Modelbrouwers.nl modelbouw
http://modelbrouwers.nl/phpBB3/

KLAAR! Authentic Airliners 1:144 BAC1-11 KLM
http://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=283&t=52285
Pagina 3 van 3

Auteur:  Vintage Jet [ ma 25 nov, 2019 5:49 am ]
Berichttitel:  Re: Authentic Airliners 1:144 BAC1-11 KLM

Oh, wat jammer! Nou ja, het is wat je zegt: je moet ook continue opletten en voor je het weet zie je iets over het hoofd. Ga je het zo laten? De rechter kant ziet er wel weer fantastisch uit.

:brouw: VJ

Auteur:  malair [ za 30 nov, 2019 15:26 pm ]
Berichttitel:  Re: Authentic Airliners 1:144 BAC1-11 KLM

En jawel hij is af. Buiten de te lage cheatline aan bakboordzijde zit er nog een foutje in, de draadantennes eindigen te kort. Ook hier geldt weer dat het meer zou beschadigen dan het zou oplossen, dus laat ik het maar zo. Voor deze antenne heb ik deze keer visdraad gebruikt in plaats van een haar van mijn vrouw, maar toch gaat het na verloop van tijd een beetje bobbelen. Iemand nog tips voor de toekomst?

Hier in ieder geval de foto's. Ik zal er later ook een paar in de galerij zetten.
photo 491747

photo 491748

photo 491746

photo 491749

photo 491751

photo 491750

photo 491752

De kit van Authentic Airliners is super zoals altijd. De decals waren overigens niet super (vergelijkbaar in kwaliteit met de Martinair decals van de Fokker 28. Volgens mij ook door Nick Webb ontworpen.

De volgende wordt de 767-300 van Zvezda, in de laatste kleuren van KLM waar deze in gevlogen heeft. Ik zal snel weer een draadje openen.

Bedankt voor het kijken en graag tot de volgende keer!

Auteur:  SNAFU [ za 30 nov, 2019 16:29 pm ]
Berichttitel:  Re: KLAAR! Authentic Airliners 1:144 BAC1-11 KLM

Mooie kist geworden, jammer van de decals...... :brouw:

Gerhard

Auteur:  Bas_ [ zo 01 dec, 2019 10:14 am ]
Berichttitel:  Re: KLAAR! Authentic Airliners 1:144 BAC1-11 KLM

Leuk toestel geworden! Misschien niet je beste creatie, maar zo op de foto's zie je daar eigenlijk maar weinig van. Mooi resultaat, en je bent weer wat wijzer! :)

malair schreef:
Iemand nog tips voor de toekomst?

Er staat me bij dat ik op dit forum al eens eerder wat over heb gezegd, maar ik kon het bericht niet vinden. Dus, met het risico om in herhaling te vallen; UNI Caenis. Dat is vliegbinddraad. Het verwerkt geweldig, is erg dun (+/- 0,03mm) en met een piepklein druppeltje superlijm te monteren. Je moet het wel als allerlaatst monteren; als je dit mee spuit in een b.v. een eindlaag willen er wel een druppeltjes verf op ontstaan (weet ik uit ervaring :roll:).

Verder ben ik een 1/350 US Navy kruiser aan het experimenteren met Infini Models rigging (link!). Dat is net zo dun, en wat rubberachtig zodat je het kunt oprekken. Dat is m.i. tevens het nadeel; zo'n schip is zo klein dat je eigenlijk vrijwel geen spanning op de masten en halyards wil hebben. Maar voor een vliegtuig is het denk ik prima geschikt. Je hebt het in verschillende maten. Ze hebben ook een aparte 'aero' lijn voor vliegtuigen, maar hier heb ik geen ervaring mee.

malair schreef:
De volgende wordt de 767-300 van Zvezda

Leuk, ik ben benieuwd!

- Bas

Auteur:  tsjopper bob [ zo 01 dec, 2019 14:02 pm ]
Berichttitel:  Re: KLAAR! Authentic Airliners 1:144 BAC1-11 KLM

Er zijn zoveel alternatieven voor antennedraad:
- Stretched sprue --> bij langere lengtes lastig om in constante dikte te krijgen

- Visdraad --> wellicht voor 1:144 is de 0.08 mm wat grof, ik pas deze wel altijd toe bij rigging van houtje-touwtje vliegtuigen (zie hieronder)
photo 419801
photo 414945
photo 414940

- Elastische draad (EZ-line of Uschi). Dat is dan weer heel erg dun verkrijgbaar (Uschi in 3 verschillende gradaties). Het lijmt inderdaad prima met secondelijm, alleen het is erg dun. Ik heb het geprobeerd bij bovenstaande 1,5 Struther en heb veel tijd verspeeld bij het plaatsen van 2 draadjes in 1 gaatje. Visdraad is veel stugger en kun je makkelijker door een gaatje drukken en lijmt ook prima met secondelijm.

- Mensenhaar heb ik geen ervaring mee, maar zal qua dikte en stugheid tussen visdraad en elastische draad in zitten.

Het valt me op dat je antennedraad niet strak staat. Ik boor gaatjes altijd door-en-door. Je lijmt de draad aan het begin in het gaatje en wacht totdat het goed droog is. Dan span je de draad naar het andere gaatje en zorgt dat je de draad strak kunt trekken. Als je dan je draad vastlijmt, is tie mooi strak. Dat is uiteraard bij jouw model lastiger. Aan de voorzijde gaat de draad de romp in en aan de achterzijde naar de staart. In jouw geval zou ik het gaatje aanbrengen door de ronde verdikking op je staart boren. Je zou de draad dan van onderaf er doorheen kunnen rijgen. Het gaatje aan de bovenkant vol laten met seconde-lijm en dat dan weer afwerken. De te boren gaatjes boor ik met een 0.3 mm boortje. Ik heb ook 0.2 mm, maar dat is wel heel fragiel.

René

Auteur:  Bas_ [ zo 01 dec, 2019 22:06 pm ]
Berichttitel:  Re: KLAAR! Authentic Airliners 1:144 BAC1-11 KLM

tsjopper bob schreef:
Het valt me op dat je antennedraad niet strak staat.

In het geval van visdraad helpt het w.s. wel er eventjes de stift van een warme soldeerbout onder te houden. Het is wat riskant, maar als je hem er heel even onder houdt trekt het strak. Als je hem er te lang onder houdt knapt de draad dus voorzichtigheid geboden.

-Bas

Auteur:  FokkerFan [ ma 02 dec, 2019 11:55 am ]
Berichttitel:  Re: KLAAR! Authentic Airliners 1:144 BAC1-11 KLM

Ondanks het foutje erg mooi geworden! Gefeliciteerd met de eerste kit die af is in deze BB!

Auteur:  malair [ vr 06 dec, 2019 10:07 am ]
Berichttitel:  Re: KLAAR! Authentic Airliners 1:144 BAC1-11 KLM

Bedankt voor de complimenten heren! En bedankt voor tips wat betreft de aerial antennes. Ik ga de eens het één en ander uitproberen.

Auteur:  Vintage Jet [ ma 09 dec, 2019 15:09 pm ]
Berichttitel:  Re: KLAAR! Authentic Airliners 1:144 BAC1-11 KLM

Onder de juiste hoek gefotografeerd zie je er niets aan. Hij is prachtig geworden. En die glimmende motoren....

:brouw: VJ

Pagina 3 van 3 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/