Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 18:55 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 111 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 01 jul, 2019 23:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Tja, soms heb je ineens zo'n idee. In de US of A heb ik in 2018 een shirt gekocht met daarop een afbeelding van het oprichten van de Amerikaanse vlag op het Japanse eiland Iwo Jima. Een jaar later borrelde het idee om daar iets mee te doen.

Na wat zoeken, bleek er zelfs een kit van te zijn, 1:72 van ESCI, maar via mijn normale bronnen (o.a. Marktplaats) niet te vinden.
Afbeelding

Tja, wat doe je dan? Bij wat collega modelbouwers / handelaren de vraag gesteld of ze 1:32 of 1:35 US Marines hadden van de WO-2. Uiteindelijk kreeg ik een berichtje van Jan Frankema dat hij een 1:32 Airfix setje had met 6 Mariniers uit de periode 1941-1945. Deze heb ik afgelopen zaterdag tijdens een IPMS-noord regiomiddag overgenomen. Ik kreeg daar een soortgelijk setje nog bij waar al onderdelen uit gebruikt zijn, maar er zitten nog 4 soldaten in. Ik heb dus nu keus uit 10 personen om een poging te wagen om het idee wat ik heb ten uitvoer te brengen.

De kit:
Afbeelding

photo 479680

photo 479681

photo 479684

photo 479679

photo 479686

De begeleidende tekst, overgenomen van de handleiding:
In 1945 was de Japanse nederlaag in belangrijke mate te danken aan de Amerikaanse mariniers en hun hardnekkige gevechten, die in de Stille Oceaan, nu eens van het ene, dan weer van het andere eiland gevoerd werden. Amfibische oorlogsvoering werd Amerika’s antwoord op de Japanse overheersing op de Stille Oceaan. De US Marine had het in vele van de bloedige acties hard te verduren. De invasie en uiteindelijke verovering van Guadalcanal in de Salomon Eilanden werd de eerste etappe van een lange strijd. Marine eenheden landden in augustus 1942 en uiteindelijk veroverden zij het eiland in het begin van het volgende jaar. Dit werd gevolgd door de aanval op Tarawe Atol in de Gilbert Eilanden, Guam en Saipan in de Marianas, de Filippijnen en de beroemdste van alle marine daden, de aanval op Iwo Jima. Er verliep een maand voordat dit kleine vulkanische eiland, dat door 20.000 Japanse troepen verdedigd werd, in Amerikaanse handen viel. 6000 mariniers verloren daarbij het leven. Dit werd in april 1945 gevolgd door Okinawa, een taak die ook verre van gemakkelijk was, maar bestemd om de laatste grote amfibische actie te zijn die in de Tweede Wereldoorlog door de Mariniers gevoerd werd.

Het Airfix Multipose pakket bevat figuurtjes op schaal 1:32, waarvan de hoofden, rompen, armen en benen volgens een nieuw systeem onderling verwisseld kunnen worden. Gecombineerd met verschillende uitrusting is er dus volop keus.

Maar veel leuker is het om zelf ook om wat research te doen.
Bronnen: https://en.wikipedia.org/wiki/Raising_the_Flag_on_Iwo_Jima


Hieronder de eigenlijke foto waar het allemaal om draait, het is 23 februari 1945 op Iwo Jima.
photo 479676
Op de foto zijn vijf Amerikaanse Mariniers en een marine-hospik te zien die na de Landing op Iwo Jima tijdens de Tweede Wereldoorlog samen de Amerikaanse vlag op de top van de Suribachi planten, het hoogste punt op het Japanse eiland Iwo Jima. De foto werd ontzettend populair en afgedrukt in duizenden publicaties. De foto werd de enige foto die de Pulitzerprijs voor fotografie won in hetzelfde jaar als de publicatie van de foto zelf. De afbeelding wordt beschouwd als een van de belangrijkste en herkenbaarste foto's uit de oorlog. Van de zes mannen op de foto overleefden drie de strijd niet, de drie anderen werden beroemdheden door deze foto.

Maar de foto welke door Rosenthal genomen is, is niet de eerste vlag die opgericht is. De eerste vlag werd rond 10:20 geplaatst en is gefotografeerd door Louis Lowery, een legerfotograaf voor Leatherneck magazine. Rosenthal was toen nog niet op de top. Hieronder de foto van Lowery.
photo 479682

Toen Rosenthal de top bereikte hoorde hij dat de mariniers opdracht hadden gekregen om een tweede, grotere vlag te plaatsen.
photo 479676

Na het plaatsen van de tweede, grotere vlag, werd de eerste weer neergehaald....
photo 479683

... en aan een waterpijp bevestigd.
photo 479685

De foto van Rosenthal werd later door Felix de Weldon gebruikt bij het maken van de U.S.M.C. War Memorial naast Arlington National Cemetery net buiten Washington, D.C.
(genomen door Joe Rosenthal op 23 februari 1945 te Iwo Jima) is in Washington een monument opgericht.
photo 479675

photo 479678

photo 479677

Het tafereel op het monument wil ik dus proberen na te maken, wat denk ik een hele uitdaging gaat worden om de 6 mannetjes in de juiste houding te krijgen.

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 jul, 2019 7:46 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Imposant... mocht je achtergrond info willen kan ik je de films "Flag of our fathers" and "Letters from Iwo Jima" echt aanraden..

Succes met het aanpassen van de poses. Je kan evt eerst beginnen met de figuren als draadmodellen uit te zetten naar de poses toe, en dan deze aankleden met stukjes armen, benen, romp, enz...

Daarna moet je nog de gewrichten sculpteren... kan je werk besparen...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 jul, 2019 12:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Dat wordt een hele uitdaging... succes ermee en ik ga dit volgen! :D

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 jul, 2019 16:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 07 jul, 2012 12:00 pm
Berichten: 923
Leuk project, bij het kijken naar dat standbeeld viel mij op dat de .30M1 carabine zijn voorzien van bajonet houders.
Hoewel het ontwerp dateert van aug. 1944, duurde het nog een aantal maanden voor dat ze werden door gevoerd.
Tijdens de Okinawa campagne vanaf 1 april 1945 werden .30M1 carabines mondjes maat verstrekt voorzien van
bajonethouders, hierbij hoorde de M4 bajonet die een door ontwikkeling was van het M3 vechtmes.

Heb wat foto's bekeken van de Iwo Jima campagne en heb geen .30M1 gezien met de bajonet houder.
Ook foto's op de berg bij de vlag kan ik ze niet ontdekken.
Voor de rest kwam ik onderstaand artikel tegen op het net, waaruit blijkt dat ze er nog niet echt uitzijn
wat de namen van de flag raisers betreft, intersant artikel met mooie grote foto's, ook mooi voor de details.

Dus René, veel succes met je project, voor mij een brug te ver.... :mrgreen:

Gerhard

https://dataomaha.com/media/news/2014/iwo-jima/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 jul, 2019 21:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Da's een leuk artikel. Ik heb het vlugjes even doorgeneusd en is wel interessant om even beter door te nemen.

Het gaat mij overigens niet om het historisch correct na te maken. Ik wil proberen om de 6 personen zo in een pose neer te zetten, zodat het standbeeld benaderd wordt. En of dit nu met het juiste bajonet of juiste geweer is....? Het zal een mengeling worden van de echte foto en de foto van het standbeeld, maar het moet eigenlijk in één opslag dat moment voorstellen. Als er al discussie was/is of het beeld juist is of niet, wie ben ik dan om het te corrigeren.

Silenoz schreef:
Succes met het aanpassen van de poses. Je kan evt. eerst beginnen met de figuren als draadmodellen uit te zetten naar de poses toe, en dan deze aankleden met stukjes armen, benen, romp, enz... Daarna moet je nog de gewrichten sculpteren... kan je werk besparen...

Goede tip, ga ik proberen. Een armpje omhoog of omlaag zal het probleem niet zijn, maar een gekromde arm strekken, of andersom... We zien wel hoe het gaat. Alle hulp wordt gewaardeerd.

Silenoz schreef:
Imposant... mocht je achtergrond info willen kan ik je de films "Flag of our fathers" and "Letters from Iwo Jima" echt aanraden...

Die liggen reeds klaar, en wat dacht je van de serie 'the Pacific' ? Wellicht heb ik nog wel wat docu's op dvd.

Ik wil eerst de Kamov Ka-58 afmaken voordat ik me hier op ga storten. 16 juli is er ook nog een of ander wandeltochtje rondom Nijmegen, dus het zal eerst bij deze intro blijven.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 jul, 2019 21:54 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Gedurfd project!
Kijk er al naar uit om te zien hoe je dit gaat aanpakken.

Succes!
Gr
Thiery

_________________
mijn brouwverslagen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 jul, 2019 22:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
@Snafu, je hebt gelijk... in deze periode waren er niet veel US marines met een M1 carbine en dewelke ze wel hadden waren inderdaad niet voorzien van de bayonetlug.

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 jul, 2019 12:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Dat wordt een beste uitdaging René....


Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 jul, 2019 19:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Ik vind het een gaaf idee René. Ga je ook de sokkel etc. namaken?

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 jul, 2019 21:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
FokkerFan schreef:
Ik vind het een gaaf idee René. Ga je ook de sokkel etc. namaken?


Ga ik wel proberen, een beetje een langwerpige 8-vorm. Staat denk ik wel leuk in de kast.

top view google maps

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 111 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement