Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 23:26 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 80 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 13 feb, 2020 13:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 nov, 2017 21:25 pm
Berichten: 230
Mooie vorderingen! Je cheatline is erg strak geworden, het begint al wat te worden zo!

Shake schreef:
Het is overigens bij iedereen erg rustig in deze buddy build, ik hoop dat er binnenkort wat meer leven in de brouwerij komt.

Klopt. Ik ben zelf verhuisd en zit middenin een verbouwing. Ik ben op het moment vooral druk met boren, hakken en frezen. Alle modelbouw zit veilig in een doos opgeborgen en dat zal voorlopig nog even zo blijven vrees ik, maar vroeg of laat komen die 737's van mij er ook :)

Succes met het vervolg!

- Bas

_________________
Aan het b(r)ouwen:
Naval Models 1:350 Hr. Ms. Friesland
Eastern Express 1:144 Boeing 717-200 Hawaiian Airlines


"But then every model is a step on an educational journey" - David Griffith


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 13 feb, 2020 15:52 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Bas_ schreef:
Shake schreef:
Het is overigens bij iedereen erg rustig in deze buddy build, ik hoop dat er binnenkort wat meer leven in de brouwerij komt.

Klopt. Ik ben zelf verhuisd en zit middenin een verbouwing. Ik ben op het moment vooral druk met boren, hakken en frezen. Alle modelbouw zit veilig in een doos opgeborgen en dat zal voorlopig nog even zo blijven vrees ik, maar vroeg of laat komen die 737's van mij er ook :)
Het lijkt een trend te worden! Ik ga ook verhuizen. Ons huis zijn ze nu aan het bouwen en de verwachting is rond april over te kunnen gaan. We zijn nu druk met de voorbereidingen en dan zal het ook nog wel een flinke tijd duren voordat de hobby kamer weer op orde is. Voorlopig dus ook van mijn zijde wat minder updates. Maar net zoals Bas zegt, vroeg of laat komt er meer activiteit.

@Shake: Je spuitwerk is erg mooi geworden! Ik vond kromme lijnen altijd erg moeilijk afplakken, maar bij jou is het goed gelukt!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 feb, 2020 18:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Omdat het goed weer is om wat te hobbyen ben ik aan de decals begonnen. Ik moet zeggen dat DrawDecal me wat tegenvalt, de decals zijn verschrikkelijk dun waardoor ze snel dubbelvouwen en zijn ook niet erg makkelijk te verschuiven als ze eenmaal op het model zitten. Ook het aanbrengen van een laag liquid decal film van Microscale hielp niet erg. Dat is een uitdaging voor de rest van de decals.......... :roll:

photo 498297

Verder was de deur van de achteruitgang veel te hoog, wat ik natuurlijk te laat opmerkte. De decal eraf proberen te halen durf ik niet, dus dit blijft helaas zo. Ook de nooduitgangen zijn iets te hoog maar dat valt niet zo op. De overige deuren zal ik eerst opmeten zodat ik ze, indien nodig, wat kan inkorten.

photo 498298

Verder is de ruimte tussen de raampjes van Authentic Airliner Decals wat groter dan die van DrawDecal zodat ze aan het einde een half raampje verder zitten.

photo 498345

Zo te zien heeft DrawDecal in dit geval de juiste afstand aan gehouden.

photo 498344

Ik merk wel dat het leven van een burgerluchtvaartbouwer ook zo zijn uitdagingen heeft :brouw: .

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 feb, 2020 19:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Shake schreef:
Ik merk wel dat het leven van een burgerluchtvaartbouwer ook zo zijn uitdagingen heeft :brouw: .
Gr. Sjaak


Haha, ja er wordt altijd lacherig over gedaan, maar een strakke airliner neerzetten met alle details in deze schaal is zeker geen sinecure. Leuk dat je de uitdaging aangegaan bent. En eerlijk is eerlijk overigens, ik zie af en toe draken van Boeings en Airbi op andere fora voorbij komen dus het is niet heel gek dat er nog wel eens negatief over de bouwers van civiele kisten gedaan wordt.

Maar dit is er zeker eentje in de categorie strak-strakker-straks aan het worden. Ondanks de dunne decals heb je die van de cheatline mooi op hun plek gekregen. Ik lees vaak dat de decal van Draw nogal stug zijn, maar daahad je dus geen moeite mee neem ik aan?

Jammer van die deurdecal. Ik heb eventueel de deurdecal van een Revell kit voor je anders, mocht je toch nog willen proberen het aan te passen. Passen de raam decals wel enigszins?

Succes met de laatste decals dan maar :brouw:

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 feb, 2020 23:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Voor er een misverstand ontstaat, ik kijk zeker niet neer op airliner bouwers :oops: ! Ik had alleen de verwachting dat de decals min of meer perfect zouden zijn. Dat is natuurlijk een beetje jullie schuld omdat jullie van die mooie toestellen neerzetten zonder te vertellen hoeveel moeite dat kost :mrgreen: .

De DrawDecals zijn naar mijn mening niet erg stug, maar dat heeft misschien te maken met het aantal lagen inkt. Ik had namelijk een testje gedaan met de cockpit decal voor de Revell kit en die was wel stug, maar die heeft volgens mij 2 inktlagen over elkaar.
Inmiddels heb ik de eerste rij raampjes van Authentic Airliners erop zitten en het lengte verschil lijkt mee te vallen.

