Zo, terug van een kleine bouwdip. Verjaardag, boom in de tuin weghalen, dochtertje naar het ziekenhuis (niets ernstigs), begin van de feestdagen (nieuwe speakers gekocht
) en vooral......
FokkerFan schreef:
Hoe veel tijd ben je er zo'n beetje aan kwijt geweest om de cabine zo te detailleren?
... het freubelen even zat!
Deze fase is er een van scriben en schuren en dat is later in het proces heel fijn, maar om te doen een stukje minder mijn hobby.
En er moest veel gebeuren. De oude kit heeft veel last van flash en alle lijnen zijn opliggend. Er zitten ook veel hobbels in het plastic die er niet horen, dus schuren was sowieso en pré.
En na weken steeds een klein stukje zijn nu alle belangrijke lijnen gescribed, de veel te dikke lijnen van de cargo deuren gevuld en de romp mooi vlak geschuurd. Langzaam begint het te lijken op de kwaliteit van de Revell 747-400, die duidelijk van een moderne mal komt.
En ik heb ook de eerste PE toegepast: hier op de drie ram-air inlaten en de achterliggende PACK units (Pressurization and Air Conditioning Kit). Dat is trouwens typisch voor Boeings om over "de Packs" te praten als het over luchttoevoer in de cabine gaat. In principe is elke PACK een kleine compressor die hete 'bleed air' lucht uit de motoren afkoelt en deze in de cabine voert om de druk en temperatuur te handhaven. Dat afkoelen gebeurt met omgevingslucht die naar de primaire en secundaire warmtewisselaars loopt. De lucht komt binnen via de ram-air duct, die bestaat uit een inlaat met NACA deuren die automatisch worden geopend en gesloten. Op de grond staan ze open om een maximale hoeveelheid lucht in de wisselaars te voeren. In de vlucht worden ze gereguleerd naar gelang de behoefte aan koeling.
malair schreef:
Jeetje VJ, Wat zijn de kleuren van de cabine nu eigenlijk? Allemaal blauw? Het is lang geleden dat ik in een KLM 747 gezeten heb...
Ja, in de economy is het allemaal blauw sinds midden jaren '80. Eerst nog met een rode, blauwe of beige bies. De huidige KLM business class heeft weer wat meer variatie op bruin en donker blauw en in economy comfort worden oranje head-rest-covers toegepast, maar het is inderdaad eenheidsworst geworden.
Volgende update betreft de cockpit!
VJ