MotorenNou, ik ben een hele week (althans heel wat uurtjes) bezig geweest met de twee motoren van de Do17. Daar zat dus aardig wat werk aan.
Dit zit er in de doos: twee stermotoren en vier halve motorkappen, met lekker dikke uitdrukpunten aan de binnenzijde.
En hier een close-up van de stermotor. Dat doet al het ergste vrezen.....
.....want zo ziet een Bramo 323 9 cylinder stermotor er in het echt uit. Ik snap waar Frog heen wilde met dit onderdeeltje, maar het lijkt me niet echt gelukt. Wat nu hier mee te doen?
Als je nu naar foto's van de Do17z kijkt, blijk je hele stermotor eigenlijk niet of nauwelijks te zien zitten. Het beeld wordt bepaald door de stervormige steunen van de motorkap op de voorgrond, en de klepstoterstangen van de motor op de achtergrond. Dat beeld wil ik nu proberen na te maken, en dan kan de Frog motor daarvoor als basis dienen.
En dan is er nog wat:
De Do17z-2, de meest gebouwde variant waar deze kit een model van is, heeft twee uitlaten, die vastzitten aan een uitlaatring die achter de motor onder de motorkap zit. Die twee uitlaten steken aan de bovenkant uit de motorkap. Op deze foto zie je er een zitten.
Op foto's van de Do17z-7 en Do-17z-10 zie je die uitlaten echter niet zitten. Huh, hoe kan dat nou weer?
Deze tekening laat uitlaten zien die tussen de motorkap en de motorgondel uitkomen. (Maar deze tekening blijkt ook niet helemaal te kloppen.)
Na lang zoeken eindelijk gevonden dat vanaf de late uitvoeringen van de Do17z-2 een nieuwe type motor werd toegepast. Deze Bramo 323 P-1 motoren waren uitgerust met een dubbele (getrapte) turbocompressor, die prestatieverbetering zowel op lage als op hoge hoogte bracht. Deze nieuwe motoren hadden inderdaad een ander uitlaatsysteem, waarbij vanuit de uilaatring acht platte uitlaten tussen de motorkap en de motorgondel uitsteken. Daarbij zijn de afstanden tussen de uitlaten ongelijk verdeeld. Je kunt het zien bij deze Do17z-5 maritieme bommenwerper.
En inderdaad, als je goed op deze foto kijkt, zie je die uitlaten ook zitten.
Nou, nu maar eens aan de slag, na al dat onderzoek.
Eerst de motoren voorzien van klepstoterstangen van 0,3mm ijzerdraad. Daarna een malletje gemaakt voor de volgende stap.
Daarna met behulp van het malletje op de behuizing van de versnellingsbak afgetekend waar de motorkapsteunen moeten komen.
De motorkapsteunen, eerst recht ingelijmd (links) en daarna in de stervorm gebogen en op lengte afgeknipt (rechts).
De motoren na verf en een wash.
De voorste opsluitring en het uitdrukpunt uit de motorkap gefreesd, want dat zit in het zicht.
Ook de motorkappen hebben van binnen wat verf en een wash.
Motoren zitten in elkaar. Paneellijnen ingekrast en scharnieren toegevoegd.
De assen voor de propellers......
.....opgesloten achter een plaatje styreen. Zo kan ik op het einde toch de propellers draaibaar vastzetten.
Om mogelijke doorkijk door de motor in de wielbakken te voorkomen, heb ik een schijfje dun zwart karton tegen de voorzijde van de motorgondels gelijmd.
De motoren op hun plek gelijmd, en de uitlaten gemaakt van strookjes plastic.
Zo, ja, en nu verder met een nog grotere uitdaging: de cockpitkap.