Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 23:00 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 07 jul, 2020 21:51 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 15 sep, 2014 16:28 pm
Berichten: 473
Woonplaats: Groene hart
Nadat ik de Tony zover had voorbereid om te kunnen gaan denken aan kleurtjes, heb ik ook wat kunnen doen aan de Bo.
Ik had eerder wat krulsnoer gemaakt, maar de uiteindelijke uitvoering en schaal stelde me toch ietwat teleur.
Dus daar ben ik van af gestapt wetende dat er nog genoeg brouwerk aan deze dakflapperaar moet worden gedaan.

photo 512205

Dus eerst het interieur er in en toen dat eenmaal stond, de pit dichten. Nou, ....dat wordt nog wat.
Eerst de zijwanden er in en tijdens het drogen zoveel mogelijk doorpassen en dryfitten om de neus er een beetje op te krijgen.
Laten we zeggen dat de passing verre van perfect is. Zo los lijkt het op de onderste foto's een drama, maar dat viel uiteindelijk minder erg uit.
Toch zal de boel niet helemaal mooi aansluiten en een mooie overgang van de neus naar de zijkant is wat hoog gegrepen.

photo 512206

Het glaspaneel van de neus is ronder van vorm dan de zijwanden, dus dat sluit niet mooi aan. Dat is nu nog niet te zien, maar dat komt nog wel.
Ik had het achterste deel van het dak bewust wat langer gehouden. Het is makkelijker om er iets van af te vijlen.
Dus voor het dichten van het dak volgen de nodige dryfit sessies. En ja dit is een wat omslachtige manier, maar het is even niet anders.
Er zal straks nog het nodige aan stopverf aan te pas komen om de kieren te dichten. :lol:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 jul, 2020 13:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Lastiger als bij mijn Airfix, waar het glaswerk één geheel was. Maar leuk dat je weer verder gaat.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 18 jul, 2020 11:00 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Beetje lastig om te zien met al het afdekmateriaal. Ben benieuwd hoe het glaswerk eruit ziet na het schilderwerk.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 09 sep, 2020 20:09 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 15 sep, 2014 16:28 pm
Berichten: 473
Woonplaats: Groene hart
Na een hoop geruzie met de canopy heb ik de voorkant er afgehaald, het dak er op gelijmd en besloten om eerst mijn tijd (en de klok tikt!) beter te besteden.
Daarnaast kon de lijm van het dak goed drogen en kan ik stap voor stap de constructie stevig maken en goed afdichten (veel kieren!)
Ik heb nu lekker een paar dagen vrij en de afgelopen dagen was het niet zulk mooi weer dus ben ik driftig in de weer gegaan met sprue, restjes plastic, koperdraad, enz.

photo 517394

De antenne onder de staartboom is gemaakt, de fueldump en nog een stuk fairing onder de pit. Daarachter het begin van het onderste licht.
Maar dat is niet alles. Een stukje sprue is omgetoverd in de tanks voor de floats met een stukje plastic u-profiel dat dienst gaat doen als de houder voor de tanks.

Met een stukje staaf is de skid verlengt en op de achtergrond is nog een stukje te zien van mijn knutselwerk in karton dat dienst deed als mal om de juiste hoek te krijgen.
Stukjes vierkante staaf zijn gevijld en vormen de floats die straks op de skids gelijmd gaan worden.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 10 sep, 2020 21:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Hé, herkenbaar kitje. Leuk dat je weer verder gaat.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 14 sep, 2020 21:15 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 15 sep, 2014 16:28 pm
Berichten: 473
Woonplaats: Groene hart
Vandaag wat zaken kunnen afmaken en we kunnen stellen het brouwen zit er op, tijd voor de kleurtjes.
Om te beginnen de cabine dichtmaken, want dat was wel nodig.

photo 517732

Dat is een behoorlijk tochtig kantooor om het zo maar eens te stellen. Met hulp van de vijlenset en wat stukjes styreen heb ik het gat kunnen dichten.

photo 517733

Zo past de canopy netjes op de rest, maar het is een draak van een ding, want de pasvorm is prut.

photo 517731

De ronding van het voorste canopydeel is groter dan de zijkanten van de kist, en dus zitten er aan beide kanten uitstekende delen.
Ik had de boel wal wat uit elkaar gezet door het dak wat te verbreden, maar dan nog is de pasvorm niet goed. Anyway het zit er op.

photo 517734

En dan de laatste loodjes, de romp is klaar voor de grondlaag, dat wordt tamiya primer wit. De skids liggen klaar en de wieken zijn ook aan het drogen.
Ik heb een plankje gemaakt met de juiste afstand tussen de skids om die goed aan de romp te kunnen bevestigen, maar dat komt wel als de kleurtjes er op zitten.
Morgen halen we het verfspul tevoorschijn en gaan we eens lekker in de weer.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 15 sep, 2020 20:41 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 15 sep, 2014 16:28 pm
Berichten: 473
Woonplaats: Groene hart
Vanmorgen was de temperatuur nog goed te doen, dus even naar buiten gesneld met de primer om het nodige van een laagje te voorzien.
Na het werk wat rust te hebben gegeven, heb ik een paar kleurtjes tevoorschijn gehaald en is de airbrush aan het werk gezet.

photo 517833

Dit zijn zo een paar eerste kleuren, het oranje knalt er lekker uit. De onderkant is ook al in wit en het geheel staat nu even te drogen.
De wieken hebben ook al wat kleur gegeven, maar die staan op een lange prikker in een blok schuim te drogen.
Als deze kleuren wat droogtijd hebben gehad, kan het afplakken gaan beginnen voor de blauwen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 17 sep, 2020 16:20 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 15 sep, 2014 16:28 pm
Berichten: 473
Woonplaats: Groene hart
Gisteren heb ik nodige afplakwerk gedaan en vandaag ben ik weer druk in de weer geweest om de volgende lading kleurtjes door de lucht te sturen.
Ineens had ik een vreemd soort smurf op mijn werktafel liggen.

photo 517903

Lekker kleurtje blauw geworden al zeg ik het zelf, ik had van te voren wat testvlakjes gemaakt om tot een kleurcombinatie te komen.
Dit is een mix van X14 lichtblauw en XF2 wit (2:1). Vervolgens de tape weer tevoorschijn gehaald om af te plakken voor het donkerblauw.
Na wat drogen en een bakkie het uitpakken....

photo 517904

En dat lijkt zowaar op een een KLM helikopter! :D Hier en daar wat kleine kleur reparaties en dan gaat hier een laagje glim overheen.
Op naar de afwerking, de laatste details en de plakkers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 17 sep, 2020 18:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Jeetje, wat is die passing bagger zeg. Je hebt het in ieder geval netjes opgelost en met de kleurtjes erop oogt het meteen heel fraai. Kudo's voor je doorzettingsvermogen.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 18 sep, 2020 22:50 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 15 sep, 2014 16:28 pm
Berichten: 473
Woonplaats: Groene hart
@Ferry, de passing is inderdaad niet helemaal top, maar goed ik heb me zelf ook niet echt geholpen door de kit een stuk in te korten natuurlijk.
Mogelijk heb ik de uitlijning niet helemaal perfect en dan worden afwijkingen behoorlijk vergroot natuurlijk.
Wat dat aangaat zal het me benieuwen hoe het met de militaire versie van deze kit gaat. Ik verwacht dat daar de zelfde problemen naar voren komen.
De mate waarin geeft in ieder geval aan hoeveel erger ik het heb gemaakt door een zaag erin te zetten. :lol:
Ik denk inderdaad dat je minder werk hebt aan de oude Airfix kit, zoals René die heeft gemaakt. Ach, dit is wel leuk prutsen hoor en daar doe ik het voor!

Over werk gesproken, de volgende uitdaging vandaag, de decals. Erg dun en ze hebben een eigen willetje. Gelukkig waren het er niet zo veel.

photo 518032

Hij begint al weer wat meer ziel te krijgen zeg maar. Deze is klaar voor de afsluitende laklaag en dan kunnen de laatste onderdeeltjes erop.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement