Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 23:13 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 152 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 16  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 15 sep, 2019 21:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2797
Vleugels, flaps, etc.

De volgende stap zijn de vleugels.

Afbeelding
Eerst de bovenhelft van de vleugels uitgelijnd met de bovenzijde van de romp. Daarvoor was aan de onderzijde wat schuurwerk nodig zodat de vleugel iets kon zakken. Bij de schouders (overgang vleugel/romp), die bij deze Dorniers heel mooi vloeiend overlopen, is zo nog wel de vijl nodig om het allemaal mooi strak te krijgen.

Afbeelding
Toch besloten om weer een stapje verder te gaan met verbouwen en de flaps los te zagen van de ondervleugel.

Afbeelding
Als gevolg van die keuze moeten er aan de binnenzijde van de bovenvleugel twee grote uitdrukpunten verwijderd worden....

Afbeelding
....en moet ook van de motorgondels een stukje afgezaagd worden.

Afbeelding
De flaps hebben wat detail gekregen.

Afbeelding
En de binnenzijde van de vleugel is wat aangekleed.

Afbeelding
De motorgondels en de flaps op hun plek gelijmd.

Afbeelding
En met alle staartvlakken eraan begint het zowaar op een vliegtuig te lijken. Typisch Dornier, die brede ronde vleugels en dubbele staart. Mooi!
Wat je niet op deze foto's kunt zien is dat er nog wel aardig wat tijd in vijlen, plamuren en schuren is gaan zitten om alle aansluitingen mooi strak te krijgen. De passing was niet zozeer slecht, maar meer een beetje grof.

En nu maar eens verder met de motoren. Die zorgen nog voor wat hoofdbrekens.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 sep, 2019 10:04 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4285
Woonplaats: Bovensmilde
De aanvullingen zien er weer goed uit Huib, mooi werk.
Schuurwerk van die nare vleugels is inderdaad een boel werk, heb het ook wel eens gehad, die Duitsers hebben sowieso vaak van die mooie organische vormen.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 sep, 2019 10:15 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3489
Woonplaats: Purmerend
Dat zijn weer mooie aanpassingen Huib, die het toestel ten goede komen :brouw: .

Dat schuren,......daar ben ik ook nu al een tijdje mee bezig.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 sep, 2019 18:42 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 apr, 2014 2:33 am
Berichten: 463
Mooi werk Huib, het is een hele uitdaging om zo'n oud kitje te proberen te tacklen en zoals ik het nu zie gaat dat goedkomen hier!

Leuk dat dit toestel eindelijk van modelbouwers de aandacht krijgt die het verdient. Ik denk dat de vondst een paar jaar geleden van een exemplaar nabij de kust van Engeland (terwijl iedereen er vanuit ging dat er geen enkele van deze machines was overgebleven) de populariteit heeft vergroot. Hoewel log en redelijk ouderwets naarmate de oorlog vorderde, heeft de Dornier 17 toch een rol van betekenis gespeeld aan het begin van de oorlog, zoals het bombardement op Warschau en ook wel de slag om Engeland.

_________________
* Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
* Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
* Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 sep, 2019 20:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 nov, 2010 9:56 am
Berichten: 403
Woonplaats: Vlaams Brabant België
Je maakt er een juweeltje van Huib, wat zijn die flaps mooi!

_________________
groeten
Jasper


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 sep, 2019 21:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Huib2 schreef:
Toch besloten om weer een stapje verder te gaan met verbouwen en de flaps los te zagen van de ondervleugel.


Ik was er al bang .... Euh, ik had het al gehoopt :lol:

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 sep, 2019 10:16 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Ziet er goed uit. Zo'n Eduard setje heb je helemaal niet nodig zie ik. Dat kan je zelf veel beter :wink:

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 sep, 2019 16:59 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7915
Woonplaats: Ingelmunster
hele mooie verbeteringswerken aan deze golden oldie. Ook een nette en duidelijke uitleg. Mooi resultaat tot nu toe..

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 sep, 2019 14:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2797
Dank Heren, voor alle leuke reacties!

Roy vd M. schreef:
Leuk dat dit toestel eindelijk van modelbouwers de aandacht krijgt die het verdient. Hoewel log en redelijk ouderwets naarmate de oorlog vorderde, heeft de Dornier 17 toch een rol van betekenis gespeeld aan het begin van de oorlog.


Zeker, zoals de meeste vliegtuigen van zijn generatie, ontworpen in de eerste helft van de jaren '30, was hij bij het uitbreken van de oorlog inderdaad al verouderd. (En moet je nagaan hoe lang vliegtuigen nu meegaan. De F-16 al 45 jaar!) Desalniettemin was het als ontwikkelingsstap een belangrijk model dat richting gaf aan vrijwel alle latere Duitse bommenwerpermodellen. De Do17z varianten waren ook de eerste Duitse bommenwerpers met de zg. Kampfkopf: alle bemanningsleden zaten in een van veel glasoppervlak voorziene cockpit waar de mitrailleurs aan alle kanten uitstaken. Dat zou goed zijn voor het moreel, maar kwam in de praktijk de defensieve vuurkracht niet ten goede. Dit in tegenstelling tot de geallieerde ontwerpen die kozen voor geschutskoepels aan de neus en staart van het toestel, die veel meer vuurkracht en schootsveld hadden, maar waar de schutters een eenzaam en geïsoleerd bestaan kenden. De Kampfkopf werd in vrijwel alle latere Duitse bommenwerper types toegepast: Ju88, ju188, ju288, Do217. Nou ja, genoeg gekletst. Ik ga maar weer eens bouwen.... :D

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 sep, 2019 15:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2797
Motoren

Nou, ik ben een hele week (althans heel wat uurtjes) bezig geweest met de twee motoren van de Do17. Daar zat dus aardig wat werk aan.

Afbeelding
Dit zit er in de doos: twee stermotoren en vier halve motorkappen, met lekker dikke uitdrukpunten aan de binnenzijde.

Afbeelding
En hier een close-up van de stermotor. Dat doet al het ergste vrezen.....

Afbeelding
.....want zo ziet een Bramo 323 9 cylinder stermotor er in het echt uit. Ik snap waar Frog heen wilde met dit onderdeeltje, maar het lijkt me niet echt gelukt. Wat nu hier mee te doen?

Afbeelding
Als je nu naar foto's van de Do17z kijkt, blijk je hele stermotor eigenlijk niet of nauwelijks te zien zitten. Het beeld wordt bepaald door de stervormige steunen van de motorkap op de voorgrond, en de klepstoterstangen van de motor op de achtergrond. Dat beeld wil ik nu proberen na te maken, en dan kan de Frog motor daarvoor als basis dienen.

En dan is er nog wat:
Afbeelding
De Do17z-2, de meest gebouwde variant waar deze kit een model van is, heeft twee uitlaten, die vastzitten aan een uitlaatring die achter de motor onder de motorkap zit. Die twee uitlaten steken aan de bovenkant uit de motorkap. Op deze foto zie je er een zitten.

Afbeelding
Op foto's van de Do17z-7 en Do-17z-10 zie je die uitlaten echter niet zitten. Huh, hoe kan dat nou weer?

Afbeelding
Deze tekening laat uitlaten zien die tussen de motorkap en de motorgondel uitkomen. (Maar deze tekening blijkt ook niet helemaal te kloppen.)

Afbeelding
Na lang zoeken eindelijk gevonden dat vanaf de late uitvoeringen van de Do17z-2 een nieuwe type motor werd toegepast. Deze Bramo 323 P-1 motoren waren uitgerust met een dubbele (getrapte) turbocompressor, die prestatieverbetering zowel op lage als op hoge hoogte bracht. Deze nieuwe motoren hadden inderdaad een ander uitlaatsysteem, waarbij vanuit de uilaatring acht platte uitlaten tussen de motorkap en de motorgondel uitsteken. Daarbij zijn de afstanden tussen de uitlaten ongelijk verdeeld. Je kunt het zien bij deze Do17z-5 maritieme bommenwerper.

Afbeelding
En inderdaad, als je goed op deze foto kijkt, zie je die uitlaten ook zitten.

Nou, nu maar eens aan de slag, na al dat onderzoek.

Afbeelding
Eerst de motoren voorzien van klepstoterstangen van 0,3mm ijzerdraad. Daarna een malletje gemaakt voor de volgende stap.

Afbeelding
Daarna met behulp van het malletje op de behuizing van de versnellingsbak afgetekend waar de motorkapsteunen moeten komen.

Afbeelding
De motorkapsteunen, eerst recht ingelijmd (links) en daarna in de stervorm gebogen en op lengte afgeknipt (rechts).

Afbeelding
De motoren na verf en een wash.

Afbeelding
De voorste opsluitring en het uitdrukpunt uit de motorkap gefreesd, want dat zit in het zicht.

Afbeelding
Ook de motorkappen hebben van binnen wat verf en een wash.

Afbeelding
Motoren zitten in elkaar. Paneellijnen ingekrast en scharnieren toegevoegd.

Afbeelding
De assen voor de propellers......

Afbeelding
.....opgesloten achter een plaatje styreen. Zo kan ik op het einde toch de propellers draaibaar vastzetten.

Afbeelding
Om mogelijke doorkijk door de motor in de wielbakken te voorkomen, heb ik een schijfje dun zwart karton tegen de voorzijde van de motorgondels gelijmd.

Afbeelding
De motoren op hun plek gelijmd, en de uitlaten gemaakt van strookjes plastic.

Zo, ja, en nu verder met een nog grotere uitdaging: de cockpitkap. :shock:

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 152 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 16  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement