Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 11:43 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 121 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 13  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 01 apr, 2020 21:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Mooie vorderingen en een zeer informatief stukje gasturbine geschiedenis!

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 apr, 2020 10:06 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Een korte tussentijdse update: Er is veel gebeurd met tal van kleine details (tussen alle hectiek van het thuis lesgeven door) en het meeste is niet spannend om in foto's te laten zien. Daarom een tussentijdse update vanuit de airbrush cabine.

photo 505447

Bijna alle onderdelen krijgen wel iets van metallic: X331 'Corrogard' over de vleugels, diverse varianten Alcad over landingsgestel en motoren en natuurlijk hier en daar Inspire Chroom voor de glim. Daarom heb ik bijna alle onderdelen eerst in black gloss base gespoten. Vanuit de metallic details komen daarna de grijze vlakken over vleugels, flaps en canoes. Binnenkort een update met alle onderdelen gespoten!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 apr, 2020 20:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
:D Het lijkt mijn spuitcabine wel. Het gebruik van ijsstokjes, wasknijpers en cocktailprikkers geven me een vertrouwd gevoel :wink: .
En natuurlijk de uitdaging alles van dezelfde kleur in één keer te spuiten met het moment, altijd net na het schoonmaken en opbergen van de airbrush, dat je toch nog iets vergeten bent :roll: .

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 apr, 2020 0:48 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Haha, heel herkenbaar! Of dat je klaar bent en een onderdeel valt op de grond, net met de natte kant naar beneden... :x

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 apr, 2020 16:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 nov, 2017 21:25 pm
Berichten: 230
VJ, mag ik vragen welke primer jij hiervoor gebruikt? Gezien jou eerdere prachtige resultaten met metallics ben ik daar wel benieuwd naar.

- Bas

_________________
Aan het b(r)ouwen:
Naval Models 1:350 Hr. Ms. Friesland
Eastern Express 1:144 Boeing 717-200 Hawaiian Airlines


"But then every model is a step on an educational journey" - David Griffith


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 apr, 2020 17:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Tuurlijk Bas, dat is heel standaard Alclad II Gloss black base primer (ALC305). Net zoals ik bijna alles aflak met ALC600 Aqua Gloss (behalve als het mat of silk moet zijn). Over beiden ben ik heel tevreden: spuit gemakkelijk en hecht als een malle. Daarna afplakken is nooit een probleem, dus is werken met laag over laag is goed te doen.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 25 apr, 2020 16:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Met de voorlopige redding van KLM gisteravond op het nieuws, kon ik met een iets meer gerust hart verder werken aan de details.
De core engines zijn Alclad polished aluminium gespoten.

photo 505709

De exhaust zijn daarbij grotendeels gloss black base gebleven. Hier zijn ze een eerste laag blauw gemaakt. In een tweede laag komt daar roest rood doorheen om zodoende een door hitte verkleurde uitlaat weer te geven.

photo 505708

De fans zijn metallic gespoten. Daarmee lijkt het veel te veel shiny. Dus heb ik ze behandeld met een drupje smoke voor meer diepte.

En daarnet heb ik de laatste hand gelegd aan de spiraal op de spinners.

Citaat:
‘Spiral’, ‘swirl’ of ‘komma’ op de spinner
Als je in de inlaat van een straalmotor kijkt zie je op de spinner een witte markering, veelal in de vorm van een spiraal. Deze is bedoeld om grondwerkers op de luchthaven te waarschuwen dat een motor draait. Soms wordt gedacht dat het ook is bedoeld om vogelaanvaringen tegen te gaan, maar dat is niet zo.

Swirl
In de tweedewereldoorlog was het de Messerschmitt Bf 109 die als eerste toestel op grote schaal met een ‘swirl’ op de propeller werd uitgerust. Dat had niets te maken met veiligheid van grondpersoneel, maar met “Freund-Feind-Erkennung”.
De meest duidelijke instructie komt van een document van 20 juli 1944: “With effect from today, the recognition markings of our own aircraft in the Western Area (Germany, France and Italy) will be changed as follows: 1 (a) Fighters, including twin-engine fighters, ground attack and reconnaissance aircraft are to have a black and white swirl painted on their spinners…”

Hazard indicator
Tegenwoordig is de draaiende spiraal een visuele aanwijzing die in één oogopslag laat zien dat de motor draait. Dat is door het vele geluid op het platform en het gebruik van gehoorbescherming niet te horen voor grondpersoneel.
Door de spiraalvormige markering ontstaat en oscillerend effect dat vooral in het perifere blikveld wordt waargenomen. Dus vanuit je ooghoeken merk je al dat een motor draait. Dit is ook van belang tijdens nachtelijke operaties, omdat de draaiende fanbladen dan moeilijk te zien zijn.

Stofzuiger
De zuigkracht van een straalmotor is zelfs bij stationair toerental al gevaarlijk.
Een Boeing 737 kan bij stationair toerental objecten aanzuigen die binnen de 2,8 meter van de inlaat staan. Bij ‘brake away power’ (40% N1), het vermogen dat nodig is om te beginnen met taxiën, is dat 4 meter vooruit en 1,5 meter naar de zijkant. Een persoon die binnen deze afstand van de inlaat komt, wordt onherroepelijk in de motor gezogen.

Vogels
Soms wordt ook beweerd dat de hypnotiserende beweging van de spiraal vogels kunnen afschrikken en daarmee vogelaanvaringen kunnen verminderen. Daar is onderzoek naar gedaan in de jaren ’80 (bij All Nippon Airways) maar dat leverde geen aantoonbare resultaten op. Wel is het zo dat ‘Zebra stripes’ op propellerbladen dat effect hebben (zie ook mijn recente bouwverslag van de Basler BT-67).

Logisch ook: bij take-off vermogen draait de spinner zo hard, dat er helemaal geen spiraal meer zichtbaar is. De voorste fan (N1) van de Boeing 737 (motor type CFM56-7B27) draait bij idle thrust (20% N1) ongeveer 1.000 RPM. Dan is de spiraal goed zichtbaar. Maar bij take-off vermogen is dat 5.200 RPM en dan is de spiraal niet meer te onderscheiden.

Komma of spiraal?
Hoe groter de voorste fan hoe langzamer hij draait. Dus de N1 van de grotere JT9D draait op take-off vermogen een relatief lage 3600 rpm. Om de spiraal dan toch een soort van effect te laten hebben werd voor de eerste generatie high-bypass turbofanmotoren (zoals de 747's Pratt & Whitney JT9D en de 767's General Electric CF6) gekozen voor een langgerekte ‘komma’ vorm. Ook de ‘wobbly ball’, ‘wobbly moon’ en 'hoefijzers' zijn oudere ontwerpen en tegenwoordig zeldzaam nadat Boeing heeft verklaard dat er geen wetenschappelijk bewijs is dat de markeringen op spinners vogels effectief kunnen afschrikken.

photo 505711

Tegenwoordig ligt de nadruk op zichtbaarheid bij het draaien met lagere toerentallen.
De 'g-swirl' is een eenvoudiger spiraalvormig ontwerp dat algemeen wordt gezien op moderne General Electric-motoren, zoals de Boeing 787's GEnX, en de CFM-motoren van de Boeing 737. De ‘apostrof’ komt ook relatief veel voor en wordt voornamelijk gebruikt op Pratt & Whitney-motoren, waaronder de A320neo's PW1100G. De 'orkaan' wordt toegepast bij vliegtuigen van Philippine Airlines en Qantas.


Je kan ze geloof ik als decal krijgen. Of met een airbrush mask opbrengen. Ik heb het gewoon met het dunste kwastje uit de hand geprobeerd. Op zo'n cocktail prikker gaat dat best aardig.

photo 505710

Overigens had de PH-BUA bij levering zilverkleurige spinners zonder enige markering. Die kwam later blijkt uit diverse foto's uit die jaren. Ik maak een versie met een latere cabine configuratie (1972/1977) en zover ik kan nagaan werden toen bovenstaande spinners toegepast.

wordt vervolgd!
:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 25 apr, 2020 19:02 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 27 sep, 2014 13:16 pm
Berichten: 359
Mooie vorderingen weer VJ en de swirl met het kwastje is ook goed gelukt :brouw:
Ik Vind de uitlaat kleurtjes ook heerlijk realistisch..

Groetjes, Jan

_________________
plakken mag...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 25 apr, 2020 19:38 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 24 dec, 2012 15:06 pm
Berichten: 579
Woonplaats: Belgie
Prachtig! Ik denk dat het vele PE die ik ga gebruiken bij mijn 737 MAX een uitdaging gaat worden..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 25 apr, 2020 20:28 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 27 sep, 2014 13:16 pm
Berichten: 359
Mooie vorderingen weer VJ en de swirl met het kwastje is ook goed gelukt :brouw:
Ik Vind de uitlaat kleurtjes ook heerlijk realistisch..

Groetjes, Jan

_________________
plakken mag...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 121 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 13  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement