Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 16:21 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 06 sep, 2019 20:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
@ hobbyplakker

Ik denk dat je het over 1F van de eerste stap hebt.

Als grondkleur van de delen 10B en 11B gebruik ik de Gull Gray die ik voor de rest van de cockpit en cabine ook gebruik en onderdeel 11B maak ik daarna in dunne lagen donkerder met mat zwart (gemengd met een of twee druppels mat clear en ammonia) . Omdat de ondergrond dan al een grijstint heeft kun je op deze manier ook een antraciet verkrijgen door dunne laagjes mat zwart erover heen aan te brengen en op tijd te stoppen.

De klokje op het dash maak ik ook zwart, of doe ik met decals als ik nog ergens restanten van andere modellen kan vinden met klokjes erop. De dash zal dus niet alleen zwart zijn, maar ook Gull Gray.

Je kunt er ook antraciet voor gebruiken als je die kleur in huis heb. Ik heb deze kleur niet in huis, veel van de tinten meng ik zelf uit de kleuren die ik in huis heb. Ik denk dat in oktober, wanneer ik de eerste bouwfoto's in dit verslag plaats met uitleg, het allemaal nog wat duidelijker wordt.

:brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 07 sep, 2019 10:19 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Nu je toch nog in de voorbereidingsfase zit, ik ben bang dat je Italeri kit het verkeerde landingsgestel heeft. Op foto's van de PH-NZE is te zien dat deze het "Vee" leg landingsgestel heeft terwijl de kit een "Dog" leg landingsgestel heeft. Overigens staan ook de bladen van de staartrotor verkeerd om bij de kit. Zelf heb ik hier het MLD neefje van dit toestel gebouwd waarbij deze zaken aan de orde zijn gekomen.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 07 sep, 2019 12:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
@ Shake

Je heb helemaal gelijk, en je loop een beetje ver voor me uit. De staartrotor zal ik door middel van nip/tuck van richting veranderen, en voor het onderstel heb ik onderdelen in de conversiekit zitten. Deze onderdelen komen dus ook nog allemaal aan bod in de volgende stappen. Ook zal ik nog raampoorten bij moeten maken aan beide zijden, iets waar het stappenplan van de conversiekit niets over zegt, maar de paar foto's die ik heb gegoogled wel. Heb geduld, ik wilde nog een beedtje spanning in mijn brouwverslag houden.

Maar ik begrijp helemaal dat je schiewnierig bent naar deze bouw.

Alvast bedankt voor je betrokkenheid :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 07 sep, 2019 16:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Leuk onderwerp! Ik kijk er naar uit deze in KLM kleuren te zien. Jammer dat de helikopter divisie van KLM er niet meer is.

Succes met de bouw!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 sep, 2019 21:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Iets te snel gereageerd, het probleem als je eenmaal zo'n ding gebouwd hebt is dat de zaken die niet helemaal kloppen blijven hangen :wink: . Ik wist niet dat de conversie ook het juiste landingsgestel mee levert, ik wacht verder rustig de vorderingen af.........

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 08 okt, 2019 0:45 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Update bouwverslag 7 oktober 2019

Vanaf vanochtend ben ik al lekker bezig geweest met de Sikorksy, eerst onderdelen aan en opplakken, tussen tijdste foto's maken, en halverwege de middag eerst de grondkleuren airbrushen en daarna met penseel met overige kleuren aangevuld.

    Stap 1
    photo 484248 photo 484247
    photo 484249

1A
    Wat voor zich spreekt, de kleuren volgens de handleiding van Italeri; A: Dark Gull Gray (Model Master 1740); B: Olive Drab (Model Master 1711); en G: Militairy Brown (Model Master 1701).
    Ik heb geen Model Master alleen Humbrol Acrylic en MRP (Mr. Paint) Acrylic, en de kleuren die het best in de buurt komen zijn: A:Humbrol 140 B:Humbrol 155 G: Humbrol 186.

    Kleur 186 heb ik in huis, 155 en 140 niet, maar voor 155 denk ik dat ik Humbrol 116 en 90 kan mengen om in de buurt te komen van die kleur. Humbrol 129 is U.S. Gull Gray met een of een paar druppeltjes wit om het een tintje lichter te maken voor het schaaleffect, denk ik dat ik een mooie gok in de richting heb gedaan.

    photo 487058 :( Excuus voor de vage foto, ik heb de scherpse eruit gekozen.


1B
    Onderdeel 4A, de cockpitvloer, moet schuin worden afgevijld en de instrument kolom tussen de piloten moet worden voorzien van een PE deeltje uit de conversiekit.
    De kleuren die worden voorgesteld door de handleiding van Italeri, worden overall de zelfde Gull Gray zoals in 1A.

    De eeste stap was om de PE onderdeel te lijmen op onderdeel 4A, hiervoor moest ik de details wegvijlen en om het onderdeel op die plaats te kunnen lijmen. Daarna heb ik het vloerdeel 4A met het wanddeel 6A samengevoegd, en nadat dit stevig genoeg was, heb ik de eerste kleur Humbrol 166 aangebracht. Na drogen heb ik de wand afgeplakt en heb een paar druppels
    van de Humbrol 166 donkerder gemaakt met Humbrol 27, en over de voorgaande kleur gespoten. Deze kleur gebruikte ik ook voor de onderdelen genoemd in 1A en 1F. Nadat de onderdelen in 1A geverfd waren en droog heb ik die in de cockpit gelijmd.

    photo 487054 photo 487060

1C & 1D
    Voor deze delen van stap 1 heb ik een PE deeltje dat de rugdelen vervangt, maar verder spreekt het voor zich. fabric Army olijfgroen en aluminium voor de buizen.

    photo 487059

    Ik heb ze uitgeknipt en ontbraamd, en zijn ze klaar voor een laag zwarte primer en clear, voordat ik de banken voorzie van een paar lagen Vallejo 77.706 White Aluminium.

1E
    Onderdelen 8A en 9A maak ik de kleur Gull gray die ik in de cockpit ook gebruik. Onderdeel 7A moet volgens Italeri in dezelfde kleur, echter vindt ik dat vreemd, ik heb toch al voldoende militaire heli's gezien om te weten dat de vloer meestal behandeld ik met een slijtvaste verf die meestal donkerder grijs is. Ik denk dat ik voor de vloer een van mijn tinten Sea Gray ga.

    Wat ik uiteindelijk gedaan heb is dit. Onderdeel 7A en 8A heb ik voor verfen aan elkaar gehecht met Tamiya extra thin, en na drogen heb ik het vloerdeel (7A) geverfd met Humbrol 27 Sea Gray. Na drogen heb ik dat afgelakt met een dunne laag Humbrol Clear Gloss, gevolgd door een mengsel van een druppel Vallejo Dark Aluminium met een aantal druppels Humbrol Clear Matt en
    ammonia, om een effect te geven. Helaas komt het effect wat ik met het oog zie, niet op de foto's over. De wanden (8A & 9A), heb ik de kleur Humbrol 166 (gemengd met een druppel Clear Matt) geverfd.

    photo 487055 photo 487053
    photo 487056

Dit was dus al een klein begin met stap 1, bij de volgende update zal ik stap 1 afgerond hebben. Daarmee bedoel ik dat dan 1C & 1D aan 1E toegevoegd zullen zijn, en 1F ook geverfd en klaar.
1B zal dan ook de stick geïnstalleerd hebben, voor nu heb ik ze nog even weggelaten om de knopjes en overige dingen van een andere kleur te kunnen voorzien.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 08 okt, 2019 18:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Duidelijk zeg, leuk om zo te volgen.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 09 okt, 2019 22:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Ook al lekker bezig!
Bij het zien van de foto's schoot me ineens de vraag te binnen of de KLM gebruik maakte van stoelen voor de passagiers of de militaire bankjes? Helaas zijn foto's van deze toestellen schaars, dus lastig te verifiëren.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 17 okt, 2019 15:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Hoewel ik nog bezig ben met het afbouwen van stap 1, dacht ik, ik laat alvast zien wat de volgende stap is.

Stap 2
photo 487978 photo 487980
Stap 3
photo 487977 photo 487979


Stap 2 & 3

bronfoto 1
bronfoto 2

Onderdelen 16B en 22A moeten beide een extra raam krijgen, het raam in 22A is iets langen dan de ramen die er al zitten. Het extra raam in 16B is van de zelfde grootte als wat er al zit.
De staartrotor moet ook worden aangepast. Wanneer ik die dingen heb gedaan kan ik stap 2 compleet maken met de onderdelen die ik in stap 1 al heb gemaakt. En wanneer ik de romp samenvoeg met het interieur zal ik ook stap 3 doen, omdat dat op de paar kleine details na de romp compleet maakt zonder de neus, die komt pas in stap 5.

photo 488007 photo 488008

Ik heb onderdelen 16B, 22A en 59A en 65A alvast deels lichtoranje ge-airbrushed.

Een paar van de onderdelen in stappen 2 & 3 zal ik bewaren voor later in de bouw, bij stap 3 zijn dat onderdelen 28A en 29A, of ik 27A nodig heb moet ik nog nazoeken. Bij stap 2 wil ik kijken of ik de staartrotor niet op een andere manier kan oplossen, zodat ik niet met die rotor in de weg zit bij de rest van de nog komende stappen. Gezien dat de rotor met de nodige ingreep niet meer zo sterk is als dat het uit de kit is, een lijmverbinding met zo'n klein oppervlak is altijd toch weer een mogelijk punt van breken.

De lip aan de voorzijde van rompdelen 16B en 22A moet ik ook verwijderen voor de vervangende neus. Hoe het zit met mogelijke antennes, pitotbuisen en dergelijke moet ik ook nog in duiken.

@Shake
Helaas kan ik niet meer op de docu komen, en kan het ook niet op youtube vinden, maar ik kan me herinneren dat het een vergelijkbaar interieur had als de militaire/maritieme variant.
bronfoto


Laatst bijgewerkt door Scale72Modelking1984 op do 21 mei, 2020 20:34 pm, in totaal 4 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 17 okt, 2019 16:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Toch weer zo'n typische Italeri kit zie ik. Maar daarom wel leuk om te volgen met alle verbouwingen die ermee gemoeid zijn. Het cockpitje is al mooi gedetailleerd. De extra's komen goed tot hun recht.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement