Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 20 apr, 2024 1:02 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 111 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 12  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 23 okt, 2019 20:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Pileino schreef:
Respect dat je zoiets aandurft! :D


Minder spannend dan een kit van €100,- aanpakken, dat scheelt wel. Ik heb nu €5,- betaald voor 12 poppetjes, dat durf ik wel aan.

Goed.... Toch maar verder. Een één-op-één kopie is het niet en zal het ook niet worden. Het gaat om het idee en daarom maar gewoon wat meer foto's erbij en zo goed en kwaad als het gaat de benen en romp in een juiste houding zien te krijgen. De armen en hoofden moeten nog. Na wat gepuzzel - elke avond een beetje, dat is volgens mij ook wat Huib doet - schiet het toch op en begint het zowaar ook ergens op te lijken, maar ik ben er nog (lang) niet.

Ik heb de mannetjes op de foto(s) maar even genummerd en onder de voeten van de mannetjes heb ik dezelfde nummers zodat ik ze iets eenvoudiger weer terug kan vinden. Zo staat het er nu voor, op de bovenste foto lijken de mannetjes ongeveer dezelfde grootte te hebben als mijn modellen, dat lijkt wel aardig. Op de onderste foto is de foto aanzienlijk groter, maar lijken de mannetjes wel.

photo 489093

photo 489094

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 okt, 2019 22:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2805
Wel goed bezig, René! Knap werk.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 24 okt, 2019 8:56 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3489
Woonplaats: Purmerend
Dat is inderdaad een puzzel....goed idee om het zo aan te pakken.
Knap werk :brouw:

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 25 okt, 2019 1:38 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Respect...
De poses komen toch aardig in de buurt van het origineel.
Nog de vingers minder schietijzer-gewijs plooien...
Keep up the good work!

Gr
Thiery

_________________
mijn brouwverslagen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 25 okt, 2019 11:53 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5063
Woonplaats: IJsselstein UT
Mooi man! Ik zit te genieten.

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 26 okt, 2019 15:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 16 okt, 2008 21:45 pm
Berichten: 1096
Nog even doorzetten René! Want het begint heel mooi te worden.

_________________
Born from jets!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 okt, 2019 23:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Dank voor de opbeurende woorden.

Lt D schreef:
Nog de vingers minder schietijzer-gewijs plooien...

Heb je op zich gelijk in, maar de handen hebben wel de mast vast om omhoog te zetten, pas als laatst kijk ik naar de vingers.

Bij mijn zoektocht naar meer info, vond ik deze foto ook nog:
photo 489738
Bij de foto staat:
Citaat:
Erection of the Statue began September, 1954.DeWeldon first built the figures’ bone structures with a steel framework. He then put muscles and skin over this framework. The strain of the men’s muscles show dramatically through the clothes that were added later.

bron

Goed, weer wat verder met de mennekes. Goed kijkend naar de foto's en met de how-to erbij, heb ik de zaag er weer ingezet. Bepaalde lichaamsdelen kunnen niet verlengen (ruggewervel, knie etc.), dus op strategische plaatsen de zaag er ingezet. Op sommige plaatsen is wat extra styreen toegevoegd (met zwart gemarkeerd) om een wat gekromd been wat rechter te krijgen....
photo 489736

En bij sommige heb ik een 'taartpunt' plastic verwijderd, juist om wat meer kromming te krijgen, van het middelste poppetje van de bovenste rij moest het hoofd wat naar beneden en bij het rechter poppetje wilde ik de buik wat meer naar voren laten buigen. Bij het poppetje linksboven is het extra styreen in het achterste been grotendeels in vorm gevijld en er is nog een stukje in de romp gelijmd. Bij het poppetje rechtsonder zijn de tussenvoegsel van beide benen ook in vorm gevijld.
photo 489737

Hieronder is van het poppetje rechts het hoofd naar beneden gekanteld, terwijl bij het 2e poppetje van rechts er juist een stuk tussen gezet is om het hoofd naar achteren te kantelen.
photo 489735

Met diverse vijlen hoop ik het grofweg wat in de juiste vorm te krijgen. De exact gegoten plooien is erg moeilijk om na te maken, maar het begint al wat te lijken.

Wellicht dat ik net als bij het echte monument, meerdere poppetjes aan elkaar bevestig met een staafje om wat stevigheid te krijgen. Wellicht helpt mij dat om ze later op de ondergrond te lijmen. Bij het echte model hebben ze eerst de mannen neergezet en later de rotsen aangevuld.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 okt, 2019 9:34 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3489
Woonplaats: Purmerend
Wat een bewerkelijk project.
Dat ziet er goed uit René, goed dat je doorzet :brouw:

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 okt, 2019 9:54 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Een hele uitdaging die je aangaat en zo te ziet komt dat best goed! :)

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 nov, 2019 23:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Okay.... In de aanloop naar de ESM van afgelopen zaterdag wilde ik uiteraard mijn 'creatie' af hebben om te kunnen tonen. Dat is niet gelukt, a) door de vele andere hobby's en b) toch best wel lastig zo'n uitdaging.

Het voorste mannetje ging nog, al heb ik daar veel aan moeten aanpassen. Uiteindelijk zelfs de romp nog eens gescheiden van de benen om die iets te draaien en de benen nog eens doorgezaagd om er een nog scherpere hoek in te maken. De handen zijn ook los gezaagd om in een andere hoek weer vast te lijmen.

Maar toen kwamen de andere 5 mannetjes nog.... Op foto's had ik de mannetjes genummerd, van 1 t/m 6. De nummers had ik overgenomen op de mannetjes zodat het makkelijk was om ze op de juiste plaats in het dio te plaatsen. Naast het aanpassen van de benen, moesten een hoofd omhoog (stuk in de nek gelijmd) en ik moest heel veel armen recht maken. Van beide setjes kon ik één rechte linker arm gebruiken. Alle rechter armen waren gekromd. De meeste heb ik net boven en onder de elleboog doorgezaagd en er een stukje (wit) styreen tussen gelijmd (is bij één mannetje zichtbaar omdat dit een grijze arm was). Van één mannetje heb ik de buik iets meer kromming gegeven. Verder moest ook hier een enkele hand onder een andere hoek aangebracht worden.

Toen de mannetjes op hun plek stonden - ik was al van het idee afgestapt dat het een 100% kopie van de foto zou worden - was ik eigenlijk best wel tevreden met het resultaat. Laten we het erop houden dat mijn situatie zo'n 1 á 2 seconden later is dan de foto. De vlaggenstok staat iets rechter en de achterste mannetjes hebben de stok niet meer vast. Ik hoop dat ik alle mannetjes goed heb vastgelijmd op de ondergrond en daar waar ze elkaar raken ook nog met normale modelbouwlijm aan elkaar gelijmd.

Ik heb de foto's goed bekeken om te zien welk mannetje, welke accessoires nog om heeft: geweer, veldfles, dolk, munitieriem, tasje op de rug. Van de achterste 3 personen die een geweer op de rug hebben, heb ik van tamiya-tape op aluminiumfolie nog de geweerriemen gemaakt zodat het lijkt alsof ze om de schouders hangen.

Goed, heel veel woorden, maar even flink wat foto's ter illustratie (een aantal bouwers hebben zaterdag al wel wat kunnen zien, maar nu ook voor de anderen):

photo 491579

photo 491580

photo 491581

photo 491582

photo 491583

photo 491584

photo 491585

photo 491586

photo 491587

photo 491588

photo 491589

photo 491590

photo 491591

photo 491592

photo 491593

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 111 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 12  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement