Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 18:45 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 111 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 03 jul, 2019 22:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Dat moet te doen zijn ja. Alleen voor de tekst en het embleem moet je dan nog een oplossing hebben denk ik. Ken je iemaand die dat in het goud als decal kan printen?

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 jul, 2019 0:22 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Tekst op de sokkel laat ik achterwege. Uitdaging genoeg.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 09 jul, 2019 22:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2054
Woonplaats: Gemert
FokkerFan schreef:
Alleen voor de tekst en het embleem moet je dan nog een oplossing hebben denk ik. Ken je iemaand die dat in het goud als decal kan printen?
Wat dacht je van ondergrond goudkleurig spuiten en de decal zo ontwerpen dat je alleen zwart hoeft te printen?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 09 jul, 2019 23:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Afgelopen weekend bij een klein bedrijfje op Vlieland (ziltgetint) geweest om een goed stuk hout te scoren voor de basis. Een mooi stuk plataan will do the job. Mooie fijne nerf en ik hoop straks als het zwart is, een mooie base voor de 'stoere mannen'.
klik hier voor bovenaanzicht

Op het bovenaanzicht is te zien dat de verhoging 8-hoekig is, waarbij 2 zijden wat korter zijn dan de overige zijden.

Verder heb ik een stuk spaak van een fiets (wellicht dat ik nog even kijk voor een iets dunnere, ik dacht dat de vlaggenmast best wel zo'n 5 á 6 cm zou kunnen zijn, wat in 1:32 neerkomt op zo'n 1,6 á 1,9 mm. Ooit heb ik eens een potje met fijn grind gekocht, ook dat zou handig kunnen zijn, maar wellicht heb ik toch ook nog wat groffere kiezels nodig.

photo 480229

Het plateau is best wel hoog, in vergelijking tot de persoon op de voorgrond. Wellicht leuk voor het schaaleffect om er 1:144 poppetjes rondom te plaatsen.
photo 480230

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 jul, 2019 21:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 16 okt, 2008 21:45 pm
Berichten: 1096
Leuke uitdaging René, hopelijk heb je dit op tijd af zodat we het 'live' kunnen zien in Hurdegaryp.

_________________
Born from jets!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17 aug, 2019 16:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Na wat inspiratie dvd's gezien te hebben (de serie The Pacific moet nog), ben ik verder gegaan, het jeukt.
photo 482605

Ik had reeds een stuk hout in vorm en daarmee ben ik verder gegaan. Een paar lijntjes gezet waar ik een klein opstaand randje wil hebben. Op de hoekpunten een gaatje geboord van 1,6 mm waarin korte styreenstaafjes (ook van 1,6 mm) gelijmd worden. Voor het beeld heb ik alvast ook een gaatje geboord voor de vlaggenmast (dat was in het echt een buis voor water). Die is nu 1,6 mm, maar daar wil ik een stuk spaak van een fiets voor gebruiken. Deze is 2 mm dik, wat overeen komt met 64 mm in het echt. Lijkt me acceptabel voor een waterbuis.
photo 482606

Middels een ander staafje heb ik alle ingelijmde staafjes op dezelfde lengte afgeknipt. Hier omheen wordt een stripje gelijmd.
photo 482604

De ruimte daarbinnen wil ik opvullen met grind. Deels uit een potje van het Kruidvat en deels met wat grotere steentjes (langs de wegkant gevonden).
photo 482607

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17 aug, 2019 17:42 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5063
Woonplaats: IJsselstein UT
Mooi idee René. Maar vergeet niet dat deze foto helemaal in scene is gezet!
Hij maakte deel uit van de campagne om mensen "war bonds" te laten kopen en de aandacht voor de enorme verliezen wat naar de achtergrond te dringen.
Oorlog is één ding, propaganda een ander. Oorlog zonder propaganda bestaat niet. Nu niet. Nooit. Beelden worden altijd gebruikt om mensen en meningen te manipuleren. Het eerste slachtoffer van iedere oorlog is altijd de waarheid. En je weet het, hè: geschiedenis is een hoer: iedereen doet ermee wat hem of haar goeddunkt. Ik ook.

Mijn collega van de pabo, docent kunstzinnige vorming, heeft een proefschrift geschreven over herdenkingsmonumenten en de beeldtaal die erin vervat ligt. Daar komt zijn verhandeling over deze foto en de daarin verpakte taal c.q. impliciet concept ook in voor en hij toont tevens aan dat we zien wat we willen zien en iedereen bij zo'n foto z'n eigen concept formuleert, bewust of onbewust. Wanneer dat concept bij veel mensen overeenkomt hebben we een krachtig, iconisch beeld, dat zich laat benutten voor welk doel dan ook. Dat is precies wat hier is gebeurd.

Dat doet overigens niets af aan de waarde van de foto en het project dat jij er van maakt. Het is bijzonder knap dat de fotograaf kans heeft gezien er zo'n iconisch beeld van te maken dat het in het collectieve geheugen staat gegrift. Alle reden om hier dus een modelbouwonderwerp van te maken.

Hartelijke groet,
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17 aug, 2019 20:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Ik weet het Jan. De foto van eerste vlag (gemaakt door Lowery) is niet bekend geworden. Later werd de (kleine) eerste vlag vervangen door een groter exemplaar omdat een of andere nit-wit die eerste vlag graag wilde hebben (tenminste zo wordt gesuggereerd in de film 'Flags of our fathers'). Toen die tweede vlag werd neergezet was Rosenthal ter plaatse en juist die foto werd het symbool voor de grote Amerikaanse prestatie. Daaruit putten ze hoop en haalden ze inderdaad veel geld op om de oorlog mee te kunnen betalen. Er was zelfs onduidelijkheid welke 6 nu precies op de foto stonden.

Op deze foto wordt de eerste vlag aan een stuk waterpijp vastgemaakt.
photo 479685

Op deze foto is de eerste vlag net geplaatst.
photo 479682

Op deze foto is de eerste vlag net weggehaald en is de tweede juist geplaatst.
photo 479683

Rosenthal stond even verderop om dat moment (al dan niet in scene gezet), vast te leggen.
photo 479676


Ondanks alles, ik vond het een leuk idee om hier te proberen om er een leuk modelletje / dio van te maken.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17 aug, 2019 22:43 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5063
Woonplaats: IJsselstein UT
Dank voor de info en de mooie foto's René!
Maak er wat moois van, maar dat lukt je wel ;-)

VrGr,
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 aug, 2019 22:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Naast de kleine steentjes van het Kruidvat, heb ik wat grotere stenen gezocht in de buurt en bij ons op het werk lagen mooie dikke zwarte kiezels in de tuin. Ook daarvan maar een handje meegenomen, zodat ik een mooi, gevarieerde rotsgrond kan namaken. De staaf voor de vlag heb ik iets opgeschoven zodat er iets meer ruimte is voor de 6 mannetjes.

photo 482886

Op een klein stukje hout, even een proefstukje gemaakt met wat kruidvat-grind. De onderste helft heb ik vastgelijmd met witte houtlijm en de bovenste helft met constructielijm (bruislijm). Ik ga voor de bruislijm omdat dan de steentjes beter vastgelijmd worden. Ik was bang dat het 'bruisende' effect te duidelijk te zien was, maar dat blijkt mee te vallen. Op de foto is snel even een eerste laag zwart (spuitbus van de Action) aangebracht voor het idee. Op het model ga ik dit met zwart en antraciet doen. Het blijft 'paint it black' natuurlijk en het memorial is ook zwart. Door verwering is er verschil tussen donkere en verkleurde delen, dat wil ik een beetje nabootsen door wat te spelen met zwart, antraciet en wellicht donkergrijs.

photo 482885

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 111 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement