F-RSIN heeft recent de L-14 op 1:144 schaal uitgebracht en die kon ik niet laten liggen! Ik hanteer 12 passagiers als minimum voor de modellen die ik wel maken, dus dit toestel is wel echt randje voor mij.
De L-14 is een verdere ontwikkeling van de L-10 Electra (waar KLM eveneens mee vloog) en had plaats voor 12 passagiers. De eerste vlucht was op 29 Juli 1937. De L-14 stond ook wel bekend als de Super Electra, Electra Senior en Sky Zephyr, maar werd uiteindelijk toch voornamelijk met het typenummer aangeduid.
De L-14 had een diepe elliptische fuselage, compound taper op de trailing edges, twin fins en rudders en een intrekbaar landingsgestel. Anders dan de L-10 was de L-14 een mid-wing monoplane en had Fowler trailing-edge area increasing flaps. De L-14 was beschikbaar in een aantal varianten, met als belangrijkste verschil het type motoren (Pratt & Whitney Hornets en Wright Cyclones waren de mogelijkheden in de originele configuratie). Lockheed bouwde in totaal 112 (civiele) toestellen. De L-14 werd doorontwikkeld in de L-18, welke een langere romp en aangepaste vleugels had, maar voor de rest vrijwel hetzelfde was als de L-14)
Northwest Airlines introduceerde de L-14 als eerste op de route Twin Cities-Chicago in Oktober 1937. KLM was de eerste Niet-Amerikaanse maatschappij die het toestel aanschafte in 1938. In totaal werden er zes toestellen gekocht (waarvan vier voor West-Indië).
Één van de weinige kleurenfoto's: (bron: Wikimedia Commons)

Jelle in 2013 (
https://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/vie ... 51&start=0) en Scale72ModelKing1984 in 2015 (
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 46&t=46592) zijn ooit eens begonnen aan de L-14 in 1:72 schaal, maar ik wilde hem graag bouwen in 1:144 schaal net zoals al mijn modellen (hopelijk inspireert dit draadje hun om deze weer eens op te pakken

)
Het model is van F-RSIN en is een paar maanden geleden uitgebracht. De foto-realistische cockpit ramen en passagiers ramen zal ik weer zelf gaan maken.

De resin onderdelen:

Het is niet zo'n spannend model (zeker niet in deze schaal). Daarom wacht ik nog even van het spuiten van de An-10, dan kan ik deze mooi tegelijk mee spuiten. Ik ga de L-14 lekker laten glimmen met Inspire!
Allereerst is het overtollige resin van de onderdelen verwijderd en opgeschuurd.

De vleugels en de achterzijde kunnen dan al gelijmd worden (ik zei al dat het allemaal niet zo spannend is

).

Hier zie je goed hoe klein de kit wel niet is.

De plamuur is aangebracht. Nu alleen het nodige schuurwerk nog.

Dat is de status op het moment. Wordt snel vervolgd!