Je aanbod van de Revell deur decal neem ik graag aan! Mezelf kennend blijf ik me daar toch aan ergeren. Ik stuur morgen wel een PB voor de gegevens.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 feb, 2020 23:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Zo gezegd; een nieuw leermomentje. Ga er niet standaard vanuit dat decals 100% de juiste afmeting hebben. Meten is weten.

Ik ben vroeger, 25 jaar geleden, ook ook deze hobbel gestruikeld.

Verder vindt ik dat ze toch mooi begint te vorderen. :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 24 feb, 2020 22:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Scale72Modelking1984 schreef:
Zo gezegd; een nieuw leermomentje. Ga er niet standaard vanuit dat decals 100% de juiste afmeting hebben. Meten is weten.

Inderdaad, jammer dat je er altijd te laat achter komt :mrgreen: .

Verder heb je wel eens van die dagen dat je erover denkt suikerzakjes te gaan verzamelen..........

De cheatline en raamdecals op de andere kant zaten er inmiddels op toen ik opmerkte dat er wat krassen op de bovenkant van de romp zaten.

photo 498923

photo 498924

Niet getreurd, dat hebben we wel eens eerder aan de hand gehad. Voorzichtig opschuren met korrel 1200, afplakken en spuiten.

photo 498925

Toen sloeg het noodlot toe! Na het afplakken nam ik de boel af met spiritus en op de voorkant kwam de verf eraf. Nu gebruik ik altijd spiritus om te ontvetten voor het spuiten, maar ik heb nooit gehad dat Xtracolor dan loskomt. Het enige wat ik anders heb gedaan is de sneldrogende thinner van Xtracolor gebruiken. Dus snel wat extra schuren en dan de spuit aanzwengelen.

photo 498926

Papier gebruikt om de grote vlakken af te dekken tegen overspray.

photo 498927

De verf deze keer maar weer, zoals ik gewend was, met wasbenzine verdund. Ik merkte meteen dat het beter dekte, maar ook dat de kleur een stuk donkerder was. Zie hier het resultaat;

photo 498928

Nu eens goed nadenken hoe dit op te lossen. Helemaal overspuiten is eigenlijk geen optie, dat betekend een nieuwe set decals en meer werk dan ik er eigenlijk in wil steken.
Suggesties zijn welkom!

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 feb, 2020 13:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Oei, een goed voorbeeld van "van de regen in de drup raken". Maar daar deed je het niet voor.

Eens denken, komt het kleurverschil denk je door de andere verdunner? Doe eens een testje zou ik zeggen met deze met wasbenzine verdund en met de quick drying thinner. Dan sluit je daarmee één oorzaak uit. Als het aan de wasbenzine blijkt te liggen, dan is de oplossig simpel, maar wel een rotkarweitje. Dus de donkerblauwe vlakken weer opschuren en vervolgens met de XtraColor thinner verdunde verf eroverheen. Gelukkig heb je de KLM-logo's etc. nog niet geplakt. Dat geeft je nog wat speelruimte.

Succes!

Ingmar

PS: ik stuur de deurdecal één dezerdagen op.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 feb, 2020 21:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
1) Is het iets om de kleur heel licht te mengen met wit of lichtgrijs om dichter bij de eerste kleur te komen?

2) Een ander alternatief is om af te plakken net boven de ramen en heel dun beginnen boven de ramen (een soort van mistlaag) zodat de overgang gelijdelijker gaat. Net zoals overgangen bij soft-edge camo. Uiteraard in de hoop dat het kleurverschil tussen bovenop en net boven de ramen minder zichtbaar wordt.

Blijft het kleurverschil denk je met een laklaag er overheen?

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 feb, 2020 23:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Aiii Sjaak, dat is een pittige uitdaging. Het lijkt er op dat in de laatste spuitronde de correcte kleur blauw is gespoten en dat bij de eerste laag het niet helemaal dekte, zoals je al zei. Dat zie je ook terug bij de overgang naar de vertical stabilizer. Zelf meng ik het KLM blauw altijd een beetje om de diepte iets terug te brengen en dat zou ik je dan ook aanraden. Spuit het hele dak opnieuw met een paar procent grijs of wit erdoor gemengd. En dan, zoals René al zegt: in dunne laagjes van terugwerken naar het blauw waar de decals al op zitten. Dan heb je een miniem kleurverschil dat je waarschijnlijk óf niet meer zien, óf misschien juist een mooie uitwerking heeft omdat het een soort diepte suggereert.

Overigens heb ik zelf goede ervaringen met decals losweken en hergebruiken (zelfs na jaren) door toepassing van Microscale SET. Langdurig laten weken en voorzichtig met een kwastje (niet met iets scherps) proberen of het al beweegt. Bij hergebruik is de plaklaag weg, maar als je dan DACO gebruikt en je laat het goed drogen voor je er een laagje varnish over zet, dan heb je goede kans dat het keurig blijft plakken.

Veel succes! Geef aub nog niet op, de trouwe fans wachten vol spanning op het vervolg.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 80 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement