Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbrouwers.nl chat Brouw Chat   Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu zo 23 feb, 2020 6:58 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 12 nov, 2019 21:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1415
malair schreef:
Erg blij ben ik niet met deze bouw, want mijn vriendin kijkt bij deze weer mee en nu krijg ik weer elke keer weer te horen dat ik ook een open gemaakt model moet gaan maken :lol:

Haha, het valt mij ook niet mee. Ik begin een poppenkastcomplex te krijgen ;-)

Hierbij de update van de afgelopen weken. Het was veel klein en verborgen werk en ik heb gewacht met foto's tot ik een deel had afgerond.

photo 490710
Er zijn veel variaties op het kleurrijke jaren '70 interieur mogelijk. Dit is mijn uitgangspunt geworden voor het interieur. De afbeelding komt uit het boekje ter gelegenheid van het 60 jarig bestaan. En ook al is het de blue top variant, het interieur met lounge op het bovendek is exemplarisch voor die jaren.

photo 490706
De stoelen heb ik gespoten in patronen van geel/groen, rood, blauw en oranje voor de Royal Class.

photo 490709
Een uitdaging was de achterwand van de upper-deck lounge.

photo 490708
Met het resultaat. Het lijkt niet letterlijk, maar het geeft de sfeer wel redelijk weer. Overigens heb ik de sofa op het upper-deck gelaten zoals standaard is voor het model. In werkelijkheid heb ik alleen foto's gezien van een rechte bank.

photo 490707
Het interieur in de 'levendige' jaren 70 kleuren.

photo 490705
En voorzien van diverse geschilderde details. De deuren in het interieur komen nog, even als de cockpit. Ook ga het gehele interieur een keer mat spuiten, omdat bijvoorbeeld de gebruikte kleur oranje een glans heeft.

Tegelijkertijd ben ik bezig de buitenkant van de romp te scriben. Kortom: wordt vervolgd.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 nov, 2019 21:55 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 16320
Woonplaats: Hurdegaryp
Gaaf interieur hoor, dat heeft je mooi van de straat gehouden.

René

_________________
O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 nov, 2019 8:03 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13118
Woonplaats: Haarlem
Wat een enorme hoeveelheid werk zie ik daar, maar het ziet er prachtig uit.
Ik ben benieuwd wat je met de cockpit gaat doen! Wat zie ik daar voor bank? Is dat de tafel van de BWK of zit daar al een crew rest ruimte?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 nov, 2019 8:11 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1415
TheFlyingDutchman schreef:
Is dat de tafel van de BWK of zit daar al een crew rest ruimte?

Het is de tafel van de BWK. De eerste 747's van KLM hadden geen crew rest. Het gevolg was dat de bemanning dan maar de gehele lounge als crew rest gingen gebruiken en deze afsloten voor passagiers. Dat is één van de redenen geweest om de lounge af te schaffen en beneden bij de grote keuken extra stoelen te plaatsen als rustgelegenheid.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 nov, 2019 14:10 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 24 aug, 2017 22:39 pm
Berichten: 179
Mooi werk VJ, dat is een fijne afplak klus geweest..!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 nov, 2019 16:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 nov, 2017 21:25 pm
Berichten: 117
Dat ziet er gaaf uit! Kleurrijk ook!

De open ruimte onder- en boven de cabine; ga je die dichtmaken of ga je daar het airframe en de bagageruimte in namaken? 8)

Ik ben een paar jaar terug in het Technikmuseum in Speyer geweest; daar staat een Lufthansa 747-200 hoog in de lucht op poten, open voor bezoek. Achterin hebben ze de vloer- en dakplaten weggehaald, zodat je de constructie van het airframe kunt zien. Best indrukwekkend (en ook wel griezelig!) als je ziet hoe weinig het eigenlijk is dat de hele zaak bij elkaar moet houden! :)

- Bas

_________________
Aan het bouwen:
Trumpeter 1:350 USS San Francisco CA-38 (1944)
Daco 1:144 Boeing 737-300 easyJet
Authentic Airliners 1:144 DC-10-30CF Koninklijke Luchtmacht
Pacific Crossroads 1:350 Hr. Ms. de Ruyter (1942)

"But then every model is a step on an educational journey" - David Griffith


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 22 nov, 2019 12:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2182
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Erg indrukwekkend. Hoe veel tijd ben je er zo'n beetje aan kwijt geweest om de cabine zo te detailleren?

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
McDonnell RF-4E Luftwaffe


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 22 nov, 2019 12:17 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 606
Woonplaats: Oosterhout
Jeetje VJ, fantastisch ziet het er al uit! Dat moet zeker een hoop werk geweest zijn.

Wat zijn de kleuren van de cabine nu eigenlijk? Allemaal blauw? Het is lang geleden dat ik in een KLM 747 gezeten heb...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 dec, 2019 13:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1415
Zo, terug van een kleine bouwdip. Verjaardag, boom in de tuin weghalen, dochtertje naar het ziekenhuis (niets ernstigs), begin van de feestdagen (nieuwe speakers gekocht :wink: ) en vooral......
FokkerFan schreef:
Hoe veel tijd ben je er zo'n beetje aan kwijt geweest om de cabine zo te detailleren?

... het freubelen even zat!
Deze fase is er een van scriben en schuren en dat is later in het proces heel fijn, maar om te doen een stukje minder mijn hobby.

photo 493262
En er moest veel gebeuren. De oude kit heeft veel last van flash en alle lijnen zijn opliggend. Er zitten ook veel hobbels in het plastic die er niet horen, dus schuren was sowieso en pré.

photo 493260
En na weken steeds een klein stukje zijn nu alle belangrijke lijnen gescribed, de veel te dikke lijnen van de cargo deuren gevuld en de romp mooi vlak geschuurd. Langzaam begint het te lijken op de kwaliteit van de Revell 747-400, die duidelijk van een moderne mal komt.

photo 493261
En ik heb ook de eerste PE toegepast: hier op de drie ram-air inlaten en de achterliggende PACK units (Pressurization and Air Conditioning Kit). Dat is trouwens typisch voor Boeings om over "de Packs" te praten als het over luchttoevoer in de cabine gaat. In principe is elke PACK een kleine compressor die hete 'bleed air' lucht uit de motoren afkoelt en deze in de cabine voert om de druk en temperatuur te handhaven. Dat afkoelen gebeurt met omgevingslucht die naar de primaire en secundaire warmtewisselaars loopt. De lucht komt binnen via de ram-air duct, die bestaat uit een inlaat met NACA deuren die automatisch worden geopend en gesloten. Op de grond staan ​​ze open om een ​​maximale hoeveelheid lucht in de wisselaars te voeren. In de vlucht worden ze gereguleerd naar gelang de behoefte aan koeling.

malair schreef:
Jeetje VJ, Wat zijn de kleuren van de cabine nu eigenlijk? Allemaal blauw? Het is lang geleden dat ik in een KLM 747 gezeten heb...
Ja, in de economy is het allemaal blauw sinds midden jaren '80. Eerst nog met een rode, blauwe of beige bies. De huidige KLM business class heeft weer wat meer variatie op bruin en donker blauw en in economy comfort worden oranje head-rest-covers toegepast, maar het is inderdaad eenheidsworst geworden.

Volgende update betreft de cockpit!
:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 dec, 2019 7:46 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 24 aug, 2017 22:39 pm
Berichten: 179
Het ziet er allemaal weer netjes uit VJ. Kan me goed voorstellen dat je hiervan wel even een bouwdipje kunt krijgen! Nu door met het leuke gedeelte! :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement