Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 19:47 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 80 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 24 sep, 2019 18:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Shake schreef:
Ik vermoed dat de KLM vliegers zo'n verfijnde smaak hebben dat ze zonder tapijtje gewoon niet kunnen vliegen :mrgreen: .


Ah! Een vliegend tapijt natuulijk! Luie donders daar :wink:

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24 sep, 2019 20:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 aug, 2012 18:21 pm
Berichten: 607
Mooi onderwerp, zo'n werkpaard. Zo te lezen ben je al goed voorbereid. Zelf ben ik heel erg gecharmeerd van de retro livery, maar een 'gewone' is natuurlijk ook een genot om naar te kijken. Ik verwacht nu wel een tapijtje in jouw cockpit :wink:

_________________
Op zoek naar 1/144 Flevo Decals RNLAF jets 1948-2013.
Hier mijn demontabele spuitcabine in pas verbouwd washok.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 sep, 2019 20:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
FokkerFan schreef:
[Heb je hierook nog op gevlogen VJ? Aan deze kist moest ik denk naar aanleiding van je verhaal hierboven. Ik was erg verbaast toen ik die ooit zag opstijgen terwijl ik langs de kaagbaan stond te kijken.
Wat is het idee van dat tapijtje dan trouwens? Is het gewoon kaal aluminium bij de Transavia toestellen?


Op de PH-HVM heb ik alleen als passagier gevlogen. Ik kwam net na het uitfaseren van de -300.

Om eerlijk te zijn weet ik niet zeker waarom KLM voor het tapijt gekozen heeft. Althans, er staat nergens een uitleg in de boeken. Ik heb wel een vermoeden:
- Bij lekkage (van bijvoorbeeld water) kan de kale metalen vloer glad worden. En bij het in en uit de stoel stappen verminderd het tapijt de kans op uitglijden. Per ongeluk tegen de flight controls vallen kan ernstige gevolgen hebben.
- Tapijt neemt vocht op, mocht er bijvoorbeeld een beker cola of koffie om gaan. Beide dranken bevatten zuren die metaal, of erger nog de apparatuur onder de cockpit kunnen aantasten. Recht onder de 737 cockpit zit immers de voorste E&E bay. Die is overigens standaard voorzien van een 'drip pan' om vocht op te vangen.
- Tapijt dempt het geluid. De cockpit van een 737 is buitengewoon lawaaierig en komt boven de 80db; de waarde waarop gehoorbeschadiging optreedt bij langdurige blootstelling. Elk middel om het geluid te reduceren of te dempen helpt. KLM heeft tapijt en bij Transavia is een aantal jaar geleden besloten fors te investeren in Bose noise canceling headsets. Die zijn overigens geweldig: je hoort echt niets meer. Dus ook de motoren niet meer en dat was in het begin best even wennen.

De kale vloer heeft ook zo zijn voordelen: vliegtuigen kunnen buitengewoon vies zijn en de cockpit is een verzameling van stof, etensresten en noem maar op. Een metalen vloer is zo gezogen en gemopt, zodat je er weer 12 uur fatsoenlijk in kan doorbrengen. Ook is de manual gear extension door dan beter schoon te houden. Je wilt er toch niet op het moment suprême achterkomen dat het luikje vast is gaan zitten door jaren van ingetrapte broodkruimels ;-)

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 sep, 2019 20:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Vintage Jet schreef:
FokkerFan schreef:
Je wilt er toch niet op het moment suprême achterkomen dat het luikje vast is gaan zitten door jaren van ingetrapte broodkruimels ;-)


Goed dat mijn broertje nooit piloot is geworden. Ik heb laatst de handrem van zijn auto gerepareerd door een half croissantje uit het klikklikklikkertje onder de hendel te verwijderen.

Heb je het jubileumboek De Wereld van KLM in 24 Uur (1989) in bezit eigenlijk?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29 sep, 2019 17:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 nov, 2017 21:25 pm
Berichten: 230
Ja ik zou natuurlijk kunnen zeggen leuk project, maar aangezien ik lekker met je meedoe mag dat geen verassing heten ;) Overigens vrees ik dat ik wel wat later ga inhaken, ik ga (een beetje onverwacht) binnenkort verhuizen dus de komende tijd heb ik denk ik mijn handen vol. Misschien dat ik de start nog meepak, maar daarna even moet afhaken.

Shake schreef:
De decals gaan natuurlijk niet gebruikt worden, daar komt in samenwerking met Bas een setje Draw Decals voor.

Net nog even gekeken, maar nog geen nieuwe set bij Draw. Ondanks mijn verhuizen hou ik dat in de gaten!

Succes met de brouw, ik ben benieuwd waar jij tegenaan gaat lopen!

- Bas

_________________
Aan het b(r)ouwen:
Naval Models 1:350 Hr. Ms. Friesland
Eastern Express 1:144 Boeing 717-200 Hawaiian Airlines


"But then every model is a step on an educational journey" - David Griffith


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 09 okt, 2019 21:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
De afgelopen dagen lekker opgeschoten, het ontbreken van een interieur scheelt heel wat werk.

Allereerst een schotje erin gelijmd om het lood in de neus op zijn plek te houden. Na het samenvoegen van de romp het lood nog eens extra vastgezet met 2 componentenlijm.

photo 487175

Tijdens het droogpassen bleek de ondervleugel in de bovenvleugel te vallen waardoor een rand ontstond. Dit heb ik opgelost door wat stripjes Evergreen te plaatsen.

photo 487171

Tevens de wanden van de wheel wells geplaatst.

photo 487172

Verder bleken sommige strips met cabineraampjes behoorlijk krom. Gelukkig is het heldere plastic erg flexibel, opvallend, want meestal is helder plastic juist erg bros. Gewoon even terug buigen waarna ze zonder probleem vastgelijmd kunnen worden.
Verder in een review gelezen dat de uitlaten van het Environmental Control System (ECS) door Zvezda niet aangebracht waren. In de oudere 737's was dit een ovaal gat, wat ik iets te ovaal heb gemaakt :( , bij de nieuwe een louvre. Voor meer uitleg en een uitgebreide review kan ik het gelinkte artikel aanbevelen.

photo 487174

En dit is de huidige status, de vleugels zitten nog los. Vanavond de raampjes en naden op de romp plamuren en de vleugelhelften op elkaar. Overigens ontstond er bij het aan elkaar lijmen van de romphelften wat hoogteverschil vlak achter de neuswielbak. Ik vermoed dat het stuk lood dat ik voor het samen lijmen al had vastgezet de boel iets uit het verband drukt.

photo 487173


Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 okt, 2019 17:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Ik had gehoopt wat eerder met een update te komen, helaas de afgelopen week wat minder tijd beschikbaar voor modelbouw.
ondertussen geplamuurd en geschuurd. Wel een cultuurschok, gewoon over de raampjes heen en schuren maar :wink: .

photo 488438

Na nog een tweede ronde i.v.m. wat luchtbelletjes zit dit er ook weer op.

photo 488440


Ook nog ergens gelezen/gezien dat het dichtplamuren van de cockpitruitjes een mooier schaaleffect geeft, de ruiten liggen tenslotte (bijna) flush met de romp op de echte.

photo 488439

Volgende stap het rescriben van de weggeschuurde panel lines en dan kan de vleugel aan de romp.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 okt, 2019 19:49 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 dec, 2016 15:15 pm
Berichten: 185
Woonplaats: Brabant
Zo, jij hebt er de vaart inzitten. Ziet er zover wel netjes uit


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 okt, 2019 21:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
hobbyplakker schreef:
Zo, jij hebt er de vaart inzitten. Ziet er zover wel netjes uit

Dank voor het compliment :brouw: . De kit bouwt lekker weg, normaal gesproken ben ik niet zo'n snelle bouwer.

Wat me tijdens de bouw opviel is dat het plastic redelijk zacht is, snel reageert op lijm en een vrij ruwe structuur heeft. Ik ben benieuwd hoe dat eruit ziet na een laagje primer. Aangezien een deel van het toestel wit wordt heb ik een potje Mr base white 1000 aangeschaft.

photo 489716

Dit is de huidige stand van zaken, panel lines opgehaald, nog wat luchtbelletjes in de plamuur dicht gesmeerd en daarna het richtingsroer en de vleugels gemonteerd. Als alles lekker is gedroogd kan de primer erop.

photo 489722

Volgende stap worden de motoren.

Dan nog een vraagje voor de doorgewinterde civiele bouwers. Als ik de primer erop heb zie je (als het goed is :mrgreen: ) de cabineraampjes niet meer. Hoe meten jullie de raam decals uit? Ik vermoed beginnen bij de nooduitgangen en er dan vanuit gaan dat de decal fabrikant de afstand tussen de ruitjes goed heeft?

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 okt, 2019 23:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 aug, 2012 18:21 pm
Berichten: 607
Je kan de decals kopieren en de papieren versie eens op je model plakken om te zien waar e.e.a. gaat komen, nu je de raampjes nog ziet. Verder kan ik je niet helpen, i like my windows without plamuur.

_________________
Op zoek naar 1/144 Flevo Decals RNLAF jets 1948-2013.
Hier mijn demontabele spuitcabine in pas verbouwd washok.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 80 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement