De Vickers Viscount Het is 1948: de Vickers Viscount maakt haar eerste vlucht terwijl de wereld langzaam maar zeker aan het bijkomen is van de Tweede Wereldoorlog. Luchtvaartmaatschappijen staan in de steigers: bij veel van hen zijn de vloten grotendeels verwoest.
De Verenigde Staten hebben het relatief makkelijk: de Amerikaanse vliegtuigbouwers hebben zich in de oorlog grotendeels gericht op transportvliegtuigen die naderhand goed konden worden omgebouwd voor burgerdoeleinden: denk aan de grote toestellen van Douglas.
Engeland, daarentegen, heeft zich gericht op bommenwerpers en helaas waren kisten als de Avro Lancaster moeilijk om te bouwen tot efficiënte en comfortabele personenvervoerders.
Om dit probleem te bestrijden werd, overigens al tijdens de oorlog in 1942, de Brabazon-commissie opgericht die uiteindelijk een reeks succesvolle en minder succesvolle toestellen heeft opgeleverd met als commercieel dieptepunt het prestige-vlaggenschip de Bristol Brabazon. Over de Brabazon beveel ik het volgende YouTube-filmpje aan. De andere video's op dit kanaal zijn ook heel vermakelijk!!
https://www.youtube.com/watch?v=i-AZRtI366wDe meest succesvolle toestellen die voortkwamen uit de Brabazon-commissie waren de DeHavilland Dove en de Vickers Viscount.
De Viscount was 's werelds eerste turboprop-aangedreven passagiersvliegtuig. De eerste passagiers waren totaal verbaasd over het comfort aan boord: de turboprop-motoren leverden zoveel minder trillingen en kabaal op dan de conventionele zuigermotoren dat een van de eerste passagiers zelfs beschreef dat hij tijdens de vlucht een munt op de zijkant kon laten balanceren op zijn tafeltje.
De KLM schafte negen van deze toestellen aan die tijdens hun loopbaan zijn omgedoopt in de nieuwe livery van KLM. De toestellen zijn in de jaren '50 afgeleverd en in de jaren '60 doorverkocht aan Aer Lingus. Precieze jaartallen heb ik zo gauw niet kunnen vinden.
Op de foto hieronder een toestel in de oude livery zoals deze werden afgeleverd:
De kitDe kit is in schaal 1:144 van S&M Models en is om een of andere reden spotgoedkoop: bij de LHS liggen ze al een aantal jaar voor €6 in de schappen. De gietkwaliteit is strak, met weinig flash, maar het detail is minimaal: de enige paneellijnen die op het plastic te vinden zijn geven de roervlakken aan. De rest van de vleugels en romp zijn volledig glad. De pasvorm is opmerkelijk goed: het model is zonder lijm in elkaar te steken waarbij de onderdelen zichzelf met gemak vastklemmen. Bijgeleverd is een decalvelletje voor de uitvoering op de doos. De decals zien er oké uit maar bevatten alleen het hoognodige en geen details o.i.d. om het kale plastic wat te compenseren.
Het model dat ik ga bouwen komt in de kleuren van de foto bovenin dit verslag, met behulp van decals van F-DCAL en raamdecals van Authentic Airliners.
De bouwZoals in het bouwverslag van mijn 737-800 te lezen is ben ik in de kerstvakantie verhuisd. Ik heb nu meer ruimte, maar helaas geen echt geschikte plek om met oplosmiddelgedragen verf te gaan airbrushen.
Ik ben basisschooldocent en zit dus in principe thuis door de crisis. Het is niet zo dat ik niks te doen heb, maar de hoeveelheid onderwijs vanuit huis die ik kan aanbieden is beperkt omdat de kinderen in mijn klas vrij jong zijn (groep 4). Goed moment dus om lekker een nieuwe kit open te trekken: deze Viscount had ik in een dag in elkaar gezet, geschuurd en gespoten.
Het wit heb ik tegen alle regels in rechtstreeks op het plastic gepeurd zonder primer o.i.d. Hoewel ik Revell enamel gebruikte viel het qua stank in de woonkamer mee. Ik wilde de bouw lekker simpel houden. Dat is deels gelukt, totdat ik het in m'n bol kreeg en besloot alle aluminiumkleurige delen te gaan beplakken met BMF (Bare Metal Foil).
Ik heb twee verschillende kleuren door elkaar gebruikt: aluminium op de buik en chroom op de vleugels. De chromen variant was een heel stuk lastiger te hanteren, scheurde snel en kwam moeilijk los van het papier. Bij de aluminium variant ging het een stuk makkelijker.
Op de romp zit er een gekromde scheidingslijn tussen het wit en het chroom. Dit heb ik als volgt aangepakt:
eerst heb ik de lijn uitgezet met maskeertape.
daarna heb ik de buik geplakt met BMF, waarbij ik deels de tape heb overlapt:
te zien is dat ik achterop de romp de twee kleuren folie door elkaar heen heb gebruikt. Ik vond het verschil te groot om hiermee door te gaan, maar heb het wel lekker zo laten zitten.
De folie is zo dun dat goed te zien is waar de tape onder de folie door loopt. Langs deze rand heb ik de folie ingesneden met een mesje. Daarna trek je de tape zo weg, maar wel met een beetje beleid. De folie plakt erg goed maar er is niet veel voor nodig om het los te trekken.
De lijn is niet 100% strak geworden. Gelukkig komt er nog een donkerblauwe rand in de vorm van decals langs.
Op de bovenkant van de vleugels heb ik op strategische plekken wat klinknageltjes gezet met een riveter tool van Trumpeter.
Ik heb al eens eerder een model beplakt met deze folie, namelijk een LET Blaník:
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 25&t=41839de Blaník leent zich gezien de schaal natuurlijk een stuk beter hiervoor.
Op de 1:144 Viscount was dit een experimentje. Ik ben tevreden genoeg om het lekker te laten zitten, maar het was een van de meest frustrerende klusjes die ik ooit heb uitgevoerd bij het modelbouwen. Ik heb er nu een dag later nog steeds nekpijn van. Ook kunnen er op lastige plekjes rimpels ontstaan die niet 100% vlakgestreken kunnen worden: dit is op deze schaal eigenlijk niet aanvaardbaar.
Verdere tips:
- gebruik echt een vlijmscherp, nieuw mesje! anders scheur je de folie i.p.v. het te snijden
- zorg dat je genoeg hebt. Bij mij was het spannend of ik genoeg folie had waardoor ik te zuinig probeerde te zijn. Langs de randjes gaan de stukjes folie makkelijk rimpelen of scheuren. Het is veel beter om de folie ruim aan te brengen en rondom weg te snijden. Wanneer het model paneellijnen heeft kun je het beste vlakje voor vlakje werken.
Al met al raad ik jullie niet aan mijn experiment te gaan navolgen op een 1:144 modelletje. Het spiegeleffect is eigenlijk een beetje too-much, zelfs in de matte aluminium variant.
Komende dagen ga ik lekker bezig zijn met het overdoen van de echt niet mooi gelukte plekjes, en het afwerken van het landingsgestel en de propellers. Hopelijk arriveren de decals snel!
In de tussentijd kan ik natuurlijk ook eindelijk de PH-BXB (mijn andere model in deze groepsbouw) in de blanke lak zetten zodat die dan eindelijk echt klaar is.
groetjes,
Jelle