Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 0:15 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 03 okt, 2019 21:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Ik geloof dat Mark dat al onderkend heeft :wink: .

MarkOh schreef:
Ik heb ook nog de militaire versie van deze kit liggen om een KLu kist van te maken en die zal dienen als referentie voor de chirurgische ingreep die ik moet uitvoeren om hem iets korter te maken.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 okt, 2019 21:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
inderdaad.

MarkOh schreef:
Ik heb ook nog de militaire versie van deze kit liggen om een KLu kist van te maken en die zal dienen als referentie voor de chirurgische ingreep die ik moet uitvoeren om hem iets korter te maken.


René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 okt, 2019 5:57 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 07 jul, 2012 12:00 pm
Berichten: 923
Oeps :mrgreen: inderdaad, overheen gelezen, kwam er zelf achter toen ik de Chileense versie kocht.Wil daar een Zweed van maken, verder ook nog op zoek naar een Airfix one.
Moet geen probleem zijn lijkt me.
Dus wat de bouw betreft zit ik op de volgstoel voor deze twee kits.....

Gerhard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 09 okt, 2019 22:09 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 15 sep, 2014 16:28 pm
Berichten: 473
Woonplaats: Groene hart
De kleurendiscussie bood al een leuk stukje leesvoer ter voorbereiding, ik was zelf al een beetje aan het experimenteren geslagen met mijn diverse kleurtjes.
Voor het lichtblauw ga ik Tamiya X14 mengen met X2, waarbij ik naar een 2:1 verhouding neig. De onderkant lijkt me volledig wit.
Het donker blauw ben ik nog niet helemaal uit, dus dat wordt nog een beetje experimenteren. Oranje zal waarschijnlijk X8-X7 worden in 1:1 verhouding.

De kleuren zijn voor iets later, eerst moet de kist in elkaar en daarom beginnen bij het verzagen...althans, de voorbereiding.
Wat dat aangaat wordt dit de eerste keer dat ik de zaag ga zetten in een kitje om hem in te korten, dus er kan nog van alles mis gaan........

photo 487176

Om zo maar eens een idee te krijgen van wat me te wachten staat, was ik begonnen met wat vergelijk op het oog en uiteraard het gebruik van de schuifmaat.
Op basis van foto's van de sprues ben ik eerst maar eens wat onderdelen naast elkaar gaan leggen. Zo ben ik gaan bepalen wat mij de meest handige plekken lijken om te verzagen.
Hierbij rekening houdend met het onderstel, paneellijnen en het later weer in elkaar zetten. Ik heb de onderdelen op de sprues laten zitten omdat ik dan makkelijker
met wat klemmen de sprues op elkaar kan klemmen om af te tekenen, meten en te vergelijken.

photo 487178

Toen, na het nodige gemeten te hebben, heb ik op de militaire versie met tape een sjabloon gemaakt van wat er moet blijven zitten. Dat is vervolgens op het slachtoffer overgezet.
Voordat ik ga beginnen, plak ik hier eerst nog het ruitje in, dan hoef ik dat straks alleen maar glad te schuren en waar nodig te plamuren.

photo 487177

Dat heb ik vervolgens ook met het dakje gedaan en ook de vloer heb ik zo overgenomen. Uiteraard steeds nameten met de schuifmaat.
Als ik op de lijntjes afzaag geeft me dat ook nog iets de ruimte om weg te vijlen om het allemaal netjes pas te krijgen. Dat wordt zagen, vijlen en dry-fitten.
Voor de onderkant weet ik dat er een band tussenuit moet, ik wil daarvoor tijdens de dry-fit definitief bepalen wat te doen, maar ik denk dat ik de helften eerst op elkaar lijm en dan doorzaag.
Vervolgens met passen en meten bepalen welk stuk er tussenuit te halen en de boel vervolgens weer in elkaar lijmen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 10 okt, 2019 22:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Jij bent ook al lekker bezig. Zulke ingrepen zijn erg tijdrovend: kijken - meten etc. en dan uiteindelijk het lef om het ook echt te doen.

Succes ermee.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 okt, 2019 12:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Dit wordt zo een heel serieus project. Leuk om te volgen. Succes met de chirurgie.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 okt, 2019 23:24 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 15 sep, 2014 16:28 pm
Berichten: 473
Woonplaats: Groene hart
Een project wordt het zeker! Om meteen maar van wal te steken de zaag er bij gepakt en de eerste ingreep is een feit!

photo 487858

Langs de tape zagen en de eerste stukjes plastic verlaten het model. Vervolgens met de vijl in de weer om de ronding te herstellen

photo 487860

Vervolgens het werk maar eens langs de sprue van de militaire versie gehouden en ik ben tevreden (ja,ja, ik heb het ook nagemeten!)

Vloertje vervolgens ook maar aangepakt, is ietsje groter, maar dat was bewust om wat speling te hebben. Ook het dakje is ingekort.

photo 487859

Dan volgt een wat ingewikkelder klusje, dryfitten en bepalen wat er in welke volgorde moet gebeuren om straks het model in te korten.
Het dak ik bewust te lang gehouden want daar zal met de canopy nog wat passen en meten moeten plaatsvinden.

photo 487861

Zoals te zien is dit een beetje wat er moet worden ingekort, maar er moet nog een rotor in, in- en uitlaten er op en meer van dat soort dingen.
Op zich sluit de boel niet onaardig aan, maar ik heb wel ontdekt dat ik niet helemaal volgens de handleiding ga werken.
Als ik dat wel doe, dan wordt het motor gedeelte een grote teleurstelling, dus daar volgt het eerste aanpaswerk.
De achterdeur past heel netjes en daar ben ik wel blij mee, maar zo her en der moet er nog wel het een en ander gebeuren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 14 okt, 2019 18:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Lekker bezig. Als je het grijze vervangt door groen, ben ik vrijwel net zover. Ik heb nog niet zoveel foto's, maar zal binnenkort ook even updaten. Ik kijk af bij jou, maar dan kun jij ook bij mij in de keuken kijken.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 14 okt, 2019 19:14 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 dec, 2016 15:15 pm
Berichten: 185
Woonplaats: Brabant
Ik zit hier met open mond te kijken :o Ik vind het zo knap dat mensen op dusdanige manier durven te hakken en zagen. Ik blijf uiteraard met belangstelling volgen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 17 okt, 2019 17:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Hopelijk klopt het allemaal, een compliment alvast voor de moed. En neem inderdaad de tijd met het bepalen wat in welke volgorde moet. Succes!

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement