Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 23:47 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 121 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 13  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 26 feb, 2020 18:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
FokkerFan schreef:
Ik ben trouwens ook benieuwd wat je van de motoren gaat maken. Die zijn uit de doos ook niet echt representatief als je het mij vraagt. Heb je trouwens het cockpitraam al gepast? Bij mij gaat ie er tijdens het droogpassen al niet in.

Het cockpitraam had inderdaad enige aansporing nodig middels wat vijlwerk en op één van bovenstaande foto's zie je dat met name het voorste deel nog niet goed zit. Dat ga ik oplossen met een dun strookje plamuur.
Wat betreft de motoren... ik dacht (na de bouw van de 747SP jaren geleden) dat de Revell motoren wel aardig overeenkomen met de JT9D cowling. Maar ik ben wel benieuwd hoe jij dat ziet. En misschien willen anderen ook benoemen waar het aan schort? Dan ga ik daar rekening mee houden bij het bouwen. Het liefste gebruik ik zoveel mogelijk origineel materiaal bij deze klassieke kit!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 maart, 2020 15:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 nov, 2017 21:25 pm
Berichten: 230
Mooie vorderingen VJ! Gaaf wat je allemaal doet met de flaps. Jij weet altijd, ook van matige kits, een prachtig model met iets extra's neer te zetten. De trailing edges zien er in ieder geval al heel gaaf uit.

Keep it up!

-Bas

_________________
Aan het b(r)ouwen:
Naval Models 1:350 Hr. Ms. Friesland
Eastern Express 1:144 Boeing 717-200 Hawaiian Airlines


"But then every model is a step on an educational journey" - David Griffith


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 maart, 2020 10:09 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 24 dec, 2012 15:06 pm
Berichten: 579
Woonplaats: Belgie
Bas_ schreef:
Mooie vorderingen VJ! Gaaf wat je allemaal doet met de flaps. Jij weet altijd, ook van matige kits, een prachtig model met iets extra's neer te zetten. De trailing edges zien er in ieder geval al heel gaaf uit.

Keep it up!

-Bas


Helemaal eens met deze commentaar!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 maart, 2020 12:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
En door met de TE (trailing edge) flaps. De Boeing 747-200 heeft 'triple slotted fowler flaps'.

Citaat:
Fowler Flaps

The Fowler Flap is invented by Harlan D. Fowler in 1924. It is a split flap that slides backwards, before hinging downward, thereby increasing first chord, then camber. The flap may form part of the upper surface of the wing, like a plain flap, or it may not, like a split flap, but it must slide rearward before lowering. As a defining feature it always provides a slot effect.They were first used on the Martin 146 prototype in 1935, and in production on the 1937 Lockheed Super Electra and are still in widespread use on modern aircraft, often with multiple slots. (wikipedia)


In het geval van de Boeing 747-100 tot en met -400 series bestaan de TE flaps uit drie delen (fore flap, mid flap en aft flap) waardoor er drie 'slots' of openingen ontstaan.

photo 500207

Een 'slot' is een gleuf tussen de flaps en de vleugel, die de hogedruklucht van onder de vleugel over de flap laat stromen waardoor de luchtstroom geleidelijk (laminair) over het profiel blijft stromen. Dit voegt energie toe aan de grenslaag van de vleugel, vertraagt ​​de scheiding van de luchtstroom en produceert minder weerstand. Het resultaat: een lagere stall speed, extra lift en geen buitensporige weerstand.

photo 500213
Hier zie je hoe de complexe constructie is opgebouwd. Het is een relatief zware constructie, dus werd bij de B747SP (waar het puur ging om gewichtbesparing) een sterk versimpelde 'single slotted' flap constructie toegepast. Dat is goed te zien aan het ontbreken van de flap track fairings. Bij de Boeing 747-800 is het aantal teruggebracht tot 'double slotted' voor de inboard flaps en zelfs 'single slotted' voor de outboard flaps.

photo 500208
Dit zijn de originele onderdelen van het model die ik ga hergebruiken. De overige onderdelen maak ik zelf. Het is overigens wel zaak dat je, mocht je dit ook willen doen, je de onderdelen goed markeert. Voor je het weet ligt alles door elkaar.

photo 500212
Rechts de flap delen en links alle benodigde onderdelen nog niet gemonteerd.

photo 500209
De onderdelen voor de rechterkant zijn klaar. De aangeven hoeken is de maximale extention in landingsconfiguratie.

photo 500206
Hier zijn de onderdelen in elkaar geschoven, zoals tijdens normale vlucht. De 'fore flap' is dan geheel niet zichtbaar en opgeborgen binnen in de vleugel. De delen waar de flaps elkaar raken heb ik nu gearceerd met potloot. Die worden straks bare metal. Je ziet ook dat in werkelijkheid met name de aft flap iets te dik is. Dunner lukt het mij echt niet en eenmaal uitgeklapt valt dat niet meer op (hoop ik).

photo 500210
De flaps aan elkaar. Links de outboard en rechts de inboard flaps.

photo 500211
En bevestigd aan de vleugel. Dit is een proefopstelling. Alles zit nog los voor het spuiten. Dus het is ook nog niet perfect uitgelijnd allemaal.

Zo, en nu de flaps voor de linkerkant lijmen!
tot de volgende,

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 maart, 2020 17:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Die luxaflex ziet er al heel tof uit!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 maart, 2020 21:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Dat is echt heel mooi gemaakt, petje af!

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 maart, 2020 0:02 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Dat ziet er erg imposant uit zeg.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 13 maart, 2020 16:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Graag had ik een leukere update gebracht. Dus met spijt in het hart, bij deze het laatste nieuws:

photo 500414

En zo komt er onverwacht een plotseling einde aan (bijna) 50 jaar B747 bij de KLM. Een feit dat ik graag wilde vieren aan het einde van deze brouw. Maar we worden momenteel ingehaald door de feiten. Hard ingehaald durf ik wel te stellen...

Dit keer geen geheven glas, maar een bezorgde frons.
VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 13 maart, 2020 21:27 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Ik snap dit besluit wel, maar dan neemt niet weg dat het wel erg jammer is (op de eerste plaats natuurlijk vooral voor de betrokken personeelsleden). Ik had graag nog een afscheidsvlucht gemaakt, maar dat zal er niet meer inzitten jammer genoeg.

Bedankt voor het delen VJ. Succes met de verdere vorderingen (knap wat je allemaal weer neer zet). Je zal vast een mooi eerbetoon gaan wegzetten aan de 747.

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 maart, 2020 21:55 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 22 okt, 2017 18:25 pm
Berichten: 556
Dat zijn inderdaad mindere berichten. Waar het naar toe gaat, weet niemand.

OT: mooie details.

_________________
Groet, Martin.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 121 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 13  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement