Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 12:46 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 21 maart, 2020 21:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Omdat de bouw van de PH-BXA me erg goed beviel heb ik aan Sinterklaas een tweede exemplaar gevraagd. Gelukkig was ik een brave jongen geweest en werd ik verblijd met de gevraagde bouwdoos.
Dit gaat wel een iets andere bouw worden,ik wil deze namelijk graag bouwen als een desktop model voor op mijn bureau op het werk. Gelukkig levert Zvezda een degelijke standaard mee, dus dat mag geen probleem zijn.

Omdat de PH-BXA de eerste Boeing 737 NG van de KLM was, leek het me toepasselijk nu de PH-BCL te bouwen. De nieuwste 737 NG van de KLM en ook nog eens de laatste civiele 737 NG ooit gebouwd. Oorspronkelijk was dit niet de bedoeling, maar op de productielijn bleken de vleugels niet aan de romp te passen. Bij nader onderzoek bleken de bevestigingsgaten in de romp niet op de juiste plaats te zitten wat wel bijzonder is, ze hadden tenslotte al zo'n 7000 keer kunnen oefenen :roll: .
Dit bleek niet te herstellen, de romp werd afgekeurd en de overige delen gingen in opslag tot er een nieuwe romp werd geleverd. Zodoende werd deze 737 de laatste civiele uitvoering die van de band rolde. De NG wordt overigens nog wel gebouwd als de P8 "Poseidon" onderzeebootbestrijder.

Deze nieuwste uitvoering wijkt op wat details af van de PH-BXA, er zit tenslotte bijna 20 jaar tussen beide toestellen. Hier kom ik verder tijdens het verslag op terug. Verder is de doos hetzelfde;

photo 501131

En dit is de huidige stand van zaken. Tijdens de bouw van de BXA tussendoor ook al wat aan dit model gedaan. Wel wat geleerd van de vorige bouw, namelijk eerst de flap track fairings gemonteerd en ook de strips om het hoogteverschil tussen de vleugelhelften wat meer aandacht gegeven. Hierdoor is het hoogteverschil nu verwaarloosbaar.

photo 501124

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Shake op zo 16 aug, 2020 11:13 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 apr, 2020 16:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Al een tijd geen update gedaan, maar toch wel wat vorderingen gemaakt.
Veel geplamuurd en geschuurd, panel lines hersteld, richtingsroer bevestigd, stabilo's in elkaar en de vleugels aan de romp bevestigd. Bij mij pasten die wel in één keer :mrgreen: . Vanmorgen nog even de winglets erop gelijmd.
Eerder had ik de standaard wat verzwaard door er resin in te gieten, dit maakt hem behoorlijk zwaarder en zorgt voor een goed stabiliteit.

photo 502096

Natuurlijk de gleuf voor de standaard niet vergeten en voor de ECS in plaats van een gat de louvre sleuven erin gekrast.

photo 501107


En de huidige stand van zaken.

photo 503939

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 apr, 2020 21:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 nov, 2017 21:25 pm
Berichten: 230
Leuk dat je met dit model doorpakt Sjaak. Leuk ook om eens een vliegend model te zien. Ga je het landingsgestel uit- of ingeklapt maken?

- Bas

_________________
Aan het b(r)ouwen:
Naval Models 1:350 Hr. Ms. Friesland
Eastern Express 1:144 Boeing 717-200 Hawaiian Airlines


"But then every model is a step on an educational journey" - David Griffith


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 jun, 2020 20:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Tijd voor weer eens een update na 10 weken radiostilte. In tegenstelling tot veel collega brouwers die bouwen voor de ontspanning, heb ik moeite te bouwen als ik vooraf niet ontspannen ben. Ieder zijn ding :wink: .

@ Bas; Laat antwoord, deze komt met de wielen ingeklapt op de standaard.

Tot mijn grote verrassing kwam afgelopen dinsdag mijn bestelling van een nieuw decalsheet van Draw Decal alsnog binnen. Dit na bijna 3 maanden onderweg te zijn geweest. Deze had ik aangeschaft omdat ik bij de PH-BXA wat decals had verknoeid. Omdat ik had besloten nu de PH-BCL te maken heb ik Greg gevraagd of het mogelijk was de namen van nieuwste KLM aankopen op het sheet toe te voegen. Dit was relatief makkelijk omdat alle registraties al aanwezig waren, alleen de namen moesten erbij. Hij gaf aan dit te willen doen en nu ik het sheet binnen heb, blijken ook de namen en registraties van 2 van Transavia overgenomen 737-800's erbij te zitten. Ik had er zelfs geen idee van dat wij die hadden overgenomen :oops: .

photo 511495

De afgelopen weken niet helemaal stilgezeten, zo heb ik het toestel in de primer gezet, vleugels, stabilo's en pylons in Voodoo grey, staart, winglets en motoren in het wit, leading edges in Alclad airframe aluminium en de romp onderzijde en motoren in het cool grey gezet.
Vandaag van plan het KLM blauw erop te zetten, maar door de harde wind op het raam kon ik de slang van de afzuiging niet naar buiten hangen. Dat moet dus even wachten tot het weer wat beter geschikt is.

photo 511494

Verder zijn de motoren afgemaakt. Deze nieuwste aankopen van de KLM hebben als motor de CFM56-7BE van Evolution. Deze motor heeft o.a. verbeterde HPC vanes, een andere HPT disk met 76 i.p.v. 80 bladen en een geheel aangepaste LPT. Dit laatste zorgt ervoor dat je aan de buitenkant kan zien dat het een BE configuratie betreft, de uitlaat nozzle is 18" korter.

Bovenste foto de BE, onder de "standaard" configuratie.
photo 502098

Als Engine Services medewerker moest ik dat verschil natuurlijk wel zichtbaar maken. Gelukkig is het een redelijk eenvoudige aanpassing.
Als eerste, net als bij de BXA, de vent tubes vervangen door Albion buis.

photo 501112

Daarna 3 mm van de uitlaat nozzle gezaagd, precies op het randje van de kit.
photo 501108

photo 501123

photo 501121

En vervolgens de randen mooi scherp gemaakt.
photo 501122

Met dit als eindresultaat;
photo 511499
photo 511500

Nu afwachten tot de wind wat afneemt en dan kunnen we verder. Ik hoop dat de volgende update wat sneller verschijnt :mrgreen: .

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 jun, 2020 22:22 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 22 okt, 2017 18:25 pm
Berichten: 556
Mooi hoe hij in de Lego stelling ligt. :lol:

_________________
Groet, Martin.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30 jun, 2020 1:36 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Heel gaaf! Mooie details.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30 jun, 2020 21:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Bummer, wil ik vanavond het blauw erop zetten is mijn potje verf uitgedroogd :( . Natuurlijk weer uitverkocht in Aalsmeerderbrug.........
Heeft iemand misschien een potje Xtracolor X312 ter overname?

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 jul, 2020 20:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Einde paniekmodus, gisteravond herinnerde ik me vergelijkingstest van het KLM blauw door VJ. Zodoende vanmiddag naar Sjaaks hobbyshop om Tamiya X-14 en X-2 te halen. Helaas was de X-2 (wit) uitverkocht, toen maar besloten het blauw niet lichter te maken en direct uit het potje te spuiten. Overigens wel verdund met X-20A, voor ik iemand op het verkeerde been zet.
Ik was nog even bezorgd over het gebruik van acryl over enamel, maar blijkbaar was de enamel laag voldoende uitgehard.

photo 511813

photo 511814

Van het weekend lekker aan het decallen. Waarschijnlijk kies ik ervoor dit keer de KLM 100 decals niet te gebruiken, ik verwacht dat die tegen het einde van het jaar wel weer zullen verdwijnen.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 jul, 2020 22:02 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
Shake schreef:
Zodoende vanmiddag naar Sjaaks hobbyshop om Tamiya X-14 en X-2 te halen.


Da's nou ook toevallig, Sjaak. Daar ben ik vanmiddag ook nog geweest om wat verfjes te kopen voor mijn G.1.

Ik had al een tijdje niet rondgekeken hier maar je maakt er weer wat fraais van.
Interessante achtergrondinfo trouwens,over de verschillen tussen de diverse motoren. Ik zit alleen met het duiden van sommige afko's. Bij de luchtmacht hadden ze daar een speciaal boekje voor ( waar naar ik meen zelfs de dubieuze term "DLDB" stond uitgelegd).
Wat mij ook opviel op de twee foto's met de motoren, is dat alle velgen van de hoofdwielen onderling verschillen.

Al met al goed bezig met je desktopmodel, hopelijk kan die nog een tijdje voort op je bureau. :brouw:

Groeten,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 jul, 2020 12:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Citaat:
Da's nou ook toevallig, Sjaak. Daar ben ik vanmiddag ook nog geweest om wat verfjes te kopen voor mijn G.1.

Dat is zeker toevallig. Normaal ga ik altijd in Aalsmeerderbrug langs, ligt toch op de route, maar zoals wel vaker was de Xtracolor uitverkocht. Ik ben trouwens wel benieuwd welke verf je hebt gekocht, voor een LVA kist kom je meestal toch weer bij Xtracolor of Colourcoats (voorheen WEM) uit.

Als ex marineman geen idee waar "DLDB" voor zou moeten staan, verder mijn excuses voor de afkortingen, dat sluipt er snel in :oops: .

LPC = Low Pressure Compressor
HPC = High Pressure Compressor
HPT = High Pressure Turbine
LPT = Low Pressure Turbine

De core van de motor bestaat uit de HPC, verbrandingskamer en HPT. De HPT bestaat bij de CFM56 slechts uit 1 trap, het is een relatief kleine motor. De core is overigens afgeleid van de motor van de B-1 Lancer. De core is aan elkaar gekoppeld, de HPT drijft de HPC aan (N2), de LPT drijft de LPC en de fan aan (N1).
Citaat:
Wat mij ook opviel op de twee foto's met de motoren, is dat alle velgen van de hoofdwielen onderling verschillen.

Volgens mij zijn de wieldoppen gelijk aan elkaar, alleen zijn die van de Garuda kist lekker schoon, aan de dranghekken te zien op een open dag o.i.d. Normaal gesproken worden de wielen heel snel smerig, misschien heeft het gebruik van koolstof remmen hier ook iets mee te maken. De wielen aan de binnenkant hebben inderdaad een verschillend gatenpatroon, geen idee waarom dit is.

Helaas ging het weer eens mis met de blauwe verflaag. Tijdens het afplakken voor het spuiten van de APU uitlaat (Auxiliary Power Unit :wink: ) stootte ik tegen de punt van een Lego blokje. Gevolg, een kras in de blauwe verf. Niet getreurd, schuurpapiertje korrel 2000 en dan weer blauw erover. Dat werkte dus niet, blijkbaar is de hechting zo marginaal dat tijdens het schuren de verf aan de randen afbrokkelt, maar vreemd genoeg geen problemen bij het verwijderen van de tape. Hierdoor was het niet mogelijk een mooie vloeiende overgang te krijgen en stond ik voor de keuze het zo te laten of de verf te strippen. Omdat ik niet de motivatie op kan brengen de hele kist te strippen en alles opnieuw te spuiten, heb ik besloten het hierbij te laten. Ik hoop dat de decals een deel verdoezelen (of juist accentueren? :? ) .

photo 512029

photo 512030

Van een afstandje valt het niet echt op, van dichtbij is het een ander verhaal....
photo 512028

Verder twijfel ik nog over de raam decals, die van Draw gebruiken of toch die van Authentic? Ergens vindt ik de zwarte van Draw bij een desktop model "horen", aan de andere kant maken die van Authentic er juist iets aparts van.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement