Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 19 maart, 2024 7:30 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 07 sep, 2019 16:44 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Mijn eerste bijdrage aan deze KLM BB wordt de BAC1-11 van Authentic Airliners.

De BAC1-11 was één van de meest succesvolle Britse civiele vliegtuigontwerpen met 244 stuks gebouwd. In eerste instantie ontworpen door Hunting, maar gebouwd door de Britisch Aircraft Corporation (BAC) toen Hunting en andere fabrikanten tot BAC fuseerde (BAC werd later British Aerospace, die nog later weer overging in BAE systems, welke nog steeds bestaat). De eerste vlucht was in 1963, een jaar eerder dan concurrent Douglas met hun DC-9. Echter, het protoptype crashte in November van dat jaar als gevolg van deep stall, of superstall: een fenomeen waardoor het toestel oncontroleerbaar wordt tijdens de vlucht. Om dit tegen te gaan ontwierp BAC hulpmiddelen bekend als stick shakers (vibrerende roerknuppels). Ook werden de vleugeluiteinden herontworpen om de luchtstroom richting de motoren en over de staartvlakken te verbeteren. Dit zorgde voor vertraging waar o.a. Douglas van profiteerde (Douglas had een vergelijkbaar ontwerp en heeft na de crash van de BAC1-11 kunnen leren van de designfouten van de BAC1-11).

Er zijn een aantal varianten van de BAC1-11 gebouwd. De meest significante variant was de -500 met een stretch van 1,5 meter en de RomBAC, de Roemeense variant van de BAC1-11. Ook hebben vele BAC1-11's later hush kits voor de motoren gekregen, zodat deze nog jarenlang hebben kunnen doorvliegen.

Maar wacht even, KLM had toch helemaal geen BAC1-11 toestellen besteld en vloog toch met de DC-9? Klopt inderdaad, maar het afleveren van deze DC-9's duurde langer dan verwacht. Omdat KLM niet langer kon wachten werd de BAC1-11 in 1966 voor een paar maanden van Eagle Airways geleased. Er zijn derhalve maar weinig (kleuren) foto's van te vinden. Ik vind de BAC1-11 echter prachtig in KLM kleuren:

photo 484330

photo 484329

Als je deze wilt bouwen in 1:144 heb je twee opties. De kit van Airfix en de kit van Authentic Airliners. De kit van Airfix is echter niet van de productie BAC1-11 maar van het prototype, hoewel dat nergens op de doos staat!

Foto van de doos van airfix kit:
photo 484334

Foto van het prototype. Zie je de overeenkomsten?
photo 484335

Kijk nu nog eens naar een foto van de productie variant. Zie je de verschillen? Belangrijkste verschillen zijn de neus en de vleugels, welke anders zijn dan het prototype
photo 484336

Ik heb geen zin in verbouwwerk (er is van 26 overigens wel een correctieneus beschikbaar), dus ik hou het lekker bij Authentic Airliners (bij die kit zijn de motoren ook significant beter trouwens).
photo 484331

Decals zijn van F-DCAL, die ik na lang zoeken nog kon bemachtigen via het internet (deze zijn op de meeste plekken al een hele tijd uitverkocht)
photo 484332

De cockpit en raamdecals zijn van Authentic Airliner decals.
photo 484333

Enfin, er valt nog een hoop meer te vertellen over de roemruchte BAC One-Eleven, maar dat volgt gedurende het verslag wel. Eerst ga ik de An-74TK-300D afmaken. Op 7 oktober wordt dit verslag vervolgd!

Graag tot dan!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Laatst bijgewerkt door malair op za 30 nov, 2019 15:27 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 07 sep, 2019 18:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 07 jul, 2012 12:00 pm
Berichten: 921
Dat is ook een leuke om te volgen, kwam laatst een foto tegen in een oud boek van Hugo Hooftman.

Gerhard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 sep, 2019 10:20 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1938
Jaaaa! Ik zal mijn enthousiasme maar niet verder toelichten? GEWELDIG leuk onderwerp. En in de oerversie van de huidige KLM indentiteit, ontworpen door één van Europa's grootste designers https://idapostle.com/fhk-henrion-complete-designer/

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 sep, 2019 10:49 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 dec, 2016 15:15 pm
Berichten: 185
Woonplaats: Brabant
Weer zo'n prachtige kist. Vooral dat trapje aan de achterkant vind ik gaaf, dat zie je tegenwoordig niet meer. Zou het een optie zijn om die open te maken/laten? Of geeft dat zoveel extra omdat je dan uiteraard ook naar binnen kunt kijken?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 sep, 2019 17:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Leuke inkomer en ongebruikelijk onderwerp. De Airfix kit is ooit al eens in het KLM-jasje gezet op dit forum, linkje. jouw model zal de verschillen wel laten zien aangezien inderdaad het één en anders anders is. Succes!

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 sep, 2019 21:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Bijzonder toestel, ik wist niet eens dat de KLM daar ooit mee gevlogen had. Benieuwd naar de bouw....

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 sep, 2019 16:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 nov, 2017 21:25 pm
Berichten: 230
Leuk onderwerp! Bijzonder, ik wist ook niet dat KLM hiermee gevolgen had. Ik krijg overigens de indruk dat op de tweede foto van de KLM kist hij lager op het neuswiel ligt dan op de eerste foto (waarbij het trappetje is uitgeklapt). Zou dat te maken kunnen hebben met het trappetje? Alsof de pitch van de romp even moest worden aangepast als er via het trappetje geboard moest worden?

Of zit ik nu onzin uit te kramen? :lol:

- Bas

_________________
Aan het b(r)ouwen:
Naval Models 1:350 Hr. Ms. Friesland
Eastern Express 1:144 Boeing 717-200 Hawaiian Airlines


"But then every model is a step on an educational journey" - David Griffith


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 sep, 2019 16:51 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jun, 2006 13:03 pm
Berichten: 5689
Woonplaats: Flevoland
Bas,

Hoe staat jouw auto als je de kofferbak helemaal volgegooid hebt met zakken zand vanwege bijv. tuinaanleg? :wink:
Een vliegtuig zakt net als een auto door z’n veren als hij zwaarder wordt met volle brandstoftanks, passagiers en koffers. De foto met trap uit zou dan zomaar genomen kunnen zijn zonder dit alles en de hoeveelheid brandstof in de tanks van na de landing.

Gr. Arjan

_________________
Dear life, when I said "can my day get any worse" it was meant as a rhetorical question....not a challenge.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 sep, 2019 7:55 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 nov, 2017 21:25 pm
Berichten: 230
Ja dat klinkt wel plausibel ja :lol: Suf dat ik daar niet zelf opgekomen ben :) Bedankt voor het antwoord!

- Bas

_________________
Aan het b(r)ouwen:
Naval Models 1:350 Hr. Ms. Friesland
Eastern Express 1:144 Boeing 717-200 Hawaiian Airlines


"But then every model is a step on an educational journey" - David Griffith


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 10 okt, 2019 16:49 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
hobbyplakker schreef:
Weer zo'n prachtige kist. Vooral dat trapje aan de achterkant vind ik gaaf, dat zie je tegenwoordig niet meer. Zou het een optie zijn om die open te maken/laten? Of geeft dat zoveel extra omdat je dan uiteraard ook naar binnen kunt kijken?
Haha dat vraagt VJ ook altijd, maar ik laat ze eigenlijk liever dicht. Ook omdat de fuselage uit één stuk gegoten is, waardoor je sowieso niets aan de binnenkant kunt maken.

Het is 7 oktober geweest (KLM: gefeliciteerd!), dus ik kan officieel verder met de BAC1-11! Voor iedereen die trouwens interesse heeft in de BAC1-11, dit is een leuk boek over het onderwerp:
photo 487215

Allereerst heb ik alle onderdelen schoongemaakt met NH3.
photo 487214

Zoals altijd bij Authentic Airliners zit er meestal een naad op de fuselage. Deze is bij licht schuren al snel weg gewerkt.
photo 487216

photo 487217

De achterkant van de romp, alsmede de motoren zijn los gezaagd, gelijmd en opgevuld met plamuur. Met name de motoren hebben we wat plamuur en schuurwerk nodig. Komt ook deels omdat ik een beetje scheef zaag :P :oops:
photo 487218

Het resultaat na het eerste schuurwerk:
photo 487222

photo 487221

De verticale stabilizer bestaat uit twee onderdelen. Super, want dat geeft een realistischer beeld. Deze zijn nu ook gelijmd
photo 487220

photo 487219

De horizontale stabilo's zijn ook gelijmd en opgevuld met een beetje plamuur (de fit is best wel goed)
photo 487226

En dat is de status op het moment!

FokkerFan schreef:
Leuke inkomer en ongebruikelijk onderwerp. De Airfix kit is ooit al eens in het KLM-jasje gezet op dit forum, linkje. jouw model zal de verschillen wel laten zien aangezien inderdaad het één en anders anders is. Succes!
De Kit van Airfix heb ik ook. Ik heb daarom even wat vergelijkingsfoto's gemaakt (net als destijds bij de DC-10).

Allereerst de fuselage. Een vergelijk van de Authentic Airliners kit, Airfix kit en 26 correctie neus. Zoals gezegd klopt er van de neus van de Airfix kit niet veel. Daarnaast is deze iets te kort en ontbreekt de exhaust pipe aan de achterkant. Met een correctieneus van de 26 wordt het model overigens al heel wat beter. De onderkant mist overigens ieder detail.
photo 487223

photo 487224

De vleugels van de Airfix kit zijn redelijk qua vorm, alleen is de gleuf van de flaps wel erg diep en zijn de details opstaand. De wing fence aan het eind van de vleugel is uiteraard ook verkeerd, deze moet meer naar binnen.
photo 487225

De verticale stabilo is ook redelijk, alleen grover, dikker en minder detail.
photo 487228

De motoren zijn ook erg verschillend. De vorm van de airfix kit is raar en er zitten veel minder details op. Ook zijn ze wat te kort.
photo 487229

De verticale stabilo is redelijk. Wel zitten de hinges te hoog.
photo 487230

De wielen zijn nagenoeg hetzelfde. Het landingsgestel zelf is wel grover en volgens mij ook wat te hoog
photo 487231

Enfin, de Authentic Airliners kit is uiteraard de betere kit, maar met een andere neus en andere motoren kan je van de Airfix kit wel een redelijk model maken.

Wordt vervolgd!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement