Modelbrouwers.nl modelbouw
http://modelbrouwers.nl/phpBB3/

Boeing 747-200B, PH-BUA, KLM, Revell 1/144 KLAAR!
http://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=283&t=52328
Pagina 4 van 13

Auteur:  Vintage Jet [ di 31 dec, 2019 14:52 pm ]
Berichttitel:  Re: Boeing 747-200B, PH-BUA, KLM, Revell 1/144

Op het randje van het oude jaar is de romp van de 747 dicht!

photo 494295
Allereerst heb ik deuren aan het interieur toegevoegd. De andere delen uit dat setje heb ik gebruikt om de galleys aan de zichtbare kant van meer detail te voorzien.

photo 494296

photo 494294
En omdat ik toch bezig ben met monnikenwerk heb ik alle raampjes afgeplakt om zo het effect te krijgen van de typische panelen in de zijwand van de 747 cabine, waarbij de ramen optisch groter lijken dan ze werkelijk zijn.

photo 494297
De cockpit met drie piloten. Het model is heel erg jaren '70: mannen 'op de bok' en de dames in de cabine. In die tijd moesten de stewardessen nog uit dienst als ze gingen trouwen...En toen de eerste vrouw in 1978 in de KLM cockpit plaatsnam, wilde men haar een aangepast stewardessen uniform aanmeten. Marlies Verkaik vond dat onhandig met sturen en eiste een volledig piloten uniform. De gevolgen van het ''eerste meisje''-zijn, legden zo'n grote druk op Marlies, dat ze na een driejarig dienstverband in 1981 stopte met vliegen.
Gelukkig is het (bijna) 2020 en zien we de wereld een stuk realistischer tegenwoordig. Bij mijn werkgever is 10% van het cockpit personeel vrouw en dat komt overeen met het aantal dames dat geïnteresseerd is in een vliegopleiding.

photo 494300
Deze heb ik gebruikt om de cockpit details uit te printen. Een lekkere mechanische cockpit van voor het EFIS tijdperk. Dat het printje niet zo strak is maakt niet veel uit: uiteindelijk zal het helaas niet zichtbaar zijn...

photo 494299
Poppetjes gezien?

photo 494298
Kastje gesloten! Dit was gisteravond. Gelukkig bedacht ik mij op tijd dat ik nog wat gewicht in de neus moet stoppen, zodat het geen staartzitter wordt.

Allemaal een heel goed 2020!
:brouw: VJ

Auteur:  tsjopper bob [ di 31 dec, 2019 17:09 pm ]
Berichttitel:  Re: Boeing 747-200B, PH-BUA, KLM, Revell 1/144

Gaaf hoor.

Blijft het alleen bij 'personeel' of komen er ook nog 'klanten'?

René

Auteur:  Shake [ wo 01 jan, 2020 20:52 pm ]
Berichttitel:  Re: Boeing 747-200B, PH-BUA, KLM, Revell 1/144

Wauw, dat ziet er goed uit! De hoeveelheid werk die je in het interieur gestoken hebt was zeker de moeite waard. Nu eens een model waarbij het ook nog zichtbaar blijft, vaak zie je van al het detail niets meer als de romp gesloten is.

Gr. Sjaak

Auteur:  FokkerFan [ do 02 jan, 2020 15:46 pm ]
Berichttitel:  Re: Boeing 747-200B, PH-BUA, KLM, Revell 1/144

Erg mooi gedaan VJ. ik ben blij om te zien dat het gepriegel er je niet van weerhoudt om toch al die details toe te voegen. Welke kleur heb je de binnenkant van de wanden van het vliegtuig nu gegeven?

Auteur:  Vintage Jet [ do 02 jan, 2020 22:01 pm ]
Berichttitel:  Re: Boeing 747-200B, PH-BUA, KLM, Revell 1/144

Tegenwoordig zijn de wanden eerder licht grijs dan geel. Dus zocht ik een gebroken wit met een geelzweem, zoals in de jaren '70 veel werd toegepast. Het is XtraColor314 'Broadmoor Light Peach' geworden. Zo op het oog gaat dat prima matchen met het overvloedige wit en twee tinten blauw.

:brouw: VJ

Auteur:  Vintage Jet [ do 20 feb, 2020 16:34 pm ]
Berichttitel:  Re: Boeing 747-200B, PH-BUA, KLM, Revell 1/144

Zo, er is even wat tijd overheen gegaan sinds de vorige update. Deels komt dit door de brouwtijd die besteed is aan de Basler, deels door al het verborgen werk aan de Revell 747. Want er is heel wat uurtjes schuren en plamuren in gaan zitten om die romp een beetje strak te krijgen...

photo 498594
Als laatste heb ik diverse details in PE aangebracht. Nog niet alles, want bijvoorbeeld de pitot tubes breng ik als laatste aan.

photo 498593
En in de primer. Hierna kan het spuitwerk beginnen!

photo 498595
Dus over naar het volgende deel van dit project: de flaps. Het lijkt me leuk om de flaps volledig uitgeklapt weer te geven. Als eerste heb ik alle trailing edge flaps (achterkant) inclusief flap track fairings (ook wel 'canoes' genoemd) losgesneden. Ook de leading edge 'kruger' flaps (aan de voorkant van de vleugel) zijn uitgesneden.

photo 498596
Als laatste heb ik de uitgesneden ruimte achter de flap track fairing opgevuld met plamuur. In de volgende update meer over het bouwen van de diverse onderdelen.

:brouw: VJ

Auteur:  Shake [ ma 24 feb, 2020 22:08 pm ]
Berichttitel:  Re: Boeing 747-200B, PH-BUA, KLM, Revell 1/144

Zo, een gewaagde verbouwing! Gezien je eerdere modellen gaat het mooi worden, maar wat een werk............. :brouw:

Gr. Sjaak

Auteur:  FokkerFan [ di 25 feb, 2020 13:21 pm ]
Berichttitel:  Re: Boeing 747-200B, PH-BUA, KLM, Revell 1/144

Je gaat lekker grondig te werk. Leuk om te volgen, maar het zal jet model sowieso ook goed doen. Ik heb ook wat zitten passen en meten met mijn -200, maar ook al bouw je 'm zonder uitgeklapte flaps, dan nog heb je hoop schuurwerk voor de boeg om de rand gelijk aan de romp te krijgen en mooi dun.

Succes!

Auteur:  Vintage Jet [ di 25 feb, 2020 22:45 pm ]
Berichttitel:  Re: Boeing 747-200B, PH-BUA, KLM, Revell 1/144

Ja, het is inderdaad een lekker klusje zo'n verbouwing met flaps extended. Maar ook een leuke uitdaging en daar is het mij toch om te doen. So here we go!

De vleugelvoorrand (leading edge)
photo 499003
Dit zijn de 'Bullnose type' Krueger flaps die aan tussen de binnenste motoren en de romp zitten.

photo 499002
Dit zijn de 'Variable camber' Krueger flaps die tussen de motoren en voorbij de buitenste motoren zitten.

Citaat:
Kruegerflap

De kruegerflap is genoemd naar Werner Krueger die hem in 1943 uitvond. Het is een zogenoemde leading edge flap: een welvingsklep aan de voorzijde van de vleugel. Een kruegerflap onderscheidt zich van slats doordat hij niet naar buiten schuift maar naar buiten draait om een scharnierpunt in de vleugelrand. Ze worden voornamelijk toegepast bij grote vliegtuigen, zoals de Boeing 747. De Kruegerflaps wijzigen het stromingspatroon rond de voorrand van de vleugel (altijd in combinatie met de trailing edge flaps achter op de vleugel) zodanig dat de maximale Cl-waarde (liftcoëfficiënt) wordt verhoogd en het vliegtuig met een lagere snelheid kan vliegen zonder overtrokken te raken.


photo 498999
Hier zijn alle onderdelen losgesneden. Met holle buisjes, die door de helft zijn gesneden, heb ik de gekromde onderrand gemaakt.

photo 499000
Een grappig detail: de LE flaps zitten bij het Revell model verkeerd om. Een foutje in het model. Als je ze uitklapt zouden de punten knel komen te zitten tegen de motoren. De oplossing is eenvoudig: wissel links met rechts vv en het past als gegoten!

photo 499001
En op hun plaats, met alle acuatators nagemaakt uit dunne strookjes en buisjes styreen. Ze zitten overigens nog los om ze straks per onderdeel te kunnen verven.

In de volgende update de trailing edge flaps. Maar daar gaan nog wel een paar weken overheen voor dat die af zijn...

:brouw: VJ

Auteur:  FokkerFan [ wo 26 feb, 2020 10:03 am ]
Berichttitel:  Re: Boeing 747-200B, PH-BUA, KLM, Revell 1/144

Gaaf VJ! En bedankt voor de exrta informatie m.b.t de krueger flaps. Misschien waag ik me ooit ook nog wel eens aan 747 met alles open geklapt. Vooralsnog wilde ik me op mijn -200 beperken tot het straartvlak uitzagen en in een iets gedraaide positie zetten wat je vaak ziet bij 747's aan de gate. Ik ben trouwens ook benieuwd wat je van de motoren gaat maken. Die zijn uit de doos ook niet echt representatief als je het mij vraagt. Heb je trouwens het cockpitraam al gepast? Bij mij gaat ie er tijdens het droogpassen al niet in. Misschien is dit ook nog iets voor jou om rekening mee te houden. Succes verder!

Pagina 4 van 13 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/