Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 22:52 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 152 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 16  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 25 sep, 2019 17:57 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Mooi geworden Huib, dat landingslicht, valt me wel van je tegen dat je niet even een helder kapje gevacformd hebt hoor ;)

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 sep, 2019 2:32 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 14 sep, 2018 21:27 pm
Berichten: 270
Super Huib, ik had eerst mijn twijfels wat met die motoren maar als je ze dan zo in die motorkappen ziet ja dan overtuigt het wel :mrgreen: Landingslicht lijkt misschien wat groot echter als ik naar deze tekening kijk lijken ze qua grote wel ok, alleen zijn ze vierkant ipv rond
Afbeelding

_________________
Er is altijd een worst-kaas scenario.

Chemici doen echte scheikunde, chemisch technologen doen echt iets nuttigs.

Huidige actieve projecten:
KV-1 met scratchprint interior


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 sep, 2019 11:19 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Dank voor alle reacties, heren!

Wel ff goed je referenties checken, hè Pieter? :wink:
Het plaatje wat jij laat zien is van een Do17P verkenningsvliegtuig. Die verschilt nogal van de Do17z-7, al zijn de landingslichten hetzelfde. Die vierkante landingslichten op dit plaatje kloppen dan ook niet. Dit is dan ook een Engelse instructieafbeelding van een Duits toestel. Ze hebben ofwel het toestel nooit echt goed kunnen bekijken of de tekenaar heeft zich te veel eigen interpretatie veroorloofd. Er kloppen wel meer dingen niet helemaal in dit plaatje.

Afbeelding
Het landingslicht van een Do 17z is echt wel rond. :)

FokkerFan schreef:
Ik zou alleen denken dat het lampje in een kom zou zitten en om die reden zou ik het uiteinde van de staaf rond geschuurd hebben. Of hoort dat niet bij de lampen van de Do 17?

Dat was inderdaad beter geweest. Niet aan gedacht. Da's voor de volgende keer. Dank voor de tip!

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 sep, 2019 16:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Cockpitglas

Zo, nou, ik heb een weekje lopen worstelen met het cockpitglas. Wat was daar dan mee aan de hand?, vroeg Roy zich ook al af. Nou twee dingen:

1.
Afbeelding
Deze cockpitkap van Frog is voor een Do17z-2, en heeft terecht vier openingen voor mitrailleurs in het glaswerk. (Sommige versies hadden zelfs zes mitrailleurs in de kap! Net een stekelvarken.) Maar bij de nachtjagerversie die ik bouw is alleen de naar achter gerichte mitrailleur gehandhaafd. Zit je dus met drie lelijke overtollige gaten. Wat daarmee te doen?

2.
Afbeelding
Bij de nachtjagerversie was op de linker voorruit, recht voor de piloot, een plaat pantserglas aangebracht, die bij de bommenwerper versie ontbreekt. Op de foto kun je goed de dikke zijrand van het pantserglas zien. Hoe dat na te maken?

Nu is klussen aan cockpitkappen altijd een lastig zaakje, omdat je zo'n kap lelijk kunt verprutsen. Ik heb een aantal alternatieven overwogen:
1. Vacform kap van Squadron bestellen. Altijd een goed alternatief, echter dat is ook een bommenwerperkap zonder pantserruit. Dat probleem wordt er niet mee opgelost.
2. Ik heb nota bene precies het benodigde model kap liggen in de doos van een ICM Do 215B-5 nachtjager. Daar zitten twee kappen bij, dus eentje lenen houdt de ICM kit bouwbaar. Een testfit wijst echter uit dat de pasvorm op de Frog kit slecht is. Bovendien vind ik de Frog kap mooier van model. Deze kap gebruiken is dus het ene probleem oplossen maar een nieuw probleem creëren.
3. Zelf een nieuwe kap plungemoulden op basis van de originele kap. Durfde ik niet zo goed aan omdat dit een grote kap is met een hele organische vorm. De aansluiting op de romp komt heel nauw maar is één grote golvende lijn. Moeilijk. Bovendien zijn dit soort kappen heel flexibel en daarom lastig netjes te maskeren.
4. De bestaande kap verbouwen. Het is een mooie kap, ondanks zijn dikte mooi transparant, en de aansluiting op de romp is vrij goed. Maar het verbouwen is een lastig klusje met wat risico's en er is geen perfect resultaat te behalen.

Na veel wikken en wegen, en wat doorwaakte nachten (grapje) heb ik voor de laatste optie gekozen. Het aanpassen van de bestaande kap.
Ik maak graag gebruik van de voorhanden materialen. Ik ben niet zo'n aftermarket liefhebber. Niet zo zeer uit principe, want soms gebruik ik het ook wel. Maar omdat ik van het ambachtelijke handwerk houd, de technische uitdaging zoek, en ik er gelukkiger van wordt als ik zelf iets gemaakt heb, dan als ik zelf iets gekocht heb.

Afbeelding
In de mitrailleuropening heb ik een stukje transparante sprue gelijmd door er een beetje Tamiya thin tussen te laten lopen. De raampjes daaromheen goed afgeplakt zodat ze niet per ongeluk beschadigd raken door lijm of gereedschap. Na het uitharden van de lijm de sprue glad geschuurd met het glasoppervlak, en het raam glad gepolijst.

Afbeelding
Zo ziet dat er uiteindelijk uit. Je blijft het uiteraard goed zien. Maar het gat zit netjes dicht. Laten we maar zeggen dat dit de dichtgemaakte mitrailleuropeningen zijn.

Afbeelding
Dan het pantserglas. Uit een cd-doosje het raam in de juiste vorm uitgezaagd en netjes afgwerkt.

Afbeelding
Maar hoe lijm je dat nu voor op je cockpit zonder de transparantie aan te tasten? Mijn idee was om een grote blob clearfix op de cockpit te leggen en daar het pantserglas in op zijn plaats te drukken. Zo zou zich een egale laag van het transparante clearfix tussen cockpit en pantserglas vormen. Dat leek aanvankelijk prima te lukken. Maar clearfix krimpt blijkbaar tijdens het drogen, en na een aantal uren werden vanaf de rand luchtbellen tussen de twee lagen plastic gezogen. Dat zag eruit als hierboven op de foto. Dat vond ik echt niet goed genoeg voor de voorruit van mijn model. Drie pogingen met steeds 24 uur drogen leverden steeds hetzelfde resultaat op. Deze methode werkt dus niet. Wat wel fijn is aan clearfix is dat het zich zonder sporen van je cockpitkapje laat verwijderen.

Maar wat nu? Na wat piekeren een nieuwe benadring bedacht:

Afbeelding
Eerst de cockpitkap gemaskeerd en van een mitrailleur en wat interieur voorzien.

Afbeelding
Ook de Bola mitrailleurstand van wapen en masker voorzien. En de behuizing van de navigatieantenne op het dak.

Afbeelding
Een laatste blik in de cockpit.....

Afbeelding
....voor de kappen erop gaan......

Afbeelding
....door die dikke cockpitkap is dit nooit meer goed te zien.

Afbeelding
Dornier klaar voor het ontvangen van glaswerk.

Afbeelding
De Bola op zijn plek gelijmd. De toegangsdeur naar de cockpit afgesloten door aan de binnenkant een stuk tape tegenaan te plakken tegen stof en verf. In de wielbakken heb ik tijdelijke houten pootjes gemaakt. Zo kan hij rechtop staan zonder dat de mitrailleur afbreekt.

Afbeelding
De kap op zijn plek gelijmd. Het pantserglas ligt te wachten op plaatsing.

Afbeelding
De onderkant van het pantserglas eerst op maat gevijld, zodat de ronding mooi aansluit op de romp. Steeds ff vijlen, testfitten, vijlen, testfitten, etc. Toen het model goed was eerst de onderkant van het pantserglas voorzichtig met een beetje contacta op de romp gelijmd en even uit laten harden. Daarna de naad tussen pantserglas en cockpitglas voorzichtig gedicht met clearfix op een houten prikkertje. Nu maar af wachten hoe het tevoorschijn komt als de maskering eraf gaat.

Zo, missie geslaagd met redelijk resultaat! Ik was er ff zoet mee.

Nu is het model klaar voor de eerste lagen verf!

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 sep, 2019 17:35 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Wat maak jij er een hoop werk van zeg! Prachtig.

jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 sep, 2019 19:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Elke update die ik lees heb ik weer wat geleerd! Ben erg benieuwd naar het verfwerk!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 sep, 2019 20:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 nov, 2010 9:56 am
Berichten: 403
Woonplaats: Vlaams Brabant België
Waaw, wat een werk aan de cockpit, respect voor je doorzettingsvermogen!
Was het eventueel een optie om de mitrailleuropeningen dicht te maken met Kristal Clear? Naar het schijnt kun je er ook kleine raampjes mee maken. Maar heb er zelf nog geen ervaring mee.
In ieder geval heb je het met jouw methode ook mooi opgelost :brouw:

_________________
groeten
Jasper


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29 sep, 2019 13:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Mosterd na de maaltijd: Had het wat geweest om het pantserglas aan te brengen op de plaats van het originele glas? Je had dan de raamstijl in kunnen zagen en het dikkere glas op die plaats kunnen lijmen. De verf op de lijmstijl 'camoufleert' dan de lijmnaad.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 01 okt, 2019 10:02 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Dank voor de leuke reacties, heren!

Pileino schreef:
Was het eventueel een optie om de mitrailleuropeningen dicht te maken met Kristal Clear?

Ja, dat had misschien ook wel gekund, nadat de cockpitkap op de romp was gelijmd. (Je kunt met crystal clear geen raampjes maken in een vorm die aan één kant open is.) Maar met afplakken en schilderen is het dan weer lastiger, denk ik.

tsjopper bob schreef:
Had het wat geweest om het pantserglas aan te brengen op de plaats van het originele glas? Je had dan de raamstijl in kunnen zagen en het dikkere glas op die plaats kunnen lijmen. De verf op de lijmstijl 'camoufleert' dan de lijmnaad.

Da's ook een interessante methode met potentieel mooi resultaat. Maar ik denk wel moeilijker om netjes te doen dan mijn methode, en met aanzienlijk risico op beschadiging van de cockpitkap omdat je erin moet gaan zagen en vijlen.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 01 okt, 2019 10:24 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Zo Huib, dat is weer een berg werk, voor 1 onderdeel, waar weer een hoop zelfvoldoening bij is behaald.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 152 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 16  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement