Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 6:54 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 60 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 02 nov, 2019 21:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
De modelbouwdag in Hurdegaryp zit er op (zie bij evenementen), en ik heb zowaar wat kunnen doen aan de Bölkow.

De beide achterste uitlaten uitgeboord, eerst 0,8 mm, vervolgens 1,0 mm en 1,2 mm. Dikker durf ik niet, bang om de rand weg te boren. Ik had beter eerst de uitlaat uit kunnen boren, aangezien de staartboom en stabilo me enigszins in de weg zaten. De beide romphelften even voor het beeld samengedrukt met een knijper voor het beeld, er moet nog gelijmd worden.

photo 490032

photo 490030

Vervolgens heb ik het interieur wat opgeleukt. Ik heb eerst beide voorste stoelen er weer uitgebroken. Lijmresidu schoon gemaakt en beide stoelen smaller gevijld, zodat er meer ruimte nu is voor beide collectives en extra instrumentenpaneel tussen de stoelen. Tegen de achterwand ben ik zo vrij geweest om een brandblusser (schuimblusser uiteraard, want een poederblusser moet je niet gebruiken i.v.m. de hoge nevenschade) aan te brengen en een klein kastje. Dit zou een EHBO-kist kunnen zijn, maar ik kan ook nog besluiten om van hieruit communicatiedraden aan te brengen voor de achterbank. Daarnaast heb ik van kleine stukjes styreen de voetpedalen gesimuleerd, iets is beter dan niets. Eigenlijk horen er nog korte dwarsstaafjes op (wellicht doe ik dat nog).

photo 490031

photo 490033

photo 490034

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 nov, 2019 21:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
De uitgeboorde uitlaten voegen zeker iets toe en het extra detail in het interieur zal met zo'n groot glasoppervlak goed zichtbaar zijn.
Goed bezig :brouw: !

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 nov, 2019 21:43 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Heel gaaf die details, zeker op deze schaal!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 22 nov, 2019 12:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Knap gepriegeld die brandblusser. Erg leuk dat je hier de moeite voor doet. Succes!

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 dec, 2019 21:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
FokkerFan schreef:
Erg leuk dat je hier de moeite voor doet.

Vind ik meestal wel leuk om te doen.

Progressie... Heb van dun koperdraad een 3-tal communicatiekabels gemaakt. Op inspiratiefoto's uit het boekje 'Bo-105 in detail' zag ik dit en vond het wel een leuk detail. Mensen die naar de boorplatforms gebracht werden, konden hier hun headset inpluggen. Daarnaast van tape en aluminiumfolie gordels gemaakt en deze op het oog een beetje leuk aangebracht. Verder de voetpedalen iets aangepast, dwarsbalkjes op de pootjes. In macro-stand ziet het er niet uit, maar met het blote oog is het nauwelijks zichtbaar, laat staan als het glaswerk straks gesloten is. Het zit er in en dus ben ik tevreden.

photo 492753

photo 492751

Aan de onderzijde van de cockpitvloer een klein beetje bladlood aangebracht. Mijn vorige model was in principe geen staartzitter, moet dus goed komen.
photo 492752

Inmiddels ook een laagje grijze primer aangebracht aan de binnenzijde.
photo 492754

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 dec, 2019 0:29 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Na de grondlaag, het binnenste geheel wit gespoten. De detailfoto's op de IPMS-site zijn wat onduidelijk qua kleur van de stoelen. Ik heb gekozen voor intermediate blue van Vallejo (71005). De riemen heb ik grijs gemaakt omdat ik ze wilde laten contrasteren met de stoelen. De gespen aangestipt met zilver. Het instrumentenpaneel zwart alsook de handgrepen en de voetpedalen en de audiokabels. Brandblusser rood. Vervolgens ingelijmd in rechter romphelft.
photo 493548

En ook gelijk de andere er maar tegenaan en zo een nachtje laten drogen.
photo 493547

Vandaag tijdens een leuk modelbouwdagje te Leek (zie mijn korte verslag bij de evenementen) heb ik de lijmnaad bewerkt en hopelijk goed weggewerkt. Binnenkort maar even controleren met een laagje verf erop.
photo 493546

photo 493549

Laaddeur aan de achterzijde beetje ingekrast met een scriber, reliëf was minimaal, dus mocht wel wat dieper. De deuren zijn aanwezig, dus mogen ze ook zichtbaar zijn.
photo 493550

En toen ik een mooie close-up maakte van de neus, zag ik dat ik het glaswerk niet goed had ingelijmd....
photo 493551

.... dus met een mesje voorzichtig losgesneden, bijgewerkt en een nieuwe poging gedaan.
photo 493552

Nu blijkt dat er van het hele interieur niet eens zo heel veel meer te zien is. Gelukkig hebben we de foto's nog.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 dec, 2019 10:10 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Mooie vorderingen René. Ik vind het zelf altijd een fijn moment als de romp dicht kan en het één geheel wordt. Hopelijk heb je niet teveel werk aan het wegwerken van naden. Jammer dat je vna het interieur niet veel mee ziet. Het glaswerk is zeker niet even genoeg verstoord daardoor de doorkijk? Verder netjes hersteld. Wat voor lijm heb je gebruikt? Je hebt daar nog wel wat weg te werken zo te zien.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 dec, 2019 11:57 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Gewone Revell contacta (met kwastje). Bij de neus moet ik de naar buiten geperste lijm inderdaad nog weghalen. Ik heb bewust iets extra lijm aangebracht om eventuele naden te vullen. Het raampje bovenop is ondertussen ook ingelijmd.

Heerlijk zo even vakantie.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 27 dec, 2019 0:30 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Raampje schoongemaakt. Na het Kerstdiner goed de handen gewassen (ontvet) en de raampjes voorzien van wat tape. Boven het achterste raampje een heel klein stripje aangebracht. Op het model zit wel de rail aan de onderzijde van de schuifdeur, maar niet die boven het raam zit. Ook de bobbelantenne onder de staartboorm verwijderd en vervangen door een stuk styreen wat enigszins lijkt op de echte. Over de lijmnaad heb ik nog even wat verf gesmeerd om dat vervolgens weer weg te schuren om te controleren of de lijmnaad ook echt weg is.

photo 493864

photo 493863

De strip onder de laaddeuren aan de achterzijde heb ik bijna de helft minder dik geschuurd, het leek wel een gepanserde strip (1 mm op het model is 72 mm in het echt). Goed, wellicht nog niet dun genoeg, maar toch beter. Al heb ik me altijd afgevraagd waar die strip voor dient. Het zal wel niet aerodynamisch zijn, wellicht voor de sterkte?

photo 493862

Vervolgens het model voorzien van een paar dunne laagjes witte primer van Vallejo. Als dat droog is nogmaals de lijmnaden even langslopen. Met een primerlaag zie je soms nog wat oneffenheden. Ik kan ze nu nog bijwerken voordat ik straks met de kleuren in de weer ga.

photo 493865

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 31 dec, 2019 17:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Na het aanbrengen van de primer, de onderzijde voorzien van Revell aqua wit (36104). Vervolgens het wit afgetaped en de bovenzijde voorzien van Revell aqua oranje (36130). Ook dat heb ik afgetaped en is te zien op onderstaande foto.
photo 494361

Aan de hand van de kleurstudie elders in dit deel van de groepsbouw heb ik kleuren uitgezocht welke het dichtste bij komen.
Lichtblauw is Vallejo air 71.089 (light sea blue)
Donkerblauw is Vallejo air 71.090 (deep sky)

Eerst het hele model licht blauw
photo 494360

Tussentijds uiteraard goed laten drogen. In principe is vallejo air en Revell aqua snel droog, maar één nachtje of twee kan geen kwaad.

Vervolgens weer heel veel aftapen en dan laagje donkerblauw.
photo 494359

En dan komt het moment van uitpakken.... Viel me niet tegen. Geen verf meegetrokken en als ik heel kritisch ben is de ronding in het oranje niet exact symmetrisch en de donkerblauwe baan niet geheel even dik rondom, maar gelukkig valt dat niet zo heel erg op. Al met al ben ik wel heel erg tevreden met deze kleurstelling.
photo 494362

photo 494363

photo 494364

photo 494365

photo 494366

Vandaag tussen het eten klaarmaken door - we gaan straks uitzitten bij vrienden en we hebben afgesproken dat we allemaal wat lekkers zouden klaarmaken - heb ik het model hier-en-daar nog een beetje bijgestipt (het donkerblauw op de onderste rail was niet overal goed aangebracht). Nadat ook dat droog was, heb ik het model in de glanslak gespoten (spuitbus Action). Dat is in principe in 10 minuten droog, maar ik heb het een uurtje laten drogen om de ramen te kunnen uitpakken. Eerst even met een scherp mesje bij de tape langs en heel voorzichtig uitgepakt. Hieronder het resultaat....

photo 494367

photo 494368
photo 494369

photo 494370

photo 494371

Een fijne jaarwisseling en volgend jaar hoop ik hiermee verder te kunnen.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 60 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement