Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 20:15 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 80 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 01 maart, 2020 20:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Allereerst iedereen bedankt voor de tips en adviezen. Het losweken van de decals heb me niet aan gewaagd, resultaten in het verleden hebben me daar niet veel vertrouwen in gegeven. Ik voorzag bovendien een erg groot risico met de cheatlines.
Wat heb ik dan wel gedaan? Eerst de donkere laag eraf geschuurd met korrel 2000 en toen maar eens een proefstukje gemaakt verdund met wasbenzine en met Xtracolor quick drying thinner. Op de foto door de glans moeilijk te zien, maar er is nauwelijks tot geen kleurverschil waar te nemen. De oorzaak is, zoals VJ al verwachtte, een te dun gespoten laag.

photo 499374

Gisterochtend een laagje Mr. white base 1000 op de grijze vlek aangebracht en vanmiddag na een starndwandeling (letterlijk uitwaaien :D ), de techniek van tsjopper bob uitgeprobeerd. Eerst met Blue tac een afscheiding over de ramen aangebracht en daarna de rest afgedekt.

photo 499370

Daarna de blauwe laag opgebouwd vanuit de witte vlakken met het volgende resultaat;

photo 499372

Op een afstandje wel aardig, maar toch een waarneembare afscheiding. Weliswaar in het totaalplaatje minder opvallend dan de eerdere 2 donkere vlakken, maar nog niet helemaal wat ik wil.

photo 499371

photo 499373

Nog eens even nadenken over de volgende stap, voorzichtig met polijstpasta de overgang iets naar elkaar toe proberen te brengen, of datzelfde met verdund blauw proberen?

Ik ga nog even peinzen.....

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 maart, 2020 1:33 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Voorzijde valt minder op dan achter (op de foto's dan). Wellicht alleen de ramen en die deur-decal afplakken en nog een hele dunne mistlaag er overheen?

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 maart, 2020 16:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Wat René zegt: de overgang een klein beetje nevel geven. Wat je ook kan doen is een overgang maken die gelijk loopt met de panellines. Als je deze later inkleurt zal door het contrast mogelijk het gehele kleurverschil onzichtbaar worden.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 maart, 2020 15:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 nov, 2017 21:25 pm
Berichten: 230
Het ziet er zo op de foto's een stuk beter uit. Knap dat je dit zo netjes hebt gekregen. Ipv één 'grote' mistlaag zou je ook kunnen proberen de randen te blenden met de naastliggende kleur. Dus met je airbrush een dun laagje langs de randen om het contrast weg te nemen.

Succes met de laatste loodjes!

-Bas

_________________
Aan het b(r)ouwen:
Naval Models 1:350 Hr. Ms. Friesland
Eastern Express 1:144 Boeing 717-200 Hawaiian Airlines


"But then every model is a step on an educational journey" - David Griffith


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 maart, 2020 22:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
En Sjaak, hij stuntelde voort..................... :?

Eerst van de week geprobeerd de kleuren bij de kleurovergang met polijstpasta in elkaar over te laten lopen. Dat werd geen succes omdat de eerste laag zo dun was dat dat deze veel sneller lichter werd dan de donkere rand. Toen de verfspuit maar weer aangeslingerd en jullie advies van de mist laag uitgeprobeerd. Dat bleek een goed resultaat te geven, dus ik was erg tevreden met mezelf (altijd een slecht voorteken :mrgreen: ).
Toen lekker aan het decallen gegaan en dat ging het verkeerd. Onoplettend plakte ik de tekst "The flying Dutchman" voor het stabilo waar "Boeing 737-800" hoort te staan (beide teksten kleine blauwe lettertjes, wat kan er fout.....).
Geprobeerd met Microscale set de boel weer los te weken omdat de decal er net op zat. Helaas was de hechting al zo goed dat de decal beschadigde en de onderliggende verflaag ook nog meekwam.

photo 500011

photo 500012

Vanmorgen weer de verfspuit tevoorschijn getoverd (het was gelukkig droog) en voor de zoveelste keer wat herstelwerk gedaan. Ik hoop nu voor het laatst.

photo 500013

photo 500014

En dit is de huidige status. Vlak hiervoor ook nog een "KLM" winglet decal verprutst, ik ben blij dat ik nog een tweede setje heb liggen. Voor de tweede 737 zal er een nieuw setje moeten komen :( .

photo 500015

Van de week verder met de andere kant en de motoren, dan moet de eindstreep toch wel in zicht komen.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 maart, 2020 12:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Wel super dat je doorzet! Op de foto's ziet het er goed uit Sjaak. Ik ken het effect van er zo dicht op zitten dat je op een gegeven moment ALLES ziet. Maar voor de toeschouwer is het genieten geblazen hoor!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 maart, 2020 17:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Ziet er heel mooi uit, hoewel ik je frustraties snap. Ik zie het spuitfoutje op de foto's niet meer terug.

Ik zou wel even je adres geheim houden, trouwens, anders gaat deze Duitse er met je 737 vandoor..... https://www.nhnieuws.nl/nieuws/263358/v ... fetisjiste


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 maart, 2020 22:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Dank voor de positieve commentaren. Met sterk kunstlicht erop is het toch een wat vlekkerig toestel, in daglicht valt het gelukkig wel mee. Ik zal ermee moeten leren leven :wink: .

Weet iemand trouwens hoe de code op de neuswieldeuren is opgebouwd? Het is lastig te zien op de foto's omdat het zo klein is, maar het begint met de laatste 2 letters van de registratie gevolgd door 3 cijfers. In eerste instantie dacht ik dat dit de laatste 3 cijfers van het Boeing serienummer waren, maar dit lijkt niet te kloppen. Bijv. de PH-BXV -> BX 315 -> MSN 30370 en PH-BXK -> XK 307 MSN 29598. Helaas geen foto kunnen vinden van de BXA met een leesbare code.

Verder vandaag verder gegaan met het decallen, schiet toch wel lekker op. Deze keer niet vergeten de deuromlijsting in te korten :mrgreen: .

photo 500280

Mijn collega wees me vanmorgen al op deze Duitse 737 liefhebster. Ben overigens bang dat de collega die haar bezoekerspas heeft geregeld daar nog wel iets over te horen krijgt. Onaangelijnd op de vleugel is not done en dan ook nog op een "no step" area wandelen.....

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 maart, 2020 0:00 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Dikke duim voor je doorzettingsvermogen.

:brouw:

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 11 maart, 2020 1:04 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jun, 2006 13:03 pm
Berichten: 5691
Woonplaats: Flevoland
Shake schreef:
In eerste instantie dacht ik dat dit de laatste 3 cijfers van het Boeing serienummer waren, maar dit lijkt niet te kloppen. Bijv. de PH-BXV -> BX 315 -> MSN 30370 en PH-BXK -> XK 307 MSN 29598. Helaas geen foto kunnen vinden van de BXA met een leesbare code.

Sjaak, Volgens mij is dit de effectivity code. Deze wordt gebruikt voor o.a. de manuals ( AMM, IPC, etc. ) en is wel een soort van serienummer. Ik zal eens zien of ik morgen wat meer kan vinden hierover en misschien staat de kist wel op Centrum en ga ik even langs.

Gr. Arjan

_________________
Dear life, when I said "can my day get any worse" it was meant as a rhetorical question....not a challenge.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 80 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement