Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 0:44 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 29 maart, 2020 16:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
De Vickers Viscount

Het is 1948: de Vickers Viscount maakt haar eerste vlucht terwijl de wereld langzaam maar zeker aan het bijkomen is van de Tweede Wereldoorlog. Luchtvaartmaatschappijen staan in de steigers: bij veel van hen zijn de vloten grotendeels verwoest.
De Verenigde Staten hebben het relatief makkelijk: de Amerikaanse vliegtuigbouwers hebben zich in de oorlog grotendeels gericht op transportvliegtuigen die naderhand goed konden worden omgebouwd voor burgerdoeleinden: denk aan de grote toestellen van Douglas.
Engeland, daarentegen, heeft zich gericht op bommenwerpers en helaas waren kisten als de Avro Lancaster moeilijk om te bouwen tot efficiënte en comfortabele personenvervoerders.
Om dit probleem te bestrijden werd, overigens al tijdens de oorlog in 1942, de Brabazon-commissie opgericht die uiteindelijk een reeks succesvolle en minder succesvolle toestellen heeft opgeleverd met als commercieel dieptepunt het prestige-vlaggenschip de Bristol Brabazon. Over de Brabazon beveel ik het volgende YouTube-filmpje aan. De andere video's op dit kanaal zijn ook heel vermakelijk!!
https://www.youtube.com/watch?v=i-AZRtI366w

De meest succesvolle toestellen die voortkwamen uit de Brabazon-commissie waren de DeHavilland Dove en de Vickers Viscount.
De Viscount was 's werelds eerste turboprop-aangedreven passagiersvliegtuig. De eerste passagiers waren totaal verbaasd over het comfort aan boord: de turboprop-motoren leverden zoveel minder trillingen en kabaal op dan de conventionele zuigermotoren dat een van de eerste passagiers zelfs beschreef dat hij tijdens de vlucht een munt op de zijkant kon laten balanceren op zijn tafeltje.
De KLM schafte negen van deze toestellen aan die tijdens hun loopbaan zijn omgedoopt in de nieuwe livery van KLM. De toestellen zijn in de jaren '50 afgeleverd en in de jaren '60 doorverkocht aan Aer Lingus. Precieze jaartallen heb ik zo gauw niet kunnen vinden.

Op de foto hieronder een toestel in de oude livery zoals deze werden afgeleverd:
photo 501763

De kit

photo 501762

De kit is in schaal 1:144 van S&M Models en is om een of andere reden spotgoedkoop: bij de LHS liggen ze al een aantal jaar voor €6 in de schappen. De gietkwaliteit is strak, met weinig flash, maar het detail is minimaal: de enige paneellijnen die op het plastic te vinden zijn geven de roervlakken aan. De rest van de vleugels en romp zijn volledig glad. De pasvorm is opmerkelijk goed: het model is zonder lijm in elkaar te steken waarbij de onderdelen zichzelf met gemak vastklemmen. Bijgeleverd is een decalvelletje voor de uitvoering op de doos. De decals zien er oké uit maar bevatten alleen het hoognodige en geen details o.i.d. om het kale plastic wat te compenseren.

Het model dat ik ga bouwen komt in de kleuren van de foto bovenin dit verslag, met behulp van decals van F-DCAL en raamdecals van Authentic Airliners.

De bouw

Zoals in het bouwverslag van mijn 737-800 te lezen is ben ik in de kerstvakantie verhuisd. Ik heb nu meer ruimte, maar helaas geen echt geschikte plek om met oplosmiddelgedragen verf te gaan airbrushen.

Ik ben basisschooldocent en zit dus in principe thuis door de crisis. Het is niet zo dat ik niks te doen heb, maar de hoeveelheid onderwijs vanuit huis die ik kan aanbieden is beperkt omdat de kinderen in mijn klas vrij jong zijn (groep 4). Goed moment dus om lekker een nieuwe kit open te trekken: deze Viscount had ik in een dag in elkaar gezet, geschuurd en gespoten.

Het wit heb ik tegen alle regels in rechtstreeks op het plastic gepeurd zonder primer o.i.d. Hoewel ik Revell enamel gebruikte viel het qua stank in de woonkamer mee. Ik wilde de bouw lekker simpel houden. Dat is deels gelukt, totdat ik het in m'n bol kreeg en besloot alle aluminiumkleurige delen te gaan beplakken met BMF (Bare Metal Foil).
Ik heb twee verschillende kleuren door elkaar gebruikt: aluminium op de buik en chroom op de vleugels. De chromen variant was een heel stuk lastiger te hanteren, scheurde snel en kwam moeilijk los van het papier. Bij de aluminium variant ging het een stuk makkelijker.

Op de romp zit er een gekromde scheidingslijn tussen het wit en het chroom. Dit heb ik als volgt aangepakt:

eerst heb ik de lijn uitgezet met maskeertape.
photo 501765

daarna heb ik de buik geplakt met BMF, waarbij ik deels de tape heb overlapt:
photo 501766

te zien is dat ik achterop de romp de twee kleuren folie door elkaar heen heb gebruikt. Ik vond het verschil te groot om hiermee door te gaan, maar heb het wel lekker zo laten zitten.
De folie is zo dun dat goed te zien is waar de tape onder de folie door loopt. Langs deze rand heb ik de folie ingesneden met een mesje. Daarna trek je de tape zo weg, maar wel met een beetje beleid. De folie plakt erg goed maar er is niet veel voor nodig om het los te trekken.

De lijn is niet 100% strak geworden. Gelukkig komt er nog een donkerblauwe rand in de vorm van decals langs.
photo 501764

Op de bovenkant van de vleugels heb ik op strategische plekken wat klinknageltjes gezet met een riveter tool van Trumpeter.
photo 501769
photo 501768
photo 501769

Ik heb al eens eerder een model beplakt met deze folie, namelijk een LET Blaník:
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 25&t=41839

de Blaník leent zich gezien de schaal natuurlijk een stuk beter hiervoor.
Op de 1:144 Viscount was dit een experimentje. Ik ben tevreden genoeg om het lekker te laten zitten, maar het was een van de meest frustrerende klusjes die ik ooit heb uitgevoerd bij het modelbouwen. Ik heb er nu een dag later nog steeds nekpijn van. Ook kunnen er op lastige plekjes rimpels ontstaan die niet 100% vlakgestreken kunnen worden: dit is op deze schaal eigenlijk niet aanvaardbaar.
Verdere tips:
- gebruik echt een vlijmscherp, nieuw mesje! anders scheur je de folie i.p.v. het te snijden
- zorg dat je genoeg hebt. Bij mij was het spannend of ik genoeg folie had waardoor ik te zuinig probeerde te zijn. Langs de randjes gaan de stukjes folie makkelijk rimpelen of scheuren. Het is veel beter om de folie ruim aan te brengen en rondom weg te snijden. Wanneer het model paneellijnen heeft kun je het beste vlakje voor vlakje werken.

Al met al raad ik jullie niet aan mijn experiment te gaan navolgen op een 1:144 modelletje. Het spiegeleffect is eigenlijk een beetje too-much, zelfs in de matte aluminium variant.

Komende dagen ga ik lekker bezig zijn met het overdoen van de echt niet mooi gelukte plekjes, en het afwerken van het landingsgestel en de propellers. Hopelijk arriveren de decals snel!
In de tussentijd kan ik natuurlijk ook eindelijk de PH-BXB (mijn andere model in deze groepsbouw) in de blanke lak zetten zodat die dan eindelijk echt klaar is.

groetjes,
Jelle


Laatst bijgewerkt door TheFlyingDutchman op ma 30 maart, 2020 10:42 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29 maart, 2020 18:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Leuke toevoeging, dit model heb ik ook nog liggen in schaal 1:72 van Mach2. Je schiet al lekker op, ben benieuwd naar het eindresultaat.

Voor info over de 8 toestellen die bij de KLM vlogen kun vanaf PH-VIB op deze link kijken.

Als ik me nog goed kan herinneren had ik ergens gezien of gelezen dat de KLM directie ook testvluchten had gemaakt met de Bristol Britannia, die begin jaren '50 proefvluchten deed, maar uiteindelijk koos met toch voor de DC-7 als ik het goed heb.

Op zich was de Bristol Brabazon geen dieptepunt, maar door de oorlog te laat op de markt, dat ontwerp komt van laat jaren '30, en als het in de jaren '40 was getoond had het iets kunnen zijn maar ja de oorlog gooide roet in het eten. Tegen de tijd dat het klaar was was het al achterhaalde techniek, met de komst van de jets in de vorm van DeHavilland Comet en soortgelijke toestellen. Geen van de Britse toestellen kent een hoge bouwoplage door de snelle veranderingen in vervoer in die tijd. De Viscount-familie kent een oplage van ongeveer 445. Neemt niet weg dat veel van de Europese toestellen uit die tijd hun charme hebben, en dat ze zo schaars zijn maakt het nog meer bijzonder wanneer je ze in de musea tegen komt.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29 maart, 2020 21:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Hele gave bouw! En leuk om het experiment met BMF weer eens te zien. Daar heb ik mij nog niet aan gewaagd. Ziet tot nu toe overtuigend uit. Ben heel benieuwd!

Scale72Modelking1984 schreef:
Op zich was de Bristol Brabazon geen dieptepunt (...) Tegen de tijd dat het klaar was was het al achterhaalde techniek

Dat weet ik niet hoor. De voortstuwing kwam van acht radiaalmotoren die in paren in de vleugels geïnstalleerd, met elk een duw- en trekpropeller. Dit was een ingewikkelde constructie en leidde tot vertraging bij de ontwikkeling. Uiteindelijk bleek de De Brabazon een zeer duur toestel en economisch niet aantrekkelijk voor de luchtvaartmaatschappijen.

Eigenlijk zijn de meest ontwerpen van de Brabazon-commissie in wezen een mislukking. Alle grote voorgestelde ontwerpen leden aan langdurige ontwikkelingsperioden in een tijd dat er snel vliegtuigen nodig waren om te kunnen concurreren met de Amerikaanse producten. Dat lag mede aan de tekortkomingen van de specificaties van de Brabazon commissie. Maar ook aan de slechte besluitvorming van de fabrikanten en de verschillende betrokken Britse ministeries die niet luisterde naar de inbreng van beoogd hoofdafnemer BOAC, die daardoor meer interesse toonde in Amerikaanse producten. De enige werkelijke successen van de Brabazon-commissie zijn de Dove en vooral de Viscount. En eigenlijk is dat ook niet te danken aan de commissie. De Havilland ontwierp de Dove als een particuliere onderneming ter vervanging van de succesvolle Dragon Rapide. En de productieversies van de Viscount waren aanzienlijk groter en beter afgewerkt dan door de commissie gespecificeerd, voornamelijk dankzij de Rolls Royce Dart-motoren en de bepalingen van de Vickers fabriek zelf.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 apr, 2020 12:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Dank beiden voor de aanvullingen! Die lijst met KLM Viscounts is erg handig om te hebben voor de namen.
Toen ik op YouTube wat verdere filmpjes aan het bekijken was kwam ik ook achter de juiste uitspraak... kennelijk is het 'vaaikount'. Weten jullie dat ook weer.

De Vaaikount staat strak in de lak en de folie en ook het landingsgestel en de propellertjes zijn afgewerkt. In afwachting van de decals ben ik met het volgende bezig: in 1959 bestond de KLM 40 jaar en daarom werd er in dat jaar op veel toestellen een sticker geplakt. Het lijkt mij gezien het jubileumthema van deze groepsbouw erg leuk om deze ook op mijn model te doen, die laat ik dan laserprinten bij Arctic Decals.
Er lijkt wat variatie in te zitten: wanneer de sticker op het blanke aluminium werd geplakt zat er een dikke witte omranding omheen:
foto

..waar die ontbreekt wanneer het op een wit gedeelte zit: klikkerdeklik voor een prachtige grote foto.

Nu kom ik niet goed uit de kleuren. Op de hierboven gelinkte grote foto is te zien dat de bloemblaadjes, het hart van de bloem en het vaandel elk een andere kleur moeten hebben. Uit de weinige kleurenfoto's in die tijd is in de bloem rood te onderscheiden bij een blauw vaandel. Wat is nu de derde kleur?
kleurenfoto 1
kleurenfoto 2

Tot dusver mijn interpretatie:
photo 502048

graag jullie input, groetjes!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 apr, 2020 13:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Hele leuke toevoeging! Ik heb even gezocht, maar kan er verder niets over vinden. Het is moeilijk te zien op de foto's, maar ik denk dat jou interpretatie heel dicht bij de werkelijkheid komt.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 apr, 2020 18:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Kijk is goed naar deze link, ik denk dat de blaadjes oranje/roodoranje zijn. Ook zou ik gewoon rond de bloem een witte rand maken.

Hier een link naar hdekker.info

Leuk om in deze groepsbouw te gebruiken. Dit jubellogo stond kennelijk ook op de DC-7's. Je zult het logo dan twee keer moeten maken gespiegeld.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 apr, 2020 21:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Leuke toevoeging aan deze Buddy Build en een mooie intro. Goed te horen dat de modellen van S&M er strak uitzien, ik wacht namelijk met smart op de 1:72 Westland Wasp die er aan zit te komen.
Je experiment met de folie ziet er ook goed uit, maar persoonlijk vindt ik het altijd wat te glanzend. Ook de al door jou genoemde kreukeltjes zorgen ervoor dat ik de voorkeur geef aan Alclad verf.

Vintage Jet schreef:
Eigenlijk zijn de meest ontwerpen van de Brabazon-commissie in wezen een mislukking. Alle grote voorgestelde ontwerpen leden aan langdurige ontwikkelingsperioden in een tijd dat er snel vliegtuigen nodig waren om te kunnen concurreren met de Amerikaanse producten. Dat lag mede aan de tekortkomingen van de specificaties van de Brabazon commissie. Maar ook aan de slechte besluitvorming van de fabrikanten en de verschillende betrokken Britse ministeries die niet luisterde naar de inbreng van beoogd hoofdafnemer BOAC, die daardoor meer interesse toonde in Amerikaanse producten. De enige werkelijke successen van de Brabazon-commissie zijn de Dove en vooral de Viscount. En eigenlijk is dat ook niet te danken aan de commissie. De Havilland ontwierp de Dove als een particuliere onderneming ter vervanging van de succesvolle Dragon Rapide. En de productieversies van de Viscount waren aanzienlijk groter en beter afgewerkt dan door de commissie gespecificeerd, voornamelijk dankzij de Rolls Royce Dart-motoren en de bepalingen van de Vickers fabriek zelf.

:brouw: VJ
Moet eerlijk zeggen dat ik je conclusie niet helemaal deel, naar mijn mening was de De Havilland Comet voor die tijd een baanbrekend toestel. Helaas geen succes door de ongevallen, maar die werden veroorzaakt door in die tijd nog onvoldoende begrepen vermoeiings-scheuren. Ook hadden de Amerikanen door hun enorme industriële potentieel tijdens de oorlog verschillende transport toestellen ontworpen waarop zij konden voortborduren. Bovendien konden zij gebruik maken van de Engelse en Duitse ontwikkelingen op gasturbine gebied en lering trekken uit de ongevallen met de Comet. Al met al denk ik dat de Comet slachtoffer werd van de wet van de remmende voorsprong.

TheFlyingDutchman schreef:
Nu kom ik niet goed uit de kleuren. Op de hierboven gelinkte grote foto is te zien dat de bloemblaadjes, het hart van de bloem en het vaandel elk een andere kleur moeten hebben. Uit de weinige kleurenfoto's in die tijd is in de bloem rood te onderscheiden bij een blauw vaandel. Wat is nu de derde kleur?

graag jullie input, groetjes!
Dat is een lastige vraag, op de kleurenfoto's is het hart van de bloem niet goed te zien. Bij vergroting overschaduwd het wit van de cijfers de kleur. Gezien het grote tint verschil op de Z/W foto's zou je bijna denken aan geel, zoals je dat bij bepaalde Z/W foto's uit de 2e wereldoorlog wel eens ziet. Ik geloof alleen dat dit film soort na de oorlog niet meer gangbaar was.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 apr, 2020 22:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Dank voor de suggesties! Die witte rand laat ik toch echt achterwege hoor, die is duidelijk niet te zien op de foto's van de Viscount.
Ik hoop nog steeds een scherpe kleurenfoto te vinden. Misschien inderdaad even googlen op de DC-7.

EDIT: meteen bingo op DC-7! In de F-RSIN kit zit dit logo bijgevoegd en heeft toch weer een andere interpretatie van de kleuren dan ik. Heeft dit nu mijn verwarring weggenomen of juist vergroot?
https://www.scalemates.com/kits/f-rsin- ... 7c--197561


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 apr, 2020 0:17 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 27 sep, 2014 13:16 pm
Berichten: 359
Hierbij een paar korrelige scans van iet wat ik in mijn bieb had liggen..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Door de zwart-wit scan kan je wel zien dat er kleurverschil is de bloem/zon en daarbij denk ik ook aan een rood oranje kleur zoals smk72 dacht ...
Die witte rand lijkt mij ooki op de Viscounts weg te zijn..

Ik hoop dat helpt..

Groetjes, Jan

_________________
plakken mag...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 apr, 2020 1:19 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Toch zou ik ook de witte omlijning van de bloem tekenen. Ik denk namelijk dat de dikke witte lijn bij de Viscount de kleur van de blaadjes heeft, en daarom zou ik het logo in mijn tekenprogramma zo maken alsof ik het voor de andere toestellen teken en vervolgen voor de Viscount maak ik die witte omlijning de kleur van de bloemblaadjes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement