Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 23 apr, 2024 9:17 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 121 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 13  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 29 apr, 2020 14:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
Het zijn allemaal kleine stapjes die veel tijd en aandacht vergen. Daarom af en toe een korte update. Alle onderdelen zijn nu gesproten en de komende dagen ga ik ze stap voor stap in elkaar schuiven tot ik twee complete vleugels klaar heb.

photo 506329
Eerst de core engine en fan geplaatst. Dit is een uitdaging op zich, want het binnenwerk is gespoten en af, terwijl de buitenmantel nog geschuurd. geplamuurd en gespoten moet worden. Eerst zorg ik dat de motor goed past en dan ga ik het allemaal weer afplakken.

photo 506328
In elk geval is nu voor het eerst goed zichtbaar dat al het werk de moeite loont: de bypass is goed zichtbaar!

In de volgende update is het landingsgestel klaar.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 apr, 2020 16:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Mooie vorderingen weer. Ik zie dat je zelfs de abradable seal aangebracht hebt. Wel een opmerking over de kleur daarvan, bij de CF6-80C, de huidige motoren onder de 747, is dit een donker roodbruine kleur en zo te zien is dit ook het geval bij de JT9.

Wat betreft de swirls, vóór mijn huidige job werkte ik bij de galvano afdeling waar ook de schilders onder vielen. De CFM56-7B heeft standaard de G-SWIRL, maar de CF6-80C en -80E beschildering was klant afhankelijk. Vooral de COMMA en WOBBLY BALL worden (werden?) veel gebruikt. Afhankelijk van de Airline die je bouwt is het verstandig referentie foto's te checken.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 apr, 2020 19:38 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 24 dec, 2012 15:06 pm
Berichten: 579
Woonplaats: Belgie
Knap werk man! Hoe zit het nu op je werk momenteel?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 apr, 2020 20:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 nov, 2017 21:25 pm
Berichten: 230
Wauw, erg mooi die motoren. Misschien dat je er op modelschaal niet zo vaak echt doorheen zal kijken, maar de front fan ziet er veel realistischer uit dan de massieve plastic varianten. Keep it up!

- Bas

_________________
Aan het b(r)ouwen:
Naval Models 1:350 Hr. Ms. Friesland
Eastern Express 1:144 Boeing 717-200 Hawaiian Airlines


"But then every model is a step on an educational journey" - David Griffith


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 30 apr, 2020 13:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
Shake schreef:
Ik zie dat je zelfs de abradable seal aangebracht hebt. Wel een opmerking over de kleur daarvan, bij de CF6-80C, de huidige motoren onder de 747, is dit een donker roodbruine kleur en zo te zien is dit ook het geval bij de JT9.

Kijk, dat is gave informatie Sjaak. Ik wist de naam niet (abradable seal dus) en het zoeken naar de juiste kleur was lasig (en ach, het was vooral een leuk detail). Tegenwoordig zijn ze soms groen (althans bij onze kisten) of blauw. Het roodbruin was me nog niet opgevallen. Ik ga eens kijken of het zin heeft dit detail aan te pakken (daar je het waarschijnlijk niet of nauwelijks terug gaat zien).
Welke kleur zou jij aanraden voor de wheel bay's in 1/144? Ik zat te denken aan een leverkleur met voldoende vervuiling. Alleen grijs is het namelijk ook niet. Een exacte match is lastig.

Veleno schreef:
Knap werk man! Hoe zit het nu op je werk momenteel?

Ja, eerlijk gezegd #@$%&. Alles staat stil op een aantal repatriëringsvluchten na. En ook de (nabije) toekomst is onduidelijk. Wat zeker is dat commerciële luchtvaart drastisch anders zal zijn dan voor deze crisis. Fingers crossed en met z'n allen het beste er van maken is het enige dat we kunnen!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 30 apr, 2020 14:19 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 24 dec, 2012 15:06 pm
Berichten: 579
Woonplaats: Belgie
Komt allemaal wel goed!!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 30 apr, 2020 20:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Vintage Jet schreef:
Tegenwoordig zijn ze soms groen (althans bij onze kisten) of blauw. Het roodbruin was me nog niet opgevallen. Ik ga eens kijken of het zin heeft dit detail aan te pakken (daar je het waarschijnlijk niet of nauwelijks terug gaat zien).
Het kleurtje is echt motor afhankelijk, zoals gezegd de CF6 en blijkbaar ook de JT9 roodbruin, de CFM56-7B en ook de LEAP blauw, groen heb ik eerlijk gezegd in mijn hele carrière nog niet gezien, de moderne GE motoren lijken een witte abradable te hebben.
Vintage Jet schreef:
Welke kleur zou jij aanraden voor de wheel bay's in 1/144? Ik zat te denken aan een leverkleur met voldoende vervuiling. Alleen grijs is het namelijk ook niet. Een exacte match is lastig.
Ik ben zeker geen landingsgestel expert, maar het lijkt op een lichte kleur, ik denk aan iets als cool grey. Daarover is een soort bruine tectyl gespoten tegen de corrosie en dan wordt de hele boel natuurlijk ook nog smerig. Gezien de beperkte inkijk, bijna alle deuren zitten weer dicht na het uitklappen, zou ik me er niet te druk over maken :wink: . Ik vond tijdens mijn zoektocht overigens nog dit leuke filmpje:



Wat betreft het werk, ook bij ons is het momenteel erg rustig. We hadden het erg druk met het (zeer) versneld terugleveren van lease motoren, maar dat is nu zo'n beetje afgerond. Sinds het begin van de Corona uitbraak zijn er nauwelijks motoren meer aangeleverd en wat in de shop liep nadert zijn voltooiing. Zoals VJ al zegt, de commerciële luchtvaart zal de komende tijd (jaren) totaal anders zijn. Helaas is dit een situatie waar je zelf geen invloed op hebt, positief blijven en er het beste van maken is inderdaad het enige wat je kan doen.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 30 apr, 2020 21:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
Shake schreef:
...groen heb ik eerlijk gezegd in mijn hele carrière nog niet gezien

Daar heb je me weer Sjaak! Te lang aan de grond of zo iets. Ik kijk al 20 jaar in die motor en dan zie ik ongeveer dit:

photo 506524

Veel groen, maar de seal is inderdaad gewoon blauw! Grappig hoe je jaren over bepaalde details (die in wezen niet nuttig zijn voor mijn werk) heen kijkt. En leuk om te zien dat je met modelbouw dus met andere ogen kijkt.

photo 506522
Dat gezegd hebbende, heb ik er maar eens een potje Tamiya dark copper bij gepakt. De motoren waren gelukkig nog niet verlijmt, dus ik ga toch met een klein penseeltje aan de gang. Ook al is het een onbetekenend detail, het ik wel leuk om er aandacht aan te besteden.

Dan over naar het landingsgestel. Mooie filmpje van de gear swing! Dit heb ik er van gemaakt:

photo 506521

photo 506523

Ik denk dat ik de gear bay inderdaad een soort beige maak met voldoende vervuiling. Dat lijkt mij het beste passen als ik de foto's op internet bekijk.
Dan binnenkort verder met de flaps.

stay safe, stay strong!
:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 30 apr, 2020 21:57 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jun, 2006 13:03 pm
Berichten: 5691
Woonplaats: Flevoland
In principe zijn wielruimtes en onderstelpoten altijd wit gespoten......ik heb aan flink wat types mogen werken de afgelopen 30 jaar en die regel gaat grotendeels op ( ik weet alleen de DC-9’s niet meer :mrgreen: ). Door het feit dat er flink wat vuil opspat, je in een donkere ruimte zit en, zoals Sjaak al aangaf, er een corrosiewerende laag wordt aangebracht ( geelbruinig ) lijkt het donkerder maar de basiskleur is echt wit.

Bij onze PW4000’s waren de abradable seals ook een donkerbruin.....een soort harex maar bij de embraers is dit weer anders. Wederom wat Sjaak zegt.....afhankelijk van type motor.

Bij ons ( RJC, sleutelend aan KLC-kisten ) begint het alweer aan te trekken. Van de 49 kisten waren er 32 ingepakt en de overige 17 kisten deden 15 vluchten per dag ( 2 reserve ): ‘s ochtends vertrokken er 15 die tussen 12.00-14.00 weer terug waren en dat was het. Vorige week zijn we weer begonnen met het uitpakken van de kisten omdat het aantal vluchten geleidelijk weer omhoog gaat naar 20-25 in Mei en daarna nog meer. De bezetting van de KLM Europavloot is te laag waardoor de 737’s te duur worden en de Embraers prima voldoen. Aan één kant is aan deze situatie goed te wennen ( rustig schema, geen nachten, veel vrije tijd, etc. ) maar aan de andere kant hoop ik dat we snel weer terug gaan naar een wat normaler leven en dat er weer een beetje geld in het laatje komt voor iedereen want dit is geen doen zo. Buiten dat is het vele thuiszitten ook niet goed voor de persoonlijke economie......al die modelbouwwebshopjes :mrgreen:

Gr. Arjan

_________________
Dear life, when I said "can my day get any worse" it was meant as a rhetorical question....not a challenge.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 mei, 2020 10:33 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
Sjaak en Arjan, dank voor de tips omtrent de kleuren van de wheel well. Met de komende week weer veel zon in aantocht (en een tuin die om aandacht vraagt) heb ik gisteravond de flaps afgerond. Daarna komen de motoren weer aan de beurt, maar tussendoor eerst weer tijd voor andere dingen.

photo 506783
photo 506782

Dit heb ik met de wheel well gedaan: gewoon grijs gelaten en alleen een bruinige wash gegeven (AK2073)

Daarna kwam het monteren van de flaps. De leading edge devices komen later omdat de leading edge nog een randje alu krijgt.
photo 506780
De losse onderdelen...

photo 506779
...en de flap delen in elkaar geschoven. Het paste redelijk strak, dus ik heb niets hoeven verlijmen.

photo 506778
De flaps heb ik onder de juiste hoek gezet, door een opstaande rand op het papier te plakken. Op de foto leunt de flap daar tegenaan. Vervolgens heb ik ze vastgezet met het voorgevormde metalen buisje en CA lijm. Op die manier zit de flap ook echt vast met een 'actuator rod' (in werkelijkheid heet deze geloof ik ball screw).

photo 506775
En hier zitten de 'canoes' of 'flap track fairing' vastgelijmd. Ik heb de binnenkant van de canoe gevuld met witte lijm en deze er simpelweg overheen geschoven. Dat blijft prima zitten en komt de stevigheid van de hele constructie ten goede.

photo 506777
Vanaf de andere kant gezien.

photo 506776
En beide vleugels naast elkaar.

Zo, en nu op naar de tuin.
tot de volgende!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 121 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 13  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement