedankt TheflyingDutchman, dat ik nu hier in deze buddy build terecht ben gekomen, kan ik mooi eens lezen wat er allemaal gemaakt is ondertussen.
Ik moet zeggen dat je er wel een mooi toestel van maakt, maar wat glimt dat folie zeg, laat je dat zo?

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 06 apr, 2020 13:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Oke, even een liefdesode aan de Burggravin van Dartmoor, gelegen tussen glooiende heuvels van Devon, langs de rivier de Dart. Daar waar gevist wordt op brown trout, Cream tea wordt gezien als 'one of the mainstays of civilisation' en waar men de scone doorsnijdt en vervolgens bedekt met een laag clotted cream en dan jam en niet zoals in het naastgelegen graafschap, waar ze het exact andersom doen (hoe gruwelijk). Kortom: typically British.

De Viscount was destijds een ultramodern ontwerp. Een combinatie van een vernieuwend Vickers ontwerp en Rolls-Royces geavanceerde Dart turbine motor. Beide bedrijven waren destijds op het hoogtepunt van hun krachten. De Dart (vernoemd naar bovengenoemde rivier) is geproduceerd van 1946 tot 1987, toen de productielijnen van de F27 en de HS748 sloten. De Viscount hield het langer vol! Van de eerste commerciële lijnvlucht tussen RAF Northolt en Paris–Le Bourget Airport in 1948 tot de laatste vlucht in 2009 in Congo!

De Viscount was dus ook een pionier. De eerste commerciële turboprop ter wereld en het werd een van de meest succesvolle Britse vliegtuigen. Het verwierf een bijna onaantastbare positie als 's werelds nummer één turboprop voor de middellange afstand, inclusief een doorbraak in de VS waar het in zijn eentje de grote Amerikaanse fabrikanten voorbij streefde die na WO2 bleven vasthouden aan radiaalmotoren als krachtbron. Pas na het succes van de Viscount was het Lockheed die als eerste Amerikaan de toekomstige potentie van de turboprop erkende en de (iets grotere) Electra ontwikkelende, terwijl de RR Dart een paar jaar daarvoor in Nederland de basis werd voor de (iets kleinere) F27.

Ik snap dat haar bijzondere lijnen tot vraagtekens kunnen leiden. Maar, gents, het is een Engelse dame! "A little chubby and a bit screamy", Zo zou je haar kunnen bekijken en waarderen. Ze zou ook beter "Viscountess" genoemd kunnen worden. En omdat plaatjes (en zeker haar hoge gegil) meer zeggen dan woorden: hierbij een filmpje van haar laatste jaren in 'her majesty's service' ;-)


_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 apr, 2020 13:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Ik vind het zo grappig om te zien wat mijn bouwverslagje hier losmaakt. Nogmaals: ik had werkelijk NIETS met dit toestel toen ik 'm bij mijn verhuizing weer tegen kwam achterin de kast, ik ben er pas iets over gaan opzoeken n.a.v. het filmpje over de Bristol Brabazon uit mijn openingspost en ik ga het nog een keer zeggen: wát een tof YouTube kanaal heeft de maker ervan. Korte, super heldere filmpjes met mooie graphics over onderbelichte onderwerpen uit de luchtvaarthistorie. En een enkel filmpje over treinen, schepen en... scheermesjes. Stuk voor stuk leuk.

@markie: het folie glimt inderdaad behoorlijk, vooral het spul dat ik op de vleugels heb gebruikt. Ik snap volledig dat veel modelbouwers daar niet zo van gecharmeerd zijn.
Ik heb een tijdje weinig tot niks gebouwd en heb nu een iets andere insteek dan voorheen. Wat meer gericht op bouwplezier en display-waarde van wat ik bouw en iets minder op het waarheidsgetrouwe. Ik tel nog steeds het aantal raampjes dat ik opplak en de registratielettertjes moeten vooral kloppen, maar ik ben wat minder geneigd om hele kits te gaan verzagen omdat iemand op internet roept dat zo-en-zo niet klopt. Te moeilijk denken was voor mij een paar jaar terug de highway to bouwdip :? dus, ja: ik laat het zo 8)

@VJ: heel gaaf! Echt niet geweten dat die Viscounts tot zo kort geleden nog echt commercieel in werden gezet, in Europa nota bene. Toen nog wel Europa, althans :wink:
Wordt het niet eens tijd dat jij een luchtvaarthistorisch boek gaat schrijven? Of een blog, website, zoiets... jouw schrijfwerkjes zijn meer waard dan een weggestopt hoekje op een modelbouwforum.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement