Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 16:32 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 60 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 16 feb, 2020 22:16 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 15 sep, 2014 16:28 pm
Berichten: 473
Woonplaats: Groene hart
Hallo René,

Ik heb me ook het hoofd zitten breken over wat er onder die kist kan zitten. Ik heb gezien dat de luchtmacht exemplaren ze niet hebben. Ik heb ze ook op de politie versie gezien als er drijvers onder zitten.
Bij de meeste afbeeldingen kom ik dit soort pijpen tegen als er ook drijvers bij zitten. Na het nodige zoekwerk kwam ik een setje tegen van Whirlybits voor de Bo-105, met wat beschrijvingen.

https://www.hobbyland.jp/shopdetail/000000059195/

Het zijn een paar afbeeldingen en die heb ik zelf ook even op mijn schijf gezet, best handig. Hij heeft niet helemaal de zelfde vorm maar ik denk aan een fuel dump pipe.

En ja, ik heb ook nog een heli in de steigers staan en die krijgt ook zeker de aandacht die hij verdient, :lol: Ik hoop op de komende tijd wat meer hobby tijd.

mvg,

Marco


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 feb, 2020 18:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Aorntman schreef:
Ik had het idee dat het witte deel links als een vork om een zwart deel zit.

Dat is optisch bedrog. Het zwarte deel wat je ziet is een stukje opstapsteun. Op alle foto's die ik heb bekeken zit die gekromde buis ergens onder de romp.

MarkOh schreef:
Bij de meeste afbeeldingen kom ik dit soort pijpen tegen als er ook drijvers bij zitten.

.... maar ik denk aan een fuel-dump-pipe.


Ik zie die buis (pijp) ook alleen bij de Bölkows met floats. Mijn eerste ingeving was inderdaad een fuel dump. Dank voor je input en link, ik ga even verder 'cherlock holmzen'.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 feb, 2020 20:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Ik ben eruit. Dankzij de link van Marco naar de aftermarket van Whirlybit. Hieronder een uitvergroting van één van de plaatjes met daarop een onderaanzicht:
photo 498481
Het is dus inderdaad de 'Fuel dump pipe', in het midden van de romp. In het geval van de KLM dus zonder stroomlijnkap (fairing).

Tijdens mijn zoektocht (zoekterm fueltank, fuel dump) kwam ik nog enkele leuke sites tegen:
Geschiedenis van de Bo-105:
https://welt-der-hubschrauber.jimdofree.com/english/type-of-helicopters/bo105/
Site met leuke foto's:
https://www.planespotters.net/photos/aircraft/Messerschmitt-Boelkow-Blohm/Bo-105

Een paar andere foto's plaats ik hier:
photo 498478

photo 498479

photo 498480

photo 498477

photo 498476

photo 498475

Het gemaakte onderdeel heeft dus nu een naam en kan geplaatst worden.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 24 feb, 2020 21:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Eindfoto's, althans.... Als je de foto's zo groot op het scherm ziet, zie je toch nog een paar kleine puntjes die net even scherper kunnen. Het is aan mij om dat wel of niet nog aan te passen... 8)

Allereerst nog even een referentiefoto met een potje verf en een knijper. Ondanks dat deze Bölkow groter is dan de Piper van scalemodelking, valt het formaat in het niet bij een F-15 in dezelfde schaal, of een Boeing 747, nou ja, niet groot dus.
photo 498879

photo 498880

photo 498878

photo 498881

photo 498882

photo 498883

photo 498885

photo 498886

photo 498884

photo 498887

photo 498888

photo 498889

photo 498890

photo 498891

photo 498892

photo 498893

photo 498894

photo 498895

Als de heli klaar is, wil ik hem op een karretje zetten. Ik heb ooit eens een kitje gekocht van profline....
Afbeelding
Niet het meest moeilijke kitje, maar door 8 pootjes te voorzien van elk 2 banden, maakt het toch net weer even wat uitdagender.

Nadat ik alles gelijmd had, laagje primer er over en gespeeld met wat verschillende houtkleuren. In eerste instantie wilde ik het framewerk aluminiumkleurig verven, maar ik zag ergens een foto met een geel kader en vond dat wel leuk om daar nog diagonale, rode strepen op aan te brengen. Het 'hout' heb ik vervolgens afgeplakt en het frame eerst okerkleurig geverfd. Dit is iets donkerder dan helder geel met de bedoeling om een dekkende, gele laag aan te brengen. Daar overheen wat helder geel gespoten.
photo 498896

Vervolgens met een lineaal en potlood een diagonale verdeling (1 cm) aangebracht en dunne repen tape (6 mm) aangebracht, het rood zal dus 4 mm worden. Resultaat na een paar laagjes rood.
photo 498897

Uitpakken, altijd spannend....
photo 498898

Paar plekken nog om bij te werken, maar ik ben zeer tevreden. Ik wil nog een glanslaag aanbrengen en het hout wat verder bewerken met een wash en de naden tussen de planken wat meer accentueren. De wielen en de pootjes zijn zwart geverfd, je ziet ze toch haast niet en de trekstang (A-frame) is aluminiumkleurig geverfd.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 24 feb, 2020 22:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Dat ziet er goed uit, zeker als je in aanmerking neemt dat de basis de gedateerde Airfix kit is! Mooi werk :brouw: .

Wel nog even echte eindfoto's maken op het karretje, dat maakt het echt af :wink: .

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 feb, 2020 0:38 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Dank je Sjaak

Ik zal nog even een opsomming geven van alle toevoegingen.

Interieur:
Stoelen piloten dunner gemaakt om ruimte te creëren voor middenconsole tussen de stoelen
Voetpedalen
Brandblusser
Communicatiekabels achterste bank
Gordels
Beetje lood aangebracht om er zeker van te zijn dat het geen tailzitter wordt

Exterieur:
Romp grotendeels gladgemaakt (pop-/klinknagels waren wel heel nadrukkelijk aanwezig)
Uitlaten uitgeboord
Kleine rails boven zijschuifdeuren gemaakt (de rails onder waren wel aanwezig)
Grote antenne onder staartboom
Verstijvingsrib aan de onderkant van de romp iets dunner gemaakt
Ski's aan achterzijde verlengd (schuin omhoog) met styreenstaaf
Opstapbeugels aan voorste skipoot
Floats op ski's (stukje cocktailprikker)
Persluchtcilinders voorzien van stripje aluminiumfolie (waxinelichtje) en met koperdraad leidingen gemaakt naar de floats
Bovenzijde floats iets opgeruwd met houtlijm om de het 'draad' te simuleren
Pitotbuis (rechter zijde)
Fuel dump pipe aan anderzijde
Antenne's aan weerszijde van de staartboom (handgreepvormig)
Lampje op staart en onder de romp
2 sprietantennes op het dak
besturingsstaafjes hoofdrotor
Hijsoog op hoofdrotoras
Enkele doppen / elctrische aansluitingen aan linkerzijde (net achter het KLM-logo)
Aluminiumstripje met 3 korte pootjes aan verstijvingsrib (goed te zien op onderstaande foto)
photo 487887

Perfect model afgeleverd? Nee
Plezier aan gehad? Jazeker
En bovendien staat het leuk tussen al het olive-drab en andere militaire kleuren.

Op naar de Jappenbouw --> Moet nodig mijn 'Zero' opstarten.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 feb, 2020 13:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Erg leuk model geworden René. En fijn dat het mysterie op de buik ook weer opgelost is. Het was een leuk verslag om te volgen.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 feb, 2020 14:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Erg mooi geworden! Ik vind hem in 1:48 al klein.. :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 feb, 2020 17:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 16 okt, 2008 21:45 pm
Berichten: 1096
In het echt kunnen bewonderen en dan nog mooier dan op de foto's! :brouw:

_________________
Born from jets!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 feb, 2020 22:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Klein maar fijn! Heel mooi geworden René. En de detailing maakt het helemaal af, zeker op deze schaal.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 60 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement